Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@22:44:20 GMT

نامه انتقادی دبیر کل حزب جمهوریت به شورای نگهبان

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۸۳۹۶

نامه انتقادی دبیر کل حزب جمهوریت به شورای نگهبان

آفتاب‌‌نیوز :

دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی در واکنش به ابلاغ مصوبات انتخاباتی جدید شورای نگهبان به وزارت کشور، نامه‌ای را خطاب به اعضای این شورا نوشت.

متن نامه رسول منتجب‌نیا به شرح زیر است:

«رئیس و اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران – دامت توفیقاتهم

با اهدای سلام و آرزوی سلامت، موفقیت و قبولی طاعات و عبادات شما بزرگواران

اینجانب که در دوره‌های اول دوم و سوم مجلس در خانه ملت انجام‌ وظیفه کرده و پس‌ از آن همواره در جریان امور قوه مقننه بوده‌ام، شب گذشته مطلبی به‌ صورت زیرنویس در سیمای جمهوری اسلامی از قول سخنگوی شورای نگهبان را دیدم، بدنم لرزید و لحظه‌ای در فکر فرو رفتم که نکند تغییری در ساختار نظام به‌ وجود آمده است و من نمی‌دانم که شورای نگهبان مستقل از مجلس شورای اسلامی اختیار قانونگذاری دارد؛ آن‌ هم به‌ موجب وظیفه‌ای که قانون اساسی بر عهده آن شورا نهاده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز برای آخرین‌ بار به قانون اساسی مراجعه و اصول ۶۲ تا ۹۹ را با دقت مطالعه کردم و به‌خصوص اصول ۹۱ تا ۹۹ را بررسی کردم و آیین‌نامه داخلی مجلس مواد ۱۸۴ تا ۱۸۷ را مورد مطالعه قرار دادم و بر این اساس با قاطعیت اعلام می‌کنم «جمهوری اسلامی ایران» تنها یک دستگاه قانونگذاری دارد و آن مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر نهادها حق و اختیار قانونگذاری ندارند و به حکم اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای نگهبان، نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد و این نظارت تا سال ۷۰ استطلاعی بوده و با تفسیر خود شورای نگهبان و سپس مصوبه دوره چهارم مجلس به استصوابی تغییر یافت.

از این‌ جهت صرف‌ نظر از آن که شرایط اعلام‌شده توسط آن شورا که ظاهرا به تصویب مجلس نرسیده‌ است، تا چه حد به صلاح کشور و نظام بوده و با منافع ملی و مصالح ایران انطباق دارد و موجب اعتماد و حمایت نخبگان دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی و عامه مردم می‌باشد، به‌ عنوان سربازی کوچک و فرزندی ناچیز از انقلاب و میهن از شما بزرگواران مؤکداً می‌خواهم با هر گونه بدعت‌گذاری و اظهارات و اقدامات خلاف قانون و مغایر مصالح کشور در حوزه وظایف نظارتی و تطبیقی خود برخورد کنید و تنها مدافع عدالت و حقوق ملت و محافظ نصوص و ظواهر اصول قانون اساسی باشید.

والسلام»

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نامه دبیر کل حزب جمهوریت شورای نگهبان شورای نگهبان قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۸۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون بیمه‌ کارگران ساختمانی ابلاغ شد


به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده(۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

رئیس جمهور همچنین «قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت کنت ترکیه به داوری» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

دیگر خبرها

  • قانون بیمه‌ کارگران ساختمانی ابلاغ شد
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی