Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@15:59:20 GMT

ایران در بخش آموزش عالی جایگاه خوبی در جهان دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۷۹۷۴

ایران در بخش آموزش عالی جایگاه خوبی در جهان دارد

به گزارش  روز یکشنبه وزارت علوم، منصور غلامی در نشست هم اندیشی استادان دانشگاه‌ها و مسوولان آموزش عالی کشور، اظهار داشت: بهره‌وری، بهره‌مندی و تقویت علم و دانش تولید شده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور از مواردی است که باید به آن توجه شود.

وی درخصوص انتظارات از توسعه آموزش عالی کشور، تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دستاوردهای بسیار ارزشمندی توسط مجموعه آموزش عالی کشور به دست آمده مانند تربیت نیروی انسانی در حد خودکفایی کشور و انجام پژوهش‌هایی که در مقایسه با نیازهای جهانی جایگاه ارزشمند و افتخارآمیزی فراهم آورده و قابل توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم افزود: آنچه که در دهه اخیر اتفاق افتاده در تبدیل علم به فناوری و فناوری‌هایی که به نوبه خود در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف گره‌گشا بوده و هستند و در آینده نیز گره‌گشایی‌هایی بزرگ‌تر و مهم‌تر را به دنبال خواهند داشت.

غلامی به نگاه آموزش عالی به بدنه جامعه که در سال‌های گذشته شکل گرفته است،  اشاره کرد و گفت: در گذشته بخش‌های مختلف آموزش عالی و توانمندی‌های علمی را کمتر در جای خودش قرار دادیم. بسیاری از بخش‌های صنعتی در ادوار گذشته بدون آنکه نیازی به بخش آموزش عالی به عنوان متولی تامین علم و دانش و راهگشایی در مسایل و مشکلات توجه شده باشند یک نوع بی‌نیازی احساس می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سال های ۸۹ و ۹۴ در نشست با اساتید دانشگاه ها و دانشگاهیان که تاکید فرمودند: «باید برای وضعیت آموزش عالی کشور تدبیر کرد»؛ طبیعتاً در این راستا نیاز به یک طراحی و بازنگری در حوزه آموزش عالی بوده و هست.

وی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ طرح ساماندهی آموزش عالی را به وزارت علوم ابلاغ کرد که کمی اجرای آن طولانی شد؛ ولی از سال ۹۷ با دقت و انرژی که همکاران گذاشتند همچنین با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: این طرح در واقع برای بازچینش مجموعه آموزش عالی کشور فعالیت می‌کند و یک کار کارشناسی بزرگ و بسیار دقیق است که امیدواریم آن را به تحقق برسانیم.

وزیر علوم در ادامه در خصوص این که در آینده پیش رو چه انتظاراتی از آموزش عالی وجود دارد، گفت: در این راستا یک کارگروه آینده‌پژوهی در حوزه آموزش عالی تشکیل شده که شعبی از آن در دانشگاه‌ها با نگاه به آینده که به سرعت در حال تحول و گذر از وضع فعلی به وضعیت جدید است، مشغول فعالیت هستند.

غلامی ادامه داد: هم‌اکنون جایگاه خوبی در سطح جهان داریم و حتماً برای سال‌های آینده نیز باید برنامه‌ریزی کنیم که این جایگاه حفظ شود.

وی با بیان این که در حوزه فناوری‌ها باید نگاه مان به آینده نسبتاً دوری باشد، افزود: آنچه استفاده می‌کنیم بخشی مربوط به مواردی است که در دنیا انجام می‌شود؛ ما یا به دنبال آنها و یا خیلی نزدیک به آنها حرکت می‌کنیم اما وقتی به آنچه که در آینده نزدیک قرار است اتفاق بیافتد، می نگریم، تحولات عمیق، سریع و گسترده در دنیا اتفاق می‌افتد که نیاز است جامعه علمی را به آن سمت ببریم.

وزیر علوم ابراز امیدواری کرد تلاش‌هایی که در کشور صورت گرفته، به سمتی حرکت کند که بتوانیم یک مجموعه حکمرانی علمی منظم، منسجم و با اجزای توانمند به جامعه عرضه کنیم و حاصل این باشد که هر بخش نقش خود را به حد کمال انجام دهد تا کل مجموعه، این کشتی بزرگ را به سلامت و با هدفمندی به ساحل مقصود و آرزوها که در آینده تجلی می‌کند، برساند.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه منصور غلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه منصور غلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه منصور غلامی اخبار کنکور آموزش عالی کشور دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۷۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عصر امروز، آغاز نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سومین جلسه کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول در دانشگاه اصفهان گفت: این رویداد بین المللی با حضور محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، مدیران ارشد صنعت هسته‌ای، متخصصان داخلی و خارجی و ... عصر امروز در اصفهان برگزار می‌شود.
در این نشست هدف از این طرح را ساماندهی رشته های تحصیلی بویژه در مقطع کارشناسی عنوان کرد و گفت؛ پیاده سازی استانی آمایش عالی و مدیریت طرح تحول استان اصفهان ضروری است.قاسم عموعابدینی افزود ؛کارگروه استاتی در هر استان تشکیل و موارد مرتبط با تکالیف مقرر در بند آمایش آموزش عالی در سطح استان را بررسی ، تدوین و به شورای گسترش آموزش عالی پیشنهاد می دهد. وی گفت ؛ آموزش عالی در سطح استان با هدف رعایت اصل عدالت آموزشی و توجه به نقاط محروم و مرزی الزامی است.

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • دلیل خشم آلگری: در این وضعیت ریسک نکنید
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم وفنون هسته‌ای دراصفهان آغاز می‌شود
  • عصر امروز، آغاز نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کشور را سروسامان می‌دهد
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران