Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخابات ۱۴۰۰ در پیش روست و هرروز گمانه‌زنی‌ها برای حضور افراد مختلف بیشتر می‌شود. با وجود این که این دوره بیشترین اعلام نامزدی‌ها را شاهد بوده‌ایم اما جبهه اصلاحات و اصول‌گرا هنوز از گزینه‌های قطعی خود برای انتخابات رونمایی نکرده‌اند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امیر قشقایی، با وجود این که حدود یک ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی مانده اما اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان هنوز از نامزدهای قطعی خود برای کاندیداتوری رونمایی نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جبهه اصلاحات با وجود عملکرد نه چندان جالب دولت تدبیر و امید نسبت به باقی احزاب، کار سخت‌تری را در پیش دارد و به همین دلیل این دوره در پی آن است که با انتخاب نامزدی متفاوت نسبت به دوره‌های قبلی اصلاحات، انقلابی جدید در جبهه اصلاحات و حمایت‌های مجدد مردم از آن‌ها بوجود آورد.

اصلاح‌طلبان در ابتدا سعی کردند تا سناریویی که سال ۹۲ با آیت الله هاشمی داشتند و منجر به پیروزی حسن روحانی شد را امسال نیز با رهبری سیدحسن خمینی اجرا کنند که در نهایت سید حسن به طور رسمی اعلام کرد که در انتخابات شرکت نخواهد کرد‌

لاریجانی؛ اصول‌گرای سابق، اصلاح‌طلب حاضر

تاج‌زاده، پزشکیان و شریعتمداری از دیگر چهره‌‌های اصلاحات هستند که اعلام کردند در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد خواهند شد. اما اکثر سیاسیون و کارشناسان می‌دانند که همچین افرادی هیچ‌گاه گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو به حساب نمی‌آیند و این جبهه برای موفقیت در انتخابات، به اصطلاح نیاز به یک بمب انتخاباتی خواهند داشت.

تقریباً از اوایل سال جدید حضور علی لاریجانی به‌عنوان یکی از گزینه‌های محتمل اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شد. اما نکته عجیب درباره لاریجانی این بود که پیش از این او خود را نه اصول‌گرا دانسته بود و نه اصلاح‌طلب.

تمایل علی لاریجانی به جناح اصلاح‌طلب زمانی بوجود آمد که او همزمان با حسن روحانی ریاست مهم‌ترین قوای کشور را برعهده داشتند و رئیس مجلس در موارد بسیاری قوه مقننه را هم‌سو با دولت در مسائلی مثل برجام کرده بود و به قول خودش جلوی تحرکات اصول گرایان تند مجلس دهم را نیز گرفته بود. رئیس سابق مجلس با همین روند خود را به اصول گرایی میانه‌رو و در آخر کم کم از این جبهه خارح نمود.

اصلاحات مردد در کاندیداتوری لاریجانی

کار به جایی رسید که لاریجانی در انتخابات ۹۴ یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلب به شمار آمد و او دیگر با کت اصلاح‌طلبی شناخته می‌شد. اما درمورد حمایت از و معرفی‌اش به عنوان کاندیدای مطلوب اصلاح طلبان دودستگی وجود دارد. دسته‌ای از اصلاح طلبان، حمایت از فردی غیراصلاح طلب مانند حسن روحانی را خاص همان سال‌های 1392 و 1396 می دانند. به گفته آنان چنین تصمیمی صرفاً به دلیل فضای ایجادشده پس از انتخابات 1388 بوده و لزومی ندارد بار دیگر تصمیم مشابهی گرفته شود. از نگاه آنها حمایت از فردی مانند لاریجانی به معنای پایان اصلاح طلبی و اذعان به این موضوع است که عملاً جریان اصلاح‌طلب دیگر هیچ قدرتی ندارد و چه بسا وجود خارجی هم نداشته باشد. اما دسته دیگر اصلاح طلبان به لاریجانی روی خوش نشان می‌دهند. از نظر آنها فضای ایجاد شده پس از انتخابات سال 1388 تغییر خاصی نکرده و اصلاح طلبان با محدودیت‌های فعلی امکان حضور مستقل در انتخابات با کاندیدای اختصاصی خود را ندارند. بنابراین بهترین راه ائتلاف با میانه روهاست تا دست کم از افتادن کشور در ورطه افراط جلوگیری شود. با این نگاه چه کسی بهتر از لاریجانی؟ فردی عملگرا و واقع بین که مورد تایید نهادهای قدرت در کشور نیز هست و در 12 سال ریاستش بر مجلس در امور کشورداری هم امتحانش را پس داده است.

 

شرط علی لاریجانی برای حضور در انتخابات

این که خود لاریجانی چه قدر مصمم است تا برای انتخابات پیش رو کاندید شود سوالی است که پاسخ آن بستگی به کاندیدهای رقیب جبهه اصلاحات یعنی اصول گرایان دارد. پیش‌تر یک منبع نزدیک به لاریجانی بیان کرده بود که رئیس سابق مجلس شرط گذاشته تا اگر آیت‌الله رئیسی به انتخابات نیاید او شرکت خواهد کرد. این شرط لاریجانی حاکی از آن است که سیاست ورودش به صحنه انتخابات، حضور رقیبان و درصد پیروزی آنان است. همچنین شرط لاریجانی نشان دهنده این است که او از پیش می‌داند اگر آیت‌الله رئیسی به انتخابات بیایید قطعا پیروزی از آن ایشان است و لاریجانی دیگر شانسی برای پیروزی نخواهد داشت‌.

در این بین اظهارنظرات او درباره انتخابات احتمال حضورش را از بیش از پیش تقویت می‌کند.لاریجانی درباره تحرکات نامزدهای احتمالی بیان کرده: در فصل انتخابات برخی افراد ادعا می کنند که این مقدار پول می دهیم؛ آیا با این پول دادن ها، تولید یا اشتغال ایجاد می‌شود؟ وعده کاندیداها در پرداخت پول به مردم خلاف است. گفته مردم صدقه نمی خواهند و اگر می خواهیم بیکاری حل شود، باید سرمایه‌گذاری را در کشور ایجاد کنیم و با مردم رو راست باشیم.

اصول‌گرایان هیچ حمایتی از رئیس سابق مجلس نخواهند داشت

شایعاتی مبنی بر حضور لاریجانی به عنوان یک اصول‌گرا و با حمایت جامعه روحانیت در انتخابات مطرح شده بود که دراخرین مصاحبه‌ای که رئیس جامعه روحانیت داشت این موضوع را قویاً تکذیب کرد. آیت‌الله مصباحی مقدم در این باره بیان کرد: متاسفانه برخی مرتب این ادعا را مطرح می‌کنند که جامعه روحانیت مبارز قصد حمایت از لاریجانی دارد و با طرح این ادعا قصد تخریب دارند؛ بیان این ادعا از حدود چند ماه قبل شروع شده است؛ اصلاً چنین چیزی مطرح نیست و هیچ گفتگویی هم در این رابطه صورت نگرفته است.

اظهارات اصول‌گرایانی مثل آیت‌الله مصباح و از طرفی دیگر حمایت‌های اصلاحات از علی لاریجانی به وضوح نشان می‌دهد که اگر رئیس سابق قوه مقننه قصد شرکت در انتخابات را بکند قطعا به عنوان یک اصلاح‌طلب حضور خواهد داشت.


پیش‌تر نیز کرباسچی در طعنه به کاندیداتوری تاج‌زاده بیان کرده بود که اصلاح‌طلبان بر کاندیدشدن علی لاریجانی بیشتر مصمم هستند تا یک اصلاح‌طلب تندرو. از طرفی دیگر هاشمی طبا که از چهره‌های اصلاح‌طلب و کاندید احتمالی ریاست جمهوری است بیان کرده بود که اکثریت جبهه اصلاحات از لاریجانی حمایت خواهند کرد.

البته در روزهای کم باقی‌مانده به انتخابات این احتمال نیز شدت یافته که اصلاحات، ظریف، جهانگیری و هاشمی را نیز به عنوان گزینه‌های خود در نظر داشته باشد. به نظر می‌آید علی لاریجانی زمانی از سوی اصلاحات به عنوان کاندید اصلی معرفی می‌شود که این جبهه در مرحله اول دیگر اصلاح‌طلب شناخته شده و محبوب در میان خود نداشته باشد و در مرحله بعدی لاریجانی شانس پیروزی بالایی داشته باشد که در صورت شرکت آیت‌الله رئیسی به نظر نمی‌آید لاریجانی شانسی برای پیروزی داشته باشد‌.

با ذکر این اوصاف، به نظر می‌رسد که فضای انتخاباتی در جبهه اصلاحات هنوز روشن نشده است و هیچ بعید نیست که آنها از تمام گزینه‌های مطرح‌شده عبور کنند و در روزهای منتهی به انتخاباتی ناگهان پشت‌سر نامزدی دیگر بایستند؛ ولو نامزدی که حتی اصلاح‌طلب هم نباشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اصلاح طلبان علی لاریجانی انتخابات ریاست جمهوری نامزدهای انتخاباتی علی لاریجانی برای انتخابات جبهه اصلاحات اصلاح طلبان اصول گرایان اصلاح طلب رئیس سابق آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۲۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاحات جدید دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری اعلام شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی مقطع دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز ۱۴۰۳ در تاریخ ۲۸ فروردین و اطلاعیه‌های تاریخ ۲ و ۵ و ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ضمن اعلام رشته‌محل‌های جدید، تغییر ظرفیت و یا حذف برخی رشته‌محل‌ها به شرح فایل پیوست مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته و اطلاعیه‌های اصلاحی آن، به اطلاع داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌رساند، به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا این تاریخ (۱۴۰۳/۰۲/۱۰) برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا پایان روز چهارشنبه به تاریخ ۱۲ اردیبهشت نسبت به ویرایش و ثبت رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.                 

لذا داوطلبان، ضرورت دارد پس از مطالعه دقيق دفترچه راهنماي انتخاب رشته، اطلاعيه‌هاي مذکور و اين اطلاعيه، در صورت نیاز در مهلت در نظر گرفته شده مذکور به درگاه اطلاع‌رساني اين سازمان مراجعه و نسبت به بروزرسانی فهرست رشته‌محل‌هاي انتخابي خود اقدام کنند.
در ضمن آن دسته از داوطلباني كه قبلاً نسبت به انتخاب كدرشته‌محل‌هاي تحصيلي اقدام کرده‌اند، مي‌توانند در صورت تمايل تا تاریخ 1403/02/12، نسبت به ویرایش فهرست رشته‌محل‌هاي انتخابي خود اقدام کنند. 

برای مشاهده سری چهارم اصلاحات دفترچه راهنماي انتخاب رشته آزمون ورودي دكتري 1403 اینجا را کلیک کنید

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • تصمیم قطعی گزینه جذاب بایرن: فقط خارج!
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • اصلاحات جدید دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری اعلام شد
  • مهلت انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ برای بار سوم تمدید شد
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!