Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@00:01:16 GMT

هشدار نسبت به نبود یک خط مستقیم تماس میان آمریکا و چین

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۲۱۱۵

هشدار نسبت به نبود یک خط مستقیم تماس میان آمریکا و چین

هماهنگ‌کننده سیاست هند-اقیانوس آرام کاخ سفید نسبت به فقدان یک خط تماس مستقیم میان آمریکا و چین آن هم همزمان با افزایش تنش‌ها درخصوص تایوان و دریای چین جنوبی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، خطوط تماس مستقیم نظامی و غیرنظامی (خط داغ) در دوران مختلف در تاریخ روابط ایجاد شده‌اند اما کورت کمپبل، هماهنگ‌کننده سیاست هند-اقیانوس آرام کاخ سفید گفت: پکن نشان داده که به دلیل تردیدی که به این خطوط دارد هیچ علاقه‌ای به استفاده از آنها ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت این خط تماس مستقیم در اتاق‌های خالی زنگ می‌خورند.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین به امتحان کردن اعصاب تایوان و متحدانش ادامه داده، تهاجمات با جنگنده‌ها به حریم هوایی تایوان را افزایش داده و مانورهای نظامی را در نزدیکی این جزیره دموکراتیک برگزار کرده است.

تنش‌ها در دریای چین جنوبی نیز همچنان بالاست و آمریکا به استفاده از آزادی گشت‌زنی دریایی با ناوهایش در آب‌های قلمرویی که چین به صورت یکجانبه بر آنها ادعای مالکیت دارد، ادامه می‌دهد.

کمپبل به روزنامه گاردین گفت: معتقدم که نگرانی کلی درباره سوء تفاهم و حوادث و تصادفات وجود دارد و فکر نمی‌کنم که اقدامات موثری با چین برای پایان دادن به این اقدامات وجود داشته باشد.

وی افزود: چین عموما در برابر هرگونه تلاش موثر در این نوع اعتمادسازی‌ها و روندهای مدیریت بحران مقاومت کرده است. در گذشته، این خطوط تماس مستقیم ایجاد شده در اتاق‌های خالی زنگ خورده‌اند. در نتیجه چین تصمیم گرفته تا از این خطوط اضطراری استفاده نکند.

کمپبل تصریح کرد: در زمانی که چینی‌ها فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی نیروهای آمریکایی و متحدین افزایش می‌دهند، این کار را بدون هیچ گونه محافظ یا مکانیسم اطمینان انجام داده‌اند.

در دوران جنگ سرد، خطوط تماس مستقیم میان رهبری نظامی و غیرنظامی یکی از اقدامات امنیتی در دشمنی میان آمریکا و جماهیر شوروی بود. اما با افزایش قدرت نظامی چین، تلاش‌ها برای ایجاد خطوط ارتباطات در زمان بحران میان واشنگتن و پکن ناکام مانده است.

بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا و جیانگ زمین، دبیرکل سابق حزب کمونیست چین در سال ۱۹۹۷ میلادی با ایجاد یک خط تماس مستقیم موافقت کردند اما هرگز از آن به طور مناسب استفاده نشد حتی زمانی که ناتو تصادفا سفارت چین در بلگراد را در سال ۱۹۹۹ میلادی بمباران کرد.

کمپل گفت: پکن از این کانال استفاده نکرده است. به خاطر یک سری دلایل، چین تمایلی به مشارکت جدی در این تلاش‌ها ندارد. چین محاسبات متفاوتی در اجرای مناسب روابط نظامی دارد. آنها می‌ترسند که با ایجاد این مکانیسم‌ها به عملیات‌ها و مانورهای نظامی آمریکا در نزدیکی مرزهایشان اعتبار و مشروعیت ببخشد و آنها نمی‌خواهند این کار را انجام دهند.

وی افزود: حتی در دوران جنگ سرد، ما ارتباطات بحران موثرتری میان آمریکا و جماهیر شوروی داشتیم. همزمان با افزایش قابل توجه ظرفیت نظامی چین و عملیات‌هایش در سراسر جهان، آنها در حال حاضر یک قدرت نظامی هستند. به نظر من آنها باید درباره تردیدشان نسبت به برخی از این مکانیسم‌ها تجدیدنظر کنند. این حوزه‌ای است که می‌خواهیم با چینی‌ها در آنها پیشرفت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمریکا و چین میان آمریکا تماس مستقیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۲۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطوط مقدم جبهه مقاومت به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا گسترش یافته است

ایسنا/آذربایجان شرقی امام جمعه تبریز با اشاره به تظاهرات اعتراضی دانشجویان آمریکا، گفت: خیزش دانشجویان آمریکایی و اروپایی علیه رژیم صهیونیستی جزو اخبار مهم این هفته است؛ آنچه شاهدیم شورش عقلانیت و انسانیت علیه اشغال، تجاوز و جنایت علیه ملت‌هاست و امروز خطوط مقدم جبهه مقاومت به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا گسترش یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، اظهار کرد: در چند روز گذشته، بیش از ۱۰۰۰ دانشجو و استاد بازداشت شده‌اند، این به معنی به بند کشیده شدن آزادی توسط مدعیان دروغین آزادی است، نفرت عمومی از رژیم صهیونیستی و حامیان آن در حال تکثیر و گسترش است و از طرفی می‌توان این تظاهرات را نشانه این دانست که مقاومت در برابر ظلم یک امر فطری است.

وی با بیان اینکه تظاهرات دانشجویان، فروریزی صهیونیسم است، افزود: یکی از نکات اجتماعات ضد صهیونیستی این است که لیبرال دموکراسی به مرز بحران نزدیک می‌شود. به تعبیر یکی از دانشمندان آمریکایی، نظم جهانی لیبرالیسم به رهبری آمریکا، ناگزیر به نقطه بحران مشروعیت رسیده است.

او ادامه داد: آمریکا کاملاً تفاوت پیدا کرده است، جوانان و نخبگان حامی فلسطین بودند و دولتمردان آمریکا حامی رژیم صهیونیستی هستند و طبیعتاً این گسست در سایر حوزه‌های بین‌المللی به مرور آشکار خواهد شد.

آل هاشم با بیان اینکه امروز صحنه بین‌المللی شفاف و روشن است، گفت: امروز فقط جمهوری اسلامی در مقابل صهیونیستی‌ها نیست، بلکه جوامع غربی هم در مقابل این رژیم جعلی صف کشیده‌اند، با این اوصاف یک تکلیف مضاعف روی دوش نخبگان و اساتید ماست.

خطیب نماز جمعه تبریز به انتخابات مجلس شورای اسلامی که هفته آینده برگزار می‌شود، اشاره و بیان کرد: مردم باید مانند دور اول انتخابات نسبت به داشتن مشارکت حساسیت داشته باشند چون مشارکت قوی به شکل‌گیری مجلس قوی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه انتخابات مظهر با شکوه مردم‌سالاری دینی است، ادامه داد: راهبرد مشارکت حداکثری در دور دوم مهم است و همه اقشار و نخبگان و گروه‌ها از جمله دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مساجد، مدارس، جوامع صنعتی، کارگری و بازاریان باید مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رای تشویق و ترغیب کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: از کاندیداها توقع داریم اخلاق و تقوای انتخاباتی را رعایت کنند، تخریب و توسل به روش‌های غیراخلاقی زیبنده جامعه ما نیست، خودتان را اثبات کنید چرا دیگری را تخریب می‌کنید؟!

آل هاشم از دست‌اندرکاران انتخابات خواست تا مانند دور اول، انتخابات را در نهایت صحت برگزار کنند و افزود: ما همیشه انتخابات سالمی را رقم زده‌ایم.

وی به حاشیه‌سازی رسانه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: بعد از عملیات «وعده صادق» آرامش در کشور حاکم شد و مطالبه مردم مبنی بر تنبیه رژیم صهیونیستی، با تدبیر و هوشمندی تمام انجام شد. امروز همه باید به نهادینه‌ شدن آرامش در کشور کمک کنیم. شما می‌بینید دشمن از طریق رسانه‌های خود به دنبال بازسازی اغتشاش و آشوب در کشور است و هر روز، یک خبر جعلی و انحرافی منتشر می‌کند تا افکار عمومی را مختل کند.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال بازتولید نفرت در جامعه است، اظهار کرد: نسخه تمام این هجمه‌ها، عبارت از حفظ وحدت، انسجام ملی و اطاعت محض از فرامین رهبر معظم انقلاب است. 

امام جمعه تبریز تاکید کرد: نباید با ایجاد دو قطبی‌های کاذب، دشمن را به طمع بیندازیم. همه وظیفه‌ داریم موضوعات فرعی را تبدیل به اصل نکنیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی و اجرایی باید چرخه خدمت‌رسانی را افزایش دهند و خدمت به مردم را اصل قرار دهند، اظهار کرد: اکنون نوبت «وعده صادق» اقتصادی است که در این رابطه دولت برای جهش تولید، ساز و کارهای واقعی حضور مردم را هرچه سریع‌تر بررسی کند و بهترین راه‌ها را برای مشارکت مردم در تحقق جهش تولید برگزیند و عملیاتی کند.

او به ۱۸ اردیبهشت ماه، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اشاره کرد و افزود: اهداف جمعیت هلال احمر برای همه روشن است، تلاش برای تسکین دردهای بشر، پوشش در جهت دوستی و تفاهم و صلح پایداری میان ملت‌ها، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها، در زلزله، سیل و ... این قشر کارهای فوق العاده‌ای انجام می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • هشدار؛ این قارچ‌ها را نخورید
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو
  • شلیک مستقیم پلیس آمریکا به دانشجویان دراعتراضات ضد صهیونیستی
  • هشدار هواشناسی کاشان نسبت به وزش باد شدید
  • هشدار دموکرات‌ها به بایدن نسبت به نقض قوانین آمریکا توسط تل‌آویو
  • هشدار سازمان ملل نسبت به خطر حمله رژیم صهیونیستی به رفح
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • خطوط مقدم جبهه مقاومت به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا گسترش یافته است
  • شلیک مستقیم پلیس آمریکا به دانشجویان