Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، نوجوانان و جوانان باید از مصرف حشیش خودداری کنند زیرا مصرف این ماده خطر افسردگی یا خودکشی در بزرگسالی را به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. این یافته‌ها باید سیاست بهداشت عمومی و دولت‌ها را برای استفاده از استراتژی‌های پیشگیرانه برای کاهش استفاده از حشیش در بین جوانان را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت

حشیش متداول‌ترین داروی سوءمصرف نوجوانان در جهان است. در حالی که تأثیر مصرف حشیش در نوجوانان در ایجاد روان‌پریشی به‌صورت عمیق بررسی شده است، اما در مورد تأثیر مصرف حشیش بر خلق‌وخوی و خودکشی در بزرگسالی اطلاعات کمی در دست است.

معرفی

حشیش پرمصرف‌ترین ماده مخدر غیرقانونی در جهان است که 3.8٪ از جمعیت جهان در سال گذشته از آن استفاده کرده‌اند. شیوع استفاده به‌عنوان بخشی از جمعیت جهان از دهه 1990 ثابت مانده است.

استفاده منظم از حشیش در دوران نوجوانی بسیار نگران‌کننده است زیرا مصرف در این گروه سنی با افزایش احتمال عواقب زیان‌آور مانند کاهش موفقیت تحصیلی، دستیابی به نمره‌های پایین‌تر، ترک تحصیل، مشکل اعتیاد، شروع زودرس روان‌پریشی و کاهش اعصاب و روان، همراه است.

علاوه بر این، در بین عموم، شواهد اساسی برای ارتباط آماری بین مصرف حشیش و افزایش خطر تصادفات وسایل نقلیه موتوری وجود دارد. همچنین ایجاد روان‌پریشی با بالاترین و بیشترین خطر در میان مصرف‌کنندگان حشیش، افزایش دفعات مصرف حشیش و گسترش مشکلات استفاده از حشیش، نتیجه نامطلوب تولد فرزند در مادرانی که عادت به کشیدن حشیش دارند، علائم تنفسی که روزبه‌روز بدتر می‌شوند و موارد برونشیت مزمن مکرر، همراه با استعمال طولانی‌مدت حشیش وجود دارند.

در مباحث بهداشت عمومی به تأثیر استفاده از حشیش مخصوصاً در نوجوانان و تأثیر آن در خطر ایجاد علائم افسردگی و اختلالات اخلاقی توجه چندانی نشده است، اگرچه محققان از دهه 1970 این موضوع را منتشر کرده‌اند. برخی از مطالعات بالینی تأثیر بیشتری را در زنان پیدا کرده‌اند، اگرچه میزان افسردگی در بزرگسالی ممکن است حتی در صورت قطع مصرف حشیش بعد از نوجوانی همچنان بالا باشد.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات پیش بالینی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد، ارتباط بین قرارگرفتن نوجوانان در معرض حشیش و علائم افسردگی در بزرگسالی را گزارش کرده است، به‌علاوه مکانیزم‌های عصبی تأثیرات قابل‌مشاهده را نیز مشخص کرده است. مغز نوجوان در حقیقت هنوز درحال‌رشد است و استفاده از دارو‌های روان‌گردان در این زمان ممکن است رشد عصبی فیزیولوژیکی، به‌ویژه رشد لب پیشانی و سیستم لیمبیک را تغییر دهد.

تا به امروز و بر اساس دانش ما، هیچ بررسی سیستماتیک یا مطالعه‌ای تحلیلی از ارتباط مصرف حشیش در دوران نوجوانی و خطر افسردگی در بزرگسالی وجود ندارد.

یک مجموعهٔ تحلیلی منتشر شده در سال 2014 ارتباط بین مصرف حشیش و افسردگی را بررسی کرد، اما این مطالعه دربارهٔ جوانان و بزرگسالان بود، بنابراین خطر خاص استفاده از حشیش در دوران نوجوانی را بررسی نمی‌کند.

این مطالعه همچنین خطر خودکشی و اضطراب را که اغلب با افسردگی همراه است، در نظر نگرفت. هدف از این تحقیق بررسی و تجزیه و تحلیل سیستماتیک مطالعات آینده‌نگر است که میزان مصرف حشیش را در دوران نوجوانی (18 سال به پایین) اندازه‌گیری کرده و خطر افسردگی، اضطراب و خودکشی را در بزرگسالی (18 تا 32 سال) ارزیابی می‌کند.

برای تشخیص افسردگی از 2 روش استفاده می‌شود؛ روش تعریف افسردگی (تشخیص ساختاری و پرسش‌نامه) و کشوری که این مطالعه و آمار افسردگی در آن‌ها انجام شده است (استرالیا، ایالات متحده یا سایر کشور‌ها).

شرح مطالب

این مطالعهٔ تحلیلی‌ نشان می‌دهد که مصرف حشیش در دوره نوجوانی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی اساسی، خودکشی، به‌ویژه افکار مربوط به خودکشی در بزرگسالی ارتباط دارد.

اختلال افسردگی اساسی یک بیماری روانی ناتوان‌کننده است که همراه با افزایش ناخوشی، مرگ‌ومیر و ناتوانی در بین افراد مبتلا است. طبق تحقیقی که روی تعداد زیادی از افراد بالای 20 سال طی سال‌های 2013 تا 2016، انجام شده همهٔ آن‌ها در یک دوره 2 هفته‌ای افسردگی را تجربه کرده‌اند.

اگرچه دلایل اختلال افسردگی اساسی متفاوت و پیچیده است، اما این مطالعه تحلیلی نشان می‌دهد که قرارگرفتن در معرض حشیش می‌تواند یک عامل مؤثر در ایجاد افسردگی در بزرگسالی باشد. میزان تأثیر ناچیز است، اما با توجه به اینکه درصد زیادی از نوجوانان مصرف ماهیانه حشیش دارند، عواقب مصرف حشیشی که در دوران نوجوانی استفاده می‌کنند در زمان بزرگسالی افزایش می‌یابد.

این امر به تعداد زیادی از بزرگسالان مبتلا به افسردگی مربوط می‌شود که احتمالاً ناشی از مصرف حشیش است و میزان این افسردگی با توجه به جمعیت جوانان بین 18 تا 34 سال تعیین می‌شود. این مطالعه همچنین با بخش گسترده‌ای از تحقیقات در زمینه تصویربرداری مغز نشان می‌دهد که تأثیر منفی حشیش در انعطاف‌پذیری مغز در طول رشد قابل‌مشاهده است.

مغز در واقع از زمان قبل از تولد تا دوران کودکی و نوجوانی تا سن تقریباً 21 سالگی در حالت فعال و هدایت شده با تجربه باقی می‌ماند. مغز در این دوره، ذاتاً در برابر اثرات نامطلوب طولانی‌مدت مانند سوءمصرف مواد مخدر که شامل قرارگرفتن در معرض تی اچ سی (مادهٔ موجود در حشیش که کم شدن هوش و حافظه را به همراه دارد) می‌شود، آسیب‌پذیرتر است.

در واقع، بررسی مطالعات تصویربرداری از مغز انسان با تشدید مغناطیسی، بین مصرف‌کنندگان قدیمی حشیش در مقایسه با گروه شاهد، نشان داده است که تغییرات اعصاب و نورون‌های مغز در مناطق خاص به‌خصوص مناطقی که دارای گیرنده‌های حشیش هستند، ظاهر می‌شوند.

این تغییرات در افرادی که با دوز مصرفی بالاتر و از سنین کمتر شروع به مصرف می‌کنند بیشتر مشخص است و معمولاً با کاهش حجم (هیپوکامپ، آمیگدالا، قشر پیشانی) یا تراکم ماده خاکستری بیشتر در هسته چپ، قشر ساب کلوزال، هیپوتالاموس، آمیگدالای کشیده زیر مجاری و آمیگدال سمت چپ مغز در مصرف‌کنندگان حشیش نسبت به گروه شاهد.

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف حشیش در دوران نوجوانی باعث افزایش ناراحتی و اضطراب و هم‌زمان باعث کاهش سروتونین (انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با افسردگی) و افزایش نوراپی نفرین(انتقال دهنده عصبی مرتبط با اضطراب) در بزرگسالی می‌شود. همچنین مطالعات نشان داده است که به دنبال مصرف طولانی‌مدت حشیش در نوجوانان، نورون‌های دوپامین کمتر به عملکرد تحریک‌کننده حشیش پاسخ دهند و متقابلاً مقاومت طولانی‌مدت نسبت مرفین، کوکائین و آمفتامین رخ می‌دهد.

موش‌های نوجوان تحت آزمایش با تی اچ سی نیز در طی بزرگسالی تماس سیناپسی کمتری دارند و کارایی شبکه‌های هیپوکامپ در آن‌ها کاهش می‌یابد. این تفاوت‌ها ممکن است زمینه‌ساز نقایص عصب‌شناختی و عصب رفتاری باشد که در انسان مشاهده می‌شود. به نظر می‌رسد برخی از تأثیرات مخرب حشیش بر رفتار هم در انسان‌ها و هم در حیوانات روی جنس ماده بیشتر است، اگرچه این یافته همچنان بحث‌برانگیز است. مطالعات بیشتر رفتار‌های عصبی، پاتوفیزیولوژیکی و افسردگی بیشتری را در موش‌های نوجوان تحت آزمایش با حشیش نشان می‌دهد.

نتیجه‌گیری

 این یافته‌ها اهمیت ابتکاراتی را که با هدف آموزش نوجوانان در مورد خطرات ناشی از مصرف حشیش و یادگیری مهارت‌های مقاومت در برابر اصرار همسالان را برجسته می‌کند. با توجه به‌احتمال بروز پنجره‌ای از خطر در دوران نوجوانی که اثرات مخرب حشیش بیشتر مشخص است، یافته‌ها در این مطالعه تحقیقاتی نشان می‌دهد که حشیش یک نگرانی جدی در بهداشت عمومی است و نیاز فوری به اجرای برنامه‌های بهتر با هدف پیشگیری از مصرف حشیش در بین نوجوانان و مداخلات سازنده با هدف آموزش نوجوانان برای توسعه مهارت‌های مقاومت در برابر فشار همسالان در مصرف مواد مخدر وجود دارد.

پربیننده ترین چرا ویتامین B کمپلکس مهم است و از کجا می توانم آن را تهیه کنم؟ همه چیز درباره بوی بد دهان! کیست‌ چیست و به چه دلیلی ایجاد می شود؟ ۵ کشش برای ر‌ها‌سازی و راحتی کمر شما فواید خوردن روزانه سیب

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: افسردگی افسردگی در بزرگسالی استفاده از حشیش نشان می دهد مصرف حشیش مصرف حشیش خطر افسردگی مصرف حشیش طولانی مدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۴۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند

افسردگی شدید می تواند ریشه در شرایط فردی و اجتماعی داشته باشد اما تغذیه هم بی تاثیر نیست. در بین خوراکی ها غذاهای افسرده کننده ی بسیاری وجود دارد که برخی موجب بروز افسردگی شدید می شوند.

به گزارش نمناک، در جهانی زندگی می کنیم که بیشتر مواد به روش شیمیایی پرورش داده می شوند به همین خاطر برای کاهش نگرانی و اضطراب باید بیشتر به تغذیه توجه کنیم زیرا تغذیه نقش بسزایی در حالات روحی افراد دارد به شما خواهیم گفت چه غذاهایی باعث اضطراب و افسردگی خواهد شد.

مصرف این غذاها باعث تاثیر منفی بر وضعیت روحی شما می شود

مطالعات نشان می دهند مصرف مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه ای، مصرف زیاد گوشت قرمز شیرینی و شکلات و عدم مصرف فیبر و انواع میوه و سبزیجات تازه می تواند بشدت باعث افزایش ریسک ابتلاء به افسردگی حاد شود؛ علاوه بر این موارد یک سری مواد خوراکی اثرات منفی روی سلامت روان و افزایش خطر ابتلا به افسردگی در فرد می شوند.

چه غذایی باعث تشدید افسردگی می شود؟

غذاهایی که باعث تشدید افسردگی میشوند:

1. شکر

محققان دریافتند هنگامی که سطح گلوکز خون افزایش یابد، سطوح پروتیینی بالا می رود که رشد نورون ها و سیناپس ها را مورد تشویق قرار می دهد. بارها در بخش سلامت نمناک عنوان شده است که خوردن شکر باعث می شود که مغز شما در یک سطح بهینه کار کند و هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، ریسک افسردگی و خطر ابتلا به دیابت و جنون نیز بیشتر می شود.

2. شیرین کننده های مصنوعی

فکر نکنید که تنها به این خاطر که شیرین کننده مصنوعی است خطری شما را تهدید نمی کند اسپارتام جز تشکیل دهنده (و خطرناک) که در محصولاتی مثل نوشابه یافت می شود، تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین را مسدود می سازد.

این می تواند باعث انواع بیماری های عصبی از جمله سردرد، بی خوابی، تغییرات در حالت روحی و افسردگی شود. اما ممکن است برای سلامت ذهنی نیز بد باشد.

3. الکل

سیستم عصبی مرکزی مهم است. مسئول گرفتن اطلاعات از طریق پنج حس، تفکر، درک، استدلال، و کنترل عملکرد حرکت است.اما با مصرف الکل این موارد کاهش پیدا می کنند و باعث تشدید علایم افسردگی می شود.

4. روغن هیدروژنه

مرغ سرخ شده، پنیر سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده،به دلایل مختلفی برای بدن مشکل ایجاد می کنند و می توانند باعث افزایش وزن شوند. اما چیزهای بیشتری وجود دارد:آن ها هم به افسردگی مرتبط هستند.

هر چیزی که با روغن های هیدروژنه درست شده و حاوی چربی های ترانس است می تواند به طور بالقوه به افسردگی کمک کند. چربی های اشباع شده، مثل آن هایی که در گوشت گوساله، لبنیات بالا، و کره پیدا شده اند می توانند شریان ها را مسدود کنند و از جریان خون به مغز جلوگیری کنند.

غذاهای مضر برای افسردگی

غذاهایی که برای افسردگی مضر هستند:

5. فست فود

افرادی که فست فود می خورند، 51 درصد بیشتر دچار افسردگی می شوند. بنابراین از خوردن آنها بپرهیزید.

6. چربی ترانس

چربی ترانس به چربی های اشباع نشده گفته می شود که معمولا در کل غذاها دیده نمی شوند. تنها در دهه 1950 چربی های ترانس به طور معمول در چیزهایی مثل مارگارین، اسنک، محصولات پخته شده بسته بندی و روغن های مورد استفاده برای سرخ کردن مواد غذایی، مورد استفاده قرار گرفتند. مصرف چربی های ترانس کنترل نشده می تواند ریسک افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد.

7. غذاهای با سدیم بالا

دهه هاست، غذاهای بدون چربی به عنوان یک راه حل کاهش وزن اعلام می شوند - اما بسیاری از این محصولات حاوی کمی سدیم هستند. متخصصان می گویند که همه این نمک اضافی می تواند کاملا با احساسات شما ناسازگاری داشته باشد، زیرا سدیم اضافی در این محصولات می تواند جنبه های سیستم عصبی را مختل کند.

نه تنها این می تواند باعث افسردگی شود، بلکه می تواند به واکنش سیستم ایمنی نیز کمک و باعث خستگی شود.و البته نمک هم چنین منجر به نگهداری مایع و باد کردگی می شود.

8. کافئین

متخصصان بسیاری وجود دارند که می گویند حتی مقدار کمی کافئین نیز می تواند منجر به افسردگی شود. دلیل بیشتر کارشناسان، اثر مخرب کافئین روی خواب است. خواب آشفته می تواند به طور جدی به وضعیت ذهنی آسیب برساند.

9. سبوس گندم

این نام را همیشه در میان خوردنی های مفید مشاهده می کردید اما اینجا باید بگوییم که در مورد افسردگی این مسئله کمی متفاوت است چراکه سبوس گندم به دلیل وجود فیتیک اسید و فیبر جذب روی را محدود می سازد و همین کاهش روی اثر سو در افرادی که در معرض استرس و افسردگی هستند می گذارد.

مقدارکافی روی به خصوص برای افراد مضطرب اهمیت ویژه ای دارد، زیرا نشان داده اند کمبود آن رفتار عصبی و افسردگی را موجب می شود.

10. پنیر سویا

با این که سویا مملو از پروتیین کم چرب است، همچنین با آنزیم های گوارشی و پروتئاز می تواند بسته بندی شود که هضم پروتئین را به طور باور نکردنی دشوار می کند. سویا مس،بالایی دارد یک ماده معدنی مرتبط با رفتار مضطرب، و نفخ شکم است.

11. قهوه

قهوه مانند سوخت جت برای یک مغز نگران است. و یکی از بالاترین منابع حاوی کافئین است. کافئین نیز می تواند جذب مواد مغذی کلیدی را مانند ویتامین د و ویتامین های ب کند کند. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از مواد گیاهی، به طور طبیعی، به خصوص بابونه، می تواند جایگزین خوبی برای قهوه باشد.

غذایی که افسردگی را تحریک می کند

غذاهایی که افسردگی را تحریک میکند:

12. نان سبوس دار

گلوتن برای بسیاری از افراد مضطرب، به خصوص بیمارانی با بیماری سلیاک - که در میان آن ها اضطراب رایج است خوب نیست و زمانی که گلوتن حذف می شود، این رفتار هم ناپدید می شوند. اما حتی افراد با آلرژی های خفیف نیز به آن حساسیت دارند.

13. سوپ و غذاهای کنسرو شده

غذاهای فرآوری شده حاوی بیسفنول است که در اکثر غذاهای کنسروی و پلاستیکی وجود دارد می تواند باعث کاهش قابل توجهی ژن ها در بخش استرس مداری مغز می شود.

14. آب میوه

آب میوه ها فیبرندارند و حاوی فروکتوز هستند در نتیجه قند خون و هورمون استرس آدرنالین را بالا می برند. به عنوان یک قاعده کلی از نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند