Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست شبکه دامپزشکی فردوس به مردم توصیه کرد در صورت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل هرچه سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون حیوانات خود در برابر با بیماری هاری به صورت سالانه اقدام کنند چراکه بیماری‌هایی چون هاری و کیست هیداتیک به صورت چراغ خاموش سلامت حیوان و انسان را به خطر می‌اندازند.

دکتر جواد اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نزدیک به ۴۷۰ قلاده سگ در سال گذشته علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هاری یک بیماری ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و دام است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند، گفت: میزان کشندگی این بیماری، بسیار بالاست و در گوشتخواران اهلی و وحشی مشاهده شده و در صورت ابتلای انسان احتمال مرگ وجود دارد.

وی در مورد علائم این بیماری، افزود: حیوان هار علائمی از قبیل ترشح شدید بزاق، نداشتن توانایی بلع، ابراز خشم، حمله و گاز گرفتن اجسام، را نشان داده و در نهایت فلجی و مرگ آن را به دنبال دارد.

اسماعیلی تصریح کرد: به دنبال تماس انسان با دام بیمار و ایجاد گازگرفتگی، در صورت رسیدگی نکردن به موقع، فرد مبتلا ۱۰۰ درصد محکوم به مرگ است و درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از مرگ فرد گزیده شده، درمان‌های حمایتی و استفاده از واکسن بعد از ایجاد جراحت و قبل از بروز علائم است.

وی به شهروندان توصیه کرد در صورت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل هرچه سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون حیوانات خود در برابر با بیماری هاری به صورت سالانه اقدام کنند.

اسماعیلی، واکسیناسیون سگ‌های روستایی را موثرترین اقدام در راستای کنترل و پیشگیری از این بیماری برشمرد و افزود: یکی از اهداف دامپزشکی مبارزه با بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، برای حفظ بهداشت و سلامت جامعه است و بدین منظور با تلاش اکیپ‌های دامپزشکی در سال جاری نزدیک به ۵۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه می‌شوند.

سرپرست شبکه دامپزشکی فردوس بیان کرد: وجود بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان و علاقه روزافزون به نگهداری از حیوانات خانگی در جامعه نقش دامپزشکی را در جبهه سلامت پر رنگ‌تر کرده که با اقداماتی پیشگیرانه موجب تضمین سلامت جامعه و کاهش مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی است.

اسماعیلی در خصوص نقش کشتارگاه‌های دام افزود: کشتارگاه دام به عنوان یکی از ستون‌های اساسی نظارت بهداشتی دامپزشکی است که ضمن پیشگیری از انتقال بیماری‌ها از دام به انسان، با معدوم سازی فرآورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف و اندام‌های آلوده دامی نقش چشمگیری در قطع چرخه بیماری‌های انگلی بین دام و سگ‌سانان شده که خود مسبب افزایش سطح بهداشت عمومی و پیرو آن کمک به صنعت دامپروری محسوب می‌شود.

اصول بهداشتی را در نگهداری حیوانات خانگی رعایت کنید

وی بیان کرد: در صورتی که اصول بهداشتی نگهداری حیوانات خانگی رعایت نشود بیماری‌هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، توکسوپلاسما، سالمونلا، سالک، بیماری‌های انگلی، قارچی و... می‌تواند سلامت صاحب حیوان و سایر افراد در تماس با حیوان را تهدید کند.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماری هاری مستلزم واکسیناسیون سالانه حیوان و جلوگیری از درگیر شدن با سایر حیوانات بدون صاحب است، تصریح کرد: یکی دیگر از بیماری‌هایی که به صورت چراغ خاموش سلامت فرد را می‌تواند به خطر اندازد کیست هیداتیک است.

اسماعیلی تصریح کرد: کیست هیداتیک یک بیماری انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که کرم بالغ در روده سگ زندگی می‌کند و با دفع تخم از طریق مدفوع باعث آلوده شدن آب، خاک و علوفه می‌شود و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و... به دلیل چرا در مزارع و مصرف علوفه آلوده و انسان بر اثر تماس تصادفی و یا مصرف آب و سبزیجات آلوده به تخم انگل، به کیست هیداتیک مبتلا می‌شود که درصورتی که انسان آلایش و فرآورده‌های دام آلوده را مصرف کند به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه تشخیص بیماری در انسان سخت بوده و علائم بیماری در زمانی بروز می‌کند که کیست بسیار رشد کرده است، درمان بیماری شامل مصرف داروهای ضد انگل بعضاً جوابگو نیست و نهایتا جراحی کارساز است.

لینک کوتاه: asriran.com/003HdA

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نگهداری حیوانات خانگی کیست هیداتیک بیماری هایی بیماری هاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۴۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگهداری تَک پلاک جرم است | مسئولیت ارتکاب جرم با پلاک مفقودی بر عهده کیست؟ | مالک خودرو ۲۴ ساعت مهلت اعلام مفقودی دارد

به گزارش همشهری آنلاین، سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور فراجا اظهار داشت: در صورت مفقود شدن یکی از پلاک‌های خودرو یا تک پلاک موتورسیکلت، مالک فقط ۲۴ ساعت وقت دارد به گزارش و تغییر و دریافت پلاک جدید اقدام کند.

وی ادامه داد: در صورت عدم گزارش مفقودی پلاک، هرگونه جرم و جنایتی که با آن انجام شود برای مالک وسیله نقلیه مسئولیت ایجاد کرده و باید پاسخگو باشد.

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور فراجا خودروهای تک پلاک را فاقد اجازه تردد دانست و افزود: در صورت رویت چنین مواردی پلیس موظف به توقیف خودرو است و علاوه بر جریمه نقدی خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود.

شماره گذاری خودروهای لوکس

سرهنگ محمدی همچنین درباره شماره‌گذاری خودروهای لوکس گفت: برای خودروهای لوکس تعریف مشخصی تبیین شده است که شامل شماره‌گذاری به‌خصوص پلاک ملی نخواهند شد.

به گفته وی، البته برخی از خودروهای لوکس در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی قابل تردد با پلاک منطقه هستند اما هیچ‌گاه پلاک ملی نخواهند شد.

تمدید سالانه و چند بار در سال خودروهای گذر موقت

رئیس مرکز شماره‌گذاری راهور همچنین درباره ادعای برخی فروشندگان خودرو مبنی بر تمدید سالانه خودروهای گذر موقت گفت: مردم فریب چنین ادعایی را نخورند زیرا هیچ مجوز یک‌ساله یا به صورت تمام‌وقت برای تردد خودروهای گذر موقت در مناطق غیرتجاری وجود ندارد.

سرهنگ محمدی حتی تمدید چند بار در سال پلاک گذر موقت را نیز شایعه عنوان کرد و افزود: مدت تردد این خودروها با پلاک گذر موقت محدود بوده و باید به مناطق آزاد تجاری بازگردند.

کد خبر 848880 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم تعويض پلاك پليس راهور

دیگر خبرها

  • نگهداری تَک پلاک جرم است | مسئولیت ارتکاب جرم با پلاک مفقودی بر عهده کیست؟ | مالک خودرو ۲۴ ساعت مهلت اعلام مفقودی دارد
  • گربۀ محله مهم است
  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • (ویدئو) پذیرایی عجیب از مشتریان مانند حیوانات در یک رستوران لاکچری!
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها