Web Analytics Made Easy - Statcounter

معممی مقدم با اشاره به اینکه با یک برنامه ریزی کاربردی با شعار«هر بقعه یک کارخانه» در بقاع می توان تولید را در بستر مشاغل خانگی تقویت کرد،گفت: یک از اساسی ترین اهداف ما در این طرح استفاده بهینه از ظرفیتهای بالفعل حداقلی است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خود در سال ۱۴۰۰ این سال را سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها» نامگذاری کردند و فرمودند:شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه کاملاً محقق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور تبیین نقش سازمان اوقاف و امورخیریه و بقاع متبرکه در تحقق شعار سال با«رضا معممی مقدم»، مدیر کل اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت وگویی ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

با توجه به شعار سال1400 با عنوان«تولید؛پشتیبانی‌ها،مانع‌زدایی‌ها» بقاع متبرکه در نهادینه کردن این موضوع و باورسازی در پذیرش شعارسال چه نقشی دارند؟

اماکن مذهبی بسترهای اجتماعی مناسبی جهت نهادينه سازي شعار سال و مساجد و بقاع امام زادگان  زمینه ساز مشارکت درونی مردم در این زمینه به شمارمی آیند، چرا که اقتصاد مبتني بر جامعه‌شناسي و امری است که در بستری اجتماعی و فرهنگی واقع می شود و از آنجا که مساجد و بقاع متبرکه و امام زادگان در جامعه اسلامي، مهمترين سرمايه اجتماعي محسوب مي شوند لذا این اماکن همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مناسبت ترين بسترهای اجتماعی و فرهنگی در  نهادينه سازي و تحقق شعار سال محسوب می شوند، زیرا مومنین در این اماکن حضور دارند.

بنابراین با توجه به ارتباط و تاثیر عمیق بقاع متبرکه بر فرهنگ جامعه، یکی از مکان هایی که می تواند در تحقق شعار سال بسیار موثر باشد، این اماکن مقدس هستند. بقاع متبرکه، می توانند هم جهت دهی خوبی در زمینه تولید  داشته باشند و هم در جهت پشتیبانی از تولید می توانند نقش قابل توجهی ایفا کنند.

چه ارتباطی بین شعار سال و فرهنگ و امور اجتماعی وجود دارد ؟

شعار امسال، همچون شعار سالهای گذشته، یک شعار اقتصادی و با رویکرد اجتماعی است. فرهنگ و اجتماع نیز دو واژه درهم تنیده و غیر قابل انفکاک اند. اصلا نمی توان کار فرهنگی و اجتماعی را از هم جدا نمود. این دو مثل دوبال یک پرنده هستند که اگر یکی از آنها نباشد، دیگری هیچ کارایی نخواهد داشت. معارف اسلامی نیز موید این مطلب است. لذا در قرآن کریم می بینیم که اقامه نماز را که سمبل کار فرهنگی است را در کنار زکات که سمبل کار اجتماعی است، آورده است و با اقتصاد مومنین ارتباط داده است.

به همین جهت اگر یک دستگاه فرهنگی بخواهد موفق شود، باید به مسائل اجتماعی توجهی درخور نماید. شعار سال نیز یکی از اهداف بلندی است که تاثیر شگرفی در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو دستگاههای فرهنگی می بایست به آن توجه ویژه ای نمایند و برای تحقق آن تلاش قابل قبولی داشته باشند.

همانطور که رهبری در بیانات نوروزی فرمودند:«نقش مرم در سرمایه گذاری ها برای تولید و ایجاد جنبشی همچون کمک مومنانه برای جهش تولید در کشور مهم و موثر است». از همین رو پايه و اساس تولید، خود باوری است و مستلزم فرهنگ سازی است و دستگاههاي فرهنگي اجتماعی براي نهادينه سازي فرهنگ اقتصاد و تولید وظيفه دارند.

اگر تبليغ سود بانكي و مصرف گرايي و پوشاك بچه..... و مطبوعات زرد کنترل شود و برنامه های خوب تقویت شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

 

به نظر شما راه اندازی قرارگاه شعارسال درتحقق آن چقدر می تواند موثر باشد؟

راه اندازی قرارگاه از آن جهت اهمیت دارد که با جمع شدن افراد صاحب نظر و دغدغه مند بتوان شعار سال را به یک گفتمان تبدیل و برای تحقق آن راهکارهای عملیاتی و نقشه راه تولید کرد.وجود قرارگاه باعث می شود که پیگیری تحقق شعارسال از تبلیغات و شعار صرف به سمت و سوی تحقق عملی و تبدیل به یک مطالبه گردد. قرارگاه این ویژگی را دارد که می تواند افراد حقیقی و حقوقی را با تفکرات، ایده ها و توانایی های مختلفی گرد هم آورد و برای تبدیل شعار به واقعیت عینی و عملی اقدامات شایسته ای صورت گیرد.

راه اندازي قرارگاه  نسخه درستي است اما در كشورما چون نقش ها و وظایف قرارگاهها به درستی اجرا نمی شود، عموما ناموفق مي باشند. به نظرم اجرای سیاست بسيج مردمي برای تولید در شرایط فعلی دقیق تر و به صرفه تر است. مقام معظم رهبري در يك از سخنراني هاي خود در كرمانشاه مي فرمايند:

« مسئله‌ اصلی ما، مسئله‌ مردم است؛ حضور مردم، میل مردم، اراده‌ مردم، عزم راسخ مردم. این را باید عرض کنیم؛ در همه‌ی تحولات و جنبشهای گوناگون اجتماعی بزرگ، نقش مردم، نقش معیار است.

 یعنی گسترش یک تحول، گسترش یک فکر، گسترش نفوذ یک مصلح اجتماعی، وابسته‌ به این است که با مردم چقدر ارتباط داشته باشد. هرچه ارتباط او و آن جریان و آن جنبش و آن تحول با مردم بیشتر باشد، امکان موفقیت او بیشتر است؛ اگر از مردم منقطع شد، دیری نخواهد پائید، کاری نخواهد كرد.

هر جایی که مسئولین کشور توانائیهای مردم را شناختند و به کار گرفتند، ما موفق شدیم. هر جائی که ناکامی هست، به خاطر این است که ما نتوانستیم حضور مردم را در آن عرصه تأمین کنیم. ما مسائل حل نشده کم نداریم. در همه‌ مسائل گوناگون کشور،مسئولین باید بتوانند با مهارت، با دقت، با ابتکار، راه‌هائی را برای حضور مردم پیدا کنند، همچنان که در عرصه‌ بسیار دشوارِ جنگ این اتفاق افتاد، راه باز شد؛ کسانی توانستند راه را باز کنند، تا هر جوانی، هر پیری، هر مردی، هر زنی که بخواهد در این کار بزرگ شرکت کند، راه برایش باز باشد. در زمینه‌های گوناگون امکان پذیر است، از جمله اقتصاد کشور، تولید کشور می تواند به وسیله‌ همت، پول، ابتکارها و انگیزه‌های مردم، چندین برابر شکوفائی پیدا کند.»

الزامات قرارگاه چيست كه شما مي فرماييد، قرارگاه ها موفق نبوده اند؟

قرارگاه شعار سال الزاماتي دارد كه مهمترين آن:تعریف  درست ابعاد مساله (تعريف جامع از كار )، نيازسنجي (اولويت بندي ،‌برنامه ريزي)، نظارت (مسئول كيست؟)، مهندسي(ريشه يابي)، رصد جامع (ساختار رصد)، اقدامات و راهبردها، مديريت جامع (اتاق فكر)، منابع انساني (انتصاب مديران لايق)

مهمترین عنصر موفقیت در شعار سال را چه می دانید؟

آموزش برای ترويج سبك زندگي اسلامی ، اصلاح نظام تبليغات ، راههاي تحقق نقش آفريني مردم در عرصه اقتصاد و گفتمان سازي مرتبط با تولید مد نظراست. این آموزشها شامل دانش و اطلاعاتی درباره شناخت مواد غذایی و تهیه و نگهداری غذا و تغذیه،  پوشاک و خیاطی، طراحی داخلی منزل، استفاده صحیح از وسایل و لوازم خانگی، آشنایی با  شوینده‌ها و کاربرد آنها، آموزشهای زیست محیطی استفاده از آب، انرژی، سوخت، آشنایی با اقتصاد و مدیریت منابع خانواده و برنامه ریزی مالی، پس انداز، وام و بدهی، قدرت خرید و تورم، چگونگی صرفه جویی و کاهش هزینه ‌ها و کسب درآمد و تولید خانگی برای مصرف و فروش و موضوعاتی از این قبیل است، آشنایی افراد با این موضوعات و حمایت از کاربرد این شیوه‌ها می‌توانند نقش موثری در موفقیت شعار سال داشته باشد.

همچنین اعتماد سازي مردم به ضرورت گفتمان شعار سال ضروري است و تولید و اشتغال يك سير تكاملي مي خواهد، تولید خرد و خانگی بستر ساز اقتصاد اسلامي است و اقتصادهای کوچک بر اساس توليد رونق می یابند. مرکز اجتماع  مردم در مثلث توليد ، عرضه و تقاضا بجز توليد دو محورعرضه و تقاضا را هم بر عهده دارند.

اداره کل اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در اجرای نیات برای تحقق شعار سال چه کارهایی می تواند انجام داد؟

بقاع متبرکه از دیرباز ملجاء بی پناهان بوده و امروزه بقاع متبرکه بجز کارکرد زیارتی و تعظيم شعائر مذهبي ، كاركرد اجتماعي خوبي پيدا كرده اند مثل مساعدت، دستگيري و انفاق، از همین رو كاركرد اجتماعي بقاع تقویت شده است.

 ما طرح «شمیم خدمت» را از سال99 آغاز کرده ایم. در این طرح سه گام مهم و اساسی مد نظر بوده است. در گام نخست با بهره گیری از تجربیات کارآفرینان موفق و تعامل با سازمان ها، نهادها، موسسات و گروه هایی که در زمینه آموزش حرفه و صنعت عملکرد مناسب و قابل قبولی دارند، به آموزش متقاضیان کار پرداخته می شود.

 در گام دوم تلاش می شود با استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و موقوفات مرتبط و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین، زمینه کار و درآمد برای کارآموزان مهیا شود. در گام سوم نیز تلاش می شود با راه اندازی بازارچه های خیریه و فروشگاه های ویژه، محصولات تولید شده توسط جامعه هدف در معرض فروش قرار گیرد.

محلات ایران مملو از فرصتهای جدیدی است که با بهره برداری به موقع از این فرصتها با محوریت اماکن مذهبی مثل بقاع امامزادگان معماری جدید اقتصاد خرد را می توان احیا کرد و در کلان موثر بود.

با یک برنامه ریزی مدون و کاربردی با شعار«هر بقعه یک کارخانه» در همه بقاع می توان تولید را در بستر مشاغل خانگی تقویت کرد. یک از اساسی ترین اهداف ما در این طرح استفاده بهینه از ظرفیتهای بالفعل حداقلی است از این طریق محصولات در منازل تولید می شود و هزینه های تولید کاهش می یابد، جهش اقتصادی بسیاری از کشورها از ایجاد مشاغل خانگی بوده است و این کارگاههای کوچک رمز موفقیت کشورهای صنعتی بوده است ما در این روش از حبه به خوشه و از خوشه به درخت و از درخت به جنگل می رسیم.

نوع آموزش نیز بستگی به مزیتهای منطقه پیرامونی بقعه و همچنین توانایی و ظرفیت کارآموزان دارد و مشاغل مختلفی از جمله، فرشبافی، صنایع دستی، پرورش گیاهان دارویی و... در دستور کار قرار دارد و در این طرح تلاش می شود تا با اجرای مناسب دستورالعمل ابلاغی شمیم خدمت، به خانواده های کم برخوردار توجه ویژه ای صورت گیرد و در مسیر کاریابی و اشتغال آنان قدمی برداشته شود.

 در این راستا، مراکز افق هم با تعامل با صاحبان مشاغل، کارگاه ها و کارخانه ها، به شناسایی فرصت های شغلی و معرفی نیروهای مستعد پیرامون بقاع متبرکه اقدام می کنند.

مساله اقتصاد و تولید را چگونه می توان محقق کرد؟

اینکه مساله اقتصاد و تولید منحصرا براي يكسال نيست رهبرمعظم از سال 87 تاکنون بجز سال 94 محور نامگذاریهای شعار سال پیرامون اقتصاد بوده است چون جامعه مهدوی جامعه مولد و غیر وابسته و برخوردار و براي آينده است و نباید آن را برنامه ای یک ساله یا دوساله دانست.

شاید بتوان گفت منظور از فرهنگ سازي، مديريت فكر، مديريت استراتژيك، مديريت تغيير، مديريت اجتماعي سازي، مديريت فراگير سازي و رفتار سازي است. فضا بايد براي مردمي شدن اقتصاد آماده شود و مردم هم آمادگي اقدام داشته باشند. مقام معظم رهبری در این راستا فرمودند:

"اینجاست که مسئولین باید زمینه‌ها را، مدلها را، فرمولهای عملی و قابل فهم عموم را، فرمولهای اعتمادبخش را برای مشارکت مردم فراهم کنند. در هر بخشی می شود این کارها را کرد. هم قوه‌ مجریه، هم قوه‌ قضائیه، هم قوه‌ مقننه به شیوه‌ خاص خود می توانند در این زمینه تلاش کنند، از ابتکار مردم، از فکر مردم، از نیرو و انگیزه‌ی مردم، از نشاط جوانىِ جوانان ما - که قشر عظیم و وسیعی هستند – می توانند استفاده کنند؛ این جزو کارهائی است که باید ان‌شاءاللَّه با سازوکار شفاف از سوی مسئولین انجام بگیرد".

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سازمان اوقاف و امور خیریه تحقق شعار سال بقاع متبرکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۱۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید با فعالیت کارگران معنا و مفهوم می‌یابد

به گزارش جام جم آنلاین همدان، علی اصغر غفاری آثار همزمان با روز جهانی کارگر با حضور در کارخانه بینا رزن، اظهار داشت: کارگران در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، نقش به سزایی دارند.

فرماندار رزن در آیین تجلیل از کارگران با اشاره به نامگذاری سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: کارگران در همه حوزه‌ها تأثیرگذارند و چرخه تولید جامعه دست این قشر زحمتکش است.

وی با قدردانی از کارگران و تبریک هفته کار و کارگر افزود: محور تحقق شعار سال کارگران سخت‌کوش واحدهای صنعتی و تولیدی هستند و رسیدگی به مطالبات قشر را جزو برنامه‌ محوری خود می‌دانیم.

غفاری‌آثار افزود: پویایی تولید به دست‌های توانمند و زحمت کش کارگران گره خورده و موتور محرکه اقتصاد هر جامعه‌ای را کارگران تشکیل می‌دهند.

فرماندار رزن در راستای پیگیری و تحقق شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” با حضور در واحد تولیدی بینا رزن تولید کننده مواد غذایی، از این شرکت بازدید کرد و در این بازدید مسائل و مشکلات این مجموعه صنعتی و تولیدی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیات لازم جهت افزایش بهره وری و رفع موانع تولید اتخاذ شد.

گفتنی است؛ این واحد تولیدی در طرح توسعه ای خود در دولت سیزدهم با دریافت غریب به ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات، ۱۷۰۰۰ متر مربع سوله ساخته است که تا دو ماه آینده فاز اول توسعه با اشتغال ۲۰ نفر به بهره برداری خواهد رسید

دیگر خبرها

  • راهکارهای دانشگاهی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است
  • حرکت‌های جهادی کارخانه انسان‌سازی است
  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت امام صادق (ع) در ۱۶۲ بقعه متبرکه گیلان
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • کارگران پیشروان میدانی تولید ثروت هستند
  • جهش تولید با فعالیت کارگران معنا و مفهوم می‌یابد