Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید درباره دعوای بین زوجین درباره حضانت فرزند پس از طلاق زیاد شنیده باشید، اما قطعا کم شنیده شده است که پدر و مادری بر سر نخواستن فرزند خود به دادگاه مراجعه کنند. اخیرا چنین دعوایی در استان مازندران مطرح شده و رای بسیار جالب توجهی توسط شعبه تجدیدنظر صادر شده است.

به گزارش «تابناک» پس از طلاق زوجی به عنوان حضانت دختر ۱۴ ساله به مادر سپره می‌شود، اما حالا بعد از مدت‌ها مادر به دادگاه نخستین دادخواستی به طرفیت پدر داده مبنی بر تحویل فرزند به پدر (در واقع واگذاری حضانت به پدر)به این علت که وی (مادر) قصد ازدواج دارد دختر را نیز نمی‌تواند نگهداری و حتی کنترل کند! (به عنوان مثال دختر دو سه روزی از خانه خارج شده! بدون اطلاع مادر!) علت دیگر هم حسب ادعای مادر، دختر هم تمایل دارد که با پدر زندگی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پدر هم در دادگاه اعلام داشته حاضر به نگهداری دختر نیست و کودک هم در بهزیستی اعلام کرده دوست دارد با مادر زندگی کند. دادگاه نخستین دعوی مادر را رد کرد به این دلیل که دختر بر اساس قانون ایران به سن بلوغ شرعی رسیده، دادگاه نمی‌تواند تعیین تکلیف نماید اگرچه یک قسمت استدلال دادگاه بر خلاف نتیجه رای این است که، چون فرزند مشترک دختر است مصلحت این است که با مادر باشد.

لازم به ذکر است بر اساس کنوانسیون حقوق کودک، کودک زیر ۱۸ سال کودک تلقی می‌شود (ضمناً در عین حال کنوانسیون در خصوص سن رشد موضوع را به قانون داخلی کشور‌ها ارجاع داد افزون بر آن دولت ایران با حق شرط به این کنوانسیون ملحق شد ه است). اما قانون مدنی ایران سن بالای ۹ سال را بلوغ اعلام کرد که بر همین اساس دادگاه‌ها در بحث طلاق و حضانت معمولاً این دیدگاه را دارند، چون فرزند مشترک بالغ است اختیار با خودش است که با پدر یا مادر زندگی کند در نتیجه دادگاه در این خصوص مواجه با تکلیف نیست.

برخی معتقدند اگر این فرزند را در این پرونده کودک تلقی کنیم و ملاک را تعریف کنوانسیون بگیریم شکی نیست که دادگاه باید بر اساس مصلحت و منافع عالیه طفل اتخاذ تصمیم نماید چرا که در مواد ۳ و ۹ کنوانسیون حقوق کودک و تبصره ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی و مواد ۴۱ و ۴۵ قانون حمایت خانواده ۹۱ دادگاه‌های داخلی را مکلف نموده که مصلحت و منافع عالیه طفل را لحاظ قرار بدهند؛ لذا بر اساس همه این گفته‌ها و رعایت مصلحت طفل با توجه به دختر بودن کودک مصلحت می‌بیند که حضانت طفل در اختیار مادر بماند.

اما آنچه در این نوع دعوا‌ها مهم است و در قوانین دیدیه نشده این است که اگر پدر و مادری بر سر نخواستن طفلی دچار اختلاف شدند آیا اعطای اجباری حضانت به یک طرف واقعا به مصلحت طفل خواهد بود؟ آیا نباید نهادی وجود داشته باشد که در این موارد بر فرآیند حصانت طفل نظارت داشته باشد؟ آیا نباید قوانین چندجانبه نگری برای سرنوشت فرزندان پس از طلاق زوجین تدوین و اعمال شود؟    

منبع: تابناک

کلیدواژه: نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 ماه رمضان دعای روز بیست و چهارم رمضان روز قدس فطریه حضانت سرپرستی فرزند طلاق نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 ماه رمضان دعای روز بیست و چهارم رمضان روز قدس فطریه بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی شهریاری عصر شنبه در آئین افتتاح افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که در محل بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: شانزده هزار تخت بیمارستانی افتتاح شده در دولت سیزدهم متعلق به دولت قبل بوده است.

وی در ادامه افزود: بیمارستان هزار تخت خوابی شهدای تجریش نیز جز همان طرح‌های آماده افتتاح و در مرحله نصب تجهیزات بود که در دولت سیزدهم این مهم به سرانجام رسید.

منتخب مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دولت سیزدهم غوغا نشده است و در همه دولت‌ها به مردم خدمت شده است.

شهریاری گفت‌: برخورداری خراسان شمالی از تخت بیمارستانی از متوسط کشوری بسیار پایین است و مردم در روستاها نیز از بسیاری از خدمات محروم هستند.

وی بیان کرد: جایابی بیمارستان مادر و کودک در خراسان شمالی اشتباه است و با توجه به دسترسی پایین مردم باید در این تصمیم تجدیدنظر شود.

منتخب مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بحران پزشکی در کشور با توجه به میزان مهاجرت غیرقابل تصور نیست.

کد خبر 6090459

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • دست‌درازی به دختر خردسال توسط پدر | مادر با مفتول شوهرش را کشت!
  • مادر دیانا به قتل فرزند بیمارش اعتراف کرد
  • مادر قاتل آگهی مفقودی بچه را منتشر کرد!
  • مادر قاتلی که آگهی مفقود شدن فرزندش را منتشر کرد
  • قتل دختر اصفهانی مبتلا به اتیسم به دست مادرش
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است