سقط؛ راهکاری گناه آلود
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۲۶۵۹
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: سقط راهکار حل مشکلات است اما یک بخشی از آن گناه است، جرم است و یک خطای اجتماعی و اینگونه سقط به ۴ طیف تقسیم میشود.
به گزارش خبرنگار برنا در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در نشست مجازی چالش های فقهی، پزشکی و اخلاقی غربالگری جنینها، اظهار کرد: سقط جنین یک معضل بزرگ در جامعه ما است و در این سال ها شدت بیشتری گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در مقوله آثار فرهنگی اجتماعی سقط جنین، نکته قابل توجه این است که شکل توزیع این آثار به شکل حلزونی است که از یک نقطه کانونی شروع میشود و آرام آرام در حلقه های مختلف پخش خواهد شود و در واقع با این کار خودش، خانوادهاش، اقوامش، دوستان و همینطور پیش میرود و در نهایت کل جامعه درگیر خواهد شد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: مسئله سقط جنین به صورت رسمی ثبت داده نمیشود و بیش از دو یا سه برابر آنچه که ثبت میشود، زیرا این مسئله به صورت غیر رسمی، خانگی و مخفیانه نیز انجام میگیرد و به معنای واقعی داده دقیقی از این مورد نداریم؛ بیشتر شهودی است و براساس فهم مشترک گفتوگویی است.
قطبی تاکید کرد: آثار روحی و روانی این موضوع بسیار زیاد است. فردی که بچه خود را سقط کند، به سرعت دچار تنشهای روحی و روانی خواهد شد. فارغ از اینکه کار خود را مثبت بداند و یا منفی، تفاوتی نمیکند، در هر دو صورت این تنش برای فرد و به صورت حلزونی برای جامعه وجود خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: اثر دوم که در این باره وجود دارد، آثار سلامتی و جسمی است که برخی پزشکان معتقدند که کسی که از روشهای خانگی سقط جنین میکند، از نظر سلامتی آسیب بیشتری خواهد دید چون براساس برخی از روش های غیر استاندارد و در محیط های آلوده و غیر استاندارد این عمل صورت میگیرد و آثار و نتایج بیشتری هم خواهد داشت.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: سومین اثر، اثر اخلاقی همچون قبح شکنی است. وقتی فرد خطایی را مرتکب شود بار دوم راحت انجام خواهد داد و آرام آرام برای فرد عادی خواهد شد. تجری اخلاقی یکی از بزرگ ترین آسیب های اجتماعی است که در جامعه به وفور پیداست که بسیار نامبارک است.
قطبی تاکید کرد: چهارمین اثری که میتوان در اینباره نام برد، نامتوازن کردن جامعه است که این اتفاق در یک طیفی از خانوادهها بیشتر رواج پیدا میکند. یا به عبارتی در یک نسل و صنفی از جامعه که موضوعی را بیشتر باب میدانند، در آن نسل و آن قشر توازن به هم خواهد خورد.
وی افزود: اثر بعدی، از نظر اقتصادی است. برای مثال هزینههای مستقیم سقط که باید فرد متحمل شود و فایده ندارد. یا حتی هزینه های روحی و اجتماعی برای درمان مسائل روانی بعد از این اتفاق را نیز میتوان بیان کرد. از هزینه های غیرمستقیم آن میتوان تشنج خانواده بعد از امر را نام برد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: یکی از رایجترین علتهایی که انسان هارا به این سمت خواهد کشید، ناپایداری خانواده است. دومین علت شرایط مقایره با عرف است که برای فرد در جامعه به وجود میآید که یک فرهنگ درهم تنیده پیرامونی فرد را به آن سمت میکشد.
قطبی افزود: انگارانه های غلط یکی دیگر از عوامل است که بسیار رایج است. برای مثال بارداری ناخواسته که گاها سبب سقط میشود فقط چون ناخواسته بوده است؟ حتی برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی که انگارهای بسیار غلط است افراد، دست به سقط میزند.با حتی برای نداشتن آمادگی روحی، به سوی سقط میروند و این موضوع متاسفانه در حال توسعه پیدا کردن است.
وی تاکید کرد: باید برای غربالگری دلیل خوب وحکیمانه وجود داشته باشد و بر اساس منطقی درست باشد. برای دلایلی غیر منطقی اصلا غربالگری درست نیست برای مثال اگر بچه یک انگشت ندارد نباید به سقط دست بزنند. چه اشکالی دارد که یک انگشت ندارد چون ما آدم هایی داریم که وضعشان وخیم تر است و میلیاردر هستند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تاکید کرد: شرایط و وضع این مسئله در جامعه به یکی از این موارد خواهد بود که سقط یک راهکاری است برای رفع مشکل و دفع نگرانی. در حالت دوم سقط یک خطای اجتماعی است ولی براساس خواستههای لذت جویانه انسانها مرتکب میشوند. در حالت سوم مردم سقط را در جامعه به دید گناه و اشتباه دینی میدانند و در حالت چهارم سقط را یک جرم اجتماعی میدانند.
قطبی در ادامه افزود: در راهکار ها باید باید تقویت نگرش و شناخت مردم این طیف را باید از یک به سمت چهار انتقال دهیم. سقط راهکار حل مشکلات است اما یک بخشی از آن گناه است، جرم است و یک خطای اجتماعی و اینگونه سقط به ۴ طیف تقسیم میشود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: اصفهان سقط جنین سقط گناه کرونا رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی سقط جنین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۲۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعهشناسی محیطزیست
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ظهور آکادمیک جامعهشناسی محیطزیست به اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی برمیگردد. با ظهور حرکتهای محیط زیستی بزرگ مانند جنبش حقوق محیط زیست و روز جهانی محیطزیست، اهمیت محیطزیست به عنوان یک موضوع اجتماعی و سیاسی اهمیت روزافزون پیدا کرد.
علییار احمدی (دانشیار جامعهشناسی و برنامهریزی اجتماعی) در مقالهای با عنوان «مروری بر تحول و ویژگیهای جامعهشناسی محیطزیست و مطالعات زیست محیطی در ایران» به این موضوع اشاره میکند که جامعهشناسان برای حل مسائل محیطزیستی نیاز به درک عوامل اجتماعی و فرهنگی دارند و بنابراین شروع به بررسی تعاملات اجتماعی و محیطزیستی در جوامع انسانی کردند.
* جامعهشناسی محیطزیست
این پژوهشگر مینویسد به طور خلاصه جامعهشناسی محیطزیست یکی از زیر مجموعههای جامعهشناسی است که به بررسی رابطه بین جوامع انسانی و محیط زیست میپردازد. این رشته سعی دارد تا به شناخت فرآیندها، الگوها و تداوم تعاملات اجتماعی در قبال محیطزیست بپردازد و نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در تشکیل و تحول مشکلات محیط زیستی را بررسی کند.
جامعهشناسی محیطزیست به شناخت فرآیندها، الگوها و تداوم تعاملات اجتماعی در قبال محیطزیست بپردازداین پژوهش بیان میکند که تغییرات سریع در حوزههای مختلف جمعیتی و اجتماعی یکی از زمینههای شکلگیری این حوزه از جامعهشناسی بوده است. رشد سریع جمعیت، به ویژه از زمان انقلاب صنعتی، منجر به چالشهای اجتماعی، فعالیتهای اقتصادی و زیستمحیطی بزرگی شده است مانند شیوههای تولید صنعتی بیاحتیاط از یک سو، مسئول گرمایش جهانی و تخریب منابع طبیعی بودهاند و از سوی دیگر نابرابری اقتصادی را در بخشهای مختلف جامعه ایجاد کردهاند.
* اثرات بیتوجهی به محیط زیست
به زعم احمدی بیتوجهی مصرفکنندگان نسبت به اثرات زیستمحیطی، اجتماعی و فرهنگی مصرفگرایی رو به رشد، مشکلات را بزرگتر کرده است
و کمبود منابع طبیعی به زودی تأثیر قابل توجهی بر ظرفیت تولید ما خواهد داشت و پایداری اقتصادی نسلهای آینده را به خطر میاندازد؛ بنابراین، یک تغییر عمده در شیوههای مصرف و تولید فعلی و بهطور کلی در نوع تعامل انسان با محیطزیست لازم است.
علاوه بر این از اواسط دهۀ ۱۹۸۰، دانشمندان و رسانهها تلاش کردهاند تا خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی بشر ساخت را به مردم منتقل کنند. نحوه انتقال موضوعات محیط زیستی و مسألهسازی آن نیز ضرورت توجه به جامعهشناسی محیط زیست را افزون کرده است.
واقعگرایان ترجیح میدهند حقیقت مادی مشکلات زیست محیطی را برجسته کنند و ساختگرایان بر خلق معانی تأکید دارند* زیستمحیط نوظهور
این پژوهشگر توضیح میدهد در طول دهههای اول ظهور و رشد جامعهشناسی زیست محیطی محققان که بیشتر آنها در ایالات متحده و اروپای غربی بودند عمدتاً بر روی همان موضوعاتی تمرکز کردند که جنبش زیستمحیطی نوظهور برجسته کرده بود، از جمله آلودگی هوا و آب، تخلیه زبالههای جامد و خطرناک زباله، پوسیدگی شهری، حفظ مناطق وحشی و حیات وحش، و وابستگی به سوختهای فسیلی.
در این سالهای اولیه این رشته فرعی، برخی از جامعهشناسان محیط زیست بین واقعگرایان که ترجیح میدهند حقیقت مادی مشکلات زیست محیطی را برجسته کنند و ساختگرایان که بر خلق معانی تأکید داشتند، تمایز قائل شدند.
حرف آخر اینکه ساختگرایی اجتماعی بر فرآیندی که از طریق آن مفاهیم و باورها در مورد جهان شکل میگیرند و از طریق آن معانی به چیزها و رویدادها متصل میشود همیشه بخش بزرگی از جامعهشناسی بوده است و تعدادی از جامعهشناسان محیطزیست از این چارچوب برای درک مسائل محیطی استفاده کردهاند. واقعگرایان نگران بودند که تمرکز بر معنا، توجه را از آن چه به عنوان تخریب واقعی و نگران کننده محیطی میدیدند، منحرف کند.
انتهای پیام/