Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@07:31:25 GMT

ابر سیاه قاچاق علوفه بر سر دامداران ایلامی

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۹۴۴۰

ابر سیاه قاچاق علوفه بر سر دامداران ایلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، تحریم‌های ظالمانه، کاهش ارزش پول ملی و بی‌تدبیری مسوولان سبب شده قاچاقچیان طمع کار از فرصت ارزانی دام در نقاط مختلف کشور استفاده و با خروج غیرقانونی و قاچاق آن از طریق مرزها کشور را با کمبود دام و علوفه مواجه کنند.

خشکسالی باعث ضربات سنگینی بر تولید مزارع استان شده که نتیجه آن سبب کاهش تولید کاه و کلش به عنوان یکی از نهاده‌های دامی مورد نیاز عشایر و دامداران استان ایلام شده و جنس قاچاق مورد نظر را شبانه توسط دلالان در استان‌های کرمانشاه و همدان به فروش می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گام‌های لرزان دامداران هنگام چرای گوسفندانشان در هوای گرم اردیبهشت ماه بر کسی پوشیده نیست، دامدارانی که خستگی را به جان می‌خرند تا گوشت و محصولات لبنی استان را تامین کنند اما حاصلش چیزی نیست جز بی‌توجهی به آنها و نادیده گرفتنشان.

پیش خرید نهاده‌های دامی توسط دلالان

یکی از دامداران ایلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: دلالان استان‌های همجوار با پیش خرید نهاده‌های دامی از کشاورزان منطقه با قیمت‌های بالا، مانع از فروش این محصولات به دامداران بومی استان شده وبه بروز مشکلات بیشتر دامداران دامن زده‌اند.

وی افزود: وجود دلالان و خشکسالی‌ها در استان ایلام و همچنین کمبود علوفه و کاه به یکی از بزرگترین دردها برای ما تبدیل شده است.

این دامدار ایلامی گفت: در چند ماه اخیر توسط دادستان ایلام حرکت خوبی انجام شد و از ورود دلالان به استان ممانعت به عمل آمد اما متاسفانه شاهد برگشت دوباره این دلالان و قاچاقچیان در شب هستیم و باید راهکار جدی اندیشید.

توقیف ۵۷ دستگاه خودرو سبک و سنگین حامل کاه غیر مجاز 

رضا همتی‌زاده رئیس پلیس راه استان ایلام در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح برخورد با دلالان و افرادسودجو کاه و کلش در استان، ۵۷ دستگاه خودرو سبک و سنگین حامل کاه و کلش در محورهای مواصلاتی استان متوقف شده است.

وی افزود: به منظور کوتاه کردن دست دلالان و افراد فرصت طلب و در اجرای دستور مقام  قضایی، خروج هرگونه کاه و کلش از استان ممنوع بوده و در صورت مشاهده نسبت به توقیف وسایل نقلیه متخلف در این زمینه اقدام می‌شود.

رئیس پلیس راه استان ایلام تصریح کرد: از این تعداد خودرو، ۱۵ دستگاه در شهر شباب، ۶ دستگاه در شهرستان چوار، ۱۸ دستگاه در شهرستان دهلران، ۱۰ دستگاه در شهرستان مهران و ۸ دستگاه نیز در شهرستان آبدانان توقیف شده‌اند.

وی گفت: افراد سوجو قصد داشتند خودروهای حامل بار کاه و کلش خود را از طریق محورهای مواصلاتی استان به خارج از استان انتقال دهند که با هوشیاری ماموران متوقف و پس از اعمال قانون جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

جمع آوری و خروج بی‌رویه کاه و کلش توسط دلالان

علی اقدسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: براساس گزارشات دریافتی با شروع عملیات  برداشت غلات در مناطق گرمسیری استان تعداد کثیری از دلالان که عمدتا غیر بومی بوده وارد مناطق مختلف در سطح استان شده و با پرداخت قیمت‌های خارج از عرف محل موجب جمع آوری و خروج بی‌رویه کاه، کلش و جو از سطح استان شده‌اند.

وی بیان کرد: در سال جاری به دلیل خشکسالی کم سابقه و فقر شدید مراتع و حتی مزارع دامداران استان را با مشکل جدی تامین علوفه برای دام‌های خود مواجه کرده و حضور بی‌سابقه و افزایش فوق‌العاده قیمت کاه موجب اعتراض شدید دامداران استان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: این سازمان در راستای حمایت از این بخش از تولید کنندگان مراتب، نگرانی و نارضایتی دامداران را به استحضار دادستان کتبا اعلام کرده و در راستای  پشتیبانی از دامداران و حمایت از تولید و تداوم آن دستور داد تا اطلاع ثانونی خروج هر گونه علوفه دامی از مبادی خروجی استان ممنوع اعلام شود.

وی ادامه داد: بر اساس دستور دادستان جابجایی علوفه در داخل استان هیچگونه ممنوعیتی نداشته و همچنین به دامداران استان نیز تاکید شد با توجه به حجم بالایی تولید کاه و کلش در استان از تعادل قیمت‌ها نسبت به روزهای اول و فرصت مناسب پیش آمده استفاده و اقدام به خرید کاه و کلش از زارعین استان کنند.

مشکلات دامداران و عشایران

فرشاد یاسمی مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز بیان کرد: بالا رفتن قیمت کاه و کمبود علوفه برای پرورش دام، کاهش تولیدات دامی، افزایش قیمت این محصول و در نهایت نارضایتی قشر تولید کننده و زحمت کش عشایر و دامدار از جمله مشکلاتی است که باید مرتفع شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه ایلام از قطب‌های اصلی کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می‌شود، درصورتی که نهاده‌های دامی مورد نیاز عشایر تامین نشود ادامه این روند می‌تواند به این جایگاه ضربه وارد کند. 

مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا و گرفتاری کشورها در بحران امنیت غذایی باعث شده تا احتمال قاچاق کاه و کلش استان از طریق دلالان و افراد سودجو به کشورهای همسایه بالا برود. 

راه‌ حل‌های مبارزه با قاچاق 

افشار خسروی‌زاد دادستان ایلام نیز گفت: دادستانی استان‌ها بر اساس دستور دادستان کل کشور به مقوله قاچاق دام زنده ورود کرده و با افراد خاطی به شدت برخورد خواهند کرد.

وی یادآور شد: ایران از نظر تولید گوشت قرمز و سفید با کمبود روبرو نیست ولی چرخه معیوب توزیع باعث مشکل شده است، دولت به جای پرداخت ارز دولتی و وارد کردن دام یا گوشت از کشورهای خارجی همان اعتبار را برای خرید دام‌های مازاد داخل کشور صرف کند تا از معضل کمبود گوشت و هم مشکل دام‌های مازاد و نیز قاچاق احشام کاسته شود.

خسروی‌زاد با بیان اینکه اقداماتی نیز در جهت جلوگیری از قاچاق علوفه از جمله ممنوعیت خروج علوفه از استان انجام شده، گفت: بدون شک دست دشمن نیز در نابسامانی‌های قیمتی بازار مشاهده می‌شود پس در این شرایط که کشور دچار مشکل شده باید با هماهنگی تمامی دستگاه‌های مسوول مدیریت بهتری بر بازار داشته باشیم.

در سال گذشته حدود ۱۸ هزار تن نهاده دامی بین عشایر استان توزیع شده این در حالی است عشایر ایلام دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین هستند که بایستی با نظارت مسوولین مربوطه از قاچاق دام و علوفه در استان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳

منبع: فارس

کلیدواژه: دادستان ایلام وجود دلالان مبارزه با قاچاق کاه و کلش مشکلات دامداران دامداران استان نهاده های دامی استان ایلام استان شده کاه و کلش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان ایلامی در محکومیت آمریکا

دریافت 32 MB کد خبر 6091112

دیگر خبرها

  • ویدیو/ چه کسانی با مالیات علیه دلالان مخالفند؟
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال
  • پیکر پاک شهید جاویدالاثر ایلامی بعد از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد
  • تجمع دانشجویان ایلامی در محکومیت آمریکا
  • پرداخت سه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال مستمری و کمک معیشت به مددجویان ایلامی
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد ریال کالای قاچاق در ایلام
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام