Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@04:22:12 GMT

گوترش به دنبال دور دوم دبیرکلی سازمان ملل

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۲۸۰۴

گوترش به دنبال دور دوم دبیرکلی سازمان ملل

آنتونیو گوترش با اعلام اینکه به دنبال دور دوم دبیرکلی سازمان ملل است خواستار افزایش دیپلماسی برای صلح و تاکید بر ملت‌های جهان برای اجتناب از نوع جدیدی از جنگ سرد شد.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرد که در قرن ۲۱ همه چیز از بحران آب و هوایی تا اشاعه تسلیحات اتمی و پسرفت در حقوق بشر به یکدیگر ربط دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوترش که تاکنون تنها کاندیدای رقابت انتخاب دبیرکلی سازمان ملل است، در جلسه پرسش و پاسخ سه ساعته در مجمع عمومی حمایت لازم را از جانب دو گروه اصلی – جنبش ۱۲۰ عضوی غیرمتعهدها و اتحادیه اروپای ۲۷ عضوی – و همچنین گروه‌های کوچکتر و سایر کشورها به دست آورد.

گوترش در آغاز جلسه تصویری شگفت انگیز از جهانی را ترسیم کرد که هر روز تعداد بیشتری از افراد در "اتاق پژواک" خود زندگی می‌کنند و توسط اطلاعات غلط، پوپولیسم، افراط گرایی، بیگانه ستیزی و نژادپرستی فریب داده می‌شوند.

وی این مساله را نوعی دوران پساروشنگری دانست که سیستم‌های اعتقادی غیرمنطقی، حتی نیهیلیستی، گسترش ترس، انکار علم و حقیقت را پرورش داده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بر هشدار خود در مورد شکاف جدید ژئواستراتژیک و روابط ناکارآمد قدرت تاکید کرد و عنوان داشت: این امر همکاری بین‌المللی را در زمانی که ما بیشتر به آن نیاز داریم با مشکلات زیادی روبرو می‌کند.

گوترش همچنین بر این باور خود درباره اینکه همکاری کشورها می‌تواند به حل بحران‌های جهانی و مشکلات کمک کند، تاکید کرد اما این را هم گفت که چندجانبه گرایی بستگی زیادی به ایجاد اعتماد در میان کشورهای عضو و ایجاد رابطه عملکردی بین بزرگترین قدرت‌ها دارد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: اگر اعتمادی بین کشورهای عضو نباشد و اگر همکاری بین بزرگترین قدرت‌ها نباشد، ناکارآمدی باقی می‌ماند و بعدش دیگر هیچ سیستم چندجانبه‌ای نمی‌تواند کارایی داشته باشد. اگر دو مساله به درستی مورد رسیدگی قرار گیرند، فکر می‌کنم فرصت برای چندجانبه گرایی بیشتر تاثیر داشته باشد.

با اینکه مجمع عمومی، دبیرکل را انتخاب می‌کند اما بر مبنای شورای امنیت عمل می‌کند که پنج عضو از ۱۵ عضوش عضو دائم این شورا هستند و حق وتو دارند و برای همین مساله، حمایت آن پنج عضو یعنی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه مهم است.

پیش از آنکه گوترش انتخاب شود، مجمع عمومی قطعنامه‌ای را در ۲۰۱۵ تصویب کرد که بر اساس آن انتخاب محرمانه دبیرکل باید شفافتر باشد. این قطعنامه برای نخستین بار به کشورهای عضو سازمان ملل اجازه داد تا اطلاعات اولیه تمامی کاندیداها از جمله رزومه آنها را مطالعه کنند و در جلسات علنی از آنها سوال بپرسند و آنها را ملاقات کنند.

از نظر سنتی، کاندیداها از سوی یک کشور عضو سازمان ملل اعلام می‌شدند اما این در منشور سازمان ملل الزامی نیست.

گوترش که دوران پنج ساله دبیرکلی‌اش در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ پایان می‌یابد،‌ از سوی پرتغال کاندید شد. اما در سال جاری میلادی هفت تن دیگر هم درخواست‌هایشان را برای سمت دبیرکلی ارائه کردند که از سوی هیچ دولتی مورد حمایت نیستند و یکی از مهمترین آنها "روزالیا آرتیگا"، رئیس جمهوری سابق اکوادور است.

"وولکان بوزکر"، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه در یک نشست خبری گفته بود،‌ قانون این است که یک درخواست کننده زمانی می‌تواند کاندیدا شود که نامه‌اش از سوی همه روسای مجمع امضا شده و شورای امنیت هم برای تمامی کشورهای عضو آن را ارسال کند.

در جریان جلسه پرسش و پاسخ روز جمعه، سفیر الجزایر در سازمان ملل از جانب جنبش عدم تعهد از آمادگی گوترش بابت تمایلش برای کسب مقام دبیرکلی برای دور دوم استقبال کرد و گفت: رهبری او در جریان پاندمی کرونا بسیار مورد قبول بود.

در همین حال، سفیر اتحادیه اروپا نیز گفت، این اتحادیه و اعضایش از آمادگی گوترش برای دور دومی دبیرکلی استقبال می‌کند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۲۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم

به نظر می‌رسد عربستان با برگزاری یک تور برای پروژه نئوم قصد دارد پیشرفت‌های انجام‌شده پروژه The Line را به نمایش بگذارد.

به گزارش دیجیاتو، عربستان احتمالاً میزبان سرمایه‌گذاران مختلف خواهد بود. هدف این گردهمایی و بازدید از نئوم، علاقه‌مندکردن بانکداران و سرمایه‌گذاران به این شهر بیابانی است. پیش‌ازاین عربستان با برگزاری نمایشگاه در شهر‌های مختلف مانند نیویورک و لندن و با نشان‌دادن ویدیو‌های واقعیت مجازی از این شهر، قصد داشت تا سرمایه‌گذاران را به این پروژه جاه‌طلبانه ترغیب کند.

جذب سرمایه‌گذاران برای پروژه نئوم عربستان

نئوم دارای قسمت‌های مختلفی است و یکی از عجیب‌ترین آن‌ها، پروژه The Line است که به‌صورت یک شهر افقی ساخته می‌شود و قرار است تا سال ۲۰۳۰ تکمیل گردد. البته به‌نظر می‌رسد عربستان اخیراً خیال‌پردازی خود را برای این پروژه کاهش داده است. درحالی که دولت این کشور در مقطعی امیدوار بود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱.۵ میلیون نفر در The Line زندگی کنند، اکنون انتظار دارد که تا آن زمان کمتر از ۳۰۰ هزار نفر را در این شهر جای دهد.

به گفته برخی از منابع آگاه، تاکنون برخی از بانک‌های خارجی در ارائه وام‌های کلان به نئوم مردد بوده‌اند، زیرا عربستان هنوز به این پروژه ضمانت دولتی نداده است. بیشتر بودجه نئوم تاکنون به صورت تزریق سهام از سوی صاحب آن یعنی صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی که توسط ولیعهد، «محمد بن سلمان» مدیریت می‌شود، فراهم شده است.

عربستان قصد دارد برنامه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ تا حدودی از طریق سرمایه‌های خارجی تأمین شود و امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ سالانه به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برسد که تقریباً سه برابر بیشتر از آنچه تاکنون به دست آورده است.

دیگر خبرها

  • پرسپولیس به دنبال انتقام از گربه سیاه!
  • منظمی سرپرست دبیرکلی والیبال شد
  • منظمی سرپرست دبیرکلی فدراسیون والیبال شد
  • ویدیو/ آبگرفتگی معابر در شیراز به دنبال بارش شدید باران
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم
  • هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟
  • سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد
  • فیلم/ آتش‌سوزی در شهرک صهیونیست به دنبال حمله موشکی
  • دانشگاه شریف به دنبال راه اندازی انستیتو از دانشگاه سازمان ملل است