Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@21:59:28 GMT

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ آمارها همچنان رو به صعودی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۵۹۳۵

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ آمارها همچنان رو به صعودی

به گزارش ایرنا، شیوع کرونا همچنان مهمترین موضوع در دنیا، ایران و به تبع آن آذربایجان غربی است و روزانه صدها خانواده را در این استان درگیر خود می کند.

این ویروس که با بی توجهی مردم قدرت می‌گیرد و با توجه به انجام و اِعمال ملزومات بهداشتی و شیوه نامه ها، رو به زوال می گذارد، طی بیش از ۱۴ ماه گذشته همواره در شهرهای مختلف آذربایجان غربی جولان داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود ایجاد روند کاهشی در زمستان سال گذشته، جولان کرونا پس از بی توجهی به پروتکل ها در ایام عید نوروز دوباره روند افزایشی به خود گرفت و در حال حاضر، همه شهرستان های آذربایجان غربی وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی دارند که این روند طی هفته های اخیر ادامه داشته است.

هرچند در روزهای اخیر، تعداد شهرستان های با وضع قرمز کرونایی در آذربایجان غربی، کمی کاهش یافت ولی این امر با وجود بستری روزانه نزدیک به ۱۰۰ نفر در مرکز استان، نباید گول زننده باشد.

شهرستان‌های با وضع قرمز کرونایی در آذربایجان‌غربی به ۸ شهر کاهش یافت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان این استان، هشت شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که ۶ مورد کمتر از هفته گذشته است.

علی مصطفوی افزود: ارومیه به همراه ماکو، سلماس، چایپاره و خوی در شمال و همچنین میاندوآب، مهاباد و اشنویه، در جنوب استان وضعیت قرمز کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: شهرهای شاهین‌دژ، پلدشت، بوکان، نقده، شوط، چالدران، تکاب، پیرانشهر و سردشت در آذربایجان غربی وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در شهرهای نارنجی و قرمز از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آذربایجان غربی کمتر از ۵۰ درصد است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان کمتر از ۵۰ درصد است که باید برای بهبود وضعیت شیوع کرونا، این رقم به میزان بسیار زیادی افزایش یابد.

مصطفوی افزود: این مساله نگرانی ها را از افزایش شیوع بیماری کرونا در جامعه افزایش می دهد.

وی با اشاره به بروز برخی تخلفات در روند واکسیناسیون در کشور و استان اضافه کرد: با توجه به آغاز واکسیناسیون همگانی در استان، ضروری است بر روند واکسیناسیون کرونا در استان نظارت های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با ترکیه در مسیر خروج غیرمجاز اتباع کشورهای مختلف از جمله افغانستان و پاکستان قرار دارد، اظهار کرد: یکی از علل افزایش شیوع ویروس کرونا در استان حضور غیرمجاز اتباع خارجی است که قصد دارند از شهرهای شمالی استان به کشور ترکیه بروند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، پنج هزار نفر از اتباع بیگانه که قصد داشتند از مرزهای استان به صورت غیرمجاز خروج کنند، دستگیر شدند.

مصطفوی گفت: از تمامی مردم و مسوولان درخواست داریم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری از اجتماعی در قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کنند.

وی افزود: از رسانه های استان نیز درخواست داریم در زمینه نحوه رعایت دستورالعمل های بهداشتی و راههای مقابله با شیوع بیماری کرونا در استان و همچنین رفع ابهامات لازم در خصوص روند واکسیناسیون اطلاع رسانی کنند.

بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان‌غربی به بیشترین رقم طی هفته های گذشته رسید

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به هزار و ۳۹۰ نفر رسید که بالاترین میزان طی هفته‌های گذشته است.

دکتر علی‌احمد آقاپور افزود: این تعداد ۸۲ نفر بیشتر از روز گذشته بوده که نشان دهنده ایجاد فشار بسیار بیشتر به کادر درمانی در آذربایجان غربی است.

وی اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۱۶  نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و ۲۴۴ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی ادامه داد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۹۸ نفر مربوط به ارومیه بوده که نشان دهنده وضعیت بسیار نامناسب در مرکز استان است.

آقاپور از بستری بودن ۲۴۵ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۵۵ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

وی با اشاره به فوت ۱۳ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به چهار هزار و ۲۷۳ نفر رسیده است.

انتقاد از بازبودن برخی تفرجگاه ها و ادامه دورهمی ها با وجود شرایط بغرنج کرونایی

در این میان، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی که بیش از یک هفته گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده و طی روزهای اخیر در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه بستری شده، در پست های اینستاگرامی از وضعیت نامناسب در استان گفته است.

دکتر جواد آقازاده در یکی از این پست ها که بسیار تند و تیز نیز بوده، آورده است: "با حلواحلوا کردن اپیدمی جمع نمی شود؛ آمار رعایت پروتکل ها در استان، از میانگین کشوری پایین است، چه کسی مسوول است؟ کدام مسوول به علت بی مسوولیتی عزل شده است؛ اگر من آقازاده کم کاری کرده ام، مرا عزل کنید."

در ادامه این پست اضافه شده است: " همه آمار خوب می دهند، خروجی نداریم چرا امروز در بند و غذاخوری ها غوغا بود، استخر باز است، طرف شیرجه زده به استخر به علت آسیب گردن به اورژانس آورده شده، مگر استخرها باز هستند؟"

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در ادامه این پست با انتقاد از باز بودن تفرجگاه بند و ادامه دورهمی های خانوادگی تاکید کرده است: "در شب های قدر برای بیماران شفای عاجل، برای همکاران بیمارستانی صبر و استقامت، برای آنانی که رعایت نمی کنند، انصاف و مروت، و برای آنانی که خود را به نفهمی زده اند، هدایت و فهم و شعور از خداوند طلب می کنم."

ویروس جهش یافته هیبریدی هندی کالیفرنیایی، میهمان ناخوانده در شمال آذربایجان غربی

آقازاده در پست دیگری با اشاره به وضعیت نامناسب شهرستان شوط به خاطر درگیری چندتن از کارکنان آن به کرونای ناشناخته اظهار کرده است: "ویروس جهش یافته هیبریدی هندی کالیفرنیایی در شوط بین کارمندان هندی شرکت هندی صاحب کارخانه سنگ آهن یافته شده و تمهیدات لازم صورت گرفته است."

در ادامه این پست تاکید شده که "سفر به شوط و ماکو ممنوع است، فرماندار و مسوولان استان و شهر و مردم به هوش باشید، قرنطینه را محکم بگیرید، صاحب کارخانه موظف است امکانات لازم را به کارگران فراهم کند."

۱۰ مورد جدید از ابتلا به ویروس هیبریدی هندی کالیفرنیایی در شمال آذربایجان غربی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز طی روز چهارشنبه در گفت و گویی رسانه ای در تهران، در خصوص شهرستان شوط گفت: متاسفانه در استان آذربایجان غربی در ماکو و شوط در مجموعه ای که توسط کارگران هندی اداره می شد، حداقل ۱۰ مورد جدید را پیدا کردیم  که این ۱۰ مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی هایی است که می شد برای جمهوری اسلامی آورد.

سعید نمکی ادامه داد: این ویروس در ماه جاری شناسایی شده و به سرعت خودش را به استان آذربایجان غربی رسانده؛ متاسفانه این ویروس را در استان یزد هم در یک کارخانه فولاد که هم کارگر هندی و هم ایرانی  داشت دیده شد، تمام این افراد در قرنطینه هستند.

وی افزود: خوشبختانه تمام افرادی که با این افراد در تماس بوده اند با محوریت و فرماندهی خود من هر روز  رصد می شود، تیم هایی را اعزام کرده ام و  گزارش های آن را لحظه ای می گیرم. متاسفانه هر دو از نوع هیبرید هندی- کالیفرنیایی است که از نوع ویروس چموشی و  خطرناکی است و سوغاتی فروردین و اردیبهشت امسال است.

با این اوصاف و با توجه به روند افزایشی شیوع در کنار پدیدار شدن کرونای خاص در شهرستان های شمالی آذربایجان غربی، رعایت موارد بهداشتی همچنان مهمترین دستورالعمل برای جلوگیری از شیوع بیشتر بوده که همت همگانی در این خصوص بسیار ضروری است.

تاکنون نزدیک به ۱۵۶ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده که حدود پنج درصد جمعیت استان را شامل می شود؛ این در حالی است که ۲.۷ درصد این تعداد نیز جان خود را بر اثر کرونا از دست داده اند.

برچسب‌ها دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه ماکو ارومیه استانداری آذربایجان غربی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی محدودیت های کرونا کرونا ویروس کرونا ستاد ملی آذربایجان غربی کووید-19 کرونا سعید نمکی شوط پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماکو ارومیه ماکو ارومیه استانداری آذربایجان غربی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی محدودیت های کرونا کرونا ویروس کرونا ستاد ملی آذربایجان غربی کووید 19 کرونا سعید نمکی شوط اخبار کنکور امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی رعایت دستورالعمل های بهداشتی آذربایجان غربی آذربایجان غربی گفت هندی کالیفرنیایی ۲۴ ساعت گذشته قرمز کرونایی معاون سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۵۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد

نفت باکو با وجود تحریم همه جانبه تجاری که چند روز پیش آنکارا علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد همچنان از طریق ترکیه و خط لوله جیحان به رژیم صهیونیستی نفت صادر می‌شود. ترکیه تصریح کرد که اگر تجاوزات این رژیم در غزه متوقف شود و کمک‌ها بدون مانع وارد این باریکه شود، تجارت از طریق ترکیه به اسرائیل از سر گرفته می‌شود.

براساس گزارش العربی الجدید، منابع صهیونیست در مصاحبه با وبسایت صهیونیستی گلوبس تایید کردند جمهوری آذربایجان روابط نزدیکی با ترکیه و رژیم صهیونیستی دارد و ترکیه هنوز بارگیری نفت این کشور را در بندر جیحان به مقصد اراضی اشغالی متوقف نکرده است.

باکو از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان (BTC) تامین کننده مهم نفت رژیم است که در انتهای آن نفت بر روی تانکر‌هایی بارگیری می‌شود و آن را به حیفا منتقل می‌کنند.

در ژانویه امسال، رژیم صهیونیستی با ۵۲۳ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار در صدر فهرست مقصد‌ صادرات نفت باکو قرار گرفت. در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، این رژیم با ۲.۲۴ میلیون تن به ارزش ۱.۳۸ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفت. بر اساس گزارش گلوبس، دیگر تامین کنندگان عمده نفت رژیم صهیونیستی قزاقستان و نیجریه هستند.

شایان ذکر است الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که نمی‌خواهد مستقیماً به منافع آذربایجان آسیب برساند، روابط عالی دارد.

در عین حال رژیم اشغالگر تامین کننده بسیار مهم تسلیحات باکو است. تسلیحات صادراتی رژیم به این کشور شامل مهمات هاروپ تولید شده توسط صنایع هوافضای اسرائیل، سامانه لورا (توپخانه دوربرد) و سامانه موشکی زمین به هوای Barak MX است که جمهوری آذربایجان در نوامبر سال گذشته به مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار خریداری کرد.

 به گزارش گلوبس، شرکت صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی نیز در اکتبر گذشته دو ماهواره را به قیمت ۱۲۰ میلیون دلار به باکو فروخت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • وضعیت مخازن سد حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و ارس
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • صعودی شدن روند ولادت در استان بوشهر پس از ۷ سال
  • ۷۱ درصد از حجم سد‌های آذربایجان‌غربی پر آب است
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • 6100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم آذربایجان‌غربی اعزام شدند
  • بارندگی‌ها تا روز چهارشنبه در آذربایجان‌غربی ادامه دارد
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند