Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر عباس کربلاییان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، در رابطه با اشاره به گلایه هیات سوارکاری مبنی بر نبود حمایت جهاد کشاورزی از پرورش دهندگان اسب، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۸ طی تصویب قانون نظام جامع دامپروری کشور توسط مجلس شورای اسلامی اسب بعنوان دام با کاربریهایی مثل سواری آزاد ، ورزش گردشگری و... در نظر گرفته شد و همانند سایر دامها کلیه ی مسائل مربوط به آن از جمله بهداشت و درمان ، اصلاح نژاد، مسائل تغذیه ، ساختمان و تاسیسات و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به صورت قانونی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد ولی به هر دلیل کار میکروچیپ گذاری، ثبت و صدور شناسنامه اسب ها طی یک قرار داد نه چندان مدون و قانونی به فدراسیون سوارکاری واگذار شد.

وی افزود: متاسفانه فدراسیون سوارکاری که نهادی غیر دولتی بوده، طی سال های مسئولیت خود عملکرد نامناسبی از جمله گم‌ شدن‌ قریب ۳۰۰۰ نمونه مو اسبهایی که اسبداران با پرداخت هزینه آن منتظر جواب آزمایش دی ان ای بودند و همچنین  عدم پاسخگویی آن ها و عودت  این پول و یا سایر تخلفات از جمله واردات بی رویه و غیر کارشناسی و به صورت دلالی بود که به ذخا ئر ژنی داخلی به شدت آسیب وارد نمود که در مجموع با شکایت جمعی از اسبداران و تشکلهای آن ها منجر شد.

کارشناس بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گفت: پس از مشکلاتی که فدراسیون ایجاد کرد  با رای بازرسی کل کشور این مسئولیت از فدراسیون سوارکاری ستانده و دوباره به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شد و از سال ۱۳۹۷ با مسئولیت مستقیم مرکز اصلاح دام کشور  زیر نظر وزارتخانه و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور که هردو جزء معاونت تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی هستند  بعنوان پیمانکار  درحال فعالیت بوده و بر خلاف فدراسیون سوارکاری هردو دارای کادر متخصص اصلاح نژاد دام، آزمایشگاههای مجهز و به روز ژنتیک، فارمهای گسترده در این زمینه می باشند. 

کربلاییان تصریح کرد: فرآِیند ثبت که شامل:  شماره گذاری، نمونه برداری، تشکیل پرونده و آزمایش دی ان ای که از  نخستین قدمهای اصلاح نژاد هر دام میباشد و کاری تخصصی است که و هرگونه غفلت درآن میتواند ضررهای جبران ناپذیری را متوجه هر فرد دام یا حتی تیره و خط خونی آن دام وارد سازد به عهده جهاد کشاورزی است.

کارشناس بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: گم شدن‌نمونه های مو توسط فدراسیون نوعی انقطاع در خط خونی بسیاری از اسب ها بوجود آورد که همه جزء ذخائر ژنی محسوب شده و ارزش بسیار زیادی دارد  و افزود: واگذاری این امر خطیر به یک‌نهاد غیر تخصصی بسیار اشتباه بوده و ضررهای بسیار زیادی را به صنعت پرورش اسب وارد ساخته که متاسفانه علی رغم صراحت رای نهاد قوه قضاییه که تاکنون هیچ رایی دال بر ابطال رای قبلی باشد  به لحاظ وجود منافع مادی از این رای تمکین ننموده و فدراسیون همچنان با اقسام حیل و روابط نامانوس و با صدور اطلاعیه در دنیای مجازی و مانع تراشی برای اسب هایی که در میادین مسابقه حاضر میشوند  سعی در گمراهی بهره برداران را دارد.

کربلاییان ادامه داد:  وزارت جهاد کشاورزی کماکان به انجام وظیفه ی خود ادامه داده و از زمان خلعید فدراسیون تاکنون قریب ۸۰۰۰ راس اسب را ثبت نموده و کلیه ی مراحل این کار شامل میکروچیپ گذاری ، نمونه برداری مو ، تشکیل پرونده ، آزمایش دی ان ای ، ثبت سیلمی ، صدور برگ کشش و... را انجام و به بهره برداران  پاسخگو بوده است. 

وی در ادامه افزود: در یک پروسه زمانی مشخص و با وجود مشکلاتی مثل همه گیری کرونا کما کان به این امر مشغول بوده و در زمینه تامین خوراک نیز با توجه به گرانی نهاده ها و مشکلات سهمیه بندی با مکاتبه با مرکز ، سعی در اختصاص سهمیه برای این دام داشته و تاکنون نیز بدون لطمه به سهمیه سایر دام ها برای اسبهایی که میکروچیپ قانونی داشته اند خدماتی در این خصوص ارائه نموده است و امید داریم پس در نتیجه ی مکاتبات انجام شده  سهمیه خوراک اسب داران بصورتی مرتب همه ماهه از سوی دولت محقق و در اختیار این قشر زحمتکش قرار گیرد. 

کارشناس جهاد کشاورزی یزد در پایان ایجاد زیر ساخت لازم برای افراد مستعد را از  دیگر اقدامات این سازمان بیان کرد و گفت: جهاد کشاورزی در چند شهرستان با اختصاص زمین برای پهنه ی ویژه پرورش اسب در واگذاری زمین به افراد واجد شرایط اقدام نموده است.

انتهای پیام/ز

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی یزد اسب صنعت استان یزد خبرگزاری فارس وزارت جهاد کشاورزی فدراسیون سوارکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۶۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان

دریافت 53 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6088680

دیگر خبرها

  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • داورزن هزار و ۷۰۰ نفر شتر دارد
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری
  • ایجاد 13 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان