Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@09:32:12 GMT

کشت فراسرزمینی غلات در قالب ۵ پروژه ملی در حال اجرا است!

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۳۴۷۵

کشت فراسرزمینی غلات در قالب ۵ پروژه ملی در حال اجرا است!

از دیگر برنامه‌های ۵ ساله در طرح توسعه کشاورزی زیستی و قراردادی؛ استفاده از روش کشت فراسرزمینی غلات است؛ طرحی که در قالب ۵ پروژه ملی در حال اجرا است! - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ جمعیت جهان در حال حاضر 7 میلیارد نفر است و پیش بینی می‌شود در سال 2050 به حدود 11  میلیارد نفر برسد، در نتیجه لازم است غذای بیشتری تولید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه طبق نظر دانشمندان این افزایش در تولید به تنهایی نمی‌تواند با توسعه مناطق کشاورزی در جهان محقق شود، اما به طور عمده با افزایش تولید در مناطق حاصل‌خیز و استفاده از خاک‌های کم‌تر حاصل‌خیزتر، امکانپذیر است.

این عمل برای کشورهای در حال توسعه به معنای افزایش مصرف کود، افزایش تقاضا برای مصرف آب و بکارگیری آفت‌هـای شیمیایی است.

نتایج بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که سامانه کشاورزی رایج با کاربرد بی‌رویه نهاده‌های شیمیایی، محیط زیست را تخریب کرده و منابع طبیعی را از بین می‌برد. تاکنون برای حل مسائل کشاورزی رایج راه‌کارهای مختلفی ارایه شده است که یکی از این راه‌کارهای موثر، کشاورزی زیستی است.

امروزه کشاورزی زیستی به سرعت در حال رشد است و بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی، توسعه کشاورزی زیستی را در برنامـه اجرایی خود قرار داده‌اند. کشاورزی زیستی به منظور کاهش مصرف کودهای شیمیایی و جلوگیری از کاهش عملکرد محصول، راهکار استفاده از جایگزین‌های زیستی را مطرح می‌کند.

در واقع در کشاورزی زیستی جبران کمبود مواد غذایی خاک با استفاده از نسل سوم کودها یعنی کودهای زیستی صورت می‌گیرد. بر همین اساس و با توجه به اهمیت این نوع از کشاورزی در زندگی مردم، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال اجرایی کردن 5 برنامه ملی برای توسعه کشاورزی زیستی و قراردادی در کشور است.

1. اجرای مدیریت تغذیه تلفیقی

یکی از برنامه‌های مدنظر در این موضوع که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا است و یک برنامه 5 ساله است، اجرای مدیریت تغذیه تلفیقی است. در این برنامه هدف استفاده از کود شیمیایی، آلی و زیستی به تناسب آنالیز خاک است و اجرای این طرح موجب کاهش ورود کودهای شیمیایی به اراضی کشاورزی در طول زمان خواهد بود.

اجرای کامل این برنامه طی 5 سال می تواند برای 200 نفر اشتغال ایجاد کند و تاب‌آوری ملی در کشور را ارتقا دهد.

2. پایلوت برنامه کشاورزی قراردادی

از دیگر برنامه‌های مدنظر در این طرح، اجرای طرح آزمایشی برنامه کشاورزی قراردادی برای محصولاتی مانند گندم، سیر، پیاز، گوجه فرنگی و دانه‌های روغنی است. این طرح 5 ساله نیز قرار است به اشتغالزایی برای 20 نفر منجر شود.

3. اجرای مدیریت تلفیقی آفات

در سال‌های اخیر شیوه جامع و نوینی برای کنترل آفات در حال توسعه یافتن است که به عنوان مدیریت تلفیقی آفات یا کنترل شناخته می شود. مدیریت تلفیقی آفات یک رهیافت بوم شناسی برای مدیریت آفات است که روش‌های زیستی، زراعی، فیزیکی و ادوات شیمیایی را به نحوی تلفیق و ترکیب می کند که هزینه اقتصادی، خطرات بهداشتی و زیست محیطی کمتری را به دنبال داشته باشد.

این طرح نیز با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا است و برای یکصد نفر اشتغالزایی خواهد کرد.

4. کشت فرا سرزمینی ذرت

کشت فرا سرزمینی ذرت از دیگر برنامه‌هایی است که در این طرح ملی مدنظر است. این کار نیز قرار است طی 5 سال منجر به اشتغال 500 نفر در کشور شود.

کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها و واردات آن به ایران است؛ این نوع از کشت، زمینه رونق تولیدات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور را فراهم می‌کند. از این‌رو، کشورهایی که از محدودیت منابع داخلی (آب و زمین) رنج می‌برند، توسط این روش و با اجاره اراضی در سایر کشورها، اقدام به تولید مایحتاج خود می‌کنند.

5. کشت فراسرزمینی غلات

از دیگر برنامه‌های 5 ساله در طرح توسعه کشاورزی زیستی و قراردادی؛ استفاده از روش کشت فراسرزمینی غلات است؛ طرحی که در قالب 5 پروژه ملی در حال اجرا است و برای بیش از یک هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد.

دود زمین سوخته به چشم مردم و کشاورزان / آتش زدن زمین‌های کشاورزی به چه قیمتی؟مجمع نمایندگان اصفهان "رهاسازی پساب در آب کشاورزی" را پیگیری می‌کندسرمازدگی فرودین‌ماه 488 میلیارد تومان به کشاورزی شیراز آسیب زدخسارت 83 میلیارد تومانی سیلاب به گناباد/بیشترین آسیب به بخش کشاورزی وارد شد+تصاویر

 

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: علم و تکنولوژی کشاورزی علم و تکنولوژی کشاورزی توسعه کشاورزی زیستی دیگر برنامه حال اجرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۳۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارائه راهکارهای خردمندانه محیط زیستی در توسعه صنایع و رشد اقتصادی کشور به خصوص در سواحل مکران در دست اقدام است که با مشارکت مردم و جوامع محلی راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، مجتبی ذوالجودی با تبریک «روز ملی خلیج فارس» در تشریح اهمیت توجه به زیستگاه‌های دریایی به‌ویژه خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است و مساحتی به بزرگی ۲۳۷ هزار کیلومتر مربع دارد و به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منطقه تأمین انرژی جهان با برخورداری از ۴۰ درصد ذخایر نفتی جهان و از طریق تردد سالانه بیش از ۴۰ هزار کشتی، بیش از ۲۳ درصد نفت تولیدی جهان را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه مرجان‌های خلیج فارس تا تغییرات روزانه ۹ درجه و تغییرات سالانه ۲۰ درجه را تحمل می‌کنند، بنابراین به عنوان منابع بالقوه ژنتیکی برای افزایش تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم مورد توجه هستند، افزود: کیفیت نفت‌های خام در جهان مشابه هم نیست و ذخایر نفتی خلیج فارس دارای ویژگی‌هایی چون سهولت استخراج، هزینه پایین تولید، امکان تولید مازاد بر ظرفیت و کیفیت‌تر بالا است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خلیج فارس با تنوع و غنای زیستی و تولید بالا و برخورداری از جزایر بی‌نظیر و ارزشمندترین زیستگاه‌های حساس ساحلی مانند جنگل‌های حرا، آبسنگ‌های مرجانی، بسترهای علفی، مناطق تخم گذاری لاکپشت‌ها، پهنه‌های جزر و مدی، خوریات و مصب‌های متنوع و ذخایر عظیم آبزی، یکی از اکوسیستم‌های دریایی منحصربه‌فرد آب‌های گرمسیری جهان محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور و معیشت مردم بومی منطقه دارد.

ذوالجودی اضافه کرد: محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌ها است.

وی ادامه داد: آلودگی‌های با منشأ خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل مانند استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت توجه به زیست بوم خلیج فارس گفت: این منطقه به لحاظ غنا و تنوع زیستی بالا و ارتباط با دریای عمان و آب‌های باز اقیانوسی (اقیانوس هند) از ظرفیت‌های بسیار بالای اکولوژیک در تولید آبزیان، گردشگری و طبیعت گردی، پرنده‌نگری، تولید انرژی پاک و حمل‌ونقل دریایی و بسیاری از زمینه‌های دیگر اقتصادی برخوردار است که با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان برای بهره‌برداری و توسعه متوازن و خردمندانه از این ثروت بی‌نظیر و نعمت خدادادی در راستای توسعه و ایجاد شغل و درآمد پایدار جوامع محلی اقدام کرد که معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در جهت سیاست‌های ابلاغی توسعه دریامحور مقام معظم رهبری و دستور اکید رئیس جمهوری در سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای جهت دستیابی به اهداف این سیاست‌ها از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های اکولوژیک و زیست‌محیطی محیط‌های دریایی و تالاب‌ها و ارائه راهکارهای خردمندانه محیط زیستی در توسعه صنایع و رشد اقتصادی کشور به خصوص در سواحل مکران را در دست اقدام دارد که با مشارکت مردم و جوامع محلی راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

کد خبر 749041

دیگر خبرها

  • ۴ پروژه شاخص شهری بجنورد در اولویت اجرا است
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • آبرسانی به ۷۶۶ روستای خوزستان در جهاد آبرسانی
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی در سنندج انجام شده است