Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-02@01:31:53 GMT

 واردات 111 میلیون دلاری دارو از ابتدای امسال

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۶۶۵۵

 واردات 111 میلیون دلاری دارو از ابتدای امسال

حدود ۲۵ قلم کالا در محدوده کالاهای اساسی وارداتی قرار می گیرند که از بین آنها پنج قلم در کنار  «دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی» مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی است و مابقی اقلام با ارز سامانه نیما که نرخی نزدیک به بازار آزاد است وارد می شود.


افزایش واردات دارو ، تجهیزات و ملزومات پزشکی 

بررسی وضعیت واردات دارو در آمار گمرک ایران در فروردین ماه سال جاری نشان می دهد که از مجموع ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ قلم که به ارزش ۸۵۶.۶ میلیون دلار وارد شده است، ۱۱۱۰ تن به ارزش ۱۱۱.۹ میلیون دلار سهم دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده است.

این در حالی است که در فروردین ماه پارسال ۱۰۰۰ تن از این اقلام به ارزش ۷۷.۵ میلیون دلار وارد شده بود.

بر این اساس واردات دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی در ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد از نظر وزنی و ۴۴ درصد ارزشی افزایش داشته است. 

در کل سال گذشته از مجموع ۲۳ میلیون تن به ارزش ۱۲ میلیارد دلار کالای اساسی وارد شده در ۲۵ قلم، سهم دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ۱۴.۷ هزار تن به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار بوده است. 

وضعیت واردات داروهای دامی

در کنار مصارف انسانی بخشی از داروهای ضروری دامی نیز واردات دارد که آمار نشان می دهد در فروردین امسال ۳۲.۳ تن به ارزش پنج میلیون دلار از این اقلام واردات صورت گرفته در حالی در مدت مشابه سال قبل۲۲.۱ تن به ارزش۲.۸ میلیون دلار بوده است.

همچنین از مجموع واردات اقلام اساسی در سال گذشته ۴۵ تن به ارزش ۶۴ میلیون دلار به داروهای دامی ضروری اختصاص دارد.

معافیت گروه دارویی از نوسان ارز و حقوق ورودی
 
اما جریان واردات دارو ، تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال جاری به نوعی مانند گذشته ادامه داشته و تامین ارز آن همچنان با نرخ ۴۲۰۰ صورت می گیرد و محاسبه حقوق ورودی نیز بر مبنای همین نرخ ترجیحی خواهد بود. 

این در شرایطی است که طبق تبصره ۷ قانون بودجه امسال،نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در سال ۱۴۰۰ در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، براساس برابری نرخ سامانه آی.تی.اس بانک مرکزی در روز اظهار (نرخ حاشیه بازار)است. 

همچنین بر اساس این تبصره نرخ چهار درصد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد و برای سایر کالاها به دو درصد ارزش گمرکی کالا کاهش پیدا کرد و در جزئی دیگر تاکید شد مبلغ ریالی حقوق ورودی کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی نسبت به سال قبل (۱۳۹۹) نباید افزایش یابد.

اما با توجه به تبعات حاصل از اجرای این قانون که افزایش قیمت واردات در سایر اقلام را به همراه داشته و به ویژه تولید را تحت تاثیر قرار می دهد فعلا با مصوبه هیات وزیران محاسبه حقوق ورودی کالا به روال سال قبل و با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای تمامی اقلام صورت می گیرد.

223224

کد خبر 1512312

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دارو داروی کرونا صنعت دارو واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی کالاهای اساسی میلیون دلار واردات دارو حقوق ورودی تن به ارزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۶۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت

امتداد - از اول فروردین ماه تا دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، 4 میلیارد و 845 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلا  در خصوص روند تامین ارز در سال جاری گفت: از این میزان سهم کالاهای اساسی و دارو در نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، کالاهای تجاری و بازرگانی، در نرخ ۴۱ هزار تومان، دو میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار، بابت واردات در مقابل صادرات با نرخ توافقی ۸۲۴ میلیون دلار و بخش خدمات در نرخ ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان، ۱۲۷ میلیون دلار ارز بوده است است. 

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران تأکید کرد: میزان تأمین ارز بابت کالاهای اساسی و دارو از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار تخصیص یافته است که از این میزان سهم کالاهای اساسی و کشاورزی ۹۹۸ میلیون دلار بابت گندم، دانه های روغنی، نهاده های دامی و سایر کالاها بوده است.
وی افزود: درخصوص دارو و تجهیزات پزشکی، ۱۱۴ میلیون دلار بابت مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته است. 
طرزعلی خاطرنشان کرد: میزان تأمین ارز در بخش صنایع از ابتدای سال تاکنون در سامانه نیما، دو میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار و در بخش واردات در مقابل صادرات ۸۲۴ میلیون دلار تخصیص یافته است. تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل ۵۴۴ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۲۷۹ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۹۶ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۷۱ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۲۱۲ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۲۳۸، ۳۵، ۲۰۴، ۱۱۴ و ۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز دهم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 
علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی و ۲۳۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.
معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلا  گفت: امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تالار اسکناس، دلار ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان، یورو ۴۷ هزار و ۴۹۱ تومان و درهم ۱۲ هزار و ۶۶ تومان معامله شد.
وی درخصوص نرخ ارز در تالار حواله ارز عنوان کرد: دلار ۴۱ هزار و ۳۷۶ تومان، یورو ۴۴ هزار و ۳۴۲ تومان و درهم ۱۱ هزار و ۲۶۶ تومان معامله شد. 
 

      برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • تامین ارز برای واردات کالا‌های اساسی، صنایع و خدمات از ۴.۸ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه