پنجشنبههای شهدایی| حجت الاسلام خرسند؛ شهید سحرگاه رمضان
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۹۵۲۴
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در خانواده مومن و متدین در کازرون متولد شد و پدرش از بازاریان سرشناس و خوشنام کازرون بود، تحصیلات دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در این شهرستان گذراند.
از سال ۱۳۶۲ در حالی که در کلاس اول دبیرستان مشغول به تحصیل بود به عنوان بسیجی به جبهه اعزام شد و به خیل رزمندگان دوران دفاع مقدس پیوست و تا پایان جنگ به صورت متناوب در جبهه حضور داشت که پس از چند بار مجروحیت به درجه جانبازی نائل شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی به واسطه علاقهای که از کودکی به روحانیت داشت، مهر سال ۱۳۶۴ وارد حوزه علمیه کازرون شد. دروس سطح را در حوزه علمیه کازرون گذراند و پس از آن ۸ سال در دروس خارج فقه حوزه علمیه قم شرکت کرد و در این مدت از محضر حضرات آیات مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی و فاضل هرندی بهره برد .
قم، برای او تنها محل خواندن دروس حوزوی نبود. بلکه راهی جدید را برای او گشود. او در قم دروس قرآنی را آموخت و هم از نظر تلاوت و آشنایی با مبانی قرائت و هم از نظر آشنایی با تفسیر و ترجمه، تحصیل کرد و از او چهرهای قرآنی ساخت.
در اواخرسال ۷۲ و اوایل ۷۳، دارالقرآن کازرون را با همکاری و همیاری خیرین راهاندازی کرد. دارالقرآنی که در آن به تربیت و پرورش دانشآموزان و جوانان دختر و پسر میپرداخت و توانست با جذب و پرورش نوجوانان و جوانان کازرون، چهرههای قرآنی بسیاری را به جامعه قرآنی معرفی کند.
چهرههایی که برخی از آنان به عنوان قاریان مطرح کشوری درخشیدند. اما تربیت و پرورش نسل قرآنی تنها فعالیت قرآنی شهید خرسند در کازرون نبود بلکه با دعوت از قاریان و مفسران بزرگ کشوری و جهانی به کازرون، خیلی زود کازرون را به عنوان مأمن و محفلی قرآنی، معرفی کرد.
در این دوران علاوه بر قرآن، رئیس ستاد اقامه نماز کازرون هم بود و ۲ کار بزرگ دینی یعنی ترویج معارف قرآن و نماز را در کنار هم انجام میداد. سرکشی به مدارس و ارتباط با دانشآموزان و تبلیغ و ترویج نماز و قرآن همانهایی است که پایه شهادت را در زندگیش ساختند.
شهید خرسند در این سالها فعالیتهای سیاسی خود را ادامه داد و به عنوان دبیر هیئتهای مؤتلفه اسلامی کازرون نقش فعالی را در شهر داشت.
در هجرت وی به قم، تیزبینی و بصیرت شیخ محمد جوان، خیلی زود در هیئتهای مؤتلفه اسلامی خود را نشان داد و به عنوان دبیر هیئتهای مؤتلفه اسلامی دفتر قم و سپس به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی کشور انتخاب شد اما جایگاه سیاسی او هم باعث نشد تا از فعالیتهای فرهنگی و قرآنی خود کنار بکشد و از راه دور و گاه نزدیک یکی از حامیان اصلی جامعه قرآنی کازرون بهشمار میرفت.
حجت الاسلام خرسند از سال ۸۶ به عنوان دومین امام جمعه کازرون معرفی شد و در این مدت همواره دغدغه توسعه شهرستان، رفع مشکلات مردم و ارتقاء دینی شهرستان را داشت. وی، در فعالیتهای سیاسی فعال بود و در سال ۹۱ بار دیگر، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه شد.
این شهید بزرگوار، ساعت سه و نیم بامداد بیست و سوم رمضان سال ۹۸ پس از بازگشت از مراسم شب قدر، جلوی درب منزل خود با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد اما بهدلیل عمق جراحت، در بیمارستان کازرون با دریایی از مجاهدت و خدمت، جان به جان آفرین تقدیم کرد.
اما حکایت این شهادت...
رویه اعتدالی و گرهگشایی از مشکلات مردم، دفتر او را به مرکزی برای مطالبات مردم تبدیل کرد تا آنجا که توقعات مردم از دفتر امام جمعه برای حل مسائل و مشکلات بسیار بالا رفت.
از روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ خبری در شهر پیچید که به دلیل عدم پاسخ مناسب توسط مسئولان وقت، کازرون بار دیگر بسترساز حوادثی میشد که حکایت از ایامی تلخ را با خود به همراه داشت. از همان روزها امام جمعه، بار دیگر به عنوان پایگاهی برای خواستههای مردمی شد.
پیگیریهای دفتر امام جمعه و مشاوران و معتمدین او، تنها به وعدههای مسئولان استانی ختم میشد. وعدههایی که تنها یک هفته دوام داشت و دوباره سیل شایعات روح و روان مردم کازرون را آشفته میکرد.
تجزیه کازرون مسئلهای بود که از اواسط فروردین ۱۳۹۷ دوباره کازرون را شعلهور کرد. اعتراضات مردم شهر کازرون، خرسند را به میدان آورد تا از حوادث تلخ پیشگیری کند. مردم به سخنان امام جمعه خود گوش کردند و شهر آرام شد.
امام جمعه محبوب اما این بار مورد غضب طیف ضدانقلاب و منافقین داخلی و خارجی واقع شد. با این وجود تلاشهای خود را برای پایان دادن به مناقشات پیش آمده، رها نکرد و چون پدری مهربان و دلسوز، همه طرفها را به آرامش و منطق دعوت کرد اما این پایان ماجرا نبود.
این بار وعدههای مسئولان و حرفهای ضد و نقیض آنها در رسانهها از یک سو و حملات و شبهات و شایعات ضدانقلاب و منافقین از سوی دیگر باعث شد تا کازرون علیرغم احترام به امام جمعه محبوب خود که حالا مظلوم واقع شده بود، راهپیماییهای اعتراضی خود را بهصورتی مسالمتآمیز (به گونهای که بهقول فرماندهی انتظامی وقت در این راهپیماییها حتی یک شاخه گل هم له نشد) با تصویری از شهدای انقلاب شهرستان، شهدای دوران دفاع مقدس و امام و رهبری ضمن تأکید بر ولایی بودن مردم شهرستان، خواستههای خود را فریاد بزنند.
شهید خرسند ضمن تشکر از شیوه راهپیماییهای مردم از آنان خواست تا حصول نتیجه از برگزاری راهپیمایی خوددداری کنند تا آرامش به شهر برگردد و مذاکرات بزرگان کازرون با مسئولان استانی در آرامش به نتیجه مطلوب برسد.
این آرامش به مذاق منافقین و معاندین خوش نیامد و از همانجا تلاش برای تخریب چهره خرسند و ترور شخصیت وی را آغاز کردند. منافقین به شکل سازماندهی شده و با فرمان مستقیم مریم رجوی از سراسر کشور برای به آشوب کشاندن اعتراضات مسالمتآمیز مردم کازرون، وارد کازرون شدند و با استفاده از موقعیتی که امام جمعه برای پیگیری امور کازرون از چند روز پیش به خارج از شهر سفر کرده بود، در روز چهارشنبه، شب اول رمضان سال ۱۳۹۷ با تحریک مردمی تلاش برای به آشوب کشاندن شهر را کلید زدند.
در همان ساعات اولیه با ایجاد شایعه فرار امام جمعه، ترور شخصیتی خرسند را به صورت گسترده در رسانههای خود دنبال کردند تا میانجیگری شهید خرسند در کازرون از بین برود. این درگیریها متأسفانه به اتفاقات ناگواری منجر شد. در روز جمعه، شهید خرسند از همه مردم خواست تا در نماز جمعه شرکت کنند.
علیرغم اینکه منافقین به دنبال آن بودند که از برگزاری نماز جمعه و ورود امام جمعه شهر به مصلی جلوگیری کنند و علیرغم همه تهدیداتی که برای جان و آبروی خرسند تدارک دیده بودند، خرسند با شجاعت تمام خود را به پشت تریبون نماز جمعه رساند.
منافقین که نقشه خود را بر باد رفته میدیدند تلاش خود را برای جلوگیری از ایراد خطبههای نمازجمعه به کار بستند و با شعارهایی بر خلاف خواسته مردم، از خرسند خواستند تا از سمت خود کناره گیرد. همین امر باعث شد تا مردم با طرد منافقین از مصلی و حمایت قاطع از امام جمعه شهر خود، پیوند خود را با امام جمعه محکمتر کنند.
در این میان البته حمایتهای خانوادههای مقتولین درگیریهای روز اول و دوم رمضان در این نماز جمعه و وکالت تامالاختیار به خرسند، را نمیتوان نادیده گرفت. خدنگ منافقین به نشان نرفت و شیخ محمد خرسند، بیش از پیش محبوب قلبهای مردم کازرون شد.
شهید شیخ محمد خرسند در آن نماز جمعه بار دیگر مردم را به حفظ آرامش و وحدت و دوری از تفرقه، نفاق و درگیری دعوت کرد. منافقین که تلاش خود را برای پیشگیری از خطبههای نماز جمعه بیاثر دیدند عصر جمعه نیز تلاش داشتند تا آشوبی دیگر را در کازرون به راه اندازند که با پاسخ منفی مردم روبهرو شده و با کشف خودروهای اسلحه آنان در ورودی شهر، تلاش آنان ناکام ماند.
اما کینه منافقین از خرسند تمامی نداشت و در طول یک سال گذشته از هر بیحرمتی و شایعه و تهمتی به آن شیخ شهید فروگذار نکردند تا شاید بتوانند حجت الاسلام خرسند را از قلب کازرون خارج کنند.
حمید درخشنده (قاتل شهید خرسند) که پیش از این آتلیه عکس و فیلم داشت و با ساخت مستندهای گوناگون نام خود را به عنوان هنرمند مطرح کرده بود، به دلیل عدم سواد کافی در امور عقیدتی و دینی و ضمن آشنایی با فرقه انحرافی مهدوی احمد الحسن، به شهادت بسیاری از مردم، به تبلیغ چهره به چهره در این راستا پرداخته بود.
تبلیغات درخشنده از ابتدای ماه رمضان صورت علنی به خود گرفت و با شمایل متفاوت به تبلیغ دعوت فرقه احمد الحسن میپرداخت. همچنین شاهدان عینی از رجزخوانی و تهدید طلاب علوم دینی در جلوی درب مدرسه علمیه صالحیه کازرون آن هم با شمیشیر و قمه حکایت دارد. از طرف دیگر آن چنان آشنایی کاملی به مبانی عقیدتی احمدالحسن داشته که با برخی روحانیون کازرون به مباحثه مینشست.
طبق اعترافات خود درخشنده امام جمعه نه گناهکار بود و نه مستکبر و تنها به دلیل اینکه امام جمعه شهرستان بود، هدف تیغ جهل او قرار گرفته است.
حمید درخشنده بارها به دفتر امام جمعه مراجعه کرده و با شهید خرسند به سخن مینشست. درخشنده قرار بوده شب ۱۹ رمضان بر طبق عقیده جاهلی خوارج، امام جمعه کازرون را به شهادت برساند که موفق به این امر نمیشد.
شهید خرسند روز هفتم خرداد ماه۹۸ مصادف با ۲۲ رمضان برای پیگیری امور کازرون و سرکشی به مناطق روستایی و محروم، خارج از کازرون به سر میبرد و برای افطار به کازرون بر میگشت. شب نیز طبق روال معمول، از ابتدای شب به مساجد و هیئت مختلف رفته و در سحرگاه، برای دعای قرآن شب قدر رفت. با پایان یافتن مراسم شب قدر به همراه همسرش قصد عزیمت به منزل را داشت که عکاس دفتر امام جمعه، وی و همسرش را به منزل رساند.
زمانی که از خودرو پیاده شدند، درخشنده که به انتظارش ایستاده بود، او را صدا زد و شیخ محمد خرسند همچون همیشه با چهرهای گشاده و خرسند به سمت درخشنده رفته که خنجر درخشنده بر قلب خرسند نشست.
شهید حجتالاسلام والمسلمین محمد خرسند به دلیل خونریزی شدید پس از ذکر شهادتین، به اغماء رفته و پس از انتقال به بیمارستان، خبر شهادت وی رسماً اعلام شد. مردم داغدار کازرون به محض آگاهی از ضربت خوردن شیخ محمد خرسند و انتقال او به بیمارستان، در بیمارستان اجتماع کردند اما …
با اعلام شهادت شیخ محمد خرسند، بازار کازرون به صورت خودجوش روز چهارشنبه تعطیل شد و سپس روز پنجشنبه، جمعه و شنبه به احترام این شهید عزیز در کازرون عزای عمومی اعلام گشت. در روز پنجشنبه، ۹ خرداد ماه جاری نیز آیین وداع باشکوهی با حضور مردم کازرون و همراه با قرائت دعای کمیل در مصلی نماز جمعه برگزار شد.
تشییع این شهید بزرگوار با تخمین دهها هزار نفری مردم شهرستان کازرون و با حضور برخی از شخصیتهای کشوری، لشکری، روحانی و استانی برگزار شد که در تاریخ کازرون بیسابقه بود. همچنین مقام معظم رهبری، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضاییه و برخی از مراجع تقلید در پیامهای تسلیت خود به شهادت وی گواهی دادند.
و اینک دومین سالگرد شهادت این رزمنده و یادگار دفاع مقدس، در چنین روزی رقم خورده است و یاد و نام او تا همیشه در دلهای خداجو و حقیقت طلب درخشان است.
انتهای پیام/س
منبع: فارس
کلیدواژه: امام جمعه کازرون حجت الاسلام خرسند شهید رمضان منافقین تجزیه کازرون شیخ محمد خرسند دفتر امام جمعه مؤتلفه اسلامی مردم کازرون حجت الاسلام شهید خرسند نماز جمعه بار دیگر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
جلال محمودزاده یکی از نمایندگان مخالف تعطیلی روز پنج شنبه گفت: ما با دنیا چهار روز ارتباط نداریم. در تهران پنج شنبه و جمعه و در دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل است که در یک هفته چهار روز در ارتباط نیستیم. برای اینکه ما بتوانیم از هر نظر فعالیتهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با دنیا برقرار کنیم، بهتر است با دنیا هماهنگ باشیم، اما اگر ما جمعه و شنبه را تعطیل کنیم حداقل یک روز به ارتباطاتمان با دنیا اضافه میشود و این اتفاق میتواند برای اقتصاد کشور خوب باشد.
به گزارش جماران، لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع گفت: مجلس این قانون را تصویب کرده بود و روز آن را در اختیار دولت گذاشت و دولت متناسب با برنامههای خود باید تنظیم کند. آنچه مهم است مردم ما نیازمند به استراحت و تفریح هستند، شاید میزان کار مفید در کشور کم باشد و باید به دو روز تعطیلی ارتقا پیدا میکرد که این اتفاق افتاد.
وی افزود:نکته دیگر رابطه ایران با دیگر کشورها و حتی خیلی از کشورهای مسلمان است که با سال میلادی کار میکنند. سال میلادی شنبه و یکشنبه را تعطیل میداند و ما جمعه را تعطیل میدانیم؛ حتی پنج شنبه جزو تعطیلی اعتقادی و اسلامی نیست. جمعه تنها تعطیلی اعتقادی ما است، اما آنچه برای ما مهم است این است که تعطیلی جمعه برقرار بماند و برای پنج شنبه یا شنبه دولت هر تصمیمی بگیرد خوب است. کسانی که نگران هستند باید بدانند در اعتقادات ما صرفا جمعه روز تعطیل است.
من و سایر همکارانم با تعطیلی پنج شنبه مخالف هستیممحسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی با توجه به شرایط اقتصادی کشور یکی از مخالفان تعطیلی روز پنج شنبه گفت: متأسفانه مسألهای که مورد توافق دولت و کمیسیون اجتماعی قرار گرفت این بود که روز پنج شنبه را تعطیل کنند. اگر این اتفاق بیافتد ما روز پنج شنبه و جمعه را تعطیل خواهیم داشت و دو روز شنبه و یکشنبه در سایر نقاط دنیا تعطیل است. این در حالی است که ما ۴ روز را با تجارت دنیا ناهماهنگ هستیم. در صدد این هستیم خود را هماهنگتر کنیم. در این صورت باید شنبه را تعطیل کنیم اگر این موضوع در صحن به آن پرداخته شود من و سایر همکارانم که به این موضوع مقید هستیم مخالفت کنیم.
جعفر قادری نماینده مردم شیراز از وجود یکسری جریانهای مذهبی در خصوص اجازه ندادن تعطیلی شنبه، گفت: شاید یکسری از جریان مذهبی اجازه ندهند و همراهی نکنند و اگر چنین امکانی مهیا میشد و انطباق ما با کشورهای دیگر بیشتر صورت میگرفت، بهتر بود. ما با وجود چهار روز تعطیلی امکان ارتباط نداریم و این امر اثر سوء خود را در مسائل اقتصادی خواهد گذاشت؛ در حالی که یکسری افراد به آن قید و بند مذهبی میدهند. اما به نظر من اگر به جای پنج شنبه، شنبه تعطیل شود مسألهای پیش نمیآید.
وی در مورد تنها مزیت تعطیلی پنج شنبه، گفت: مزیت تعطیلی پنج شنبه در مسأله گردشگری است و در این حوزه کمک میکند.
دیگر نماینده موافق تعطیلی روز پنج شنبه محمدحسن آصفری گفت: امروز تمام مبادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از طریق فضای مجازی صورت میگیرد، اما آنچه گفته میشود که برای ما مشکلات اقتصادی بوجود میآورد بهانه است. ما هر روزی را که تعطیل کنیم به یک جا برمیخورد. اگر دلیل میآورند که شنبه تعطیل نشود و با دنیا ۴ روز به اختلاف میخوریم قبول ندارم؛ به این جهت که تمام مبادلات ما از طریق اینترنت صورت میگیرد و دلیل مناسبی نیست.
وی در خصوص اینکه برخی روز شنبه را روز یهود میدانند، گفت: من این نظرات را کارشناسی نمیدانم؛ این نظرات جنبههای سیاسی و جناحی دارد. ما اگر میخواهیم قانونی تصویب کنیم، باید شامل عموم شود که این قانون شامل عموم نمیشود. زیرا ۲ میلیون و ۲۰۰ نفر را شامل میشود، در حالی که ما ۱۱ میلیون نیروی کار داریم، تکلیف آنان چه میشود؟! در اینباره ما باید چارهای بیندیشیم.
اگر بنا است تصمیمی گرفته شود پنج شنبه به عنوان روز تعطیل هفته انتخاب شوداحمد راستینه هفشجانی سخنگو کمیسیون فرهنگی در خصوص حتمی بودن تعطیل روز پنج شنبه، گفت: افزایش بهرهروی یکی از ضرورتهای مهم در شاخصهای کار و فعالیت در هر کشوری است. هر جامعهای هر چه به سمت افزایش بهره وری و استفاده صحیح از زمان و فعالیت نیروهای اداری خود حرکت کند، طبیعتا سبب تقویت کارکنان، حفظ خانواده، ارتباط افراد با خانواده و جلوگیری از هدررفت وقتهای بلااستفاده و افزایش بهرهوری منتهی خواهد شد.
وی افزود: آنچه که خیلی مهم است، این است که بسیاری از هزینههای دستگاههای ما به خاطر عدم استفاده بهینه از زمان، هزینههای مازادی است که بر اقتصاد کشور بار میشود. افزایش ساعت کاری با تمرکز بر ارتقا ساعت بهرهوری چند حسن دارد؛ ارتقا ارتباط کارکنان با خانواده را تقویت میکند و افزایش بهرهوری را رقم میزند و طبیعتا میتواند موثر باشد.
وی افزود: بنا داریم اگر از روزهای هفته روزی به تعطیلی هفته و کاهش ساعات اداری کارکنان اضافه شود، پنج شنبه باشد که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است.
همچنین با توجه به اینکه بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی استفاده از ظرفیتهای دورکاری، اقتصاد دیجیتال، فضای مجازی و در بستر شبکه وب انجام میشود، به نظر میرسد خللی در فعالیت اقتصادی شکل نمیگیرد، بهره وری افزایش پیدا میکند، ارتباط افراد در فعالیت اجتماعی توسعه پیدا میکند، ساعات کاری به صورت بهینه هدفمند میشود و ارتباط اعضای دولت و کارکنان با خانواده ارتقا پیدا میکند. پس به نظر من، اگر بنا است تصمیمی گرفته شود پنج شنبه به عنوان روز تعطیل هفته انتخاب شود.