Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@09:56:22 GMT

تالاب قوری گل، تجسم رویا در واقعیت

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۴۴۸۷

تالاب قوری گل، تجسم رویا در واقعیت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  تالاب قوریگل با ۲۰۰ هکتار وسعت، در ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی تبریز و ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد قرار گرفته است. تالاب قوریگل در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای طول و عرضی به طول ۴ کیلومتر و مساحت ۱۶ کیلومتر است. ژرفای دریاچه در عمیق‌ترین نقطه‌ی آن به ۱۳ متر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در زبان ترکی قوری‌گل به تالاب خشک گفته  می‌شود. این تالاب در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود. اطراف دریاچه‌ی قوریگل را مرتع، چمنزارها، مزارع و کشتزارهای متعددی در بر گرفته است. این تالاب در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه، جزء مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود. 


حیات وحش تالاب زیبای قوری گل

این مکان در روزگاری نه چندان دور محل عبور و زیستگاه میش و قوچ بوده است که این گونه های کمیاب با توسعه شهری از بین رفته اند، اما تصویب قانون ممنوعیت شکار در این منطقه بکر و زیبا باعث شد تا گونه های حیوانی، این مکان ناب را محل اسکان و زندگی خود قرار دهند. یکی از معروف ترین پستاندارن این منطقه جربیل ایرانی است. علاوه بر جربیل می توان موش مغان، گرگ، روباه، موش کشتزار و سمور سنگی را نیز در محوطه قوری گل مشاهده کرد. این تالاب محل زندگی پرندگان بسیاری نیز بوده که 92 گونه آنان تاکنون در اطراف قوری گل شناسایی شده اند. اردک سر سفید، اردک لبوطی و اردک مرمری از جمله گونه های در حال انقراض هستند که در این منطقه زندگی می کنند. گرزه مار، مار پلنگی، مار چلیر و کور مار در کنار قورباغه، مارمولک و ماهی ها از دیگر موجودات حیات وحش تالاب قوری گل هستند. 280 گونه گیاهی نیز از دیگر جاذبه های دیدنی قوری گل بشمار می آیند. 89 درصد این گیاهان در حوزه تالاب بوده و باقی گیاهان آبزی و نیمه آبزی هستند. شاید جذاب ترین بخش قوری گل، گیاهان غوطه ور در آب های این تالاب باشند. راهنگ آبی، قوشاب شانه ای، آلاله آبی در کنار انواع جلبک این تالاب را به یکی از زیباترین مناظر طبیعی بدل کرده اند.

بنا به اعلام رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز، تالاب قوریگل با کاهش ۱۴ درصدی آب مواجه شده و به میزان یک میلیون و ۶۹۰ هزار مترمکعب آب رسیده است. این تالاب با دارا بودن اکوسیستم جالب و محل مهاجرت پرندگان سیبری، در هر حالت میزان آب کمی دارد و در صورت تشدید خشکسالی، حیات اکوسیستمی به خطر خواهد افتاد.

 

عکس ها از: محمد امین خوش نیت

انتهای پیام/60006

منبع: فارس

کلیدواژه: تبریز آذربایجان تالاب قوریگل خبرگزاری فارس فارس تبریز دریاچه ارومیه پرندگان سیبری زبان ترکی خشکسالی تالاب قوری قوری گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۴۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد

علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حق‌آبه هیرمند، اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیئت حاکمه افغانستان در خصوص حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب صورت گرفته است. سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کنند تا هامون شرایط بهتری پیدا کند و امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام آن هستیم بتوانیم انحرافی که بر روی این رود وجود دارد را مسدود کنیم، وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد. حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اعلام اینکه حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است، نسبت به بهبود شرایط این تالاب اظهار امیدواری کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مدارس کشور به واقعیت افزوده مجهز می‌شوند؟
  • واشنگتن پست : طرح صلح خاورمیانه بایدن توهم است تا واقعیت/ طرح نتانیاهو برای غزه شامل جنگ بیشتر است/ اعراب طرف گفت و گویی در تل آویو ندارند
  • آبگیری هفت هزارهکتار از تالاب جازموریان
  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟
  • اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت با حمایت تلویحی از اشغالگران!
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • (ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • بازگشت واحدهای تعطیل‌شده به چرخه تولید، ادعاست یا واقعیت؟ / باوجود دستور رئیسی، مسئولان از اعلام آمار، فراری هستند