Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید در گذشته تولید فیلم مردم‌نگاری یک عمل انسان شناختیِ افراطی (رادیکال) یا حاشیه‌ای بود، اینک در موقعیتی است که بُعدی تازه و مهم به دانش انسان شناختی بیفزاید و نهایتاً فیلم مستند نیز از عنایت تازه انسان شناسی به امر قابل مشاهده منتفع شود.

محمد تهامی‌نژاد پژوهشگر، منتقد، مترجم و مستندساز معاصر ایرانی، از پیشتازان سینمای مستند در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهامی‌نژاد نه‌تنها در زمینه ساختن فیلم مستند پیشینه‌ای طولانی دارد، بلکه در زمینه آموزش، ترجمه، تألیف، پژوهش و نقد فیلم‌های مستند از مطرح‌ترین سینماگران معاصر ایران به‌شمار می‌رود.
تهامی‌نژاد مقاله «فیلم مستند مردم‌نگاری» نوشته دیوید مک دوگال که در دانشنامه «ایان ایتکن» منتشر شده را ترجمه کرده و این مقاله مفصل 21 صفحه‌ای امروز شنبه 18 اردیبهشت‌ماه در سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دسترس قرار می‌گیرد. دانشنامه معتبر «ایان ایتکن» با همکاری 200 پژوهشگر جمع‌آوری شده است.
دیوید مک دوگال متولد 12 نوامبر 1939 نیوهمپشایر، انسانشناس تصویری، دانشگاهی و مستندساز است که در آفریقا، استرالیا، اروپا و هند، مردمنگاری کرده است. در سال 1972 اولین فیلمش  «زندگی با رمه‌ها» (در اوگاندا) برنده جایزه بزرگ فستیوال فیلم ونیز شد. مک دوگال در بخشی از این مقاله درباره منشا فیلم مردمنگاری نوشته است: «سرمنشاء فیلم مردمنگاری، با اختراع سینما همزمان است. در 1895( سالی که برادران لومی یر، برای نخستین بار به نمایشِ عمومیِ فیلم اقدام کردند)، فلیکس لوئیس رینول برای مطالعةجابجاییِ حرکتیِ انسان ، از فن عکاسیِ پیاپی  ( که پیشگامانی چون ادوارد مایبریج، اتی‌ین ژول ماره و اتومار آنشوتس داشت) بر روی روستائیانِ ولوف، دیولا و فولانی  که برای نمایشگاه مردمنگاری آفریقای باختری به پاریس آورده شده بودند، استفاده کرد...»
در بخش دیگری از این مقاله به نقش رابرت فلاهرتی اشاره شده است: « گفته می‌شود، ساختن فیلم اتنو‌گرافیک و متمایز از ثبت واقعه، از نانوک شمال ، اثر رابرت فلاهرتی (1922) شروع شد. فیلمی که همچنین نمایشگر آغاز سنت مستند سازیِ مدرن است. یاریِ فلاهرتی به مستند سازی این بود که فیلم غیر تخیلی را به شکل روایی در آورد و سهم مستقیمش   در فیلم مردمنگاری این  است که جامعه ای دیگر را از طریق چهره نگاری صمیمی وآگاهانة افراد متعلق به آن جامعه مورد مطالعه قرار داد. هرچند ادوارد اس. کورتیس، فیلم « در سرزمین شکارچیان سر» را در سال 1924 تهیه کرد که داستانی عشقی ـ تخیلی را در میان مردمان کاواکیوتل  در استان بریتیش کلمبیا ]غرب کانادا[ به اجرا در آورده بود. اما فلاهرتی، بر فعالیت های روزمرة اسکیموها و مهارت آنها در دست و پنجه نرم کردن با محیط سرد قطبی ، تاکید داشت. رهیافت فلاهرتی که نانوک را درخلق فیلم شریک می ساخت وقطعه فیلم ها  را درمیدان تحقیق ، به افراد مورد مطالعه اش نشان می‌داد ، نوعی پیشدستی و پیشقراولی نسبت به فیلمسازان مردمنگار بعدی بود...»
در پایان این مقاله با بررسی مباحث مطرح شده آمده است: « مباحث معرفت شناختی که ذهن فیلمسازان دهه هفتاد را آکنده بود، در دهه 1980 در سؤال هایی انعکاس یافت که  انسان شناس ها در باره ساخت و اقتدار  مطرح می‌ساختند. انسان شناسی از راههای دیگر از جمله توجه تازه به تجربه بدنمند  افراد و تعبیر فرهنگی از عواطف واحساسات نیز تغییر کرد. چنین تغییری زمینه را برای تفاهم آگاهانه و نزدیک‌تر بین فیلم مردمنگاری و انسان شناسی فراهم آورد. در هنگامه‌ای که مرزهای ملی واجتماعی هر چه بیشتر نفوذ پذیر می‌شوند، فرهنگ تصویری و حیطه های قابل رؤیت و مشهودِ عمل اجتماعی و فرهنگ مادی نیز دوباره به عنوان موضوعات مورد توجه انسان شناختی ، سر بر می‌آورند. انسان شناس‌های جوان، به توان بیانی و مفهومیِ رسانه‌های تصویری از جمله چندرسانه‌ای‌های تعاملی، توجهی تازه مبذول می‌دارند. اگر در گذشته، تولید فیلم مردم‌نگاری یک عمل انسان شناختیِ افراطی (رادیکال ) یا حاشیه‌ای بود، اینک در موقعیتی است که بُعدی تازه و مهم به دانش انسان‌شناختی بیفزاید و نهایتاً فیلم مستند نیز از عنایت تازه انسان‌شناسی به امر قابل مشاهده و بدنمند منتفع  شود.»
دوستداران سینمای مستند، دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند برای خواندن متن کامل این مقاله به سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی defc.ir  مراجعه کنند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انسان شناختی سینمای مستند انسان شناسی مردم نگاری فیلم مستند فیلم مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۳۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی در نشست شورای جوانی جمعیت سمنان گفت: تحقق جوانی جمعیت در کنار پشتوانه‌های قانونی نیازمند فرهنگ‌سازی در بین جوانان است و انتظار می‌رود بخش های مختلف در توجیه و تبیین اهمیت جایگاه ازدواج و فرزندآوری به ویژه برای نسل جوان نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به آمارهایی در زمینه سقط جنین به دستور پزشکان، افزود: گزارش‌هایی وجود دارد که پزشکان دستور به سقط جنین می‌دهند، اما در بررسی‌های بیشتر مشخص می‌شود جنین مشکلی ندارد و نیازی به سقط نبوده است.

امام جمعه سمنان اظهار کرد: شنیده شده دستگاه‌های انجام آزمایش غربالگری دوره بارداری معیوب است، باید این موضوع بررسی و در صورت صحت، مشکل این تجهیزات برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به اقدام‌های ارزشمند دولت سیزدهم در تحقق جوانی جمعیت، گفت: واگذاری زمین به خانواده‌های مشمول قانون جوانی جمعیت از جمله اقدام‌های سودمند در این زمینه است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • تعیین‌کننده بودن رسانه در دنیای امروز انکارناپذیر است
  • (عکس) هزینه ۱۲۵ میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA
  • اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • بهداشت و سلامت جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد
  • امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم
  • علی دایی شهریار باقی می ماند اگر به فوتبال برنگردد