Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@09:44:00 GMT

انتشار مقاله به مناسبت «روز جهانی قدس» در اندونزی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۶۹۱۰

انتشار مقاله به مناسبت «روز جهانی قدس» در اندونزی

به مناسبت روز جهانی قدس مقاله‌ای با عنوان «قدس قبله اول مسلمین» توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی در سایت خبری رعیت مِردِکا این کشور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، در مقاله رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی که به مناسبت روز قدس تهیه شده است، آمده است؛ بنابر فرموده قرآن کریم،بیت المقدس قبله اول مسلمانان جهان و محل عروج پیامبر اسلام(ص) به آسمان بوده است و به همین دلیل ما مسلمانان مسجدالحرام و مسجدالاقصی را به‌عنوان دو مکان مقدس در جهان اسلام یاد می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو مکان مقدس قطب و نماد وحدت در دنیای اسلام هستند، و افتخار می‌کنیم این اعتقادی که به قدس و محبتی که به خانه خدا مسجدالحرام داریم بر اساس دین اسلام و قرآن است.

 

بیش از چهار دهه از زماني كه حضرت امام خمينی(ره)‌ آخرين جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهاني قدس ناميدند، مي گذرد، شايد اهميت اين اقدام امام راحل برای برخی‌ها در آن زمان آنچنان كه بايد و شايد نمايان نبود، اما امام راحل(ره)‌ با دورانديشی حكيمانه خود با اعلام اين روز در اين ماه مبارک به همگان گوشزد كردند كه منازعه موجود در فلسطين، يک منازعه اسلامی صهيونيستی است و فلسطين نقطه برخورد تمدن بزرگ اسلامی و صهيونيسم جهانی است. قدس در حقيقت سمبل اسلاميت قضيه فلسطين و نماد مظلوميت سرزمينی است كه همواره مورد طمع و آز استعمار در طول تاريخ بوده است. در وضعيتی كه شاهد وقوع زشت‌ترين جنايت‌های تاريخی در حق ملتی بی دفاع هستيم، ملت مظلوم فلسطين چشم اميد به حمايت‌های برادران مسلمان خود دوخته است، تا در نبرد حق و باطل در سرزمين پيامبران و عروجگاه نبی مكرم اسلام (ص)‌ سهمی داشته باشند.

 

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: روز جهانی قدس یادگاری ماندگار در عرصه مقاومت و جهان اسلام و میراث بنیانگذار بزرگ انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و نماد وحدت و همدلی و یکپارچگی تمامی مسلمانان است، که همیشه در تاریخ و اذهان آزادگان جهان باقی خواهد ماند و این اقدام مساله قدس و آزادی سرزمین های اسلامی را از سطح دولت ها و حکومت ها به سطح ملت ها و مردم انتقال داد و معامله با حکومتها ممکن است دستاوردی را برای دشمنان به همراه داشته باشد اما ملت ها را هیچگاه با طرح های سازشکارانه نمی توان فریب داد. روز قدس، روز عهد و پیمان با واژه‌های ایثار، مقاومت و عدالت خواهی است. فلسطین، با تاریخ و تمدن هزاران ساله، متأسفانه در قرن اخیر، اسیر دست متجاوزان اشغالگر صهیونیستی است و فریاد دادخواهی مردم مظلوم فلسطین، همه عدالت‌طلبان را به یاری فرا می‌خواند و امروز حمایت از ملت فلسطین، یکی از شاخص‌های پایبندی به حقوق بشر و توجه به اصول انسانی است. از این رو گراميداشت مناسبت‌ها و يادمان‌های مربوط به فلسطين بويژه روز جهانی قدس نه ‌تنها ديدگان امت اسلام را بيش از پيش نسبت به اساسی ترين قضيه خود معطوف مي‏كند، بلكه دژ مستحكم فكری و عقيدتی در مسلمانان در مقابل دشمنان انسانيت و اسلام ايجاد خواهد كرد.

 

بیش از  7 دهه از اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط صهیونیست‌ها می‌گذرد. در طول این مدت قدرت های بزرگ با اهداف شیطانی خود با برنامه ها و نقشه های شوم خود در فکر تجزیه کشورهای اسلامی و منطقه و عدم شکل گیری وحدت بین کشورهای اسلامی برای حفظ امنیت اسراییل و تثبیت پایه‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و همچنین به فراموشی سپردن آرمان فلسطین بوده است،  اما آنچه در این زمینه همواره مانع آن شده حمایت های مردمی از آرمان های فلسطین و مخالفت صریح آنها با طرح ها و پیمان های به اصطلاح صلح و سازش است ، ‌پیمان هایی که هیچگاه هیچ دستاورد مثبتی برای ملت فلسطین و ملت های منطقه به جز امتیاز دهی به صهیونیستها نداشته است و روز به روز دستیابی فلسطینیان به حق تعیین سرنوشت خود که اصلیترین حق شهروندی برای هر فلسطینی است را با مشکل و چالش مواجه کرده است.

 

در پایان مقاله اینگونه بیان شده است که روز قدس نماد مبارزه با ظلم و ستم و استكبار در جهان است و بزرگداشت روز قدس تنها ابراز همدردي با مسلمانان فلسطين نيست، بلكه اعلام عدم مشروعيت رژيم صهيونيستي و مبارزه با نابودي اين رژيم است. اصرار بر اين واقعيت كه اسراييل يك رژيم نامشروع است نبايد از مناسبات سياسي در كشورهاي اسلامي فراموش شود. روز قدس هر سال در واقع يادآوري اين واقعيت براي همه مسلمانان و همه جهانيان است. متاسفانه برخي از كشورهاي اسلامي از فهم كاركرد روز قدس براي جهان اسلام ناتوان شده اند و يا به علت وابستگي به آمريكا و قدرت هاي بزرگ مجبور شده اند بر اساس خواسته هاي آنان عمل كنند و در نتيجه موضوع فلسطين و روز قدس را از اولويت سياست خارجي خود حذف كرده اند .

 

حال باید از خود بپرسیم که آیا وقت آن نرسیده است که مسلمین‌ با توجه به اشغال بخشی از سرزمین‌های اسلامی آنها، از جمله قدس شریف، دست از تفرقه و جدایی و اختلاف برداشته و حول محور آزادسازی قدس‌ شریف،که قبله‌گاه اول مسلمین و سرزمین ارزش‌های الهی است، با توکل بر خدا و امید به نصر و یاری خدای سبحان گرد هم آیند و دست اتحاد و برادری،که‌ قرآن بر آن توصیه و تأکید نموده است، به یکدیگر بدهند؟ یقینا" پاسخ به این سوال این خواهد بود که: ضرورت اتحاد و اتفاق و وحدت و همبستگی،که اسلام منادی آن است‌ و قرآن کریم در آیات فراوانی مسلمین را به آن فرامی‌خواند، اقتضا می‌کند که‌ همه‌ی مسلمانان تجاوز هر قدرتی را بر هر نقطه از سرزمین اسلامی، تجاوز بر مسلمانان در شرق و غرب عالم بدانند و معتقد شوند که تمام مسلمانان را در هر وجب از خاک سرزمین اسلام حقی است و واجب است که از آن دفاع کنند."امت اسلامی باید زیر پرچم وحدت دست‌به‌دست هم دهند و هر نوع اختلافی را کنار بگذارند و با اتحاد کامل روز قدس را بزرگ بدانند. به‌طور حتم بزرگداشت این روز با وحدت میان امت اسلامی ، موجب رفع بزرگ‌ترین چالش و مشکل دنیای اسلام یعنی جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه ملت مظلوم و مسلمان فلسطین خواهد شدو انان را از شر دشمنان نجات خواهد داد.

 

خداوند متعال می فرماید: " إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ " همه مسلمانان با معیارهای مشترکی همانند کعبه، قبله واحد و حج و... یک امت واحد هستند و فرمایش حضرت امام (ره) که بیت المقدس را به عنوان محور وحدت قرار دهیم به این معناست که قدس یکی از شعائر اسلام است و نماد وحدت امت اسلامی می‌باشد.

پایان پیام/43

منبع: شبستان

کلیدواژه: انتشار مقاله روز جهانی قدس اندونزی روز جهانی قدس امت اسلام روز قدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۶۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس دانشگاه معارف اسلامی در نشست خبری گفت: همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در سالن شهید سلیمانی این دانشگاه چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. 

حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری بر وظیفه دانشگاه‌ها در تامین منابع جامع علمی برای دانشجویان و پژوهشگران تاکید کرد و گفت: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به شخصیت علمی و قرآنی مقام معظم رهبری غفلت صورت گرفته است خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی از سال ۴۳ تفسیر قرآن را در سطوح بالا تدریس می‌کرده اند و در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط گیری بالایی خصوصا با جوانان دارند و نگاه دینی ایشان منبعی جامع برای جوانان و دانشگاهیان خواهد بود. 

رئیس دانشگاه معارف اسلامی از پذیرش ۱۴۶ مقاله در این همایش خبر داد و گفت: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان همایش یک جلد از آنها منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش‌های علمی و قرآنی رهبر انقلاب اسلامی را در فضای علمی و دانشگاهی کشور گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولین استانی برگزار شده است که حدود ۸۰ مقاله از این بستر دریافت شد.

دیگر خبرها

  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • اتفاقی که مورایس را به اسلام مشرف کرد
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • عکس| انتشار یک عکس عجیب از بهرام رادان به مناسبت تولدش
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی