Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@07:27:48 GMT

اتحاد نفتی تهران-ریاض و امتیازگیری از جهان

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۲۵۸۳

اتحاد نفتی تهران-ریاض و امتیازگیری از جهان

ایران اکونومیست- مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: اگر افق همکاری ایران و عربستان توسعه پیدا کند می‌توانند بازار و قیمت نفت را تکان دهند، و توانمندانه نه تنها از غرب بلکه از جهان امتیازگیری کنند.

مهرداد عمادی  با بیان اینکه کاهش تنش بین ایران و عربستان بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: شاید شاه‌گره روابط ایران از منطقه شروع می‌شود اگر دشواری‌ و چالش‌های منطقه‌ای را از بن‌بست خارج کنیم خیلی از رودررویی‌ها کمرنگ و بعد از مدتی محو خواهند شد، چراکه انرژی تنش‌ها از منطقه تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه همکاری اقتصادی با عربستان حداقل در کوتاه مدت مدنظر نیست، افزود: زیرا همکاری اقتصادی باید برد-برد باشد، اکنون عربستان به تکنولوژی ژاپنی، کره‌ای، امریکایی و اروپایی دسترسی آزاد دارد، به‌لحاظ انرژی نیز نسبت به ما از انرژی ارزان‌تری برخوردارند. از تزریق سرمایه هم که ایران بسیار فقیر است به طوری که حتی عراق هم‌اکنون ۶ برابر ما تزریق سرمایه به بخش نفت و گاز دارد.

مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا تصریح کرد: پس همکاری اقتصادی دو کشور امکانپذیر نیست، اما می‌توانیم هماهنگی در اوپک داشته باشیم. هرچند در آنجا هم ما در کوتاه‌مدت کارت برنده‌ای نخواهیم داشت، زیرا ایران به کشور درجه دو این سازمان تبدیل شده است. اما در هرحال عربستان همانند قطر، امارات و حتی عراق از میادین مشترک نفت و گازی بصورت نابرابر برداشت می‌کنند، بنابراین یکی از کارت‌هایی که ایران می‌تواند استفاده کند حرکت به سوی یافتن راه‌حل و پایدار در یمن و افغانستان است تا یک سناریوی برد-برد داشته باشیم.

وی یادآور شد: اکنون عربستان بدون همکاری ما پروژه‌ها را پیش می‌برد اما پتانسیل برای رسیدن به گره‌گشایی وجود دارد و این مهم است که از ایجاد چارچوب همکاری واقعی با عربستان برای برگرداندن صلح به منطقه استفاده کرده و برای همکاری نفتی در حوزه‌های مشترک بصورت برد-برد بهره ببریم.

عمادی تاکید کرد: هر دو کشور از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان کارتل‌های نفتی جهان هستند. لیبی و ونزوئلا برای حضور در بازار نفت فلج شده‌اند، روس‌ها مشکلات خودشان را در حوزه نفت دارند و بیشتر روی گاز برای پروژه نورد استریم۲ تمرکز کرده‌اند، عراق هم به سمت ۶ میلیون بشکه باشتاب در حرکت است اما هنوز چندان موفق نیستند. ایران در شرایط فراتحریم، تزریق سرمایه و بازسازی حوزه‌های نفتی می‌تواند سریع به تولید ۶.۵ میلیون بشکه در روز دسترسی پیدا کند و عربستان هم نشان داده ۱۱ میلیون بشکه کاملا در دسترس است.

وی خاطرنشان کرد: دو بازیکن ایران-عربستان در میدان نفت می‌توانند خیلی مهم باشند و با تصمیماتی که می‌گیرند اعضای دیگر را تحت فشار قرار دهند که همکاری کنند و در غیر این صورت در انتظار پاسخ منفی از تهران و ریاض باشند. البته این را هم فراموش نکنیم که دو‌ عرضه‌کننده عمده روسیه و امریکا را هم در مقابل داریم، ولی با وجود این موضوعات اگر افق همکاری ایران و عربستان توسعه پیدا کند می‌توانند بازار و قیمت نفت را تکان دهند، و توانمندانه نه تنها از غرب بلکه از جهان امتیازگیری کنند و این امر می‌تواند برای اقتصاد ایران مثبت باشد.

 ایلنا

 

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۲۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» که روز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در نشست این کمیسیون در ابوظبی حاضر شده بود، پس از برگزاری نشست و دیدار و گفتگو با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی ابوظبی با «شیخ منصور بن زاید آل نهیان» نائب رئیس دولت امارات دیدار کرد.

در این دیدار که در قصر «الوطن» ابوظبی برگزار شد، دو طرف در مورد روابط و همکاری‌ها به‌ویژه توسعه تجارت بین دو کشور گفتگو کردند.

شایان‌ذکر است که مهرداد بذرپاش در این سفر به گفتگو با مقامات و فعالان اقتصادی امارات پرداخت تا موضوع توسعه تجارت بین دو کشور با جدیت بیشتری دنبال شود.

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در این سفر و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته می‌توان پیش‌بینی کرد تجارت بین دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان
  • هت‌تریک رونالدو النصر را به صدر جدول نزدیک کرد
  • پیروزی ۶ گُله النصر با هت‌تریک رونالدو
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟
  • همکاری شرکت هواپیمای اتحاد امارات با کام‌ایر افغانستان
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟