Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@17:38:31 GMT

راه اجابت دعا و پذیرش استغفارهای رمضانی ما

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۵۴۵۱

راه اجابت دعا و پذیرش استغفارهای رمضانی ما

وقتی از خدا تقاضا داریم، نگاهی هم به سوابق گذشته‌مان بكنیم. اگر اشتباه کرده‌ایم، اوّل معذرت خواهی بكنیم و بگوییم: خدایا! من را ببخش و بعد هم وقتی كه مي‌گوييم بد كرده‌ایم، نيّت‌مان اين باشد كه ديگر خطایی مرتکب نشویم و بعد با صدق نيّت، استغفار کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن بهترین فرصت است برای منتظران تا با تامل در آیات وحی، رسالت منتظرانه خود را بشناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، در سلسله مطالبی به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت و معاون آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) به آموزه های منتظرانه برخی از آیات می پردازیم:

 

«وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِيٓ أَسْتَجِبْ لَكُمْ؛ پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم»

دعا حالت انس و الفت روح و حصول آرامش و سکون برای جان آدمی را به ارمغان می آورد. در واقع، دعا بر اثر پالایش باطن، صفای قلب آورده و اندوه های مزاحم را زدوده و بر اثر آن سکون و آرامش بر نفس انسان را حاکم می سازد. از آنجا که انسان در دعا، طلب خواستن حاجت از خدا را دارد گویا مشتاق و دوست نزدیک و همراز خویش را یافته، از دیدارش خوشحال و از سخن گفتن با او لذت می برد مشکلاتش را با کمال اطمینان در میان می گذارد و پرده از رازهای دل بر می دارد و بر اثر آن به تزکیه نفس و سکون و آرامش چشمگیری می رسد. اگر آنچه از ائمه (ع) در دعاها رسیده باشد بخوانیم، چه بهتر والا هر جا دلت شکست و اصطلاحاً سیم‌ات به خدا وصل شد، هنگامه دعا است.

 

«وَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا؛ و از خدا آمرزش بخواه؛ زیرا خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است»

وقتی می ‌خواهی از خدا تقاضا كنی، نگاهی هم به سوابق گذشته‌مان بكنیم. اگر اشتباه کرده‌ایم، اوّل معذرت خواهی بكنیم و بگوییم: خدایا! من را ببخش و بعد هم وقتی كه مي‌گوييم بد كرده‌ایم، نيّت مان اين باشد كه ديگر خطایی مرتکب نشویم و بعد با صدق نيّت، استغفار كنیم. در لیالی قدر بخواهیم گناهانی كه كرده‌ايم و يادمان است به ذهن بياوریم، نه اینکه به زبان مان بياوریم و بعد در مورد آن‌هايی هم كه يادمان نيامده بگوییم: خدايا! همۀ خطاهايم را در نظر بیاور، و بعد در مقابل خدا بنا را بر این بگذاریم كه ديگر اين كارها را نكنيم.

پيغمبر اكرم (ص) در روایتی می فرمایند: هر شب از ماه رمضان خدا سه بار می ‌فرمايد: آيا كسی هست که از من درخواستي كند تا به او بدهم؟؛ آيا كسی هست توبه و رجوع به من بكند تا بپذيرم؟؛ كسی هست که از من پوزش طلبد؟ اینکه لااقل بگويد: خدايا! من بد كردم. همين که بگويد بد كردم، بلافاصله می ‌آمرزد.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: حجت الاسلام نصوری سبک زندگی منتظرانه ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۵۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی

دانشگاه جامع انقلاب اسلامی در هفت رشته در مقطع دکتری تخصصی دانشجو می پذیرد. - اخبار سیاسی -

مهدی شیری مدیر روابط عمومی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی، در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم از پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی (PhD) در هفت رشته برای سال تحصیلی 1403-1404 دانشگاه جامع انقلاب اسلامی خبر داد.

 به گفته وی روانشناسی تربیتی، حقوق بین الملل عمومی، مدیریت بحران،  مدیریت رسانه، مطالعات زنان و خانواده گرایش حقوق زن در اسلام، مطالعات زنان و خانواده گرایش مطالعات حقوق خانواده و مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی گرایش آینده پژوهی انقلاب اسلامی از جمله رشته هایی است که در این دانشگاه دانشجو جذب می شود.

علاقه مندان برای شرکت در آزمون این رشته ها می‌توانند تا 20 اردیبهشت 1403 به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • فرمولی برای اینکه در زندگی موفق باشیم
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم
  • درخواست اسرای صهیونیست از نتانیاهو درباره پذیرش توافق آتش بس
  • ۳۸۰۰ نفر به بدنه آموزش و پرورش ابتدایی استان اصفهان وارد می‌شوند
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • پذیرش بیش از ۳ هزار دانشجو در دانشگاه های لرستان