گروههای فکری و مشورتی خمیر مایه سیاست خارجی را فراهم میکنند
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۲۷۱۱
نوذر شفیعی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتوگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با جایگاه وزارت امور خارجه در کشور، گفت: سیاست خارجی یعنی مجموعهای از تصمیمها و اقدامهایی که در جهت منافع ملی که برای خارج از کشور در نظر گرفته میشود. مهمترین عنصر در بحث سیاست خارجی، نقش تصمیمسازان است یعنی گروههای فکری و مشورتی که خمیر مایه اولیه سیاست خارجی را فراهم میکنند، در دومین گام مجموعهای از تصمیمگیرندگان وجود دارند و در گام سوم مجریان تصمیم هستند که علاوه بر وزارت خارجه، ممکن است که دیگر وزارت خانهها هم به عنوان بخشی از مجریان سیاست خارجی، عمل کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه وزارت خارجه مهمترین بخش اجرایی تصمیمات سیاست خارجی است، افزود: این وزارت خانه علاوه بر اجرا، در تصمیم سازی و تصمیم گیری هم میتواند ایفای نقش کند. این الگو در اغلب کشورها وجود دارد و متاثر از قانون اساسی و دیگری رویههای اجرایی کشورهاست، بنابراین بیانات رهبر انقلاب از یک پشتوانه نظری و عملی برخوردار است.
بیشتر بخوانید
ظریف: بیانات مشفقانه رهبر انقلاب مانند همیشه ختم کلام و نقطه پایانی برای بحثهای کارشناسی استشفیعی در پاسخ به اینکه الگوی سیاست خارجی ایران آیا به منوال گذشته ادامه پیدا میکند یا خیر، اظهار کرد: به نظر میرسد که الگوی گذشته ادامه پیدا کند، البته در مرحله تصمیم سازی و تصمیم گیری، هر کسی که استدلالهای بهتری را در راستای منافع ملی مطرح کند، معمولاً آن استدلال، مبنای تصمیم میشود. باید توجه داشت که تصمیم گیری محصول یک کل است که وزارت امور خارجه به عنوان یکی از نهادهای مهم، مسئولیت اجرای تصمیمات را برعهده میگیرد.
کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: در تامین منافع ملی یک کشور عوامل مختلفی وجود دارد که مجموعه این عوامل را قدرت ملی نامیده میشود، این قدرت شامل توانمندی نظامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اطلاعاتی، ارتباطاتی، تبلیغاتی و ... است که امروزه آنها را به سه بخش قدرت سخت، نیمه سخت و نرم تقسیم بندی میکنند،کیفیت به کارگیری این سه مولفه از قدرت و نحوه مدیریت عناصر نظامی، میدان، دیپلماسی یا رسانه توسط سیاستمداران، قدرت هوشمند نامیده میشود، بنابراین سیاست خارجی کشور از پشتوانهها و عناصر مختلفی برخوردار است که ارتباط تنگاتنگ، متقابل و پیچیدهای بین عناصر مختلف آن وجود دارد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: وزارت امور خارجه محمد جواد ظریف سیاست خارجی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۲۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عیار تسلیمناپذیری دربرابر ظلم
درخصوص ماهیت تسلیمناپذیری در برابر دشمنان و نضج یافتن آن در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:نخست آنکه، پذیرش زور و تسلیم در برابر زیادهخواهیها، ریشه فرهنگی و فکری دارد. سلطهپذیری، در واقع به معنای پذیرش هنجارهای ساختگی و الگووارههای مغایر با فطرت و ارزشهای انسانی توسط افراد و جوامع سلطهگراست. پر واضح است که سازش و کرنش در برابر بیگانه، بهنوعی که استقلال فکری و فرهنگی را از بین ببرد، ارمغانی جز بیهویتی و نابودی ساختارهای فرهنگی جوامع در پی نخواهد داشت. در نقطه مقابل، تسلیمناپذیری در برابر زیادهخواهیها و متعاقبا ایستادگی و مقاومت افراد و جوامع در برابر فشار بیگانگان، هویتآفرین بوده و نشان از پایبندی به ارزشهای فطری و آموزههای معنوی و دینی دارد. انسانها و جوامع موحد، قدرت را منحصر در ذات باریتعالی میدانند، از این رو مقهور قدرتهای ساختگی نشده و آن را مغایر با آزادی خدادادی خود قلمداد میکنند. از آنجا که فرهنگ، نقش زیربنایی در جوامع گوناگون دارد، بیگانگی از فرهنگ خودی، به مراتب نسبت به از خودبیگانگی اجتماعی(که توسط هگل و دیگران مطرح شده)آثار و تبعات سوء بیشتری دارد و منتج به سرکوب ارزشها و هنجارها و تبدیل آنها به ضد ارزش میشود و زمینه پذیرش فشار و زور را فراهم میسازد. نکته دوم، مربوط به نگاه امامین انقلاب به آسیب از خودبیگانگی و تأثیر سوء آن بر عزت و استقلال کشور است. حضرت امام خمینی(ره)، ریشههای آسیب به استقلال را،فکری - فرهنگی دانسته ووابستگی درونی و ذهنی به دشمنان را منشأ سایر وابستگیهای تحقیرآمیز قلمداد میفرمایند. در نگاه کلان رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیزبزرگترین فاجعه برای ملت ما،وابستگی فکری به دشمنان و غافل ماندن از ارزشهای درونزای ملت ایران است.
معظم له در اولین روز از سال۱۳۹۳ و درحرم مطهر حضرت امام رضا(علیه السلام) روی همین مسأله، تاکید ویژهای فرمودند: « نادیده گرفتن خطوط انقلاب اسلامی و هویت اصلی ملت ایران، تحقیر اخلاق ایرانی و فرهنگ اسلامی و مقایسهای احساسی و توام با لاابالیگری، زمینه سست شدن عزم راسخ ملی و توسعه بیماری سرطانی تردید را در میان مردم به وجود خواهد آورد.» قاعده قرآنی محکم و مبنایی نفیسبیل، ناظر بر آن است که خداوند متعال راهی برای تسلط کفار بر مسلمین قرار نداده و وابستگی انسانها به کفار، معلول نادیده گرفتن ارزشهای ذاتی و انسانی و حرکت در مسیری غیرخداپسندانه است. نکته سوم، معطوف به رصد و تحلیل ابزارهای نوین دشمن (خصوصا در پیچ تاریخی کنونی) در راستای تحقیر و تسلیم ملتهای مسلمان و محو مولفههای استقلال و عزت از حیات آنهاست. دشمن در این مسیر، مصادیق سلطهپذیری و سازش جوامع اسلامی را در بستههای تزیین شده ارائه کرده و تمرکززدایی از ذات و ماهیت این بستههای ضدفرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است. درمقابل، نقطه قوت گفتمان انقلاب اسلامی، قدرت اقناع و تبیینگری آن درمواجهه تمامعیار با دشمن درعرصه جهاد تبیین است. تکیه برکنشگری فرهنگی در مقابل نگاه واکنشی و انفعالی وبازخوانی دقیق مولفههای تسلیمناپذیری واستقلالطلبی درتمدن اسلامی- ایرانی، چارچوب و پیششرط اصلی تحقق قدرت واستقلال همهجانبه ما ومتعاقبا، ناکامی وشکست نهایی دشمنان خواهد بود.