Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم چهارمحال و بختیاری در ماه رمضان آیین و رسومات زیبایی دارند و این رسومات در شب بیست و هفتم ماه رمضان ویژه‌تر است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ ما ایرانی‌ها در بیشتر مناسبت‌های ایرانی-اسلامی ازجمله عید نوروز، اعیاد دینی، ایام عزاداری‌های مذهبی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. آیین و رسوم متفاوتی داریم که در هر استان و حتی در هر شهر و روستا متفاوت بوده و این نشات گرفته از فرهنگ اصیل و تاریخ کهن ایرانیان است.

ماه رمضان ازجمله ماه‌هایی است که هر شهر و روستایی به فراخور موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی و همچنین فرهنگ منطقه خود در مناسبت‌های متفاوت آن ازجمله شب‌های قدر، ایام شهادت امام علی (ع)، افطار و عید فطر رسم و رسوم خاصی داشته که شناخت و مطالعه آن در جای خود خالی از لطف نیست.

چهارمحال و بختیاری نیز از این امر مستثنی نبوده و در ماه مبارک رمضان در کنار رسومی چون دادن هدیه تحت عنوان سَرافطاری به نوعروسان از سوی خانواده عروس و داماد، طبخ نان یوخا قبل از ماه رمضان، خواندن ذکر "لا اله الا الله" به نخود و نُقل، پخت آش نذری در عید فطر، بردن عیدی برای نوعروسان در عید فطر آدابی نیز برای ۲۶ و ۲۷ ماه رمضان دارند.

مردم این استان باتوجه به این روایت که قرآن در بیست و هفت ماه رمضان نازل شده است این روز را گرامی می‌دارند و در بیشتر نقاط در روز ۲۶ و ۲۷ ماه رمضان اقدام به طبخ کاکولی که به‌نوعی شیرینی سنتی این استان است و مانند نان در تنور پخته می‌شود، می‌کنند، این شیرینی محلی در بروجن و فرخشهر هم طبخ می‌شود و در بروجن به آن کپچی گفته می‌شود.


میزان کاکولی پخته شده بستگی به بضاعت هر خانوار دارد و توسط بانوان پخته می‌شود، شهرکردی‌ها این شیرینی محلی را بعد از طبخ در امام‌زاده حلیمه و حکیمه خاتون در بین نمازگزاران و زائران توزیع می‌کنند.

عده‌ای دیگر از شهرکردی‌ها در شب بیست و هفتم اقدام به برگزاری احیا در خانه‌هایشان کرده و این شب را نیز به‌عنوان یکی از شب‌های قدر قبول دارند، به این ترتیب که با دعوت اقوام و آشنایان آداب و رسوم شب قدر را به جا آورده و با این امید که شاید این شب هم ازجمله شب‌های قدر است به دنبال کسب ثواب و بخشیده شدن در آن هستند.

علاوه‌بر آن آیین‌های معنوی احیای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به‌عنوان آخرین شب از لیالی پر فیض قدر در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی شهر‌ها و روستا‌های چهارمحال و بختیاری نیز برپا می‌شود.

برخی از شهرکردی‌ها در عصر روز بیست و هفتم اقدام به توزیع حنا در امام‌زاده شهرکرد کرده که با هدف حاجت‌روایی صورت می‌گیرد.

برخی از زنان پس از اقامه نماز صبح، به امام‌زاده می‌آیند و حنا را تا عصر کنار ضریح امام‌زاده حلیمه و حکمیه نگهداری می‌کنند.

آیین حنابَران در عصرگاه روز ۲۷ ماه مبارک رمضان قدمتی تاریخی دارد و حنابَران در نزد بانوان این استان به "حنای مراد" و "حنای اولاد" تقسیم می‌شود.

در آیین حنابَران زنان ظرف حنا را در صحن امامزاده می‌چرخانند و هر کدام از آن‌ها یک قاشق از محتوای حنای خشک را از ظرفی دیگر در ظرف خود می‌ریزند  و از ظرف حنای خود نیز قاشقی به زنان دیگر هدیه می‌دهند.

پخت شله‌زرد، آش و... از دیگر اقداماتی است که در این روز صورت می‌گیرد و بیشتر خانواده‌ها نذری که برای سلامتی خود و فرزندانشان آماده می‌کنند را در این روز طبخ و توزیع کرده و برای آن ارزش والایی قائل هستند.

از آنجایی که مردم این استان معتقد هستند حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در روز ۲۷ ماه مبارک رمضان با هم ازدواج کردند بیشتر نذری‌هایی که برای این روز انتخاب می‌گردد شیرین بوده و با هدف شیرین شدن کام مردم توزیع می‌شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان بیست و هفتم ماه رمضان امام زاده ۲۷ ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۷۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)، این لایحه را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس در برخی از مواد، بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزیدند. همچنین به پیشنهاد احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم، عبارت «دولت مکلف است» به عبارت «دولت مجاز است» تغییر کرد.

متن کامل اصلاحات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۷-۱۴۰۳) را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد
  • ایرادات «لایحه برنامه هفتم توسعه» رفع شد
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • بهترین بازیکن و آقای گل آسیا: حس هفتم تیم‌ملی
  • برگزاری هفته هفتم اسب دوانی در یزد
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند