Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش وین نان نمی‌شود به همت جمعی از بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران با محوریت بررسی مذاکرات اخیر در وین، با حضور چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، در پی مذاکرات اخیر وین، همایش بزرگ وین نان نمی‌شود، با حضور چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش دوم این همایش نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به بیان نکات و مباحث خود پیرامون مذاکرات اخیر پرداخت. 

 

نصرالله پژمانفر در بخش سوم همایش وین نان نمی‌شود، گفت: اساساً باید گفت در مقابل جریان استکبار چگونه باید وارد صحنه شویم؟ به عنوان مثال زمانی که رژیم اشغالگر قدس، در منطقه به وجود آمد، خیلی از گروه‌های مختلف در مقابل این جریان ایستادند و دانستند که تنها راه ایستادگی و مقاومت است. اما در طی این سال‌ها گروه‌هایی از بین انان به وجود آمدند که به سازش و گفتگو روی آوردند و ضربات و حمله‌های بعد از آن را دیدند و از آن درس نگرفته و کار تا جایی پیش رفت که بخشی از خاک سوریه و لبنان هم تصرف شد.


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ افزود: ما اگر در جمهوری اسلامی این مسیر اشتباه را نرفته بودیم، می‌توانستیم یک مسیر پر از رفاه را برای مردم ایجاد کنیم. به شرط اینکه پای میز مذاکره قوی حضور داشته باشیم، می‌توانیم از کره جنوبی یا ژاپن هم جلوتر برویم و امتیازات بیشتری بگیریم. اشتباه ما این بود که مسیری را رفتیم که هیچ‌گونه عایده‌ای برای ما نداشت. آقای روحانی در تمامی بخش‌ها به این قائل بود که اگر ما مشکلی داریم، باید از بیرون و فقط آمریکا مسائل خود را حل کنیم. حتی مسئله آب خوردن مردم را نیز به این مسئله گره زدند.


وی بیان کرد: در مجلس نهم از جمله افرادی که جلوی موضوع برجام ایستاد و با آن مخالف کرد، بنده بودم. ما میز حل مسئله را جابه‌جا کرده‌ایم و به سراغ راهکار غلط رفته‌ایم. عده‌ای نیز می‌گفتند که باید اعتماد آمریکایی‌ها را جلب کنیم تا بتوانیم مسائل خود را حل کنیم. از طرف دیگر مردم نیز امیدوار به حل مسائل شدند که البته در واقعیت هیچ‌موقع اتفاق نیفتاد. یعنی به مدت هشت سال تمامی فرصت‌های کشور از دست رفت و نتایج خاصی حاصل نشد.


برخی از فعالیت‌های بی‌برنامه و نابسامان دولت، عمدی بوده است
پژمانفر در ادامه با اشاره به برخی ظرفیت‌های داخلی از دست رفته، گفت: ما یازده تن اورانیوم غنی شده و سانتریفوژ‌های پیشرفته‌ای داشتیم که می‌توانستیم از ظرفیت‌های آن به شدت استفاده کنیم. کار را به جایی رساندند که کشور در اولیات و بدیهیات خود نیز متوقف شده است. کشوری که سالیات سال بود جشن خودکفایی گندم می‌گرفت، در حال حاضر درگیر واردات گندم است و بیشتر از پنجاه درصد نیاز گندم ما با واردات، برطرف می‌شود. این مسائل را نمی‌توان به ضعف مدیریت ربط داد و اتفاقاً بابرنامه این موضوعات اتفاق افتاده است و تصادفی نبوده است. با روندی که دولت طی کرد، توانمندی هسته‌ای، امنیت غذایی و... را از ما گرفتند و اگر ایستادگی بر مسئله نظامی اتفاق نمی‌افتاد، اتفاقی که در لیبی افتاد، اینجا نیز تکرار می‌شد. تمام تلاش بر این است که کشور راهی جز این نداشته باشد.


او در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر به تمام جامعه القا شده است که راه حل مسائل در داخل نیست و در خارج از کشور است. من از مجلس نهم با این مسئله مخالف بودم و این روند را مسیر اشتباهی می‌دانستم و دوستان زیادی نیز به ما حمله کردند. افرادی که خودشان را کدخدای اصولگرایی و انقلابی می‌دانند، در زمان تصویب برجام، موافق آن بودند. در مجلس نهم که مجلس اصولگرایان بود، عده‌ای جزؤ تندرو‌های مجلس بودند و همیشه با این برچسب به آنان حمله می‌کردند.
وی افزود: مجلس یازدهم در حوزه قانون‌گذاری بسیار خوب و به موقع عمل کرد، اما در موضوع نظارت نمره بالاتر از مجلس دهم خواهد گرفت. به عبارتی مجلس یازدهم در حوزه نظارت و بررسی تخلفاتی که در بخش قوانین انجام می‌شود، مجلس موفقی نبوده است.


هیئت رئیسه در گزارش بودجه دست برده است
رئیس کنیسیون اصل ۹۰ با تأکید بر برخی دستکاری‌ها در گزارش بودجه گفت: کمسیون اصل ۹۰ لایجه بودجه را بررسی کرد و قابل تأیید ندانست و به همین دلیل گزارشی برای قرائت در صحن علنی تدیون شد که هیئت رئیسه (رئیس مجلس شورای اسلامی) در این گزارش ما دست بردند و یک بند را از گزارش حذف کردند. مثلاً درمورد ورود آقای گروسی به کشور، ورود پیدا کردیم و بررسی‌های لازم را انجام دادیم. ما صلاح نمی‌دانستیم که درمورد قانون الحاقی لغو پروتکل‌های الحاقی سه ماه به تعویق بیفتد، اما شورای عالی امنیت ملی مصلحت دیگری سنجید.


وی در ادامه بیان کرد: بخش قابل تأملی از درآمد‌های پیش‌بینی شده در لایحه بودجه، قابل تحقق نیست و ترازی که بسته شده است، به سراغ جیب مردم خواهد رفت. یکی از اشکالاتی که وجود داشت این بود که جداول چاپ نشد و در اختیار نمایندگان قرار نگرفت و این تخلف است. بعد از آنکه کلیات لایحه بودجه بسته شد و دیگر نباید دستی در ان برده می‌شد، با این حال تغییراتی در آن ایجاد شد.


پژمانفر در پایان افزود: بخشی از گزارشی که دستگاه قضا از مداخلات دولت در موضوع ارز تدوین کرد را ما برای آنان تهیه و ارسال کردیم. این مسئله واضحی است که مداخلات ارزی در دولت به صورت عادی و طبیعی انجام می‌شود. آن روزی که آقایان روحانی و ظریف، به دروغ به ملت گفتند که بالمره تمامی تحریم‌ها برطرف می‌شود، کسی جلوی آنان را نگرفت. امام چرا مردم نسبت به این مسئله واکنش نشان می‌دهند؟ چون ما نتواسنته‌ایم این مسئله را برای مردم روشن و تبیین کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مذاکرات وین برجام دولت روحانی انتخابات 1400 بسیج دانشجویی مجلس شورای اسلامی اصل ۹۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۱۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند

در سال ۱۴۰۲ به‌رغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به‌نوعی دولت در بازار پول به‌عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است.

به گزارش هم‌میهن، به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده می‌کرد را خود دولت جذب کرده است.

در ادامه گفتگو با داود سوری استاد سابق دانشگاه شریف را می‌خوانید: 

در دو سال‌ونیم گذشته تلاش‌های دولت جهت کنترل تورم نتیجه نداده و تورم از کنترل رشد نقدینگی تاثیر نپذیرفته؛ به نظر شما علت چیست؟

خیلی سخت است که بتوان قضاوت کرد. رابطه رشد نقدینگی و تورم رابطه کوتاه‌مدتی نیست که به محض کاهش رشد نقدینگی در تورم کاهش اتفاق بیفتد. انتظار می‌رود اگر کنترل نقدینگی تداوم پیدا کند در آینده نرخ تورم هم کنترل شود. نکته‌ای که باید توجه کرد این است که کیفیت کاهش نقدینگی به چه صورت بوده است.

آنچه مشخص است اینکه در سال ۱۴۰۲ به‌رغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به نوعی دولت در بازار پول به عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است. به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده می‌کرد را خود دولت جذب کرده است. به هر حال باید منتظر ماند و دید نتیجه کاهش روند رشد نقدینگی در سال آتی چگونه خواهد شد.

یعنی سال ۱۴۰۴ باید منتظر تاثیر بر نرخ تورم باشیم؟

نمی‌توانیم یک رابطه یک به یک بین تورم و نقدینگی داشته باشیم. نرخ تورم می‌تواند از جای دیگر هم افزایش پیدا کند. با این وجود به نظر می‌رسد سال بعد باید اثرات کاهش نقدینگی را دید. البته نرخ اعلامی بانک مرکزی به‌طور متوسط در یک سال ۵۲ درصد اعلام شده در حالی‌که این نرخ تورم در فروردین ۸۰ درصد بوده و تا اسفند به ۳۸ درصد رسیده است. از این رو یک روند کاهش وجود داشته و اگر مشکلی پیش نیاید سال بعد می‌تواند بر نرخ تورم مؤثر باشد.

شاید اشاره ابراهیم رئیسی که اخیراً گفته اقتصاددان‌ها متوجه کاری که دولت برای کنترل نقدینگی کرده می‌شوند همین موضوع است.

چیزی که مهم است اینکه نتیجه سیاست‌ها را باید در عمل ببینیم. واقعیت این است که بسیاری از آمار‌ها منتشر نمی‌شود و آمار‌های منتشر شده نیز از دقت کافی برخوردار نیستند؛ لذا نمی‌توان قضاوت درستی داشت. ولی می‌دانیم که تورم وجود دارد. قیمت‌ها را می‌بینیم که مدام در حال افزایش است.

بحث درآمد‌ها و رشد اقتصادی را می‌بینیم. اگر سیاست‌ها در این شاخص‌ها نمود پیدا نکند نمی‌شود درباره مؤثر بودن سیاست‌ها صحبت کرد. مسئله مردم که نرخ رشد نقدینگی نیست. نرخ رشد نقدینگی را ما به دهان مردم انداختیم. مردم تورم را می‌بینند. حالا از هر جا که می‌خواهد ظاهر شود. برای مردم چه اهمیتی دارد نرخ رشد نقدینگی چقدر است. آن‌ها تورم را نگاه می‌کنند.

در نرخ تورم چه سهمی می‌توانیم برای تورم انتظاری قائل شویم؟ مسئولان در گفته‌هایشان بر غیررسمی بودن قیمت‌ها و تورم‌های غیرواقعی و انتظاری بار‌ها تاکید می‌کنند.

انتظارات قاعدتاً تاثیرات کوتاه‌مدت دارد. ممکن است اتفاقی بیفتد و شوکی وارد شود و برای مردم انتظاراتی شکل بگیرد، اما مدتی که گذشت اثر آن اتفاق از بین می‌رود. ولی وقتی یک پدیده‌ای ادامه‌دار است نمی‌توان به انتظار تفسیر کرد. آنچه ما الان آموخته‌ایم و آن را انتظار می‌نامیم این است که فرآیند سیاست‌گذاری و کیفیت سیاست‌گذاری به‌گونه‌ای بوده که هر سال منتظر بدتر شدن شرایط هستیم.

این را آموخته‌ایم که اگر امروز کالایی را خریداری کنیم صرفه بیشتری دارد تا اینکه سال بعد آن را بخریم. همه می‌دانیم که اگر ریال نگه داریم سال بعد زیان دیده‌ایم. این یک یادگیری است که طی سالیان متمادی شکل گرفته و همچنان این فرآیند در حال تداوم است.

هیچ علامتی نیز داده نمی‌شود که این مسیر ممکن است تغییر کند. نه کیفیت سیاست‌گذاری را رو به بهبود می‌بینیم و نه رفتار‌هایی که در جامعه صورت می‌پذیرد متفاوت می‌شود؛ بنابراین دلیلی ندارد که افراد آموخته‌های خود را تغییر دهند.

دیگر خبرها

  • ۵۷۰ هزار اخطار مالیاتی به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • ابراهیم رئیسی دوباره از «گشت ارشاد مدیران» گفت؛ در دستور باشد!
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد