Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@02:59:11 GMT

18 اردیبهشت روزی برای بیمارانی که خاص شدند؛ بی تفاوت نباشیم

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۱۱۷۵

18 اردیبهشت روزی برای بیمارانی که خاص شدند؛ بی تفاوت نباشیم

ایسنا/قم عضو هیئت مدیره انجمن ام اس قم درخصوص علت شایع تر بودن بیماری ام اس در زنان گفت: این بیماری به خاطر بلغم (سردی زیاد) است و خانم ها نسبت به مردان طبع سردتری دارند همچنین محیط های صنعتی، خلق و خو خانواده، افسردگی و...نیز در بروز این بیماری تاثیرگذار است.

۱۸اردیبهشت روز افرادی است که خاص قلمداد می شوند؛ اما این خاص بودن برای چیزی نیست که دوست اش داشته باشند بلکه برای بیماری است که به دلیل شیوع کم، هزینه بالا و سختی درمان به این نام شهرت پیدا کرده‌ است که گاهی می تواند روند عادی زندگی فرد را نیز تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری هایی که افراد مبتلا به آن اغلب باید تا پایان عمر با آن دست و پنجه نرم کنند و مشکلاتی مانند از دست دادن شغل و نداشتن درآمد، صرف هزینه و زمان زیاد برای درمان، نگاه ها و رفتارهای نادرست جامعه و... بیش از خود بیماری آنها را زخم می‌زند.

یکی از این بیماری های خاص ام اس است، بیماری که در زنان بیش از مردان و در جوانان بیش از سالمندان خود نمایی می‌کند.

سعید قلی زاده خوش بیان، عضو هیأت مدیره انجمن ام اس استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بیش از ۱۰ نوع داروی خوراکی و تزریقی برای بیماران ام اس وجود دارد که افراد با توجه به روند بیماری شان از داروهای مختلفی استفاده می‌کنند و علاوه بر آن‌ها بیماران ام اس داروهای مکمل نیز مصرف کنند تا بتوانند روند بیماری را کنترل کنند؛ البته این داروها فقط می‌تواند روند بیماری را کنترل کند و درمانی برای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ام اس یک بیماری مرتبط با مغز و نخاع است، بیان کرد:  بیش از ۱۲ متخصص مغز و اعصاب در این زمینه در استان قم فعالیت می کنند که حدود سه نفر از آنها به صورت ویژه در این زمینه فعالیت دارند.

وی بابیان اینکه بیش از هزار۵۴۰ نفر مبتلا به ام اس در استان قم وجود دارد؛ اما پیش‌بینی می‌شود که تعداد این بیماران حدود دو هزار نفر باشد که برخی از آنان شناسایی نشده اند، اظهار کرد:  ۷۵ درصد بیماران عضو انجمن خانم هستند و اکثر افراد در محدوده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

قلی زاده خوش بیان درخصوص علت شایع تر بودن این بیماری در زنان بیان کرد: این بیماری به خاطر بلغم (سردی زیاد) است و خانم ها نسبت به مردان طبع سردتری دارند همچنین محیط های صنعتی، خلق و خو خانواده، افسردگی و...نیز در بروز این بیماری تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه دو بینی بیش از ۲۴ ساعت، عدم تعادل در راه رفتن، بی حسی بدن و... از مهم ترین علایم بیماری ام اس است، افزود: بیماری ام اس یک بیماری خود مراقبتی است که در کنار مصرف دارو و مکمل، باید مواردی مانند داشتن روحیه خوب، تغذیه مناسب به خصوص تغذیه گرم مزاج، آسایش فکری و... را مورد توجه قرار داد.

وی گفت: داروهای ایرانی این بیماران رایگان است؛ اما حدود پنج درصد از بیماران به علل مختلفی مانند نبود داروی مشابه ایرانی در برخی از داروها، عدم سازگاری بدن برخی بیماران با داروهای ایرانی و...مجبور به استفاده از داروهای خارجی هستند که در برهه ای زمانی به علت تحریم ها کم یاب بودند؛ اما درحال حاضر مشکلی از لحاظ تامین دارو وجود ندارد؛ اما داروهای مکملی که باید مصرف کنند پوشش بیمه ای ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن ام اس اظهار کرد: خدمات ارائه شده در انجمن ام اس شامل انواع خدمات کمک های مالی، فرهنگی، انعقاد قرارداد با مراکز درمانی، آموزشگاه ها و...، آموزش های توانمندسازی و مهارت آموزی و... است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بیماران پس از آگاهی از بیماری، از طرف جامعه طرد می‌شوند و این امر یک آسیب جدی به روحیه آنان وارد می‌کند انجمن ام اس بحث اشتغال این افراد در مهارت های خانگی را به صورت جدی پیگیری می کند؛ زیرا بسیاری از این بیماران با توجه به بالا بودن هزینه های دارویی شان در خانواده با مشکل مواجهه می‌شوند و اشتغال ومهارت سبب می شود تفکری که توانایی توانمند شدن را ندارند از آنها دور شود و روند مطلوبی در زندگی و بهبود بیماری شان به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل بیماران ام اس این است که جامعه به درستی با این بیماری آشنایی ندارد و برهمین اساس خیرین نیز تمایلی به کمک به این بیماران ندارند، افزود: دیدگاه جامعه به این بیماران سبب ‌شده است که برخی فعالیت ها و امکانات از بیماران ام اس سلب شود و همین امر نیز باعث شده در بحث اشتغال نیز طرد شوند؛ زیرا جامعه پزیرش شان ندارد.

وی بابیان اینکه کار رسانه بسیار مهم است، اظهار کرد: رسانه می‌تواند با برنامه های اطلاع رسانی مستمر، کامل و با موضوعات مختلف به معرفی این جریان بپردازد وکمکی باشد تا صدای ما به جامعه برسد.

 باید به خاطر سپرد بیمارانی که برای درمان راهی سخت را در پیش دارند بیشتر نیازمند رفتارهای سنجیده جامعه هستند و هر رفتار نادرست می‌تواند آنها را از مسیر مطلوب زندگی و درمان شان دور کند و به درون چاه افسردگی و گوشه نشینی پرت شان کند.

همچنین با اصلاح سبک زندگی اعم از رفتاری، تغذیه ای و دوری از استرس ها و تنش هایی که  گاهی به راحتی می‌توان آن‌ها نادیده گرفت، می‌توان از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیماریهای خاص استانی اجتماعی منطقه قم بیماران ام اس انجمن ام اس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر

به گزارش خبرگزاری مهر، «هم‌مسیر اتیسم» دو نمادین با هدف آگاهی‌بخشی اتیسم است، گروه های مختلف جامعه مسافتی را با بزرگسالان اتیسم هم‌قدم شده و متعهد می‌شوند اتیسم را به جامعه معرفی کنند.

اولین رویداد «هم‌مسیر اتیسم» اردیبهشت ماه سال گذشته در تهران توسط انجمن اتیسم ایران شکل گرفت و امسال هم‌زمان در سه شهر و با مشارکت وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک برگزار شد.

مدیرعامل انجمن اتیسم ایران گفت: آگاهی‌بخشی برای اتیسم ضروری است، خانواده‌های اتیسم در جامعه‌ای آگاه می‌توانند از انزوا خارج شده و فعالیت‌های عادی یک زندگی را انجام دهند.

صالح غفاری افزود: بزرگسالان اتیسم دغدغه‌های زیادی دارند که نه درک می‌شود و نه شنیده می‌شود. ظاهرشان عادی است اما دنیا را طور دیگری می‌بینند و لمس می‌کنند. علی‌رغم توانمندی‌هایی که دارند شغل مناسبی نداشته و اکثرا در بازه بیست تا چهل سالگی نیز در کنار خانواده هستند و به استقلال نمی‌رسند. اگر جامعه‌ای آگاه و کسب‌وکارهای دوستدار اتیسم داشته باشیم، شرایط برای حضور این عزیزان فراهم می‌شود.

«هم‌مسیر اتیسم» هر سال هم‌زمان با ماه جهانی آگاهی‌بخشی اتیسم برگزار شده و گروه‌های مختلف می‌توانند با بزرگسالان اتیسم و خانواده‌هایشان هم قدم شوند.

رویدادهای بعدی در وب‌سایت انجمن اتیسم ایران اطلاع‌رسانی می‌شود.

کد خبر 6089686

دیگر خبرها

  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»
  • اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • پانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه کارگری است
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • افزایش بیماران خاص در کرمانشاه