Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-02@22:02:50 GMT

بیماری تاریخ زدگی ما

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۴۳۸۷

بیماری تاریخ زدگی ما

از آنجایی که فرقه های مختلفی هم بوده ایم و دست کم دو گروه بزرگ اخباری و اصولی و نیز به دلیل حضور جریان های غالی، شناختی که از تاریخ تفکر و سیاست در شیعه داریم، شکل ها و نمودهای مختلفی دارد. عادت کرده ایم به این امور تمسک کنیم و این کار را به خصوص از مشروطه به این طرف به یک رویه تبدیل کرده ایم. در دوره جدید، وقتی در مقابل غرب کم آوردیم، به تاریخ اسلام روی آوردیم تا با آن تکمیلش کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنی ها، از عظمت خلافت سخن گفتند و ما هم در حاشیه آنها از نوشته های آنها و آثار خودمان شروع به استخراج کردیم. برای ما، داستان حکومت امام علی (ع) و کربلای امام حسین(ع) اهمیت داشت. آنها سعی کردند از تاریخ، برای مشروعیت خلافت عثمانی و مسائلی که بعد از آن اتفاق افتاد، استفاده کنند. هنوز هم داعش این کارهای تاریخی را می کند. ما هم گرفتار این وضع هستیم. بسیاری از رهبران فکری انقلاب، در طول دهه ها، گاه هم با ترجمه آثار مصری، سعی کردند از تاریخ اسلام، همه چیز درآورند. الان می دانیم که این روال، در میان فقها نبوده و کسی این تواریخ را معتبر نمی دانسته است. اما مهم این بود که ما در مقابل غرب و انبوه افکار و اندیشه ها و آثاری که داشت، کم آوردیم و باید از جایی، آن جای خالی را پر می کردیم.

خواستیم بگوییم تمدن داریم و برای این کار تاریخ را واکاوی کردیم. حالا بر اساس آن تاریخ می خواهیم، نظام سازی هم کنیم و به هر چیزی تشبث می جوییم. می خواهیم از تجربه های تاریخ که معلوم نیست در چه وضعی بوده، استفاده کنیم. تاریخ زدگی به همه معانی آن بر ذهن ما حاکم است. گذشته را سفت چسبیده ایم، از آن دین و اخلاق و فلسفه و فقه استخراج می کنیم. روزگار خودمان را دایما با آن مشابهت سازی می کنیم و می خواهیم درس بگیریم و اسمش را عبرت گیری از تاریخ می گذاریم.

جدای از این که در علم اصول، از این شیوه استفاده از تاریخ و اصول آن یاد نشده و فقها ذره ای برای این گزاره های تاریخی اهمیتی قائل نبودند، مشکل این است که ما قدرت تفکر را از دست داده ایم و به تاریخ چسبیده ایم. وقتی ما تصور می کنیم سرمایه تاریخی داریم و باید همه چیز را از آن درآوریم، دیگر فکر را تعطیل می کنیم. عوض این که مصلحت روزگار خودمان را در نظر بگیریم و حداکثر در چارچوب اهداف کلی دین، با رعایت ضروریات فقه پیش برویم و دست به خلاقیت و ابتکار برای بهبود زندگی مان و به روز شدن دنیای مان کار کنیم، خودمان را در دریایی از تواریخ پرت می کنیم و می خواهیم همه چیزمان را با آن منطبق کنیم.

ما قرار بود، دین شناسی را از احادیث مسلم ائمه فرا بگیریم، تاریخی کلی هم از زندگی آنها از نظر تولد و وفات و غیره داشته باشیم. اما حالا به هر خبری و گزارشی در هر کتابی تمسک کرده و می خواهیم از آن دین در بیاوریم. کدام فقیهی چنین می کرده است؟
فقهای اصولی ما بخش زیادی از احادیث را به عنوان ضعیف کنار گذاشتند، کتابهای تاریخ را کلا بوسیدند و کنار گذاشتند، با اصول عملی دین را درست کردند و از عقل سخن گفتند، حالا ما خود را گرفتار تاریخ کرده ایم. جالب است که هر منبری، هر مداحی، هر مجری تلویزیونی، مشغول این کار است. در حالی که نه از منابع سر در می آورد، نه سندشناس است و نه با روش فقیهان و احتیاط آنها در استخراج احکام شرعی و صدور نظر آشناست.
ما بیش از صد سال است، تاریخ زده شده ایم، بخشی از این تاریخ زدگی را مدیون کتابهای مصری درباره اسلام تاریخی هستیم که آنها هم زیر سایه عثمانی ها، گرفتار بازسازی خلافت بودند و آنها را ساختند تا بگویند همه چیز داشته ایم. این رویه، اختصاص به راست و چپ ما ندارد، همه در آن غرق شده ایم.

می خواهی با دشمن مذاکره کنی، ببین عقلت چه  می گوید، چه کار داری که امام حسین با ابن سعد صلح کرد یا نکرد؟ می خواهی رقیب انتخاباتی ات را حذف کنی، چه ربطی به گذاشتن کلیشه طلحه و زبیر روی او داری و چرا به اسم امام علی این کار را می کنی؟

کلیشه هایی که از گذشته ساخته ایم، روی این و آن نصب می کنیم و اندازه شان را می گیریم. طرف مقابل هم از نمونه های دیگر استفاده می کند. باید این ذهن را خالی کرد، نشست فکر کرد و چاره جویی برای کشور نمود. گذشته کم بود، سالهاست با اخبار آخر الزمانی که در صورت درست بودن، ویژه امام زمان و زمان ایشان است، نقشه برای دیگران می کشند و بر اساس آن ها نظام سازی می کنند و طرح می دهند.
به نظرم دو ویژگی مهم امام، این بود که نه ذهن تاریخ زده داشت، و نه تحت تأثیر این قبیل اخبار آخرالزمان بود. راستش می دانم، این سخنم، برای جامعه ای که سخت درگیر تاریخ است، چندان قابل قبول نیست، اما چه کنم که به هر حال باید می نوشتم. شاید روزی کسی به آن توجه کند.

کد خبر 1511865

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رسول جعفریان تاریخ اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۴۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: حدود ۵۹ میلیون نفر در سراسر جهان به فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) در سال ۲۰۱۹ مبتلا بودند، که آن را به رایج‌ترین نوع آریتمی قلبی تبدیل می‌کند که به عنوان ضربان قلب نامنظم نیز شناخته می‌شود. در حالی که فیبریلاسیون دهلیزی معمولا تهدید کننده زندگی نیست، یک وضعیت جدی است که ممکن است خطر مرگ و میر افراد را در اثر بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، و نارسایی قلبی افزایش دهد.

افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی همچنین ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل و بیماری‌های گوارشی و کبدی داشته باشند.هرچه زودتر این بیماری در یک فرد تشخیص داده شود، ممکن است نتیجه بهتری داشته باشد.

برای کمک به ارائه مداخلات اولیه برای فیبریلاسیون دهلیزی، دانشمندان دانشگاه لوکزامبورگ روشی را برای پیش‌بینی آریتمی قلبی حدود ۳۰ دقیقه قبل از وقوع با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کردند.

برای این مطالعه، محققان یک مدل هوش مصنوعی به نام WARN (Warning of Atrial fibRillation) برای کمک به پیش‌بینی فیبریلاسیون دهلیزی توسعه دادند.

خورخه گونسالوس، استاد مرکز دانشگاه لوکزامبورگ برای سیستم‌های زیست‌پزشکی و سرپرست نویسنده این تحقیق، گفت: WARN شامل یک مدل یادگیری عمیق است که بخش‌های کوتاه ۳۰ ثانیه‌ای از ضربان قلب را وارد می‌کند و احتمال تغییر قریب‌الوقوع در ضربان قلب را به صورت خروجی ارائه می‌دهد. هر چه این احتمال تغییربیشتر باشد، شانس تبدیل به فیبریلاسیون دهلیزی (یکی از شایع ترین انواع آریتمی) بیشتر است. این کار هر ۱۵ ثانیه تکرار می شود. گونسالوس گفت: وقتی این احتمال از یک آستانه خاص عبور می‌کند، یک هشدار می‌دهد.

سیستم WARN روی داده‌های الکتروکاردیوگرام که طی ۲۴ ساعت ضبط شده و از طریق دستگاه‌های هولتر (مچ بندی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند) که توسط ۳۵۰ نفر در بیمارستان «تونگجی» در ووهان، چین استفاده می‌شد، آزمایش شده است.گونسالوس گفت: هوش مصنوعی هنگام جستجوی الگوها در مجموعه داده‌های بزرگ، عملکردی باورنکردنی را از خود نشان داده است.

هنگام آزمایش مدل WARN، گونسالوس و تیمش دریافتند که این مدل می‌تواند انتقال از ریتم طبیعی قلب به فیبریلاسیون دهلیزی را با هشدار متوسط ۳۰ دقیقه قبل از شروع با دقت ۸۰ درصد پیش بینی کند.

گونسالوس توضیح داد: این یافته‌ها تعجب آور نیست زیرا برخی از بیماران در واقع می‌توانند چند ثانیه تا چند دقیقه قبل از آن احساس کنند که قلب آن‌ها کمی می‌پرد یا دچار آریتمی می‌شود.

البته آن‌ها واقعا نمی‌توانند دقیقا این احساس را توصیف کنند، اما اگر بتوانند آن را احساس کنند، یک دستگاه باید بتواند این «احساس» را تشخیص دهد. و در واقع، ما شاهد تغییرات جزئی در پویایی ضربان قلب قبل از شروع فیبریلاسیون دهلیزی هستیم.

این متخصص ادامه داد: از سوی دیگر، جای تعجب است که ما می‌توانیم با استناد به مدلی که قبلا از ۲۸۰ بیمار به دست آمده فیبریلاسیون دهلیزی (شایع ترین نوع آریتمی) را از ۳۰ دقیقه قبل تشخیص دهیم.

بیشتر بخوانید:

تشخیص بیماری شایع قلبی با قابلیت جدید اپل واچ | این ویژگی می‌تواند جان کاربران را نجات دهد وقتی قلبتان به تپش می‌افتد کد خبر 848773 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت خبر مهم بیماری - قلبی قلب هوش‌ مصنوعی پزشکی

دیگر خبرها

  • تب مالت چیست؟ + فیلم
  • (تصاویر) بازگشت تیم ملی فوتسال افغانستان به مشهد پس از تاریخ‌سازی
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی
  • کشف داروی جدید برای درمان بیماری MS (فیلم)
  • رسمی؛ پارما به سری آ صعود کرد
  • هری کین یک تنه بیشتر از مهاجمان تاتنهام گل زده است!
  • تیم ملی فوتبال در این تاریخ به اردو می‌رود
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • رکورد مهم عیسی آل‌کثیر در جام‌حذفی