Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تولید ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی‌های خوراکی طی سال گذشته گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر منابع آبی در کشور به سمت شور و یا لب شور شدن حرکت کرده‌اند تولید آبزیان آب‌های شور و لب شور در استان از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله مستلزم وجود بخش تحقیقات شیلاتی در مرکز تحقیقات استان است که در حال حاضر وجود ندارد.

به گزارش قدس آنلاین، ناصر شهرکی در خصوص وضعیت تولید آبزیان در خراسان رضوی اظهار کرد: در سال گذشته در خراسان رضوی میزان تولید ماهیان خوراکی سردآبی و گرم‌آبی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن و همچنین تولید ماهی‌های زینتی  ۱۰ میلیون قطعه بوده است.

 وی درباره افزایش تولید آبزیان  در سال گذشته افزود: در سال ۹۹ در خراسان رضوی تولید ماهی‌های زینتی۴۷ درصد و تولید ماهی‌های گرم‌آبی ۵ درصد افزایش داشته است، اما در زمینه ماهی‌های سردآبی در بعضی از شهرستان‌های استان به دلیل گرانی‌های قیمت نهاده‌ها تا حدودی کاهش تولید صورت گرفته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ماهی قزل‌آلا از گونه‌های ماهی‌های سردآبی غالب و گونه‌های کپور ماهیان و آمور از گونه‌های غالب  ماهیان گرم آبی در استان هستند. همچنین بالغ بر ۲۰ نمونه ماهی‌های زینتی در استان تولید می‌شوند.

شهرکی درمورد رتبه استان در زمینه تولید آبزیان عنوان کرد: در سنوات گذشته خراسان رضوی در زمینه تولید آبزیان رتبه هشتم در کشور را داشته است. همچین در زمینه گیاهان آبزی و زینتی استان رتبه دوم در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در رابطه با تولید ماهی‌های خاویاری در استان تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه ماهی‌های خاویاری فعالیت‌هایی در استان انجام شده است. در حال حاضر ۵ مرکز متمرکز در استان در شهرستان‌های سبزوار و داورزن در زمینه پرورش ماهی‌های خاویاری فعال هستند. خوشبختانه در سال۹۹ در خراسان رضوی ۸ تن گوشت ماهی‌های خاویاری  تولید و ۳۰ کیلو خاویار استحصال گردیده  است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به شرایط خاص در زمینه پرورش ماهیان خاوری خاطرنشان کرد: دوره پرورش ماهیان خاویاری طولانی‌تر از ماهیان معمولی مانند قزل‌آلا است، اما بعد از اینکه پرورش ماهی‌های خاویاری به ثمر رسید برگشت سرمایه به سرعت رخ خواهد داد.

شهرکی درباره برنامه‌های افزایش تولید صنعت آبزیان در استان بیان کرد: در سال جاری برنامه ساخت مجتمع  ماهی‌های خاویاری در منطقه سبزوار  با  ظرفیت تولید ۶۰ تن گوشت ماهی‌های خاویاری و ۱.۵ تن خاویار در دستور کار قرار دارد. در بخش استان ۲۴ هزار منبع آبی وجود دارد که پتانسلی تولید بالایی  دارند. در حال حاضر ظرفیت تولید در استان  بین  ۱۱.۵هزار تن تا ۱۲ هزار تن است.

وی ادامه داد: افزایش میزان سطح پرورش و افزایش میزان برداشت از واحد سطح با استفاده از فناوری‌های جدید و مکانیزاسیون، تولید آبزیان آب‌های شور و لب شور در استان از دیگر برنامه‌های موجود است که با جدیدت زیاد به دنبال آن هستیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره پرورش آبزیان آب‌های شور و لب شور تصریح کرد: این گونه‌ها آب‌های شور و لب شور را می‌پسندد. با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر منابع آبی در کشور به سمت شور و یا لب شور شدن حرکت کرده‌اند این امر نیازمند نگاه ویژه‌ای است. این مساله مستلزم وجود بخش تحقیقات شیلاتی در مرکز تحقیقات خراسان رضوی است که در حال حاضر وجود ندارد. دراین زمینه بحث‌های تحققاتی در ابتدا باید انجام شده تا امکان اجرای آن وجود داشته باشد.

شهرکی تولید آبزیان در قفس در پشت سدهای استان را از دیگر  برنامه‌های موجود عنوان کرد و گفت: برای این مساله در استان پیگیری هایی صورت گرفته تا در سال آینده این مورد اجرا شود. یک مورد از پرورش آبزیان در قفس در پشت سدها در سال جاری به صورت پایلوت در استان انجام شده است.

وی در مورد سرانه مصرف گوشت آبزیان در استان گفت: اگرچه قیمت گوشت ماهی و آبزیان نیز در سال گذشته مانند گوشت قرمز افزایش پیدا کرده است با این وجود در سال گذشته افزایش جزئی در سرانه مصرف آبزیان در استان وجود داشته است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تولید آبزیان آب های شور و لب شور آبزیان آب های شور ماهی های خاویاری خراسان رضوی تولید ماهی حال حاضر تولید آبزیان سال گذشته پرورش ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۳۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد

ایسنا/هرمزگان مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه تامین مولد سالم و با کیفیت می‌تواند باعث تولید ایمن و پایدار شود، اظهار کرد: تامین خوارک خوب و مغذی برای آبزیان از اهمیت ویژه و خاصی در صنعت تکثیر و پرورش آبزیان به ویژه میگوی پرورشی برخوردار است.

 اولین جلسه کارگروه فنی و بهداشتی تکثیر و پرورش میگوی هرمزگان با حضور مدیرکل شیلات استان، نماینده دامپزشکی، مدیر عامل اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان‌ آبزیان، معاون سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، معاون آبزی پروری شیلات، رئیس گروه میگو شیلات، رئیس گروه ترویج شیلات و آبزیان، رؤسای شیلات شهرستان‌ها و جمعی از فعالان تکثیر و پرورش میگوی استان شامگاه در سالن جلسات اداره کل شیلات برگزار شد.

مسعود بارانی -مدیرکل شیلات- پیگیری رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فنی در مزارع و مراکز تکثیر میگو توسط بخش خصوصی، تغییر ساختار مزارع پرورش میگو، ایجاد هماهنگی بیشتر بین تولیدکنندگان و دستگاه‌های متولی در جهت رفع موانع تولید، بیمه لاروهای تولیدی و مراکز تکثیر میگو از اهم برنامه‌های شیلات استان برای سال زراعی پیش رو است.

وی تاکید کرد: تامین مولد سالم و با کیفیت علاوه رشد شاخص‌های کیفی و کمی می‌تواند محصولاتی اقتصادی و بهبینه‌تری را نیز فراهم سازد.

بارانی همچنین، نمونه‌برداری از آب ورودی مزارع پرورش میگو با همکاری دامپزشکی، برگزاری نشست علمی در جهت تغییر ساختار مزارع پرورش میگو توسط اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان استان، طرح تیپ الگویی برای مزارع ۲۰ هکتاری و تغییر ساختارمزارع تکثیرو پرورش میگو با همکاری نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و برگزاری جلسه با استانداری و سازمان جهاد کشاورزی را از اهم موضوعات مطرح شده در این نشست خواند.

به گزارش ایسنا، در این نشست حاضران درجلسه به بیان مسائل و چالش‌ها و همچنین ارائه راهکارهای پیشنهادی خود پرداختند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • حمایت از طرح‌های پرورش آبزیان از سیاست‌های اصلی استان است
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • احیای ۳۰۸ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی