Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:19:33 GMT

تزریق واکسن کرونا عارضه‌ای در استان اردبیل نداشته است

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۲۹۵۳

تزریق واکسن کرونا عارضه‌ای در استان اردبیل نداشته است

به گزارش ایرنا، دکتر شهرام حبیب‌زاده روز جمعه به ایرنا افزود: بعد از تزریق واکسن، طبیعی است که ممکن است یکی دو روزبرخی علائم مثل درد در محل تزریق، تب و تعریق و ...در افراد طول بکشد و بر اثر ماهیت خود واکسن این حالت اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه در تزریق نخست ایمنی کامل ایجاد نمی شود، اضافه کرد: سه هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن، ایمنی حاصل می‌شود و  باید همچنان پروتکل‌های  بهداشتی به دقت رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: کسانی که واکسن دریافت می‌کنند نیز در معرض ابتلا به کرونا هستند، چون واکسن همیشه موثر نیست و درصد ایمنی واکسن ها متفاوت است، در حالت کلی تاثیر واکسن ها در ابتلا نیست بلکه تاثیر در میزان مرگ و میر است.

به گفته وی، در حال حاضر واکسیناسیون برای گروه‌های سنی ۸۰ سال به بالا و طبق تماس تلفنی یا پیامک از طریق بهداشت انجام می شود، در روز شنبه و یکشنبه هفته آینده، متولدین سال ۱۳۲۰ و پایین‌تر می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی به مراکز جامع سلامت ( مراکزی که دارای پزشک می باشد ) مراجعه کرده و واکسن دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بهتر است افراد پس از تزریق واکسن 15 تا 20 دقیقه در محل منتظر بمانند، اضافه کرد: بیمارانی که شیمی درمانی شده و یا داروهای نقص ایمنی دریافت می کنند و همچنین بیماران پیوندی، حتما قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنند. 

حبیب‌زاده در وضعیت فعلی استفاده ازماسک، را اصلی‌ترین عامل پیشگیری از انتشار و انتقال بیماری کرونا ذکر کرده و گفت: اگر ماسک موثر نبود همه همکاران بیمارستان‌ها بخصوص در بخش‌های ویژه در همان روز اول به کرونا مبتلا می‌شدند. 

او رعایت فاصله حداقل ۲ متری، برقراری تهویه و عدم برگزاری دورهمی را در پیشگیری از ابتلا به کرونا بسیار موثر دانست و اظهار کرد:  در دورهمی‌های خانوادگی معمولا از ماسک استفاده نمی‌شود.

به گفته وی، در این موارد اگر یک نفر مبتلا باشد ممکن است چند نفر دیگر را درگیر کند. حداقل تا پایان امسال، توصیه می کنیم ماسک نیز بعنوان یک پوشش اصلی استفاده شده و خودمان را با این شرایط تطبیق دهیم. تا زمانی که ۷۰ الی ۸۰ درصد جامعه واکسن دریافت کنند باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در حال حاضر بدنبال همکاری مردم و اصناف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهداشتی و محدودیت‌ها شاهد کاهش در میزان بستری در استان هستیم اما  اگر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۹۰ درصد برسد شاهد وضعیت زرد در استان خواهیم بود.

حبیب‌زاده اضافه کرد: فعلا استان در وضعیت نارنجی است و بر این اساس، برگزاری هرگونه تجمع مانند عروسی ممنوع بوده و در شرایط زرد برگزاری با تعداد افراد محدود و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، امکانپذیر خواهد بود.

وی همچنین از شهروندان استان و نامزدهای انتخابات شوراهای شهر خواست که تا صدور مجوزهای لازم تبلیغاتی، از برگزاری هرگونه تجمع و مجامع انتخاباتی خودداری نمایند.

استاندار اردبیل هم با اشاره به  اینکه روند شیوع ویروس کرونا در استان نزولی است، بیان کرد: بنا به اعلام شبکه بهداشت شاهد کاهش منفی ۲۷ درصد از آمار شیوع ویروس کرونا  استان هستیم که این رقم بسیار امیدوار کننده است.

اکبر بهنامجو اضافه کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، روند شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل شیب نزولی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها و شبکه‌های بهداشت در استان کاهش یافته است، بیان کرد: این رویداد را مدیون همکاری تنگاتنگ مردم در رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک هستیم و جا دارد از تلاش‌های کار درمان و شبکه های بهداشت، بسیجیان و اصحاب رسانه نیز در این باره قدردانی کنیم.

به گزارش ایرنا، در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که از حدود ۶ هفته پیش آغاز شده، شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، اردبیل و گرمی در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار گرفته‌اند.

 ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل  نسبت به دو هفته گذشته روند کاهشی داشته و مجموع شمار بستری‌ها نیز با ۱۶۲ مورد کاهش از ۶۳۳ نفر به ۴۷۱ نفر افت کرده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل واکسن ماسک فاصله گذاری اجتماعی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل واکسن ماسک فاصله گذاری اجتماعی بهداشت و سلامت اخبار کنکور استان اردبیل ویروس کرونا تزریق واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۲۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، عارضه‌های (ناهنجاری‌های) عضلانی اسکلتی امروزه به یکی‌ از مشکلات افراد تبدیل شده است چرا افراد که با دردهای عضلانی و مفصلی در طول روز درگیر هستند و خود این باعث کاهش توانایی اشخاص در انجام وظایف کاری و شخصی در زندگی می‌شود. دردهایی که گهگاه در طول شبانه روز برای افراد مشکلاتی به همراه داشته و خیلی از موارد با انجام برخی تمرینات ساده قابل پیشگیری یا درمان است، البته در صورتی که به مرحله حاد نرسیده باشد که فرد ناچار به جراحی گردد. 

پس از اینکه وضعیت مناسب بدنی استاندارد را شناختیم، و دانستیم که ستون فقرات و مفاصل و اندام ها بدرستی باید در راستای خط شاقولی قرار گیرد تا شکل صحیح بدن حفظ شود، اکنون به سراغ اولین عارضه خواهیم رفت که شیوع بسیار زیادی در جامعه دارد و بنوعی به خاطر استفاده از ابزار و وسایل زندگی روزمره و کاری امروز (مانند کامپیوتر، موبایل، میز و صندلی کاری و...) می باشد. این عارضه در اکثر افرادی که بنوعی با این ابزار و وسایل در طول روز سر و کار دارند گسترش یافته است، البته علل مختلف دیگری را نیز می‌توان برای آن ذکر کرد؛ بحث امروز عارضه؛ سر به جلو یا فوروارد هد پاسچر است.

اما ابتدا به تعریفی از سر به جلو می پردازیم؛ 

وضعیتی که سر و گردن نسبت به خط شاقولی (در مقاله اول در خصوص خط شاقولی بحث شد) و ستون فقرات در حالت استاندارد به سمت جلو کشیده است و سر جلوتر از سایر بخش های بدن است، در عکس فوق وقتی پاسچر بدنی را از جانب بررسی میکنیم به خوبی قابل مشاهده است. 

علت‌ها؛ 

این عارضه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که به ذکر مهم‌ترین آنها بسنده میکنیم؛ 

۱-سبک غلط در نشستن و راه رفتن 

۲-کوتاهی عضله جناغی-چنبری پستانی 

۳-ضعف در عضلات پشت گردن 

۳-اعتماد بنفس پایین در برخی افراد که بنوعی حاصل‌ از خجالتی بودن است و باعث می‌شود شکل ناصحیحی به بدن خود بدهند 

۴-استفاده زیاد از گوشی و رایانه

۵-عارضه کیفوز (قوز پشتی) که دارای ارتباط دو طرفه با عارضه سر به جلو ست. 

۶-مشاغلی که دائما باید سرشان باید به سمت پایین و یا جلو باشد 

۷-برخی علل دیگر

شیوع این عارضه در بین برخی مشاغل بسیار بیشتر است از جمله؛ کارمندان، دندانپزشکان، نویسندگان، خبرنگاران، و هر گروهی که مدام ناچار به انداختن سر به سمت پایین یا جلو در طول روز هستند.

پیشگیری و درمان عارضه سر به جلو

برای پیشگیری و درمان این ناهنجاری بهتر است در زندگی روزمره خود این راهکارها را انجام دهید.

اصلاح عادات رفتاری غلط

استفاده از بالش‌های طبی

تحرک و سبک زندگی مناسب

داشتن برنامه ورزشی شامل حرکات اصلاحی

فیزیوتراپی در موارد جدی

تقویت و کشش عضلات گردن که در ادامه به برخی از مهم‌ترین حرکات اصلاحی این ناهنجاری اشاره می‌کنم.

ابتدا باید گفت انجام این تمرینات بسته به میزان ناهنجاری در طول‌روز برای هر شخصی متفاوت است و باید توسط یک مربی متخصص ورزشی یا کارشناس تربیت بدنی نوع حرکات، تعداد حرکات و ست ها و ... برنامه ریزی شود، لکن به ذکر برخی کلیات در این مبحث اکتفا می‌شود: 

حرکت اول کشیدن شانه ها به سمت عقب 

می‌توان روی یک صندلی نشست و مطابق با شکل زیر نسبت به عقب بردن شانه ها اقدام کرد، بهتر است در بخش انتهای حرکت انقباض حداقل بیشت ثانیه حفظ شود و سپس مجددا حرکت را تکرار کرد.

حرکت دوم کشش عضله جناغی چنبری پستانی است که سر و گردن را به سمت چپ و یا راست می‌چرخانیم و سپس آن را به سمت عقب متمایل می‌کنیم و کشش را در حد بیست ثانیه حفظ می‌کنیم.

حرکت سوم 

فشار سر و گردن به سمت عقب

با استفاده از یک حوله که دور سر میگذاریم، سعی در فشار دادن سر و گردن به سمت عقب داریم و در انتهای حرکت، انقباض را حفظ می‌کنیم و سپس مجددا حرکت را تکرار می‌کنیم.

البته حرکات اصلاحی دیگری نیز قابل بیان و اجراست که در مجال این مقاله نمی گنجد اما حرکاتی که برای درمان کیفوز استفاده می‌شود در این عارضه نیز بسیار مورد تاکید است که در جلسه بعدی به مبحث کیفور یا قوز پشتی خواهم پرداخت.

همانطور که ذکر شد برنامه این حرکات بستگی به درجه ناهنجاری در افراد دارد که ما در برنامه ریزی برای مراجعین محترمی که دارای هرگونه ناهنجاری هستند، همواره سعی میکنیم اصول تمرین، و ویژگی فردی افراد را لحاظ کنیم لکن برای افراد با درجه متوسط این ناهنجاری برنامه این حرکات به شکل زیر پیشنهاد می‌شود؛

۱-کشیدن شانه به سمت عقب 

روزی دو مرتبه (مثلا صبح و عصر) 

هر بار چهار ست و هر ست پانزده حرکت (مکث در انتهای حرکت فراموش نشود)  

۲-کشش عضله جناغی چنبری

روزی دو مرتبه ، هر مرتبه سه ست، هر ست هشت کشش (هر کشش حداقل بیست ثانیه حفظ شود، برای هر طرف چپ و راست تکرار به همین منوال است)  

۳-فشار سر و گردم به سمت عقب  

روزی دو مرتبه، هر مرتبه چهار ست، هر ست دوازده حرکت (در انتهای حرکت انقباض حداقل ده ثانیه حفظ شود) 

نکته‌ای که مهم است مقایسه فرد قبل از تمرینات اصلاحی و پس از اتمام دوره است که توسط مربی یا کارشناس باید حداقل ماهی یکبار تغیبرات بررسی شود تا در صورت نیاز برنامه پیشرفته تر یا تمرینات مکمل ارایه گردد. 

تمریناتی که در این نوشتار ذکر شد ساده و ابتدایی و بدون تجهیزات خاصی است و در برخی مراجعین لازم است فرد در باشگاه با تمرینات مقاومتی و یا پیشرفته زیر نظر قرار گیرد. 

همچنین فراموش نکنید که بدن برای حفظ پاسچر خود، نیاز به تعادل عضلانی دارد و در هر برنامه اصلاحی باید این مهم لحاظ شود و گاها برخی ناهنجاری ها به صورت زنجیروار بهم مربوط اند. 

توصیه‌ای نیاز به والدین گرانقدر نونهالان، نوجوانان و جوانان که دارم اینست به جهت استفاده بالای این نسل از تبلت ها و گوشی موبایل برای بازی یا فضای مجازی، شیوع این ناهنجاری را دست کم نگیرند و نسبت به موارد فوق حساس تر باشند تا فرزندان قوی و سالمی به لحاظ بدنی داشته باشند. 

دکتر میثم اللهمرادی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

مربی رسمی فدراسیون جهانی بدنسازی و پرورش اندام IFBB

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد