Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان، اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده ای از تحریم های ایران، درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس، درخواست اردنی ها برای اخراج سفیر اسرائیل و  حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان

گفت و گوهای ایران و عربستان برای بازکردن گره های موجود در روابط دوجانبه، نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی اعلام کرد که گفت و گوهای ایران و عربستان، قواعد بازی را در منطقه خاورمیانه تغییر می دهد.

این مرکز اضافه کرد: دولت جدید آمریکا، ریاض را مجبور به انجام تغییراتی در سیاست خارجی خود کرده است که این تغییرات با آشتی با قطرآغاز و سپس پیشنهاد آتش بس با انصارالله و اکنون گفت و گو با ایران ادامه یافته است.

مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل آویو، آغاز گفت و گوهای میان ایران و عربستان را بی ارتباط با مذاکرات وین به منظور احیای برجام ندانست.

این مرکز پژوهشی، نزدیکی ایران و عربستان را شکست جبهه مخالفان ایران دانست که اسرائیل برای تقویت آن تلاش می کرد.

در همین راستا رئیس برنامه ریزی سیاست های وزارت خارجه عربستان در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفت: هدف گفت و گو با ایران، کاهش تنش ها در منطقه است.

رائد قرملی افزود: هنوز برای قضاوت در این باره زود است ولی امیدواریم این گفت و گوها موفقیت آمیز باشد.

یک مقام نزدیک به منابع تصمیم گیری عربستان سعودی نیز روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که انتظارات عربستان سعودی از مذاکره با ایران محدود است و بعید می داند که اتفاق سریعی در روابط دو کشور بعد از سال ها رقابت شدید رخ دهد.

این منبع مسئول عربستانی که خواست نامش فاش نشود اضافه کرد: گفت و گو ها با ایران به عربستان کمک خواهد کرد که این پیام را به دولت جو بایدن در آمریکا ارسال کند : «ما عقلانی هستیم و درهایمان به روی گفت و گو باز است».

فرانس پرس همچنین به نقل از یک مسئول غربی خبر داد که عربستان سعودی امیدوار است که با این گفت و گوها، یک کرسی در اتاق مجاور مذاکره کنندگان بیابد؛ جایی که مذاکره بین تهران و کشورهای طرف مذاکرات درباره از سرگیری برجام منعقد می شود.

این گزارش در حالی منتشر می شود که برهم صالح رئیس جمهوری عراق روز گذشته تایید کرد که کشورش چند دور از گفت و گو ها بین ایران و عربستان سعودی را میزبانی کرده است.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد که دور اول گفت و گوها در بغداد و در ماه آوریل بر پرونده یمن متمرکز بود. این خبرگزاری ادعا کرد که طرف ایرانی تعهد داد از نفوذ خود بر انصارالله یمن برای توقف حملات آنان علیه عربستان استفاده کند و ریاض نیز از مذاکرات هسته ای جاری بین ایران و سایر طرف ها در وین حمایت کند.

اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده ای از تحریم های ایران

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات وین پس از نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی عنوان کرد: امروز جلسه اول کمیسیون مشترک از دور جدید مذاکرات در وین برگزار و ما دور جدید را آغاز کردیم و از بعدازظهر امروز نیز کار گروه‌های کاری رفع تحریم‌ها و هسته‌ای آغاز خواهد شد.

عراقچی همچنین گفت‌: اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند. تا الان اعلام آمادگی کرده‌اند که بخش بزرگی از تحریم‌های خودشان را بردارند. البته از نظر ما هنوز کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات ادامه می‌یابد تا وقتی به همه خواسته‌های خودمان در این زمینه برسیم.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: اگر خواسته‌های ما تامین شود، جمهوری اسلامی ایران نیز کاملا جدی است که به اجرای کامل برجام مجددا برگردد و این اراده جمهوری اسلامی ایران است که اتخاذ شده و هیچ ارتباطی هم با مسائل دیگر در تهران ندارد، با امر انتخابات که طبیعتا موضوع مهمی در کشور است، هیچ ارتباطی ندارد.

درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه از تحولات در قدس اشغالی ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: «از احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی از از محله الشیخ الجراح نگران هستیم»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «خودداری کردن از گام‌های یکجانبه که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود بسیار مهم است».

این مقام آمریکایی تاکید کرد: «کاهش تنش در قدس و خودداری از اخراج فلسطینیان مهم است».

نظامیان صهیونیست، بیت المقدس را به پادگان نظامی تبدیل کرده و همه ورودی‌های شهر را جز یکی بسته بودند و هزاران نفر از فلسطینیان کرانه باختری از رساندن خود به مسجد الاقصی محروم ماندند و چند نفر هم بازداشت شدند.

در همین حال از مرز نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز گزارش می‌رسد که اهالی غزه امروز نیز همزمان با روز جهانی قدس با بادبادک‌های آتش زا مراتع و زمین‌های شهرک‌های صهیونیست‌نشین را به آتش کشیدند.

به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی ظرف ۲۴ ساعت اخیر ۱۵ آتش‌سوزی در این شهرک‌ها بر اثر پرتاب بادبادک‌های آتش‌زا از سمت غزه رخ داده است.

رژیم صهیونیستی طی یکی دو هفته اخیر حملات خود را در قدس اشغالی شدت بخشیده و بیش از یکصد فلسطینی را زخمی کرده است.

منابع فلسطینی همچنین امروز خبر دادند که دو فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در ایست بازرسی «سالم»‌ در نزدیکی جنین در شمال کرانه باختری به شهادت رسیدند.

درخواست اردنی ها برای اخراج سفیر اسرائیل

مردم اردن روز جمعه همزمان با مراسم روز جهانی قدس، با حضور در راهپیمایی و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، همبستگی خود را با فلسطینیان اعلام کردند و اخراج سفیر رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، هزاران اردنی با شرکت در راهپیمایی، از دولت اردن خواستند برای جلوگیری از قانون شکنی ها و جنایات اسرائیل به دادگاه بین المللی مراجعه کند.

اردنی ها همبستگی خود را با اهالی منطقه شیخ جراح در قدس اعلام کردند و اتخاد تدابیر قاطع در برابر اشغالگر را خواستار شدند.

راهپیمایان ضمن در دست داشتن پلاکاردهایی، شعارهایی نیز در حمایت از مسجد الاقصی، قدس و اهالی شیخ جراح و مبارزان فلسطینی سر دادند.

محله شیخ جراح در قدس اشغالی اخیرا شاهد درگیری فلسطینیان با نظامیان رژیم صهیونیستی بود و بر اثر آن شماری کشته و زخمی شدند.

قدس اشغالی و برخی دیگر از شهرهای فلسطین طی روزهای گذشته شاهد درگیری نظامیان صهیونیست با تظاهر کنندگان و نمازگزاران فلسطینی در اعتراض به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی بود.

پیشتر ایهود اولمرت نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نسبت به احتمال آغاز انتفاضه جدید فلسطینیان هشدار داده بود.

اولمرت به حوادث و اعتراض‌های اخیر در قدس اشاره کرد و گفت: این حوادث نشانه آن است که اوضاع در آستانه فروپاشی قرار دارد و ممکن است هر لحظه، بیشتر شود.

 حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد

برخی منابع خبری بامداد شنبه از حمله راکتی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق خبر داده‌اند.

این پایگاه میزبان نظامیان تروریست آمریکایی است و گزارش‌های اولیه از شنیده شدن صدای آژیر هشدار حملات موشکی در پایگاه حکایت دارند.

منابع خبری گزارش داده‌اند سامانه‌های پدافند ضد موشکی «سی‌رام» و «پاتریوت» که اخیراً در محوطه پایگاه نصب شده‌اند موفق به رهگیری و انهدام راکت‌ها نشده‌اند.

این در حالی است که شبکه خبری المسیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد حمله به پایگاه عین‌الاسد با پهپاد صورت گرفته است. برخی منابع دیگر هم گفته‌اند این حمله با پهپادهای بمب‌گذاری شده صورت گرفته است.

در صورتی که وقوع این حمله تأیید شود این دومین حمله طی چند روز گذشته به این پایگاه به شمار می‌رود. پیشتر، منابع عراقی عصر سه‌شنبه از حمله راکتی به پایگاه هوایی عین الاسد خبر داده‌اند.

در آن حمله، شبکه عراقی «الفلوجه» به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که دو راکت به پایگاه عین الاسد اصابت کرده. ساعاتی بعد مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای ضمن تأیید خبر حمله با دو راکت کاتیوشا، اعلام کرد که این حمله خسارت‌های مادی و تلفات جانی به همراه نداشته است.

پایگاه‌های عین الاسد در غرب استان الانبار (غرب عراق) و پایگاه «حریر» در شمال اربیل دو پایگاه اصلی آمریکا در عراق هستند. نیروهای آمریکایی در پی خروج از چند پایگاه خود از استان الانبار، عملیات بی‌سابقه‌ای برای استحکام‌سازی سایت‌های که در داخل پایگاه عین‌الاسد احداث کرده‌اند، انجام داده‌اند.

مطابق با مصوبه دی ماه سال گذشته پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور، حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق از جمله در عین الاسد غیرقانونی محسوب می‌شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 دعای روز بیست و چهارم رمضان روز قدس فطریه نشست وین تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل فلسطین نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 دعای روز بیست و چهارم رمضان روز قدس فطریه نشست وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۱۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران آزادی بیان به روایت کاریکاتوریست اردنی

 به‌تازگی دانشگاه‌های بیشتری در آمریکا به اعتراضات علیه جنگ رژیم غزه پیوستند.

هم‌زمان با ابراز نگرانی گروه‌های حقوق بشری، برخی از مدیران دانشگاه‌ها برای سرکوب اعتراضات با پلیس همراه شده‌اند.

در همین حال، درگیری میان دانشجویان و افسران پلیس و گارد ملی در سراسر آمریکا در جریان تشدید اعتراضات دانشگاهی مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

اسامه حجاج، کاریکاتوریست اردنی در جدید‌ترین اثر خود، آزادی بیان آمریکایی را به چالش کشیده است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی مجله سرگرمی

دیگر خبرها

  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم
  • بحران آزادی بیان به روایت کاریکاتوریست اردنی
  • تشدید نگرانی صهیونیست‌ها از بایکوت علمی اسرائیل در جهان
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند