Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@09:52:49 GMT

نامزدهای جدی در جریان اصلاحات

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۰۳۴۵

نامزدهای جدی در جریان اصلاحات

گروه سیاست سایت فردا – ثب نام نامزدهای انتخاباتی به زودی شروع خواهد شد و جریان‌های سیاسی باید هرچه سریعتر تکلیف گزینه نهایی خود را روشن کنند. اصلاح‌طلبان در این زمینه جلو افتاده و این روزها سرگرم بررسی برنامه آن چهارده گزینه اعلامی هستند. این طور که گفته می‌شود اما برخی از این افراد شانس بیشتری دارند و گزینه‌های اصلی‌تری به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنطور که روزنامه «اعتماد» در شماره امروز خود نوشته است « بحث درباره جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان و محمدرضا عارف به عنوان 5 گزینه نخست فهرست با دقت و جدیتی دوچندان دنبال می‌شود؛ به‌خصوص درباره جواد ظریف، نفر نخست فهرست «جبهه اصلاحات ایران» که اگرچه هنوز کلامی در تایید تمایلش به کاندیداتوری در این انتخابات نگفته اما طی روزهای گذشته درپی افشای فایل صوتی سخنانش، محور حملات دلواپسان و اصولگرایان قرار گرفته است.»

احمد غلامی، سردبیر «شرق» اما درباره ظریف نظر متفاوتی دارد. او در سرمقاله امروز خود با عنوان «سزارین سیاسی» از اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محسن هاشمی و محمدرضا عارف به عنوان گزینه‌هایی که شرایط مطلوب تری دارند، نام می‌برد. او می‌نویسد: «با تحلیل وقایعی که در این ایام گذشت، می‌توان به وضعیت نابسامان نامزدها از‌ جمله نامزدهای اصلاح‌طلب پی برد. نامزد نخست اصلاح‌طلبان، محمد‌جواد ظریف، بعد از انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی او با سعید لیلاز، جایگاه ویژه‌اش را در میان نهادهای رسمی از دست داد؛ از این‌رو بعید است دیگر به‌طور جدی پا پیش بگذارد یا تأیید صلاحیت شود. محمدجواد ظریف، بیش از هر نامزد دیگری به استانداردهای کنونی اصلاح‌طلبان نزدیک است و با طیف‌ها و جریان‌های ریز و درشت آن همخوانی دارد. اگرچه او بارها اعلام کرده بود که در انتخابات شرکت نخواهد کرد، حمایتش از هر نامزدی موفقیت او را بالا خواهد برد. اکنون ظریف در این زمینه توان بالقوه دارد. مصطفی تاج‌زاده نیز واجد این ویژگی است. در میان دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محسن هاشمی و محمدرضا عارف، شرایط مطلوب‌تری نسبت به بقیه دارند»

وی توضیح می‌دهد: «جهانگیری و عارف در سِمت‌های معاون‌اولی و کارهای اجرائی نقش‌آفرینی کرده‌اند و عباس آخوندی با سابقه وزارت از برنامه و روشی تئوریک برخوردار است. محسن هاشمی در کنار مسئولیت‌های اجرائی از هم‌نشینی با آیت‌الله، تجربه‌های فراوانی آموخته که برای دیگران دور از دسترس است. آنچه این شرایط مطلوب را تهدید کرده و آن را به شرایطی نه‌چندان قابل‌اعتماد و پایدار تبدیل کرده است، سزارین سیاسی از سمت اصلاح‌طلبان و رقبای آنان است. سزارین سیاسی یعنی نامزدهایی که روالی طبیعی را در جوی سیاسی- انتخاباتی پشت سر نگذارند. بعد از ظریف، اسحاق جهانگیری و عباس آخوندی در معرض این تولد سیاسی زودهنگام هستند.»

ناگفته نماند که بر اساس اخبار غیررسمی و شنیده‌های انتخاباتی تا اینجای کار نامزدی محمدرضا عارف در این انتخابات جدی و قطعی است. باید منتظر ماند و دید که تصمیمات دقیقه نودی اصلاح طلبان را به چه نتیجه‌ای می‌رساند و آیا منجر به ورود نامزدهایی در کنار عارف می‌شود یا او را به خاطر نامزدی دیگر کنار خواهند گذاشت.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: اصلاح طلبان انتخابات ۱۴۰۰ اسحاق جهانگیری محمدرضا عارف عباس آخوندی اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۰۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ضبط مناظره ی نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، این مناظره‌ها همزمان با آغاز رسمی تبلیغات در سیما و صدای شبکه خاوران به روی آنتن می‌رود

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • مهلت انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ برای بار سوم تمدید شد
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • آغاز ضبط مناظره ی نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان