Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: ادعای رسانه آمریکایی از بن‌بست در مذاکرات وین، حمله هوایی اسرائیل به قنیطره سوریه، اعلام حمایت گروه هفت از مذاکرات برجام، تشدید بحران سیاسی اسرائیل با ناکامی نتانیاهو در تشکیل دولت و سفر هیاتی از آژانس اتمی به ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادعای رسانه آمریکایی از بن‌بست در مذاکرات وین

دیپلمات‌های اروپایی و مقام‌های سابق آمریکایی مدعی شده‌اند اختلافات میان ایران و آمریکا بر سر اقدامات لازم جهت محدود کردن برنامه هسته‌‌ای ایران به ایجاد بن‌بست در مذاکرات وین منجر شده است.

پایگاه آکسیوس گزارش داده طرف‌های اروپایی برجام و آمریکا موافقند که «زمان گریز» ایران باید دست‌کم یک سال باشد. زمان گریز مفهوم ابداعی آمریکایی‌ها برای اشاره به زمان لازم جهت تولید اورانیوم غنی‌شده کافی جهت تولید یک بمب هسته‌ای است.

آکسیوس نوشته طرف‌های اروپایی و آمریکایی درباره اقدامات لازم برای رسیدن به این موقعیت مواضع یکسانی دارند.

آکسیوس مدعی شده موضع ایران متفاوت است. یک دیپلمات گفته یک اختلاف کلیدی، برسر اقداماتی است که لازم است برای سانتریفیوژهای پیشرفته نصب‌شده از سوی ایران انجام شود.

طبق این ادعا، لازم است در خصوص اینکه آیا ایران هنوز می‌تواند از این سانتریفیوژها استفاده کند یا خیر تصمیم‌گیری شود.

مطابق این گزارش، بخش زیادی از گفت‌وگوها در مذاکرات هسته‌ای بر اختلافات بر سر رفع تحریم‌های آمریکا متمرکز بوده است.

آکسیوس نوشته است: «در این خصوص، پیشرفت‌های محسوسی در وین حاصل شده، اما کارگروه دیگری که در حال رسیدگی به سوی هسته‌ای این معادله است پیشرفتی حاصل نکرده است.»

آخرین دور گفت‌وگوها در وین به پیشرفت عمده‌ای منجر نشد و به دلیل برگزاری نشست گروه هفت معوق شد. انتظار می‌رود این گفت‌وگوها جمعه در وین از سر گرفته شوند.

دو ضرب‌الاجل مهم پیش روی این مذاکرات قرار دارند. روز ۲۰ ماه می، ضرب‌الاجل توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان می‌رسد. دومین ضرب‌الاجل مهم-از نظر آکسیوس- انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است که قرار است ۱۸ ژوئن برگزار شود.

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابعی گزارش داد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی به او گفته است که واشنگتن تا بازگشت به توافق هسته‌ای راه طولانی در پیش دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، بایدن به رئیس موساد همچنین اطمینان داده است که واشنگتن در آینده مواضع رژیم صهیونیستی را مدنظر قرار خواهد داد.

به گفته منابع نزدیک به دیدار بایدن و کوهن، رئیس موساد نیز در این دیدار به رئیس جمهور آمریکا گفته است که بازگشت واشنگتن به برجام قبل از اینکه این توافق اصلاح شود اشتباه است.

حمله هوایی اسرائیل به قنیطره سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بامداد پنجشنبه اعلام کرد که بر اساس خبرهای دریافتی رژیم صهیونسیتی با یک فروند بالگرد به مناطقی در القنیطره حمله کرده است. این حمله خسارتی در پی نداشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: یک منبع بلند پایه امنیتی به اسپوتنیک گفت: یک فروند بالکرد اسرائیلی یک ایست بازرسی ارتش سوریه در شمال القنیطره را هدف قرار داد.

وی افزود: این حمله از فراز سرزمین های اشغالی جولان در منطقه واقع بین شهرک های اشغالی «مسعده» و «بقعاتا» صورت گرفت و صرفا خسارت های مالی به جا گذاشت.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه نیز مناطقی در استان های لاذقیه و حماه را هدف حمله قرار داده بود.

بنا به اعلام رسانه ها، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه بامداد روز چهارشنبه با تجاوز رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان‌های اللاذقیه و حماه مقابله کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های سوری، بامداد چهارشنبه صدای انفجارهای شدیدی در سواحل شهرهای اللاذقیه و طرطوس در غرب این کشور شنیده شد.

تلویزیون سوریه اعلام کرد که این انفجارها ناشی از مقابله سامانه های پدافندی با تجاوز موشکی رژیم صهیونیستی به منطقه حفه در استان اللاذقیه و مصیاف در استان حماه بوده است.

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) اعلام کرد که رژیم صهیونیستی یک انبار مواد پلاستیکی را در لاذقیه هدف قرار داده است.

شبکه الاخباریه نیز اعلام کرد که بر اثر این حملات، یک شهروند غیرنظامی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

دوم اردیبهشت نیز رژیم صهیونیستی به مناطقی از خاک سوریه تجاوز کرده بود که با پاسخ دمشق روبرو شد و یکی از موشک های سوریه در نزدیکی نیروگاه اتمی رژیم صهیونیستی در صحرای نقب فرود آمد.

اعلام حمایت گروه هفت از مذاکرات برجام

وزرای امور خارجه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به جی۷ روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک از مذاکرات وین و پیشرفت‌های صورت گرفته در راستای احیای برجام استقبال کردند.

 در این بیانیه‌ که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منشر شد آمده است: ما از مذاکرات راهبردی میان مشارکت‌کنندگان برجام و به صورت جداگانه با ایالات متحده برای بازگشت متقابل آمریکا و ایران به این توافق استقبال می‌کنیم، زیرا برجام همچنان بهترین روش برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران به شمار می‌رود.

دیپلمات‌های گروه هفت بدون اشاره به خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تائید این توافق، از ایران خواسته‌اند تا فضای تداوم مذاکرات را حفظ کند و از گام‌های جبرانی بیشتر در برجام پرهیز کند. آن‌ها نسبت به اقدامات ایران برای کاهش تعهداتش تحت بند ۳۶ برجام ابراز نگرانی و ادعا کرده‌اند که این گام‌ها توجیه غیر نظامی ندارند.

این در حالیست که ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و همواره اعلام کرد که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

در این بیانیه وزرای امور خارجه گروه هفت گفته‌اند: ما از فعالیت‌های حیاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی آزمایی پایبندی ایران به توافقنامه‌های پادمانی مرتبط با ان‌پی‌تی و سایر تعهداتش قویا حمایت می‌کنیم.

احیا و اجرای کامل برجام به تعبیر دیپلمات‌های گروه هفت، راه را برای پرداختن به مسائل منطقه‌ای و امنیتی باز می‌کند. این درحالیست که آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این مساله مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

در همین پیوند نمایندگان کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. آن‌ها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.

دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد. حاضرین در این جلسه آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده پی گرفته شود.

تشدید بحران سیاسی اسرائیل با ناکامی نتانیاهو در تشکیل دولت

مهلت 28 روزه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت جدید نیمه شب سه شنبه پایان یافت و او موفق به تشکیل این دولت نشد.

دفتر نتانیاهو به «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی اطلاع داد که رایزنی ها با احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی به جایی نرسیده و نتانیاهو موفق به تشکیل آن نشده است.

ریولین در سایه نتایج انتخابات پارلمانی اخیر رژیم صهیونیستی 28 روز پیش نتانیاهو را مامور تشکیل دولت کرده بود.

حال با این شرایط، رئیس رژیم صهیونیستی سه گزینه را پیش روی خود می بیند. او باید مهلت اعطا شده به نتانیاهو را به مدت دو هفته دیگر به امید اینکه بتواند با ادامه رایزنی ها موفق به تشکیل دولت شود، تمدید کند و یا اینکه فرد دیگری را مامور تشکیل دولت کند.

سومین گزینه پیش روی ریولین هم این است که فرد دیگری را مامور نکرده و اختیارات دراین باره را به پارلمان رژیم صهیونیستی واگذار کند.

به عقیده کارشناسان صهیونیست، اینکه ریولین مهلت نتانیاهو برای تشکیل دولت را تا دو هفته تمدید کند یا اینکه به جای انتخاب فرد دیگری برای تشکیل دولت، اختیارات در این زمینه را به پارلمان واگذار کند، بسیار بعید به نظر می رسد زیرا به عقیده ریولین، واگذاری اختیارات در این زمینه به پارلمان به منزله تایید برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی در طول کمتر از دوسال و نیم خواهد بود.

ناتوانی در تشکیل دولت های ائتلافی یا تشکیل دولت های ائتلافی شکننده باعث شده که رژیم صهیونیستی در طول دو سال و نیم اخیر با بحران سیاسی شدید و عمیقی روبرو شود و گواه آن نیز برگزاری 4 دور انتخابات پارلمانی در این مدت کم است.

برخی تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست بر این باورند که به احتمال زیاد ریولین فرد دیگری را به جای نتانیاهو مامور تشکیل دولت کند و به عقیده آنها، این فرد کسی نیست به جز "یائیر لاپید" رئیس حزب موسوم به "هناک مستقبل".

در همین زمینه، روزنامه «جروزالم پست» نوشت که ریولین امروز چهارشنبه از احزاب خواهد خواست تا اگر توصیه های جدیدی درباره تشکیل دولت دارند، با وی تماس بگیرند.

براساس پیش بینی این روزنامه، ریولین عصر امروز چهارشنبه یا فردا پنج شنبه لاپید را مامور تشکیل دولت جدید خواهد کرد.

براساس گزارشها، لاپید امیدوار است که اگر مامور تشکیل دولت شود، بتواند به توافقی با چند حزب برای انجام این کار برسد.

اگر لاپید بتواند در تشکیل دولت موفق شود، اولین بار از سال 2009 میلادی خواهد بود که دولتی بدون ریاست نتانیاهو تشکیل خواهد شد زیرا در طول این سالها این نتانیاهوی متهم به فساد و رشوه خواری بوده که ریاست دولت های پیاپی و قدرت را در رژیم صهیونیستی در دست داشته است.

به نوشته رسانه ها، اما لاپید کار سهل و آسانی پیش روی خود ندارد زیرا همچنان برای تشکیل چنین دولتی باید با حزب «یمینا» به ریاست «نفتالی بنیت» و همچنین احزاب عربی به توافق برسد.

برخی ناظران امور سیاسی رژیم صهیونیستی معتقدند که حتی اگر لاپید در تشکیل دولت موفق شود، این دولت شکننده بوده و زیاد دوام نخواهد آورد زیرا ترکیب آن از احزابی خواهد بود که از نظر سیاسی با یکدیگر تجانس ندارند و طیفی از احزاب راست، میانه، چپ و عربی را در خود خواهد داشت.

این درحالی است که رسانه های رژیم صهیونیستی از تلاش حزب لیکود برای طرح پیش نویس قانون انتخاب مستقیم نخست وزیر در پارلمان خبر داده اما در عین حال افزوده اند که جناح مخالفت نتانیاهو بدنبال جلوگیری از تصویب چنین پیش نویسی است.

در سایه این شرایط، به نظر می رسد که بحران سیاسی رژیم صهیونیستی در آینده نیز با توجه به شکننده بودن دولت های ائتلافی ادامه یافته و عمیق تر شود.

سفر هیاتی از آژانس اتمی به ایران

خبرنگار یک روزنامه آمریکایی که اخبار مربوط به ایران را پوشش می‌دهد از سفر هیأتی از مقام‌های ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران طی روزهای آینده خبر داد.

خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال درحساب کاربری خود در توییتر نوشته تیمی ارشد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تکمیل بررسی‌ها در خصوص مواد هسته‌ای موجود در ایران طی روزهای آینده به تهران بازخواهد گشت.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند ماه پیش به تفاهمی برای حل و فصل موقت پاره‌ای از اختلافات دست پیدا کردند.

طبق آنچه رسانه‌ها اواخر اسفندماه گذشته اعلام کردند در ضمیمه فنی تفاهم مشترک ایران و آژانس اتمی تصریح شده ایران تا سه ماه اجازه خواهد داد دوربین‌های نصب شده در ۸ تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها به کار خود ادامه دهند و همچنین در این مدت سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ خواهد کرد.

داده‌ها و سوابق مزبور در این دوره سه ماهه در صورتی و زمانی به آژانس ارائه می‌شود که ایران تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که طبیعتا بعد از رفع کامل تحریم‌هاست. در غیر این صورت، تمامی این اطلاعات در پایان ماه سوم حذف و پاک خواهند شد.

ایران در این دوره سه ماهه، بروزرسانی اظهارنامه‌های پروتکل الحاقی را ارائه نخواهد کرد، مگر زمانی که تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که طبیعتا بعد از رفع کامل تحریم هاست.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین روز ۱۵ اسفندماه گفته بود آژانس حدود ۲ ماه است که نتایج تجزیه و تحلیل و سوالات مرتبط را درباره ۲ مکان به ایران ارائه کرده و این تحلیل‌ها در حال بررسی توسط ایران با هدف ارائه پاسخ‌های لازم به این نهاد است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: شب قدر جوشن کبیر نماز شب قدر نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 دعای روز بیست و سوم رمضان تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا عربستان اسرائیل شب قدر جوشن کبیر نماز شب قدر نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 دعای روز بیست و سوم رمضان آژانس بین المللی انرژی اتمی بن بست در مذاکرات وین رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی مامور تشکیل دولت برای تشکیل دولت تشکیل دولت روز چهارشنبه بحران سیاسی گفت وگوها فرد دیگری تحریم ها رسانه ها گروه هفت پیش روی هسته ای گام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۴۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای کاخ سفید؛ اسرائیل پذیرفته که قبل از حمله به رفح، نگرانی‌های آمریکا را در نظر بگیرد

جان کربی در گفت‌وگو با «ای‌بی‌سی» ادعا کرد: آنها [رژیم صهیونیستی] به ما اطمینان داده‌اند تا زمانی که فرصتی برای در میان گذاشتن دیدگاه‌ها و نگرانی‌هایمان با آنها داشته باشیم، به رفح نخواهند رفت.

این در حالی است که منابع رسانه‌ای امروز (یکشنبه) از موافقت هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که برای آتش‌بس موقتی که واشنگتن می‌خواهد حداقل برای ۶ هفته ادامه پیدا کند، همچنان فشار وارد می‌کند.

کربی با اشاره به اینکه «شمار کامیون‌های کمک‌رسانی به شمال غزه در حال افزایش است»، اظهار داشت: آنچه ما به آن امیدواریم، این است که پس از ۶ هفته آتش‌بس موقت، شاید بتوانیم به چیزی پایدارتر دست یابیم.

وی همچنین ادعا کرد: اسرائیلی‌ها شروع به انجام تعهداتی کرده‌اند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از آنها خواسته است.

بر اساس گزارش رویترز، واشنگتن مدعی شده است که نمی‌تواند بدون یک برنامه‌ریزی بشردوستانه مناسب و قابل اطمینان،از عملیات [رژیم صهیونستی علیه] رفح حمایت کند.

این در حالی است که بایدن پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی‌یف را امضا کرد.

رویترز خاطرنشان می‌کند که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده قرار است هفته آینده به این منطقه سفر کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تشدید اعتراضات ضد صهیونیستی در کشور‌های غربی در حمایت از مردم غزه
  • فیلم| دانشجویان آمریکایی در کدام دانشگاه‌ها تحصن کردند؟ -۲
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است / حمایت مالی آمریکا متوقف شود
  • ادعای کاخ سفید؛ اسرائیل پذیرفته که قبل از حمله به رفح، نگرانی‌های آمریکا را در نظر بگیرد
  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟ | حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم
  • حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم