Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الاخبار، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اولین سفر خود به «ریاض» پایتخت عربستان، برای ایجاد رعب در میان کشور‌های منطقه و به اصطلاح شیردوشی آن‌ها طرح  تشکیل  یک ائتلاف برای مقابله با ایران را ارائه کرد.

حرکتی که چندان طول نکشید و بعد از سفر‌های متعدد منجر به تشکیل یک «ناتوی عربی» شد؛ این رویداد در میان کارزار «فشار حداکثری» بر ایران  که با هدف حمله به اقتصاد آن شکل گرفته بود، رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان که مجری تمامی اوامر آمریکا در خاورمیانه بود تمام موجودیت خود را در این میان وسط گذاشت، با این حال، به گزارش منابع عربی اعضای این اتحاد دیگر مایل به باقی ماندن در آن نیستند و بر تعهدنامه‌ای که آن‌ها را ملزم به خرید سلاح و سامانه‌های رهگیری موشک بالستیک می‌کند علاقه‌ای ندارند.

عربستان بعد از مدتی فهمید که این اتحاد نظامی منفعت اندکی برای کشور‌های عضو دارد و بیشترین نفعش به آمریکا می‌رسد زیرا این کشور‌ها نه تنها باید تسلیحات نظامی را از شرکت‌های مورد تایید آمریکا بخرند بلکه عربستان، امارات و بحرین باید بصورت علنی با ایران مقابله کنند و مداوم از ایران و بازوهایش در منطقه انتقاد کرده و آنها را متهم به خرابکاری کنند. در این جا بود که اعضای ناتو عربی به نیات سوء آمریکا در پشت این ائتلاف شک کردند.

اندکی بعد کویت نشان داد که نمی‌خواهد در این ائتلاف بماند و عمان اعلام کرد کشورهای عربی در یک پیمان اقتصادی هستند و دنبال اهداف نظامی نیستند. عمان درخواست کرد اسم ائتلاف را برداشته و این اتحاد را گروه‌بندی یا انجمن نام نهند. قطر هم که همیشه برای مقابله با عربستان آماده بود اعلام کرد این کار باعث ایجاد بحران در خلیج‌فارس می‌شود. مهمترین این واکنش‌ها را مصر داشت که در اجلاس سالانه این ائتلاف شرکت نکرد و به سرعت بعد از اینکه از ائتلاف خواست بر جنبه‌ی سیاسی تاکید داشته باشد از ماندن در ناتوی عربی فاصله گرفت.

اردن، برخلاف موضع عربستان، تاکید کرد که در این ائتلاف بخاطر منافع اقتصاد‌ی‌اش مانده است و باید بیشتر بر این جنبه توجه کرد.

همه این مغایرت‌ها برای تخریب پروژه‌ای که عمر طولانی نداشت کافی بود، ائتلافی که پدرخوانده‌اش ترامپ بود و خیلی زود کاخ سفید را برای «جو بایدن» ترک کرد، تا با آمدن بایدن صفحه‌ای جدید از سیاست در منطقه باز شود.

تغییراتی که اکنون در سیاست‌های ریاض مشهود است به معنای کنار گذاشتن اهداف وجودی آن نیست چرا که اهدافی که در دوره‌ی ترامپ پایه‌ریزی شد مورد توجه همه دولت‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

هدف اصلی آمریکا ایجاد یک ائتلاف قوی در خاورمیانه است تا در برابر قدرت نظامی، اقتصادی و رشد همه‌جانبه ایران بایستد. اما عربستان اهداف بیشتری از ایجاد این ائتلاف دارد: مسیر امنیتی و نظامی را از مسیر اقتصادی و تجاری بین کشور‌های عضو جدا کند تا زیر سایه عربستان و مدیون به آن باقی بمانند؛ تضمین اینکه تصمیمات ائتلاف بر روی فروش نفت عربستان تاثیر نگذارد؛ امنیت اعضا تامین شود؛ از پیوستن اعضای این ائتلاف به یک اتحاد دیگر جلوگیری شود؛ کشور‌های عضو به همکاری بیشتر با آمریکا و خرید سلاح‌های رهگیری موشک بالستیک روی آورند.

با گذشت زمان اختلافات در این ائتلاف بیش از پیش دیده شد و در حال حاضر کمتر عضوی وجود دارد که راضی به ماندن در این اتحاد باشد. در واقع نتایج ناتوان بودن این ائتلاف در مخالفت‌های اعضا با یکدیگر کاملا مشهود است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ناتوی عربی عربستان سعودی دونالد ترامپ کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۲۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

تمام نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها
  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است
  • بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد