Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد حکیمی‌پور گفت: تضعیف جایگاه‌ شوراها بر پیکر قانون اساسی ضربه وارد می‌کند در واقع ما در حوزه شوراها هیچگونه مشکل قانونی نداریم و قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده است اما متاسفانه طرح‌هایی که در مجلس داده می‌شود یا لایحه‌هایی که دولت ارسال می‌کند همگی اختیارات شوراها را کم کرده است و اشکال ما این است که برای شورا متولی نداریم و متاسفانه شورا دستش به جایی بند نیست و شانی که قانون اساسی به او دارد را نمی‌تواند پاسداری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش برنا؛ احمد حکیمی‌پور، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به عملکرد شوراها طی پنج دوره گذشته گفت: به نظر من عملکرد شوراها در پنج سال گذشته خوب و رو به جلو بوده است و خوشبختانه در سیستم نظام جمهوری اسلامی ایران جا افتاده اند.

او افزود: اینکه برخی افراد تخلف در شوراها را دلیلی بر منحل کردن آنها می‌دانند اصلا درست نیست چرا که در همه جای دنیا و در همه سیستم‌ها افرادی هستند که از موقعیت خود سو استفاده می‌کنند و تخلف انجام می‌دهند، کار منطقی این است که گناه یک نفر را به پای همه ننویسم و به جای حذف تشکل و نهاد، با فرد خاطی برخورد کنیم.

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: هرچند که قابل ذکر است بگویم میزان تخلفات شوراها در مقایسه با سایر دستگاه‌ها قطره‌ای در برابر دریاست بنابراین نباید وقتی یک شورا از میان هزاران شورا تخلف انجام می‌دهد آن را در بوق کُرنا کرده و بزرگنمایی کنیم.

حکیمی پور ادامه داد: به طور کلی شوراها در پنج دوره گذشته خوب درخشیدند و به عنوان یکی از جلوه‌های اراده ملت در اداره امور کشور ظاهر شدند.

او با بیان اینکه متاسفانه شوراها در طول سال ها تضعیف شدند، افزود: شوراها نتوانستند آنگونه که در قانون اساسی پیش بینی شده کار کنند.

این عضو دوره اول شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به علت تضعیف شوراها و راه‌های جلوگیری از آن گفت: متاسفانه قوه مجریه و قوه مقننه، شوراها را موی دماغ خود می‌دانند. از طرفی شوراها مفت به قوه مجریه داده شدند و از طرف دیگر زیر نظر قوه مقننه رفتند در حالی که شوراها نیز مانند قوه مجریه، مقننه و قضائیه در قانون اساسی دارای فصل جداگانه‌ای هستند اما طبق قانون عمل نمی‌شود. برای مثال مصوبات شوراها باید در فرمانداری‌ها که زیرنظر قوه مجریه هستند به تصویب برسند و از طرفی دیگر باید طبق نظر مجلس شورای اسلامی کار کنند درحالی که مجلس هم مانند شوراها انتخابی است و طبق قانون، شورا نباید زیرنظر آن باشد.

حکیمی پور اضافه کرد: حتی شورای نگهبان در قانون اساسی ذیل قوه مقننه تعریف شده اما همانطور که اشاره کردم شوراهای شهر و روستا دارای سرفصل جداگانه در قانون اساسی هستند، این نشان می‌دهد که شوراها باید مستقل باشند و نباید تحت نظارت هیچ قوه‌ای نباید کار کنند اما شاهد این هستیم که شوراها روز به روز در حال تضعیف هستند و نهادهای دیگر آن را سرراهی می‌دانند و فکر می‌کنند قرار است شورا جای آنها را تنگ کند.

او با بیان اینکه شوراها هیچگونه خلاء قانونی برای فعالیت خود ندارند، ادامه داد: تضعیف جایگاه‌ شوراها بر پیکر قانون اساسی ضربه وارد می‌کند در واقع ما در حوزه شوراها هیچگونه مشکل قانونی نداریم و قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده است اما متاسفانه طرح‌هایی که در مجلس داده می‌شود یا لایحه‌هایی که دولت ارسال می‌کند همگی اختیارات شوراها را کم کرده است و اشکال ما این است که برای شورا متولی نداریم و متاسفانه شورا دستش به جایی بند نیست و شانی که قانون اساسی به او دارد را نمی‌تواند پاسداری کند.

حکیمی پور با تاکید بر اینکه باید دیوان قانون اساسی در ایران شکل بگیرد، گفت: بهتر است ما هم مانند همه کشورها دیوان قانون اساسی داشته باشیم تا وقتی یک نهادی منبعث از قانون اساسی، دچار مشکل شد بتواند به این دیوان مراجعه کرده و شکایت کند، متاسفانه به دلیل نبود چنین دیوانی سال به سال اختیارات شوراها محدود شده و جایگاه آنها تضعیف می‌شود.

او افزود: من معتقدم در حق شوراها که مولود جمهوری اسلامی ایران هستند، اجحاف شده است. امام خمینی (ره) قبل از تاسیس قانون اساسی در اردیبهشت سال 1358 عنوان کردند که شوراها باید شکل بگیرند و اداره شهرها به دست مردم بیفتد اما متاسفانه اهمیتی به شورا داده نشده و حتی او را زیر دست شهرداری بردند و اکنون شورا، دستش در  جیب شهرداری‌ست در حالی جایگاهش بسیار بالاتر از این حرفها است.

این عضو دوره اول شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برخی انتقادها درباره منحل شدن شوراها و قرار گرفتن شهرداری‌ها تحت نظارت وزارت کشور گفت: من صد در صد مخالف این عقیده هستم چون شوراها ریشه در قانون اساسی ایران دارند و تکلیف آن را قانون مشخص کرده است یعنی اینگونه نیست که یک نفر با اراده خود آن را ایجاد کرده باشد که حالا بخواهد منحل کند پس اگر کسی بخواهد شورای شهر را منحل کند باید ابتدا قانون اساسی را تغییر دهد.

//انتهای پیام: 4

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شورای اسلامی شهر تهران نظام جمهوری اسلامی قانون اساسی شورای اسلامی شهر قانون مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان شوراهای شهر و روستا دولت ایران جمهوری اسلامی ایران شهرداری شورای اسلامی وزارت کشور شورای شهر دولت شورای شهر مجلس انتخابات شوراها احمد حکیمی پور قانون اساسی شورای اسلامی قوه مقننه قوه مجریه شهر تهران حکیمی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۱۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است

به گزارش خبرنگار مهر، امیر عباس طهماسبی ظهر یکشنبه در همایش گرامیداشت روز ملی شوراها اظهار کرد: جایگاه شوراها در قانون اساسی بسیار رفیع است به طوری که یک فصل از قانون اساسی مربوط به شوراها بوده و طبق اصل هفتم قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند.

وی افزود: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.

وی اضافه کرد: جامعه شورایی کشور در راستای توسعه پایدار به دنبال حکمرانی خوب شهری با مشارکت همه شهروندان در تصمیم گیری ها است و از سوی دیگر همراه دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی است.

میزان مشارکت مردم در فعالیت‌ها باید افزایش یابد

رئیس شورای شهر بیجار با بیان اینکه راه سنجش موفقیت هر مجموعه سازمان یا نهاد میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های آن مجموعه است، عنوان کرد: لازم است با اتحاد و همدلی، مشارکت مردم را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و بزرگترین پشتیبان کشور و نظام محسوب می‌شوند.

طهماسبی ابراز داشت: اعضای شورا در روستاها تمام تلاش خود را در راستای رفع کمبودها و نارسایی‌ها و افزایش مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا و تبیین سیاست‌های دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای این سیاست‌ها و نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی روستایی می‌کنند.

سرمایه گذاران برای گسترش مراکز گردشگری و فرهنگی در بیجار مشارکت کنند

رئیس شورای شهر بیجار بر لزوم سرمایه گذاری در بیجار تاکید کرد و ابراز داشت: از عموم مردم و سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف ما اجرای مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: با اجرای مدیریت یکپارچه شهری تمام سازمان‌های شهری و خدمات دهنده و فرهنگی با هماهنگی شهرداری‌ها و شوراها، شهر را اداره می‌کنند.

وی ادامه داد: جامعه شورایی، با تمام توان در خدمت مردم و کشور هستند.

شورای شهر بیجار به عنوان شورای نمونه استان انتخاب شد

طهماسبی در ادامه از انتخاب شورای شهر بیجار به عنوان شورای نمونه استان خبر داد و گفت: شورای شهر بیجار به عنوان شورای نمونه در سطح استان انتخاب شده است که این مهم حاصل تلاش و همکاری خوب اعضا است.

وی اعلام کرد: در ابتدای دوره ششم اعضای شورای شهر بیجار شهرداری را با تمام مشکلات که به نوعی کشتی به گل نشسته بود تحویل گرفت و بسیاری از مشکلات را توانست بر طرف کند.

کد خبر 6090844

دیگر خبرها

  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • شهرداری سنندج برابر قانون با تخلفات ساختمانی برخورد کند
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی