Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، پس از اینکه صاحب باغی در روستای "سو" سنندج در تاریخ ۲۶ فروردین امسال به دلیل قطع درختان ثمردار باغ خود به پلیس مراجعه کرد پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شد.

پس از تحقیقات اولیه در رابطه با این پرونده، کاربه پلیس آگاهی سپرده شده تا متخلفین و مرتکبین به آن را شناسایی و تحویل قانون دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درختان این باغ در روستای سو در نزدیکی سد گاوشان حدود ساعت ۲ یا سه بامداد قطع شده است. به گفته صاحب باغ کارشناسان ارزش درختان قطع شده را پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند. غیر از خسارت مادی این عمل با توجه به اینکه بیشتر ساکنان این منطقه باغدار هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند نتیجه آن بر درآمد و معاش خانواده تاثیر بسیار منفی می‌گذارد.

پخش شدن تصاویری از درختان قطع شده این باغ در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت و کاربران خواستار پیگیری و رسیدگی سریع این موضوع توسط نهاد‌های مرتبط شدند.

محمدصالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان در این زمینه بااشاره به اینکه درختان قطع شده در این باغ از گونه‌های مختلف بوده و از سه سال تا ۶ سال عمر داشتند، افزود: قطع این تعداد درخت با مته موتوری انجام شده و باید برای کاشت مجدد اقدام به ریشه زدایی درختان قبلی کرد.

احمدی با بیان اینکه کشت نهال‌های گلدانی تا یک ماه دیگر هم در استان امکان پذیر است، اضافه کرد: در حال حاضر هم برای سازمان تنها شرایط اختصاص نهال گلدانی هلو مهیا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان یادآور شد: برآورد خسارت وارد شده به این باغدار هنوز به طور قطعی مشخص نشده است چراکه این مهم براساس نوع گونه و سن درختان انجام می‌شود و طی چند روز آینده اعلام خواهد شد.

در این مدت حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص این اتفاق در محافل مختلف اعم از حقیقی و مجازی مطرح شده که از جمله آن‌ها می‌توان به اینکه امکان قطع این تعداد اصله نهال مستلزم صرف زمان زیادی است و هدف‌هایی پشت این کار نهفته مثل تغییر کاربری زمین کشاورزی به صنعتی و ... اشاره کرد؛ با این وجود این باغدار محکم در مقابل همه اظهارنظر‌ها ایستاده و تنها چیزی که مطالبه می‌کند شناسایی عامل یا عاملین این حادثه است.

مسئله‌ای که در این بین علی‌رغم همه پیش داوری و قضاوت‌های انجام شده به حاشیه رفته و کسی به آن توجهی نمی‌کند تاثیرات منفی این رویداد بر روند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان است.

حاجی مراد صاحب این باغ در این باغ انواع درختان مثمر مانند گردو، گلابی، هلو، زردآلو و انار غرس شده بود و با توجه به اینکه برخی درختان امسال شکوفه داشتند به آینده این باغ امیدوار بود و برای محصول آن و قیمت تمام شده آن نقشه‌هایی داشته است.

طبق گفته‌های او درختان در شبی که آنان به سنندج آمده بودند قطع شده و به دلیل فاصله زیادی که این باغ با آبادی دارد کسی متوجه قلع و قمع درختان نشده است.

حامد قادرزاده کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در این استان از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر بخش‌ها برخوردار است، اظهار داشت: در گذشته کشاورزان این منطقه بیشتر با زراعت محصولات یک ساله‌ای هم، چون گندم سروکار داشتنند.

قادرزاده اضافه کرد: چند دهه‌ای است که کاشت درختان مثمر هم مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و این درحالی است که در گذشته سرمایه گذاری در این رابطه انجام نمی‌شد.

این کارشناس اقتصادی کاشت درختان مثمر را هم، چون کارخانه اقتصادی پابرجا برای کشاورزان دانست که هر سال برای باغداران درآمد ایجاد می‌کند. قادرزاده تاکید کرد: عدم امنیت در کاشت درختان به هر دلیلی آسیب‌های جدی هم، چون نبود امنیت در تولید محصولات مورد کشت و کاهش و حذف سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را به دنبال دارد.

او یادآور شد: باغداران و سرمایه‌گذاران بخش باغات را بیشتر سرمایه‌دارانی تشکیل داده که محل سکونتشان در شهر‌ها واقع شده است لذا هر گونه اتفاق و آسیب فیزیکی می‌تواند آن‌ها را از ادامه فعالیت منصرف کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان اظهار داشت: وجود درخت منافع فراوانی هم از لحاظ تولید میوه و هم از نظر زیست محیطی دارد بنابراین حفظ و نگهداری از آن هم رسالتی همگانی است.

قادرزاده شناسنامه دار کردن درختان را هم از موارد ضروری خواند و گفت: همان طور که دام‌ها را شناسنامه‌دار می‌کنند و اینگونه بر جابه جایی و انتقال آن‌ها نظارت می‌شود درختان هم برای نظارت و مراقبت و امنیت فیزیکی بیشتر باید شناسنامه‌دار شوند.

او اظهار داشت: اگر حوادثی هم، چون قطع درختان در باغات استان تکرار شود بدون شک امنیت سرمایه گذاری در این منطقه زیر سوال می‌رود لذا می‌طلبد دستگاه‌های ذیربط و نظارتی در این خصوص با حساسیت و توجه بیشتری وارد عمل شوند.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: بالارفتن ارزش زمین در یکی، دو سال اخیر می‌تواند موجب شود افرادی از روی حرص و طمع زمینه نابودی درختان مثمر را فراهم کنند لذا علاوه بر نظارت بیشتر باید سرمایه‌گذاری فکری برای حفظ و نگهداری از درختان انجام شود.

قادرزاده با بیان اینکه در روستا‌های دورافتاده از شهر، روستاییان خود حافظ و نگهدار درختان و دیگر سرمایه‌های کشاورزی هستند، اضافه کرد: با گسترش شهر‌ها و توسعه باغات در روستا‌های اطراف و نزدیک شهر سوداگری زمین و به خطر افتادن حیات درختان بیشتر شده است.

او تاکید کرد: در چنین محدوده‌هایی اگر دوربین‌های نظارتی وجود داشته باشد می‌تواند عامل بازدارانده‌ای برای وقوع حوادثی هم، چون قطع درختان باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه درخت سرمایه‌ای ملی و بین‌المللی است، گفت: نیاز است در حادثه پیش آمده در روستای گزنه تحقیقات بیشتر و دقیق تری انجام و با عامل یا عاملان آن هم برخورد شود تا در منطقه چنین اتفاقاتی مرسوم نشود.

اختلاف و کشمکش بین روستاییان ریشه‌ای به درازای تاریخ دارد، ولی اینکه روستاییان در این وادی اقدام به قطع درخت یا ضربه و آسیب وارد کردن به دام و طیور یکدیگر کنند اگر بوده باشه هم بسیار کم و انگشت شمار بوده به گونه‌ای که به فراموشی سپرده شده است. وقوع چنین حوادث ناگواری را هیچ کسی تایید نمی‌کند، ولی به دلایل متعددی امکان پیش‌آمدن هر نوع رویدادی در هر جامعه‌ای وجود دارد، ولی در این بین آنچه مهم است نحوه برخورد با چنین اتفاقاتی است و اینکه آگاهانه و با اطلاع در خصوص آن باید اقدام کرد و نه اینکه سوار موج پیش آمده شد.

بعد از این حادثه حاشیه‌های زیادی در خصوص تعداد اصله درختان قطع شده و برآورد خسارت وارد شده پیش آمد و همین هم موجب تکذیب اظهارنظر‌های برخی از مسوولان شد و مدیران را هم به سکوت واداشته است و به همین دلیل بسیاری از آن‌ها از گفتگو با خبرنگاران در ارتباط با این قضیه امتناع کردند.

نکته قابل تامل دیگر در مورد برخورد احساسی با این حادثه دردناک در کردستان، این است که برخی از سایت‌ها و کانال‌های متخلف فضای مجازی وابسته به گروهک‌های معاند نیز همانند برخی رسانه‌های داخلی عمل کرده و با بازتاب گسترده آن با پیوست برچسب‌های مختلفی از جمله نبود امنیت و آرامش در این منطقه، از آن بهره‌برداری سیاسی به نفع خود کردند.

پرونده این اتفاق هم اکنون توسط پلیس آگهی کردستان در دست بررسی است و از جنبه حقوقی هیچ فردی به جز مقام قضایی حق اظهارنظر در این رابطه را ندارد، ولی متخصصان این حوزه از جهت‌های دیگر انتظار می‌رفت به واکاوی آن می‌پرداختند تا آگاهی عمومی در این خصوص ارتقا پیدا می‌کرد و اینگونه از بازنشر برخی اظهارنظر‌های نسنجیده و غیراصولی تاحدودی جلوگیری به عمل می‌آمد.

جباری دادستان مرکز کردستان ۶ اردیبهشت ماه امسال در مصاحبه تلویزیونی با واحد خبر مرکز کردستان اعلام کرد: ادعای باغدار سنندجی مبنی بر قطع دو هزار و ۳۰۰ اصله درخت صحیح نبوده و تنها ۳۳۰ اصله قطع شده است.

او افزود: تمام باغ این فرد از بین نرفته و این باغدار سنندجی بالغ بر هشت هزار اصله درخت در زمینی شش و نیم هکتاری دارد.

دادستان مرکز کردستان اعلام کرد: فرد و افراد معینی از سوی شاکی به عنوان مظنون معرفی شده‌اند که باید کار تحقیقاتی و اطلاعاتی بر روی آن‌ها صورت گیرد.

جباری افزود: کارشناسان دادگستری در حال بررسی این موضوع هستند و نتایج تحقیقات این حادثه اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مراجع قضایی منابع طبیعی و آبخیزداری کارشناس اقتصادی سرمایه گذاری درختان قطع شده درختان مثمر قطع درخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۲۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت قطع درختان منطقه ۷ تهران توسط مأموران شهرداری چیست؟ + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

صبح امروز، تیتر «گزارش یک شهروند از قتل عام درختان توسط شهرداری» در فضای مجازی خبرساز شد. در این فیلم، نشان داده می‌شود که تعداد زیادی درخت، در ضلع غربی باغ موزه قصر، درست در مجاورت دیوار نیروی انتظامی، این درخت‌ها قطع شده اند.

 رکنا خبر داد این درختان دچار آفت و خشک شده بودند. برای این درختان در کمیسیون ماده ۷، مجوز قطع صادر شده است. 

مشخص شده است که این قطع درختان، به جهت رفع خطر، به منظور آسیب نرسیدن به شهروندان انجام شده است.

منبع: رکنا

سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | دیه قطع درختان شهر کجا هزینه شد؟
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • علت قطع درختان منطقه ۷ تهران توسط مأموران شهرداری چیست؟ + ویدئو
  • آیا خشکاندن و آب ندادن به درختان جرم است؟