Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@19:26:34 GMT

هزینه تحریم و دور زدن آن چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۳۱۶۵

هزینه تحریم و دور زدن آن چقدر است؟

آفتاب‌‌نیوز :

مردم ایران در یک مبارزه پرهزینه، طومار رژیم شاهنشاهی را به این امید در هم پیچیدند که نظام جایگزین آن، عدالت، برابری و آموزش و تأمین اجتماعی رایگان را برای آن‌ها به ارمغان آورد و نگران نان، آب، بهداشت، سلامت، مسکن و... نباشند و زندگی آبرومند و عاری از فساد و ناهنجاری را تجربه کنند. عده‌ای می‌گویند دلیل اینکه برخی از آرمان‌ها و آرزوهای انقلابیون محقق نشد، جنگ ۸ ساله و اشغال سفارت آمریکا در تهران که سرآغاز تحریم‌ها شد، بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر فرض که این دو علت سرچشمه نابسامانی‌ها باشد، پرسش این است که چرا دست‌اندرکاران نتوانستند آثار و پیامدهای این دو مسئله را در طول چهار دهه کاهش دهند و جلوی شتاب آن را بگیرند؟ متأسفانه نه‌تنها این دو مشکل از سر راه ملت برداشته نشده، بلکه درگذر زمان، ‌بر حجم تحریم‌ها و مشکلات مردم افزوده شده و سلامت و معیشت مردم نیز زیر سایه تحریم‌ها به خطر افتاده است.

عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی و استاد رشته مطالعات جهان در دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «بررسی‌ها و محاسبات نشان می‌دهد که هزینه دور زدن تحریم‌ها در طول ۱۶ سال، ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است.» این عدد، رقمی نجومی است و اگر در اختیار یک دولت توسعه‌گرا (که نگاهش به درون و عمران و آبادانی بود) قرار می‌گرفت، می‌توانست منجر به سبز شدن کویرهای ایران، اتوبان شدن جاده‌ها، توسعه راه‌آهن برقی و سریع‌السیر، توسعه خطوط مترو، نوسازی خودروهای فرسوده و برقی کردن سیستم حمل‌ونقل عمومی، افزایش رفاه عمومی، ایجاد اشتغال، توسعه صنعت و کشاورزی و... شود؛ اما تداوم تحریم‌ها مانع انجام این اقدامات شده است.

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور چند بار گفته است که از سال ۹۷ که تحریم نفتی ایران آغاز شد، درآمد نفتی کشور از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار کاهش یافته و این تحریم‌های نفتی تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران خسارت وارد کرده است.

بر اساس برآورد عباس آخوندی و اسحاق جهانگیری، هزینه دور زدن تحریم‌ها و خسارت ناشی از تحریم نفتی، بیشتر از درآمدهای نفتی ۲۴ساله دولت‌های دفاع مقدس، سازندگی و اصلاحات بوده است (حدود ۹۰ میلیارد دلار بیشتر). بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و قانون اساسی، صاحب و مالک کشور را «مردم» دانسته‌اند. پرسش این است که آیا اکنون مردم رضایت دارند که هزینه تحریم و دور زدن آن را به بهای سنگین ۵۰۰ میلیارد دلاری بپردازند یا خیر؟ برای کسب نظر مردم، بهترین شیوه، انجام همه‌پرسی درباره روابط خارجی و هزینه-فایده تحریم‌ها است؛ نتیجه همه‌پرسی هرچه شد، به همان عمل شود. کنشگران بر این عقیده‌اند که لازم است با حفظ منافع ملی و حقوق مردم، تنش میان تهران و واشنگتن کاهش یابد و با بهره‌گیری از قاعده «بده و بستان» (trade off) در قالب مذاکره مستقیم و نه غیرمستقیم، تحریم‌ها برداشته شوند یا کاهش یابند. اشکال مذاکره غیرمستقیم این است که میانجی‌گرها به فکر منافع و جیب خودشان هستند تا طرف‌های درگیر.

باید دانست که کاسبان تحریم تمایل ندارند که رابطه ایران و امریکا بهبود یابد، زیرا آنان از آب گل‌آلود به نفع خود ماهی گرفته و می‌گیرند و اگر رابطه تهران و واشنگتن بهبود یابد، به منافع آن‌ها ضربه وارد می‌شود. انتخابات امریکا و نتیجه آن به این دلیل موردتوجه ایرانی‌ها بود که گروه‌هایی از مردم می‌پنداشته و می‌پندارند که جو بایدن قصد دارد تحریم‌ها را بردارد. مقامات آمریکایی در روزهای اخیر گفته‌اند که توپ احیای برجام و برداشتن تحریم‌ها در زمین ایران است. اگر این صحبت‌ها درست باشد، تیم مذاکره‌کننده باید از فرصت استفاده کند و تا قبل از ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت) که مدت توافق سه ماهه ایران و آژانس به پایان می‌رسد، از هیاهوها نترسد و برداشتن تدریجی تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهد.

شگفت اینکه، این روزها امید به احیای برجام باعث شده تا قیمت دلار به مرز ۲۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام به مرز ۹ میلیون تومان برسد و به‌تبع این دو، قیمت دیگر کالاها کاهش یابد که از یک‌سو ضربه به مافیای ثروت و دلواپسان است و از سوی دیگر نشان‌دهنده این واقعیت است که دیپلماسی چقدر مفید، اثرگذار و ارزنده است. دلواپسان سال‌هاست که خود را پشت موضوعات ارزشی پنهان کرده‌اند و هرگاه که قرار است مشکل روابط خارجی حل شود، صدایشان بلند می‌شود که ارزش‌ها زیر پا گذاشته شده است و دیپلمات‌ها عزت ما را فروخته‌اند. از نگاه این افراد گویی کوچک شدن سفره مردم، فوت روزانه حدود ۳۰۰ ایرانی در اثر کرونا و خالی شدن جیب مردم، مهم نیست و گفتنی‌های دیگر... . آقای روحانی؛ از صدای بلند مخالفان نهراسید؛ مردم از شما می‌خواهند تحریم‌ها را باهدف جلوگیری از کوچک‌تر شدن سفره‌شان بردارید.

منبع: روزنامه ستاره صبح

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تحریم برجام میلیارد دلار تحریم ها دور زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۳۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرسدس‌بنزهایی که در خیابان می‌بینید، چقدر خرج نگهداری دارند؟

امیرمسعود عابدین: با خرید یک خودروی لوکس مستهلک شده و دست‌دوم، هزینه‌های زیادی گریبان شما را می‌گیرد؛ اما در طول این سال‌ها، مرسدس‌بنز تعداد انگشت شماری از خودروها را عرضه کرده که در برابر آزمون زمان ایستادند و به طرز شگفت‌آوری قابل‌اعتماد بودند. در این مقاله قصد داریم که قابل‌اعتمادترین سدان‌های لوکس مرسدس‌بنز را که تاکنون ساخته شده‌اند، تجزیه ‌و تحلیل کنیم.

۵. مرسدس‌بنز CLS (C۲۵۷)

امتیاز کیفیت و قابلیت اطمینان ۷۶ از ۱۰۰

مرسدس‌بنز CLS یک خودروی لوکس است که با خط سقف شیب‌دار خود، جذابیت زیادی دارد. سدان فست بک CLS از اوایل دهه ۲۰۰۰ در خط تولید مرسدس‌بنز حضور داشته و این کمپانی در سال ۲۰۲۳ تولید این مدل محبوب را متوقف کرد. در نتیجه، مدل‌های CLS برخی از بهترین خودروهای لوکس ارزان‌قیمت هستند که می‌توان خریداری کرد.

میانگین هزینه نگهداری سالانه: ۹۸۵ دلار

برآورد هزینه نگهداری در ۱۰ سال اول: ۱۱۳۲۲ دلار

مجموع فراخوان‌ها: ۳ بار

۴. مرسدس‌بنز C کلاس (W۲۰۶)

امتیاز کیفیت و قابلیت اطمینان ۷۶ از ۱۰۰

جدیدترین مرسدس‌بنز کلاس C که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، با سدان‌های اسپرت لوکس دیگری مانند بی ام و سری ۳ و آئودی A۴ رقابت می‌کند. مرسدس‌بنز C کلاس ۲۰۲۴ با قیمت ۴۶۹۵۰ دلاری (معادل ۳ میلیارد تومان)، به عنوان یک سدان دیفرانسیل‌عقب یا چهار چرخ محرک در مدل C۳۰۰ عرضه می‌شود.

با توجه به اینکه این نسل C کلاس هنوز یک خودروی نسبتاً جدید است، هنوز به زمان نیاز دارد تا نقاط ضعف خود را نشان دهد، اما صاحبان آن از نشت روغن در پشت سرسیلندرها و برخی مشکلات الکتریکی در مورد سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX خبر داده‌اند.

میانگین هزینه نگهداری سالانه: ۷۳۹ دلار

برآورد هزینه نگهداری در ۱۰ سال اول: ۱۰۷۳۴ دلار

مجموع فراخوان‌ها: ۲ بار

۳. سدان مرسدس‌بنز S کلاس (W۲۲۲)

امتیاز کیفیت و قابلیت اطمینان ۸۱ از ۱۰۰

مرسدس‌بنز کلاس S که اغلب به عنوان یکی از بهترین خودروهای لوکس ساخته شده در نظر گرفته می‌شود، دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های لوکس مانند ماساژور صندلی‌ها، یخچال برای سرنشینان عقب و سیستم تعلیق بادی است. کلاس S برخی از گران‌ترین ویژگی‌های ارائه شده توسط برندهای خودروهای لوکس را ارائه می‌کند. نسل قبلی کلاس S با در نظر گرفتن رقبایی مانند بی ام و سری ۷، رقابت سختی دارد، اما با رتبهٔ شگفت‌انگیز قابلیت اطمینان بالا از مؤسسه J.D. Power، سر خود را بالا نگه می‌دارد.

برخی از لوازم الکترونیکی کلاس S که تا حد زیادی از فناوری پر شده است، ناگزیر از کار خواهند افتاد. مالکان در مورد قابلیت اطمینان تجربیات بسیار متفاوتی دارند، اما یک مشکل در بیشتر مدل‌های W۲۲۲ وجود دارد. مدل‌های کلاس S که بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ ساخته شده‌اند، معمولاً موتور دمنده HVAC آنها از کار می‌افتد.

میانگین هزینه نگهداری سالانه: ۱۲۴۹ دلار

برآورد هزینه نگهداری در ۱۰ سال اول: ۱۲۳۰۶ دلار

مجموع فراخوان‌ها: ۵ بار

بدترین مدل خریداری شده: ۲۰۱۴

۲. سدان مرسدس‌بنز S کلاس (W۲۲۳)

امتیاز کیفیت و قابلیت اطمینان ۸۱ از ۱۰۰

جانشین مدل W۲۲۲، یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای لوکسی است که می‌توان خرید. مدل پایه S-Class دارای قیمت ۱۱۷۳۰۰ دلاری (معادل ۷ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان) است، در حالی که مرسدس S-Class میباخ فوق لوکس ۱۹۸۳۰۰ دلار (معادل ۱۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان) قیمت دارد و دارای ویژگی‌های قابل‌توجهی است.

در زمان نگارش این مقاله، اطلاعات کافی در مورد نگرانی‌های مربوط به قابلیت اطمینان مربوط به کلاس S مرسدس‌بنز ۲۰۲۴ در دسترس نیست. گفتنی است که برخی از مالکین ادعا می‌کنند که مدل‌های جدید کلاس S از مشکلات الکترونیکی تصادفی رنج می‌برند.

میانگین هزینه نگهداری سالانه: ۱۲۴۹ دلار

برآورد هزینه نگهداری در ۱۰ سال اول: ۱۲۳۰۶ دلار

مجموع فراخوان‌ها: ۵ بار

۱. سدان مرسدس‌بنز E کلاس (W۲۱۴)

امتیاز کیفیت و قابلیت اطمینان ۸۳ از ۱۰۰

آخرین نسل مرسدس‌بنز کلاس E، یعنی اتاق W۲۱۴، فراتر از انتظارات همه بود. کلاس E جدید از نظر عملکرد، لوکس بودن و حتی قابلیت اطمینان، با نسل قبلی بسیار متفاوت است. برخی حتی تا آنجا پیش می‌روند که E-Class جدید را یک بچه اس کلاس می‌نامند. مرسدس‌بنز E کلاس ۲۰۲۴ دارای قیمت ۶۲۳۰۰ دلاری (معادل ۴ میلیارد تومان) است.

میانگین هزینه نگهداری سالانه: ۷۸۸ دلار

برآورد هزینه نگهداری در ۱۰ سال اول: ۱۱۲۲۴ دلار

مجموع فراخوان‌ها: ۲ بار

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

227322

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899069

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • مرسدس‌بنزهایی که در خیابان می‌بینید، چقدر خرج نگهداری دارند؟
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • اینفوگرافیک| هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟