Web Analytics Made Easy - Statcounter

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اینکه طرح حمایت از سرمایه گذاری خارجی ضد تحریمی امروز(یکشنبه) تقدیم هیئت رئیسه شد، به جزیئات این طرح پرداخت و گفت: برخی از شرکت‌ها و دولت‌ها در زمان اوج تحریم‌ها، همکاری بیشتری با ایران داشته و از تروریسم اقتصادی آمریکا تبعیت نکرده اند که لازم است در روابط آینده اقتصادی کشور اولویت داشته باشند و بالعکس آنها که خصومت ورزیده اند باید متنبه شده و مشروط به تعهد و جبران خسارت قبلی اجازه حضور در بازار ایران یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به عنوان مثال شرکت توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبی با تبعیت از تحریم آمریکا چند میلیارد دلار به ایران خسارت زد.

متن کامل طرح حمایت از سرمایه گذاری خارجی ضد تحریمی بدین شرح است:

هوالحکیم

به منظور فراهم سازی زمینه تحقق سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از سرمایه گذاران واقعی بویژه شرکت‌ها و دولت‌هایی که در زمان تحریم‌ها همکاری بیشتری با جمهوری اسلامی ایران داشته اند، عقد قرارداد تجاری و بازرگانی بین کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و موسسات و شرکت‌های تابعه آنها با شرکت‌ها و طرف‌های خارجی، علاوه بر قواعد و مقررات عمومی، منوط به رعایت قواعد زیر است:

۱. اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که به رغم تحریم‌های خارجی (از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا)، همچنان به تعامل تجاری خود با ایران ادامه داده اند، مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، مشمول برخی معافیت‌ها یا مشوق‌ها خواهند شد.

۲. اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که برای اولین بار وارد تعامل تجاری و بازرگانی با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی می‌شوند، در صورت فسخ یک طرفه قرارداد در نتیجه تحریم‌های خارجی (از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا)، متعهد به پرداخت جریمه خواهند شد.

۳. اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که تاکنون به موجب تحریم‌های خارجی (از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا)، قرارداد با طرف ایرانی را یک طرفه فسخ کرده‌اند، در صورت تمایل به برقراری مجدد روابط تجاری، رعایت موارد ذیل در مورد آنها لازم الاجرا است:

۳.۱. پرداخت کلیه ضرر و زیان‌های مالی، تجهیزاتی و خدماتی وارد شده به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در نتیجه خروج یک طرفه طرف خارجی از قرارداد، به اقتصاد و شرکت‌های ایرانی وارد شده است (به عنوان درصدی از کل قرارداد آتی شرکت)

۳.۲. تعهد شخص حقیقی یا حقوقی خارجی به ارائه تضمین و پرداخت جریمه در صورت اتخاذ تصمیم به فسخ یک طرفه قرارداد در نتیجه تحریم‌های خارجی (از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا)

تبصره - عدم انعقاد قرارداد جدید، نافی تعهدات قبلی طرف‌های خارجی به جمهوری اسلامی ایران (از جمله آزاد سازی اموال و دارائی های بلوکه شده و جبران کلیه خسارت‌ها و عدم النفع های وارده) نیست.

۴. عقد قرارداد یا همکاری با اشخاص موضوع اجزاء ۱ و ۲ این بند، نسبت به اشخاص موضوع جزء ۳ اولویت دارد.

۵. نظارت بر رعایت الزامات و حسن اجرای این قانون برعهده سازمان توسعه تجارت خواهد بود. در مواقع ضروری به پیشنهاد بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط در قرارداد با اشخاص خارجی و با موافقت شورای عالی امنیت ملی، عقد قرارداد تجاری با اشخاص خارجی بدون رعایت الزامات مطرح شده در این بند بلامانع است.

۶. آیین نامه اجرایی این قانون (شامل میزان و نحوه پرداخت معافیتها، مشوق‌ها و جریمه های مذکور) به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون، به تصویب هیئت وزیران میرسد. دولت موظف است گزارش اجرای این قانون را هر سه ماه یکبار به کمیسیون های اقتصادی، انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

کد خبر 5207530 سید مهدی حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: مالک شریعتی مجلس شورای اسلامی شرکت توتال تحریم اقتصادی ایران انتخابات 1400 فلسطین روز قدس مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان برجام روز جهانی قدس ایالات متحده امریکا محمد جواد ظریف رژیم صهیونیستی انتخابات ریاست جمهوری سید عباس عراقچی قاسم سلیمانی وزارت امور خارجه اشخاص حقیقی و حقوقی سرمایه گذاری خارجی حمایت از سرمایه تحریم های خارجی حقوقی خارجی یک طرفه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۲۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی ۱۰۰ شعبه یک رستوران آمریکایی در مالزی به دلیل حمایت از اسرائیل

شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای «کی اف سی» آمریکا، اعلام کرد بیش از یکصد شعبه خود در مالزی را به دلیل ضرر مالی تعطیل کرده است؛ تحریم این رستوران‌ها در کارزار تحریم برندهای حامی رژیم صهیونیستی توسط شهروندان مالزیایی صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای کی اف سی آمریکا فعالیت خود را در مالزی کاهش داده و بیش از یکصد شعبه از رستوران خود را به طور موقت تحریم کرد. این موضوع پس از ماه‌ها تحریم مداوم کسب‌وکارهای مرتبط با آمریکا و حامی رژیم صهیونیستی پس از آغاز جنگ جاری در غزه، انجام شد.

کیو اس آر برندز (QSR Brands) که مالک و اداره کننده امتیازات فست فود کی اف سی (KFC) در مالزی است، اعلام کرد فعالیت ۱۰۸ فروشگاه در سراسر این کشور را به حالت تعلیق در می آورد.

نقشه‌های گوگل نشان می‌دهند که کدام فروشگاه‌های کی اف سی وضعیت خود را برای نشان دادن عبارت «موقتاً بسته» به‌روزرسانی کرده‌اند.

یک منبع آگاه در کیو اس آر برندز که نامش فاش نشد، گفت: این شرکت تحریم را فرصتی برای توقف برخی از فعالیت‌های فروشگاه کی اف سی می‌داند که بر ترازنامه مالی آن تأثیر گذاشته است.

این شرکت در بیانیه‌ای در ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) گفت: در پاسخ به شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی، اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای بستن موقت مراکز به منظور مدیریت هزینه‌های رو به رشد کسب‌وکار و تمرکز بر فروشگاه‌های شلوغ کی اف سی انجام داده است.

این بیانیه افزود: به کارمندان فروشگاه‌های آسیب‌دیده به عنوان بخشی از یک استراتژی تاکتیکی برای بهینه‌سازی منابع در مناطق تجاری با تعامل بیشتر مشتری، فرصت نقل مکان به فروشگاه‌های عامل ارائه شد.

پروفسور محد نظری اسماعیل، رئیس گروه حامی فلسطین و بایکوت، واگذاری و تحریم برندهای اسرائیل در مالزی، گفت: کی اف سی در لیست بایکوت قرار ندارد اما بسیاری از مالزیایی ها هر اپراتور فست فود آمریکایی را مرتبط با اسرائیل می دانند.

از زمانی که تحریم در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) آغاز شد، کی اف سی استراتژی برندسازی خود را تغییر داده است و با علائمی بر روی تابلوهای منو و بروشورهای خود بر مالکیت شرکت جوهور (شرکت دولتی مالزی) یا متعلق به دولت ایالتی جوهور تاکید می‌کند.

این منبع گفت: برای کاهش تأثیر تحریم، شرکت کیو اس آر، استراتژی نام تجاری خود را تغییر داد تا در سه ماهه چهارم سال گذشته در وب سایت خود اسلامی تر شود.

وب سایت این شرکت نوشت: فرصت های شغلی برای بیش از ۳۰ هزار کارمند، که ۸۶ درصد آنها مسلمان هستند، فراهم می کند.

بر اساس وب سایت کیو اس آر بیش از ۶۰۰ رستوران کی اف سی در مالزی وجود دارد.

کی اف سی و چند برند دیگر مستقر در ایالات متحده مانند استارباکس و مک دونالد به دلیل ارتباط آنها با رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۲۰) با تحریم مواجه شده اند.

برجایا فود که مالک ۴۰۰ فروشگاه استارباکس در مالزی است، از اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ (مهر تا دی ماه ۱۴۰۲) ضرر خالص ۴۲.۶ میلیون رینگیتی (نزدیک به ۹ میلیون دلار) را گزارش کرده است و طبق گزارش ها، وینسنت تان مالک شرکت، در نظر دارد شرکتش را خصوصی کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • تعطیلی ۱۰۰ شعبه یک رستوران آمریکایی در مالزی به دلیل حمایت از اسرائیل
  • کی اف سی ۱۰۸ شعبه خود را در مالزی تعطیل کرد
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • مدودف از پاسخ مسکو به مصادره اموال روسیه از سوی واشنگتن گفت
  • دو قانون مصوب مجلس به دولت ابلاغ شد