Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@16:05:05 GMT

جلوه‌گری جویبارهای کوهستان

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۰۲۵۵

جلوه‌گری جویبارهای کوهستان

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی:  نشان به این نشان که نخستین مدارس و نخستین خیابان‌های لواسان در این روستا ساخته شدند. وجود جویبارهای فراوان در این روستا یکی از مهم‌ترین دلایل‌ آبادانی آن از گذشته تا امروز بوده، به‌طوری که حتی داخل حیاط خانه‌های قدیمی روستا هم می‌توان جوی‌های آب روان را دید که از زیرساختمان عبور می‌کند و صدای آب در تمام کوچه‌های افجه به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود این جویبارها و رودخانه‌ها در روستا دلیل نامگذاری این منطقه به نام «افجه» است که در قدیم به آن «آبچه» می‌گفتند. این روستا درست در بالای سد لتیان واقع شده و از ارتفاعات روستا می‌توان دریاچه سد لتیان را به خوبی دید.   

باغداری و کشاورزی مهم‌ترین شغل اهالی افجه است. این روستا یکی از بهترین محصولات گردو و گیلاس را در لواسان دارد. همچنین درخت‌های سیب و آلو هم در باغ‌های این روستا به چشم می‌خورد.  
 

بافت قدیمی افجه، که ۹۰‌درصدخانه‌های این روستا را تشکیل می‌دهد هنوز پا برجاست. خانه‌هایی با سقف‌ها و ستون‌های چوبی و دیوارهای کاهگلی که حیاطی مرکزی دارند و برای استفاده از گرمای خورشید، اتاق‌ها دورتا دور حیاط ساخته شده‌اند.  
 

جویبارهای متعددی از بالای کوه‌های لواسان به سمت افجه سرازیر می‌شوند و با گذر از این روستا، به سد لتیان می‌رسند. روستای افجه در واقع حوزه آبریز سد لتیان است.  
 

مجسمه مرد کوهنورد، نمادی از روستای افجه است که توسط هنرمند اهل شمیرانات یعنی «ناصر هوشمند وزیری» ساخته شده. این مجسمه درست در میدان اصلی افجه که در ورودی این روستا قرار دارد نصب شده است.  
 

نخستین روستای گردشگری تهران و شمیران، از امکانات حداقلی برای گردشگران هم بهره‌مند نیست و جای اقامتگاه و امکانات بهداشتی و رفاهی و حتی جاده مناسب در این روستا خالی است.  
 

کد خبر 599179 برچسب‌ها سفر - طبیعت‌گردی همشهری محله باغ و باغبانی کوه محیط زیست سبز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر طبیعت گردی همشهری محله باغ و باغبانی کوه محیط زیست سبز سد لتیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۰۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید شمش در شرکت فولاد شادگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر عامل شرکت فولاد شادگان شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبر ۲۳ شبکه خوزستان گفت: میزان تولید در این شرکت با محدودیت‌هایی که وجود داشت در سال گذشته محقق شد.

کهزاد افزود: با تکمیل شدن مراحل راه اندازی کارخانه فولاد سازی، نخستین شمش شرکت فولاد شادگان تا تیر ماه تولید خواهد شد.

فولاد شادگان یکی از ۸ طرح مهم فولاد کشور است که در ۲ فاز و در مساحت ۲۵۶ هکتار ساخته و بخش نخست آن با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی ساخته شده است

دیگر خبرها

  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • تولید شمش در شرکت فولاد شادگان
  • مشاوران رئیس فدراسیون والیبال معرفی شدند
  • مفقود شدن ۲ نفر در سمیرم
  • احداث مخزن ۱۶۰ هزار مترمکعبی سیل‌بند پارک کوهستان در یزد + فیلم
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • آمار قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور