Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@13:10:06 GMT

زیارت و گردشگری نقش کلیدی در حیات اجتماعی شهر دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۷۴۹۷

زیارت و گردشگری نقش کلیدی در حیات اجتماعی شهر دارد

یوسفی گفت: زیارت و گردشگری هر دو نقش کلیدی در حیات اجتماعی شهر اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد و در روابط و مناسبات اجتماعی بسیار تعیین کننده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «علی یوسفی» در جلسه ای که با موضوع مدیریت شهری و توسعه شهری برگزار شد؛ بیان کرد: انتخابات در سطح محلی به ویژه انتخابات شورا ارتباط زیادی با مدیریت شهری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این استاد دانشگاه گفت: انتخابات محلی در ایران به ویژه در سطح شورا علاوه بر اینکه نتایج عملی و ملموسی می تواند داشته باشد بسیاری از مشکلات را در سطح محله از طریق انتخاب افراد شایسته و مجرب به عنوان اعضای شورا می توان سرو سامان داد.


وی اظهار داشت: اگر در ابران دموکراسی بخواهد پا بگیرد نقطه عظیمت آن انتخابات محلی و بعد انتخاب در سطح روستا، انتخاب در سطح شهر و بعد نمایندگی مجلس و سطوح بالاتر است . گاهی ابن عفلت وحود دارد که انتخابات محلی تحت الشعاع انتخابات ملی قرار می گیرد.


یوسفی بیان کرد: البته انتخابات محلی می تواند نجات بخش انتخابات ملی باشد به جهت اینکه انگیزه های محلی در این انتخابات دخیل هستند و افراد به دلایل کاملا محلی برانگیخته می شوند که رای بیاورند و بر اساس برآورد ما مجموع آرا غیر سیاسی در انتخابات شورا در مشهد به مراتب بیش از آرای سیاسی است و این اختصاص به مشهد ندارد.


وی تصریح کرد: خود این مطالبات و دعدغه های محلی هم در رای دادن و هم در کاندیدا شدن نقش زیادی می تواند داشته باشد .لذا اصلی ترین ماموریت شوار چه آنجایی که باید به اموال شهرداری نظارت کند و چه آنجایی که باید خود پیشنهاد دهنده برنامه برای اداره بهتر شهر باشد هر دو به شرایط زندگی و امور شهر کاملا مرتبط است.


این استاد دانشگاه گفت: زیارت و گردشگری هر دو نقش کلیدی در حیات اجتماعی شهر اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد و در روابط و مناسبات اجتماعی بسیار تعیین کننده است یعنی شهر و فضای شهر کاملا در تسخیر مقولات زیارت و گردشگری است.


وی با بیان اینکه زیارت پیشتاز توسعه در شهر مشهد است و کل حیات اقتصادی و اجتماعی شهر وابسته به این است؛ افزود: گردش مالی مرتبط با امر زیارت و گردشگری از انواع و اقسام کسب و کارها و خدمات و محصولات که در این شهر توزیع می شود و در جریان می افتد، مجموع بناها و فضاهایی که تولید و مصرف می شود از جمله هتل ها و مغازه ها و اقتصاد شهر به شدت به مقوله زیارت و گردشگری وابسته است و نه تنها اقتصاد بلکه بخش مهمی از باورهایی که در این جامعه و این شهر جریان دارد وابسته به مقوله زیارت است.


یوسفی اظهار داشت: روابط و مناسبات اجتماعی به شدن تحت تاثیر این مقوله است و باید مدیریتی سرکار بیاید که این نبض حیاتی را خوب درک کند لذا انتخابات به بهبود شرایط می تواند بسیار کمک کند و برعکس آن انتخاب نادرست شرایط را بدتر کند.


وی اظهار داشت: شورای شهر، شورای شهر و نه شورای شهرداری است ولی با مسئله حاکمیتی و قانونی روبرو است اگر چه شورا و شهرداری تلاش می کنند قدرت و مدیریت را تقسیم کنند ولی مدیریت محلی مشارکتی تحت حکمرانی شورا در سطح شهر فقط در چارچوب محلی رقم نمی خورد .


این استاد دانشگاه گفت: ساختار متمرکز در سطح محلی را به راحتی نمی توانید از ساختار متمرکزی که در کشور وجود دارد مستقل کنید. لذا سالهاست سمیارنهای محلی با موضوع مدیریت واحد شهری برگزار می شود اما موانع حاکمیتی و قانونی وجود دارد.


وی افزود: شهرداری به معنی شهردار حکمرانی شهری را بر عهده دارد ولی به صورت کدخدا منشی و مصلحت اندیشانه تلاش هایی صورت می گیرد و عملا قلمرو فعالیت شورا در قلمرو شهرداری قرار گرفته لذا مردم تفکیک زیادی بین شورا و شهرداری قائل نیستند در حالی که این گونه نیست.

پایان پیام/648

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیریت شهری و شورای شهر زیارت و گردشگری انتخابات زیارت و گردشگری انتخابات محلی اجتماعی شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۷۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از شهرداران، شورا‌ها و دهیاران نمونه چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی شورا‌ها باحضور استاندار  از ۱۲ دهیار، ۱۲ شورا و ۹ شهردار نمونه استان درمراسم روزملی شوراها و جشنواره استانی شهریار قدردانی شد.
علی محمدی مدیرکل دفتر امور شهری وشورا‌های استانداری استان انتخاب شهرداران و شورا‌های نمونه را درسه شاخصه پاسخگویی و درگاه‌های ارتباطی با مردم، ارزیابی عملکرد و بازرسی عنوان کرد وگفت: برخی شهرداری‌ها ازجمله شهرداری شهرکرد با موفقیت درسه شاخصه به طور همزمان شهرداری برتر استان برتر شد.
زاهدی مدیرکل دفتر امورروستایی وشورا‌های استانداری استان هم تعامل دوسویه، اقدامات عمرانی و توسعه روستا‌ها دربخش‌های مختلف را از مهمترین شاخص‌های انتخاب ۱۲ دهیاری نمونه دراستان دانست.
استاندار چهارمحال وبختیاری هم ثمره تعامل شورا‌های استان با مدیران دستگاه‌های اجرایی در پیگیری حل مشکلات استان، دو سفر رئیس جمهور در ۲ سال متوالی با دستاورد‌های بزرگ درتأمین آب شرب پایدار، توسعه راه‌ها و کشت گلخانه‌ای دربخش کشاورزی دانست.
غلامعلی حیدری مشارکت مردم در سرمایه گذاری‌ها، کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع معارضات اجتماعی را مهمترین راهبرد شورا‌های شهری وروستایی برای توسعه استان درسال جاری برشمرد.
منتخب مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کیار وکوهرنگ درمجلس دوازدهم هم مبدا توسعه را روستا دانست و گفت: می‌توان با ابتکار عمل وفرهنگ سازی مشارکت مردم بویژه روستائیان را درهمه طرح‌های توسعه‌ای کلید زد ونتیجه آن قطعاً به توسعه همه جانبه منجر می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • افزایش سرعت سقوط آزاد سوناک بعد از انتخابات محلی انگلیس
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • صادق خان با کسب سومین دور شهرداری لندن رکوردشکنی کرد
  • نتایج فاجعه بار سوناک و محافظه کاران در انتخابات محلی انگلیس
  • شهر و حیات مدنی
  • بوریس جانسون از رای‌دادن در انتخابات محلی باز ماند
  • شکست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی
  • غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس
  • منع جانسون از شرکت در انتخابات محلی به دلیل نقض قانون
  • تجلیل از شهرداران، شورا‌ها و دهیاران نمونه چهارمحال و بختیاری