Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

 

پرداخت وام به ۲۰هزار دانشجوی دستیاری در سال جاری

با تامین شدن منابع برای وام دستیاری، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد بیشتری از دانشجویان دستیاری وام دانشجویی می‌گیرند. رحیمی،رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به «مشارکت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در طرح شهید سلیمانی با همکاری وزارت بهداشت» عنوان کرد: همکاری مشترک بین وزارت بهداشت و بانک مهر ایران کار بسیار ارزشمندی است تا بخشی از جامعه بتواند در فعالیت‌های مسوولانه و اجتماعی فعالیت کند. هدایت کردن و سوق دادن منابع اجتماعی و خیرین به سمت رفع نیازهای سلامت و در حوزه بهداشت اهمیت زیادی دارد که در شرایط کرونا مغتنم است. امسال با پیگیری‌های صورت گرفته و مساعدت‌های وزیر بهداشت این وام‌ها حداقل به ۲۰ هزار دستیار و با رقم بیش از ۳۰۰ میلیاردتومان اتفاق خواهد افتاد که با مشارکت بانک مهر ایران صورت می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت نیز با بانک مهر ایران تفاهمنامه‌ای را امضا کرد، به طوری که در سال ۹۹ توانستیم به بیش از ۱۰ هزار نفر از دستیاران وام‌های ۱۵ میلیون تومانی پرداخت کنید. این تسهیلات که از محل منابع بانک مهر ایران بود حدود ۱۵۰ میلیارد تومان را شامل می‌شد.

 

 

شرایط ضمانت برای بازپرداخت وام‌های دانشجویی اعلام شد

دانشجویانی که متقاضی دریافت وام دانشجویی هستند برای تسهیل در دریافت وام باید از شرایط ضمانت برای دریافت وام ها را که صندوق رفاه اعلام کرده مطلع باشند. به منظور تسهیل در بهره مندی دانشجویان متقاضی وام و حمایت از دانشجویان مستعد کم بضاعت، تعداد ضامنین برای ضمانت بازپرداخت وام‌های دانشجویی به شرح ذیل است:

۱- برای دریافت وام‌های دانشجویی تا سقف مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال، معرفی یک نفر ضامن قراردادی از بین ضامنین واجد شرایط مندرج در ماده ۱۱ آئین نامه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی صندوق الزامی است.

۲- برای دریافت وام‌های دانشجویی تا سقف مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، معرفی یک نفر ضامن رسمی یا پیمانی و یا دو نفر ضامن قراردادی از بین ضامنین واجد شرایط مندرج در ماده ۱۱ آئین نامه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی صندوق الزامی است.

۳- برای دریافت وام‌های دانشجویی بیش از مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، معرفی یک نفر ضامن دیگر علاوه بر ضامنین قبلی صرفاً از میان کارکنان رسمی و پیمانی واجد شرایط در ماده ۱۱ آئین نامه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی صندوق الزامی است.

 

برگزاری اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور 

سرسنگی، رئیس همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور گفت: در کنار موزه‌های عمومی، دانشگاه‌ها از موزه‌های مختلف و متنوعی برخوردارند دانشگاه تهران نیز به عنوان دانشگاه پیشرو دارای چندین موزه در تراز قابل قبول و خوب است. در کنار باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم که جز بهترین و شناخته‌شده‌ترین موزه‌های دانشگاه تهران و حتی کشوری هستند موزه‌های شاخصی مثل موزه‌های جانور شناسی، موزه باستان‌شناسی، موزه انگل شناسی و… دانشگاه تهران در حوزه موزه داری از بسیاری از دانشگاه‌های کشور پیشروتر است. در این راستا شورای عالی سیاستگذاری موزه‌های دانشگاهی به ریاست رئیس دانشگاه راه‌اندازی شد که به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای موزه‌های دانشگاه خواهد پرداخت.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بحث موزه‌های دانشگاهی در کشور تاکنون دغدغه‌مند نبوده است، افزود: بحث موزه‌های دانشگاهی نه تنها در فضای عمومی کشور، بلکه در فضای خاص کشور نیز مورد بحث و توجه نبوده است.


ملانظری: بودجه‌های مصوب پاسخگوی نیاز دانشگاه‌ها نیست

کمبود بودجه دانشگاه‌ها اعتراضات زیادی را در پی داشته و پاسخگوی هزینه‌های جاری و عمرانی در سال جاری نیست. ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به وضعیت اختصاص بودجه در سال جدید گفت: در سال جاری ۴۲ درصد به بودجه دانشگاه الزهرا(س) اضافه شده که به ظاهر شاید عدد بزرگی باشد، اما پاسخگوی نیاز دانشگاه نیست.

وی افزود: بحث افزایش وحشتناک قیمت‌ها و اینکه اگر شرایط به حالت عادی بازگردد و دانشجویان بخواهند به دانشگاه برگردند این بودجه در نظر گرفته شده نمی‌تواند جبران هزینه‌ها را داشته باشد؛ چرا که علاوه بر تورم افزایش شدید حقوق‌ها را داشتیم که بیشتر بودجه دانشگاه در این زمینه هزینه می‌شود.


ملانظری اضافه کرد: اگر بحث خدمت حضوری به دانشجویان را داشته باشیم، باید بودجه مدیریت به درستی هزینه شود که دچار مشکل اساسی نشویم.

 

اقدامات رو به جلو دانشگاه‌ها برای افزایش خوابگاه متاهلی 

کمبود خوابگاه متاهلی درسال های اخیر یکی از مطالبات اصلی دانشجویان متاهل دانشگاه‌ها در سطوح مختلف تحصیلی به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که با اعتراض و پیگیری‌های مختلف این دانشجویان و ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع طرحی را برای حل این مشکل درسال جاری به تصویب رسانده که دانشگاه‌ها موظف هستند که بخشی از ظرفیت خوابگاه‌هایشان را به دانشجویان متاهل اختصاص دهند.

بر اساس طرح مجلس شورای اسلامی ظرفیت خوابگاه های متاهلی از مهرماه سال جاری افزایش خواهد یافت و بخشی از دغدغه دانشجویان متاهل با این طرح کاهش خواهد یافت. در همین رابطه بانکی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح به خبرگزاری دانشجو، گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، ۷۲ ماده دارد و برای خوابگاه متاهلی دانشجویی ۴ یا ۵ ماده از این طرح به خوابگاه متاهلی اختصاص یافته است.

وی افزود: یکی از مسائلی که در این طرح تدارک دیده شده خوابگاه متاهلی برای دانشجویان اعم از بومی و غیربومی چه دختران و چه پسران است. دو، سه ماده طرح توسعه خوابگاه متاهلی در این مصوبه، داریم که تا ۵ یا ۶ سال دیگر خوابگاه‌های متاهلی وسیع و گسترده می‌شود. همچنین بودجه‌هایی را برای ودیعه مسکن دانشجویان پیش بینی کرده و مرخصی تحصیلی برای دانشجویان باردار و مادر در نظر گرفته‌ایم.

این‌ نماینده مجلس ادامه داد: از دیگر مفاد این طرح می‌توان به آموزش مجازی برای مادران باردار یا دارای فرزند زیر سه سال اشاره کرد. همچنین طرح دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی به ازای هر فرزند شش ماه کسر می‌شود. مسائل دیگری مثل حذف شیفت شب مادران باردار، مرخصی دوهفته‌ای برای تولد فرزند به پدر، تخفیف و تسهیلات در واگذاری زمین و غیره نیز از دیگر مزایای این طرح است.

 

ثبت نام نقل و انتقال دانشجویان از طریق سامانه سجاد به مدت یک ماه

دانشجویان متقاضی میهمانی و انتقال به سایر دانشگاه‌ها تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ فرصت دارند برای ثبت درخواست خود جهت سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به سامانه سجاد به آدرس https://portal.saorg.ir مراجعه و نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.

همچنین دانشگاه‌های مبدأ موظفند درخواست دانشجو را بررسی کرده و در صورت داشتن شرایط از ۱۱ خرداد تا ۱۵ تیر ماه نظر خود را در سامانه اعلام و در صورت موافقت ریز نمرات دانشجو را به دانشگاه مقصد ارسال کنند. سپس دانشگاه‌های مقصد موظفند حداکثر تا پایان مرداد ماه نسبت به بررسی تقاضا‌ها اقدام و از طریق سامانه یاد شده اعلام کند.

با توجه به شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و پیروی تمام مؤسسات آموزش عالی از دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، در صورت تداوم وضعیت بیماری، میهمانی و انتقال دانشجویان تحت شرایط حاکم خواهد بود و موافقت مؤسسات مبدا و مقصد با درخواست‌های میهمانی و انتقال در صورت بازگشت به شرایط عادی در مؤسسات آموزش عالی امکان‌پذیر خواهد بود.

دانشگاه‌ها و مؤسسات موظف هستند زمان شروع ثبت درخواست‌های میهمانی و انتقال را با استفاده از ابزار‌های مناسب اطلاع رسانی علی الخصوص از طریق فضای مجازی به اطلاع کلیه دانشجویان برسانند.

 

 

ثبت نام بیست و چهارمین دوره ازدواج دانشجویی 

 ثبت نام بیست و چهارمین دوره ازدواج دانشجویی همسفر تا بهشت به صورت آزمایشی آغاز شد.

دانشجویانی که از اول مهرماه سال ۱۳۹۷ تا اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ ازدواج کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت https://ezdevaj.nahad.ir/registeration/sign-up ازدواج دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ثبت نام کنند.

مراسم ازدواج دانشجویی یا طرح ملی «همسفرتا بهشت» با شعار ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار جهت فائق آمدن بر این حلقه مفقوده، در جوار بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا (ع) برگزار خواهد شد و ستاد ازدواج دانشجویی با برگزاری مراسم تلاش دارد زوج‌های جوان را با آموزش مهارت‌های زندگی، در آغاز زندگی مشترک یاری رساند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه تهران دانشگاه تربیت مدرس صندوق رفاه دانشجویان بازپرداخت وام های دانشجویی برای دریافت وام ها موزه های دانشگاهی میهمانی و انتقال موزه های دانشگاه ازدواج دانشجویی خوابگاه متاهلی بانک مهر ایران وزارت بهداشت صندوق رفاه دانشگاه ها نفر ضامن سال جاری ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۴۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از دانشجویان آمریکا

دانشگاهیان دانشگاه تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و محکوم کردن اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان تجمع می‌کنند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، تجمع اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران برای حمایت از خیزش وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل، امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه بعد از نماز ظهر جلوی سردر دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

نمازگزاران مسجد دانشگاه تهران پس از اقامه نماز ظهر و عصر، به جمع تجمع‌کنندگان می‌پیوندند.

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، بسیج اساتید، بسیج کارکنان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و سایر تشکل‌های دانشگاه تهران از دانشگاهیان برای حضور در این تجمع دعوت کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت
  • دانشجویان گیلانی از جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا حمایت کردند
  • جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
  • جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب
  • حمایت دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی آمریکا
  • کاخ سفید : پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از دانشجویان آمریکا
  • ۵ نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • به وقتِ بیداری
  • ۳۱ خرداد؛ آخرین فرصت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشجویان