Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@00:17:01 GMT

پنجاه بدر آیینی سنتی در قزوین برای طلب باران

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۴۲۲۸

پنجاه بدر آیینی سنتی در قزوین برای طلب باران

پنجاه بدر آیینی سنتی و خاص در قزوین است که در پنجاهمین روز سال و برای طلب باران برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ مراسم پنجاه بدر آیینی سنتی برای باران خواهی است که ۱۹اردیبهشت ماه برابر با پنجاهمین روز سال برگزار می شود که قزوینی ها در این روز با خواندن دعا و نماز طلب باران می کنند.

 

البته این آیین سنتی در سال جاری هم به دلیل شیوع کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار نمی شود ولی تبیین بخش هایی از این مراسم لازمه فراموش نکردن سنت هایی این چنینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مراسم پنجاه بدر در واقع آیینی برای طلب باران و یا شکرگذاری به پاس بارش های باران است که در گذشته قزوینی ها در این روز برای نزول باران دعا کرده و یا با خواندن نماز باران، از خداوند متعال سالی پر از باران و نعمت را طلب می کردند.

 

این آیین هر ساله در مصلای قزوین برگزار می شد و مردم با خواندن دعا و نماز طلب باران می کردند؛ مصلا مکانی در جنوب شهر قزوین است که مردم قزوین معتقد هست که امام رضا (ع) و یارانش هنگام گذر از قزوین در آن نماز خوانده و مکانی مقدس است.

 

در کنار ویژگی های معنوی این مراسم کهن، آیین پنجاه بدر با تفریح و گذراندن ساعتی از روز در دامان طبیعت و طبخ غذاهایی مخصوص این روز همراه است که دیماج و آش رشته از جمله این غذاها است که خانواده های قزوینی در کنار هم آن را صرف می کنند.

 

آیین پنجاه بدر به گفته کارشناسان میراث فرهنگ قدمتی بیش از یک هزار ساله دارد و برخی ها هم ریشه آن را پیش از تاریخ اسلام می دانند، البته گفته می شود این مراسم در گذشته در بیشتر نقاط ایران برگزار می شده و وجود معابد آناهیتا در شهرهای مختلف دلیل بر این ادعاست.

 

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: آیین سنتی پنجاه بدر باران پنجاه بدر طلب باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۴۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری با هدف معرفی آداب و رسوم و فرهنگ گل و گیاه، جذب گردشگر و افزایش رونق کسب و کار‌های مرتبط با صنعت گل و گلاب از امروز /۱۳ اردیبهشت/ در مجموعه گردشگری تالار شهر قزوین و مجموعه گردشگری کشاورزی روستای خوزنین برگزار شده است.

وی اضافه کرد: جشنواره گل محمدی و آیین گلابگیری مجموعه تالار شهر از تاریخ سیزدهم به مدت ۲۰ روز برپا خواهد بود که ویژه برنامه‌ای شاد و متنوع فرهنگی و هنری نیز در روز ۱۹ اردیبهشت همزمان با آیین کهن پنجاه به در برگزار خواهد شد.

خزائلی گفت: این جشنواره نیز از امروز تا ۲۸ اردیبهشت در مجموعه گردشگری کشاورزی واقع در باغستان این روستا دایر شده و در روز ۲۰ اردیبهشت که در تقویم ملی روز گل محمدی نامگذاری شده است، ویژه برنامه آن نیز برگزار خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: جشنواره‌های گل محمدی معمولا با استقبال خوبی از سوی مردم و گردشگران رو به رو بوده و امیدواریم با برنامه‌ریزی که برای برگزاری این ۲ رویداد انجام شده، شاهد حضور گسترده علاقمندان به آیین‌های سنتی و گردشگران در این مراسم باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • لغو مراسم آیینی سنتی کومسای در هورامان کردستان به دلیل بارندگی
  • آسمان قزوین فردا بارانی است
  • باران و تگرگ آسمان قزوین را فرامی‌گیرد
  • نگاهی به آخرین اخبار ورزشی سیزدهم اردیبهشت استان قزوین 
  • باران بهاری از فردا در استان قزوین
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا
  • ترافیک سنگین در جاده‌های شمال؛ بارش باران در ۲۰ استان
  • همراه با چند خبر ورزشی سیزدهم اردیبهشت استان قزوین 
  • باران بهاری میهمان استان قزوین می‌شود
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود