Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@17:03:42 GMT

نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۶۹۱۶

نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان

به گزارش تابناک به نقل از نورنیوز، مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی اعلام کرد که گفت‌وگو‌های ایران و عربستان، قواعد بازی را در منطقه خاورمیانه تغییر می دهد.

این مرکز اضافه کرد: دولت جدید آمریکا، ریاض را مجبور به انجام تغییراتی در سیاست خارجی خود کرده که این تغییرات با آشتی با قطر، آغاز شده و سپس پیشنهاد آتش بس با انصارالله و اکنون گفت و گو با ایران ادامه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل آویو، آغاز گفت‌وگو‌های میان ایران و عربستان را بی ارتباط با مذاکرات وین به منظور احیای برجام ندانست.

این مرکز پژوهشی، نزدیکی ایران و عربستان را شکست جبهه مخالفان ایران دانست که اسرائیل برای تقویت آن تلاش می کرد.

در همین راستا، رئیس برنامه ریزی سیاست های وزارت خارجه عربستان در گفت‌وگو‌ با رویترز گفت: هدف گفت‌وگو‌ با ایران، کاهش تنش ها در منطقه است.

رائد قرملی افزود: هنوز برای قضاوت در این باره زود است، ولی امیدواریم این گفت‌وگو‌ها موفقیت آمیز باشد.

یک مقام نزدیک به منابع تصمیم گیری عربستان سعودی نیز روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که انتظارات عربستان سعودی از مذاکره با ایران محدود است و بعید می داند که اتفاق سریعی در روابط دو کشور بعد از سال ها رقابت شدید رخ دهد.

این منبع مسئول عربستانی ـ که خواست نامش فاش نشود ـ اضافه کرد: گفت‌وگو‌ها با ایران به عربستان کمک خواهد کرد که این پیام را به دولت جو بایدن در آمریکا ارسال کند: «ما عقلانی هستیم و درهایمان به روی گفت‌وگو‌ باز است».

فرانس پرس همچنین به نقل از یک مسئول غربی خبر داد: عربستان سعودی امیدوار است با این گفت‌وگو‌ها، یک کرسی در اتاق مجاور مذاکره کنندگان بیابد؛ جایی که مذاکره بین تهران و کشورهای طرف مذاکرات درباره ازسرگیری برجام منعقد می شود.

این گزارش در حالی منتشر می شود که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق روز گذشته تایید کرد که کشورش چند دور از گفت‌وگو‌ها بین ایران و عربستان سعودی را میزبانی کرده است.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد که دور اول گفت‌وگو‌هادر بغداد و در ماه آوریل بر پرونده یمن متمرکز بود. این خبرگزاری ادعا کرد که طرف ایرانی تعهد داد از نفوذ خود بر انصارالله یمن برای توقف حملات آنان علیه عربستان استفاده کند و ریاض نیز از مذاکرات هسته ای جاری بین ایران و سایر طرف ها در وین حمایت کند.



منبع: تابناک

کلیدواژه: نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین دعای روز بیست و پنجم رمضان رژیم صهیونیستی اسرائیل ایران و عربستان نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین دعای روز بیست و پنجم رمضان ایران و عربستان عربستان سعودی گفت وگو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۶۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟

با توجه به کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر تشکیل دولت مستقل فلسطین، بسیار بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع میان ریاض و تل آویو سخن گفت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های غربی همزمان با نشست داووس صحرا در ریاض و حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گزارش دادند که عربستان  آماده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می باشد. این فضاسازی رسانه‌ای که با آغاز دور جدید گفتگوها برای توقف جنگ غزه در قاهره همزمان بود، این انگاره را مطرح نمود که در صورتی که بنیامین نتانیاهو از ایده حمله به رفح دست بکشد و توافق تبادل اسرا را منعقد نماید، می‌تواند در ازای آن روابط رسمی با عربستان را برقرار نماید.

 از ابتدای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی در نوامبر 2022، عادی سازی روابط با ریاض با الگو برداری از مدل روابط با امارات و بحرین به عنوان مهمترین دستور کار سیاست خارجی این رژیم روی میز قرار داشت. آمریکا برای متقاعد کردن نتانیاهو به منظور دست کشیدن از عملیات گسترده در رفح، تلاش کرد تا "دوراهی رفح یا ریاض" را در فضای رسانه‌ای منطقه‌ای و بین المللی شکل دهد.

دولت بایدن که از افزایش اعتراضات دانشجویی که از بدنه اجتماعی حزب دموکرات هستند، نگران است، تلاش دارد تا در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سریع تر به جنگ غزه پایان دهد. از این رو می خواهد از جیب عربستان سعودی دستاوردی سیاسی برای نتانیاهو جفت و جور نماید تا وی به توافق تبادل اسرای پیشنهادی در قاهره و توقف جنگ تن بدهد.

اما واقعیت این است که با بررسی موضع گیری مقامات سعودی در نشست داووس صحرا، نشانه‌ای از تغییر جدی در موضع آنها در خصوص پرونده روابط ریاض با رژیم صهیونیستی قابل مشاهده نبود. مقامات عربستانی همچنان با تاکید بر سیاست سنتی شان مبتنی بر پافشاری بر روی گزینه تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی که در سال 2001 در نشست بیروت تحت عنوان «ابتکار عربی» ارائه شده بود، نشان دادند که خبری از توافق قریب الوقوع در روابط با تل آویو نیست.

به نظر می‌رسد هیاهوی رسانه‌ای آمریکایی‌ها درباره توافق قریب الوقوع بیشتر برای جلب نظر نتانیاهو بود که البته موفق هم نبوده و دولت تندروی اسرائیل علاقه‌ای به توقف جنگ و کشتار در غزه ندارد.

در چنین شرایطی با توجه به آنکه افق روشنی برای تشکیل دولت فلسطین در چهارچوب راهکار دو دولتی مدنظر سعودی قابل دسترس نیست، بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع ریاض و تل آویو سخن گفت. مگر اینکه آمریکا موفق شود عربستان را متقاعد نماید که پیشنهاد ارائه شده برای انعقاد قرارداد راهبردی و امنیتی آنقدر با ارزش است که در ازای آن سیاست سنتی ریاض در قبال فلسطین را متحول نماید. در چنین شرایطی بر کسی پوشیده نیست که اعتبار سیاسی عربستان نزد افکار عمومی جهان عرب و کشورهای اسلامی خدشه دار خواهد شد به ویژه آنکه در نظر داشته باشیم که سعودی‌ها در مقایسه با امارات و بحرین جایگاه بالاتری در میان افکار عمومی عربی برای خودشان تعریف کرده‌اند.

هشدار عربستان به اسرائیل درباره حمله به رفحدرخواست عربستان بر ایجاد گذرگاه امن برای کمک به غزه

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • 2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است