Web Analytics Made Easy - Statcounter

دقت در سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم‌السلام مشخص می‌کند آن بزرگان وقتی رسیدگی به بیماران را برای مردم تجویز می‌کردند،خود در وهله اول عامل به آن بودند.

پرستاری و مراقبت از بیماران، از کار افتادگان و مجروحان یکی از اموری است که در سبک زندگی انبیای الهی و اهل بیت علیهم السلام به شدت مورد توجه قرار می‌گرفت و آن بزرگان اهتمام و دقت فراوان نسبت به بیماران داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طوری که گویا این عمل، وظیفه و مسئولیتی است که نباید و نمی‌توان از آن سر باز زد و در عین حال اگر برای رضای خدا و در جهت انجام وظیفه شرعی صورت بگیرد، اجر و پاداش بسیار خواهد داشت.

 در گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام میرمحمد موسوی، استاد حوزه و محقق اسلامی انجام داده به جایگاه و اهمیت پرستاری و مراقبت از بیماران و مجروحان در سیره و سبک زندگی اولیای الهی علیهم السلام پرداخته است. آن‌طور که این پژوهشگر دینی شرح می‌دهد، وقتی به درستی و با دقت سبک زندگی نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که آن بزرگان وقتی عملی را برای مردم تجویز کرده و به آن تشویق می‌کردند، خودشان در وهله اول عامل به آن بودند. در مورد پرستاری از بیماران و مجروحان هم این نکته صادق است. به عنوان مثال علامه مجلسی مطلبی را از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام روایت کرده، مبنی بر اینکه آن حضرت فرموده‌اند: یک شب دچار تب شدید شدم و در اثر تب و بیماری به خواب رفتم. به همین علت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله تا صبح در کنار بالین من بود و شب را میان مراقبت از من و اقامه نماز تقسیم می‌کرد. بعد از نماز به سراغ من می‌آمد، از حالم جویا می‌شد. به من نگاه می‌کرد تا حالم را بداند و از اوضاعم اطلاع داشته باشد و تا صبح به همین صورت از من پرستاری و مراقبت کرد.

پرستاری از مجروحان و بیماران در صدر اسلام

عمدتاً حضرت زینب سلام‌الله علیها را به عنوان پرستار نمونه و الگو در سیره و سبک زندگی اسلامی می‌شناسیم. آیا اهتمام به پرستاری در سیره سایر پیشوایان دینی دیده می‌شود؟

وقتی زندگی و منش هر یک از بزرگان دینی و ائمه اطهار علیهم السلام را مرور می‌کنیم، به نمونه‌هایی از همت آن بزرگان به شغل پرستاری برخورد می‌کنیم که نشان می‌دهد این شغل تا چه اندازه مهم و تأثیرگذار بوده و چقدر پاداش دارد.

به عنوان مثال در روایتی به ماجرای جنگ احد اشاره شده و ماجرای پرستاری از مجروحان این جنگ به اندازه‌ای دارای اهمیت بوده که به دستور رسول خدا صلی‌الله علیه و آله، چادر پرستاری در مسجد بر پا شد. چراکه در جنگ احد علاوه بر اینکه تعدادی از رزمندگان اسلام به شهادت رسیدند، تعدادی هم مجروح شده بودند. در این میان گروهی از مردم و به خصوص حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها به رسیدگی به حال مجروحان و درمان آن‌ها می‌پرداختند.

در جنگ احزاب هم چنین اتفاقی افتاد. به طوری که در این جنگ یکی از یاران نزدیک به پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به شدت مجروح شده بود. به فرموده رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله، آن مجروح را به مسجد بردند و یکی از بانوان بزرگواری که برای پرستاری در آنجا حضور داشت، به مراقبت و رسیدگی به او پرداخت.

بیشتر بخوانید

ماجرای سفر خارق‌العاده پیامبر(ص) و مشاهده سدره المنتهی در قرآن

مرور نکات کمتر عنوان‌شده از زندگی امام علی (ع)/ چرا در شب شهادت امام، فرزندانشان در مسجد کوفه نبودند؟

اینفوگرافیک آشنایی با محل شهادت امام علی (ع)

پرستاری حضرت یوسف(ع) از زندانیان

به غیر از نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله، آیا سنت نیکوی پرستاری در سیره و سبک زندگی سایر انبیای الهی علیهم السلام هم وجود داشته است؟

بله. همه پیامبران خدا علیهم السلام به رسیدگی به امور مردم، رسیدگی و عیادت از بیماران و مراقبت از نیازمندان اهتمام داشتند. به طوری که در زندگی‌نامه حضرت یوسف علیه السلام هم مشاهده می‌کنیم آن حضرت با وجود اینکه مدت‌ها در زندان، اسیر شده بودند اما لحظه‌ای از رسیدگی به امور زندانی‌های بیمار کوتاهی نمی‌کردند.

به طوری که یکی از کارهای عمده آن حضرت در زندان این بوده که به زندانی‌های بیمار و درمانده کمک کرده و از آن‌ها پرستاری کنند. خدمات حضرت یوسف علیه السلام به زندانیان و رسیدگی و مراقبت ایشان از آن‌ها به قدری بود که از آن حضرت با لقب نیکوکار و محسن یاد می‌کردند. حتی عده‌ای از مفسران قرآن کریم بر این باورند که آن حضرت به پرستاری از اسیران، پرستاری از آن‌ها و رسیدگی به نیاز آن‌ها می‌پرداختند به همین علت خداوند در قرآن کریم ایشان را از نیکوکاران نام برده است.

آنجا که در آیه 36 سوره مبارکه یوسف به این مطلب اشاره می‌کند که دو زندانی از حضرت یوسف علیه السلام تعبیر خواب خود را سؤال می‌کنند و در ادامه می‌گویند: «إِنَّا نَرَاک مِنَ الْمُحْسِنِینَ؛ تو را از نیکوکاران می‌‏بینیم.»

پرستاری پیغمبر اکرم(ص) از امام علی(ع)

اشاره کردید که در صدر اسلام، سنت نیکوی پرستاری رواج داشت. آیا شخص نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله هم به این کار پسندیده اهتمام داشتند؟

وقتی به درستی و با دقت سبک زندگی نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که آن بزرگان وقتی عملی را برای مردم تجویز کرده و به آن تشویق می‌کردند، خودشان در وهله اول عامل به آن بودند. در مورد پرستاری از بیماران و مجروحان هم این نکته صادق است.

به عنوان مثال علامه مجلسی مطلبی را از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام روایت کرده، مبنی بر اینکه آن حضرت فرموده‌اند: یک شب دچار تب شدید شدم و در اثر تب و بیماری به خواب رفتم. به همین علت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله تا صبح در کنار بالین من بود و شب را میان مراقبت از من و اقامه نماز تقسیم می‌کرد. بعد از نماز به سراغ من می‌آمد، از حالم جویا می‌شد. به من نگاه می‌کرد تا حالم را بداند و از اوضاعم اطلاع داشته باشد و تا صبح به همین صورت از من پرستاری و مراقبت کرد.

بعد از نماز هم در حق من و برای سلامتی‌ام دعا کرده و فرمود: «خدایا! علی را شفا بده و به او سلامتی ببخش که به خاطر بیماری او تا صبح نخوابیدم.»

پرستاری امام علی(ع) از حضرت زهرا(س)

امام علی علیه السلام هم در دوران بیماری حضرت زهرا سلام‌الله علیها از ایشان پرستاری می‌کردند.

همین‌طور است. وقتی حضرت زهرا سلام‌الله علیها در اواخر عمر شریف خود مجروح شده و در بستر بیماری بودند، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام شخصاً عهده‌دار پرستاری و مراقبت از ایشان شدند. البته در این کار اسماء بنت عمیس هم به آن حضرت کمک می‌کرد. این نوع پرستاری و خدمت‌رسانی به همسر یکی از بهترین الگوها برای پرستاری از همسر در دوران بیماری و رنج است که باید از آن حضرت یاد بگیریم.

مراقبت حضرت زهرا(س) از پدر بزرگوارشان

حال که به ماجرای بیماری حضرت زهرا سلام‌الله علیها اشاره شد، این سؤال به ذهن خطور می‌کند که آن حضرت را با لقب «ام ابیها» می‌شناسیم. آیا نمونه‌ای مراقبت و پرستاری ایشان از پدر گرامی‌شان یعنی رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در تاریخ اسلام و روایت‌ها ثبت شده است؟

یکی از ماجراها به دوران جنگ احد مربوط است. در طی جنگ احد صدمه‌های زیادی به مسلمانان وارد شد و تعداد شهدای اسلام زیاد بود. همچنین عده زیادی از امت اسلام مجروح شده و آسیب دیدند. حتی در این جنگ سنگی از سوی لشکر دشمن به سر مبارک نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله اصابت کرد، به طوری که دندان آن حضرت شکست. در اثر اصابت‌های جنگی، سر ایشان هم جراحت برداشت و خون بر روی مبارکشان ریخت.

وقتی خبر به حضرت زهرا سلام‌الله علیها رسید، ایشان همراه تعدادی از زنان مسلمان و مؤمن، خود را به میدان احد رسانده و به پرستاری از مجروحان این جنگ مشغول شدند. به طوری که حضرت زهرا سلام‌الله علیها با دست خود خون ناشی از جراحت پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را می‌شستند و امام علی علیه السلام در این کار به ایشان کمک می‌کردند. چون خون سر حضرت بند نمی‌آمد و خونریزی همچنان ادامه داشت، تکه‌ای از حصیر را سوزانده و خاکستر آن را روی زخم گذاشتند تا خون بند بیاید.

پرستار دشت کربلا

با این توضیحات، حضرت زینب سلام‌الله علیها که به عنوان پرستار در صحرای کربلا شناخته می‌شوند، این سنت حسنه را از مادر گرامی خود آموخته‌اند. درست است؟

بله. در جریان واقعه کربلا، امام سجاد علیه السلام به شدت بیمار بودند و در این میان، حضرت زینب سلام‌الله علیها پرستاری از آن حضرت را بر عهده داشتند. به طوری که امام سجاد علیه السلام درباره این ماجرا فرموده‌اند که: «شب عاشورا که فردای آن، پدر به شهادت رسید، من نشسته بودم و عمه‌ام حضرت زینب سلام‌الله علیها در کنارم بود و از من پرستاری می‌کرد.»

این سیره و اهتمام آن بزرگان به امر پرستاری نشان می‌دهد این عمل تا چه اندازه دارای اهمیت بوده و چه اجر و پاداش بزرگی در نزد خدای متعال دارد. اگر کسی با یک بیمار به صورت محبت‌آمیز و مهربانانه برخورد کرد و مثل خواهر یا بردار عزیزی از او مراقبت و پرستاری و مدام مراعات احوال او را کند، در عین اینکه این عمل را برای رضایت الهی در نظر داشته و به آن اهتمام داشته باشد، قطعاً در حال عبادت بوده و از پاداش و اجر والایی برخوردار خواهد شد.

این نکته را امام خمینی رحمة الله علیه به خوبی عنوان کرده‌اند که: «این شغل پرستاری از شغل‌های بسیار شریفی است که اگر چنانچه انسان با وظایف انسانی و شرعی خودش بکند، این یک عبادتی است که در فراز عبادت‌های درجه اول است. پرستاری از بیمار امر بسیار مشکلی است، لکن خیلی ارزشمند است.»

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ماه رمضان پرستاری رسول خدا صلی الله علیه و آله حضرت زینب سلام الله علیها حضرت زهرا سلام الله علیها اسلام صلی الله علیه و آله امام علی علیه السلام بیماران و مجروحان پرستاری و مراقبت پرستاری از بیمار نبی مکرم اسلام علیهم السلام حضرت یوسف ع امام علی ع آن حضرت آن بزرگان مجروح شده سبک زندگی جنگ احد تا صبح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شاهدان عینی گفتند: نیروهای بزرگی از ارتش اشغالگر به منطقه شرقی نابلس هجوم بردند تا از ورود شهرک نشینان به آرامگاه یوسف (ع) محافظت کنند.

آنها تاکید کردند که درگیری بین ده‌ها شهروند و ارتش رخ داد که در آن ارتش از گلوله‌های واقعی و بمب‌های گازی استفاده کرد.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نیروهای اشغالگر به تعدادی از محله‌های شرقی نابلس نیز یورش بردند و قبل از عقب نشینی، خانه‌ها را تفتیش کردند.

خبرنگار الجزیره نیز گفت: ارتش اشغالگر به اردوگاه بلاطه در شهر نابلس یورش برد و خانه‌ای را محاصره کرد.

منابع محلی از زخمی شدن یک جوان فلسطینی در درگیری‌های مسلحانه پس از هجوم به این شهر خبر دادند.

«آرامگاه حضرت یوسف (ع)» در ضلع شرقی نابلس واقع است که تحت کنترل فلسطینیان است و شهرک نشینان ادعا می‌کنند که از زمان اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، این مکان مقدس برای آنها است.

همچنین از سوی دیگر، نیروهای رژیم صهیونیستی با تشدید اقدامات خود در ورودی مسجد الاقصی و شهر قدیمی قدس اشغالی، ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی را در بامداد روز جمعه محدود کردند.

منابع محلی گزارش دادند که نیروهای اشغالگر از ورود ده‌ها جوان بیت المقدس و فلسطینی‌هایی از داخل اراضی اشغال شده در سال ۱۹۴۸ برای اقامه نماز صبح به مسجد الاقصی جلوگیری کردند.

هزاران نمازگزار با وجود محدودیت‌های صهیونیست‌ها توانستند خود را به مسجد الاقصی برسانند و در نمازخانه‌ها و صحن‌های آن نماز صبح را بخوانند و تا نماز جمعه در آنجا بمانند.

ده‌ها مرد و زن تبعیدی مستقر در مسجدالاقصی، علی‌رغم تهدیدها و محدودیت‌های اشغالگران، نماز صبح را در مجاورت مسجد الاقصی و در خیابان‌های شهر قدیمی در نزدیک‌ترین نقطه‌ای که می‌توانستند به جا آوردند.

همزمان با جشن موسوم به «پسح عبری» در چهارمین روز متوالی، نیروهای اشغالگر همچنان شهر اشغالی قدس را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند.

نیروهای اشغالگر به شدت در شهر قدیمی قدس مستقر شده‌اند و ادعا می‌کنند که جشن‌های شهرک نشینانی را که در روزهای گذشته یورش‌های تحریک آمیز انجام داده‌اند، تامین می‌کنند.

روز پنج شنبه بیش از ۱۶۷۹ شهرک نشین تحت حفاظت شدید امنیتی نیروهای اشغالگر به مسجد الاقصی هجوم بردند و در آنجا مراسم تلمودی برگزار کردند و نیروهای اشغالگر از حضور ساکنان و نمازگزاران در محل جلوگیری کردند.

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)