Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-09@09:08:38 GMT

مذاکرات «وین» درباره برجام جمعه ازسرگرفته می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۶۴۲۱

مذاکرات «وین» درباره برجام جمعه ازسرگرفته می‌شود

«آمیخای استاین» خبرنگار شبکه «کان نیوز» رژیم صهیونیستی در صفحه توییتر خود نوشت که مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به «برجام» فردا (جمعه، ۱۷ اردیبهشت ماه) از سرگرفته می‌شود.

به گزارش فارس، این خبرنگار اسرائیلی به نقل از مقام‌های رسمی که نامشان فاش نشد، مدعی شد که فراتر از مسئله لغو تحریم‌ها، یکی از مشکلاتی که در مسیر مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام وجود دارد این است که «چطور به این حقیقت بازگردیم که ایران دست‌کم یک سال از (ساخت) بمب فاصله داشته باشد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام‌های آگاه مدعی شده‌اند که آمریکا و اروپا از ایران خواسته‌اند تا گام‌های فعالی را بردارد که نشان دهد یک سال با ساخت بمب فاصله دارد که ایران آن طور که در این گزارش آمده، با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

علی‌رغم آن که ایران بار‌ها اعلام کرده است که گام‌هایی که در زمینه کاهش تعهداتش ذیل برجام برداشته در راستای این توافق هسته‌ای است و هیچ گونه انحراف از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نداشته است، خبرنگار کان‌نیوز گزارش کرده که ظاهراً کشور‌های اروپایی و آمریکا از ایران درخواست کرده‌اند که گام‌های فعالی را در زمینه حذف سانتریفیوژها، کاهش مقادیر اورانیوم غنی‌شده و گام‌های دیگری را بردارد تا هدف فاصله یکساله تا ساخت بمب که در برجام مورد اشاره قرار گرفته رعایت شود.

این خبر در حالی منتشر شده است که پیش از این، «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بازگشت تیم مذاکره‌کننده این کشور به وین برای دور جدید گفتگو‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران خبر داده بود.

علی‌رغم آن که دولت بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده، اما دولت جدید آمریکا نیز همچون دولت قبلی این کشور همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کنند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند، اما مقام‌های ایران بار‌ها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

در دور اخیر کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفتگو‌ها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفتگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

پیش از این، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با نادرست خواندن برخی اظهار نظر‌ها مبنی بر فروپاشی مذاکرات احیای برجام در وین، تاکید کرد در واقعیت این گفتگو‌ها در حال پیشرفت است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مذاکرات وین برجام برنامه هسته ای لغو تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۶۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران

یک روزنامه کویتی مدعی شد:«آمریکا در یک جلسه غیرمستقیم از ایران خواسته است از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع بین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

روزنامه الجریده کویت در ادامه آورده است: «طرف آمریکایی همچنین از ایران خواسته است به توافق سابق هسته ای بازگردد به گونه ای که براساس آن، تهران غنی سازی اورانیوم را در محدوده ۳.۶۷ درصد نگه دارد و آمریکا نیز تحریم های ایران را لغو کند.»

براساس ادعای این روزنامه، «طرف آمریکایی از تهران خواسته است بر متحدانش در منطقه به منظور توقف حملات در دریای سرخ فشار بیاورد، از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع ین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

به نقل از شفقنا در ادامه مطلب این روزنامه آمده است: «طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم از ایران خواسته است قبل از هرگونه توافقی بین طرفین، به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای اش اجازه دهد.»

بنابر نوشته الجریده، «ایران نیز به طرف آمریکایی رسانده است که کاهش هرگونه تنش در منطقه مستلزم توقف حمایت های نامحدود آمریکا از اسرائیل و اتخاذ اقداماتی برای مهار تل آویو است.»

الجریده همچنین نوشت: «ایرانی ها از توافق برای توقف جنگ در غزه و هرگونه توافقی که مورد موافقت فلسطینی ها باشد، حمایت می کند و در مورد جنوب لبنان هم به همین شکل است. ایران به آمریکا هشدار داده است که اگر اسرائیل بخواهد به جنوب لبنان حمله کند، ایران بیکار نخواهد نشست و برای شکست حمله اسرائیل هرکاری خواهد کرد. در مورد بازرسی از تاسیسات هسته ای نیز ایران به طرف آمریکایی رسانده است که گزارش های دقیقی به آژانس در خصوص تاسیسات هسته ای ارائه کرده است.»

دیگر خبرها

  • ادعای برخی منابع از مذاکرات ایران و آمریکا / دور بعدی گفت ‌گوها در آینده نزدیک برگزار می شود
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • کلانتری: دانشجویان هسته‌های مقاومت را در بطن آمریکا شکل دادند + فیلم
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران