ظلم به مردم در همین دنیا دامنگیر گناهکار میشود
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۸۳۴۳
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی رسانه ای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان که در جوار ضریح مطهر بانوی کرامت ضبط و از شبکه سه سیما منعکس شد، اظهار کرد: حضرت لوط(ع) پیامبری در زمان حضرت ابراهیم(ع) بود و حضرت ابراهیم(ع) ایشان را به فرمان الهی برای هدایت مردمی که اهل فساد، فحشاء، قمار، مجالس مختلط و همجنس گرایی بودند فرستاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه قوم لوط ازوداج و روابط خانوادگی را کنار گذاشته بودند و فساد آنها را گرفته بود، گفت: حضرت لوط(ع) ۳۰ سال بین آنها زندگی کرد و وقتی دید که تأثیر ندارد نفرینشان کرد و خداوند در آیه ۳۱ سوره عنکبوت بیان می کند که فرشتگانی در ظاهر جوان آمدند بعد از بشارت فرزند به حضرت ابراهیم(ع) مأموریت نزول عذاب بر قوم لوط را هم داشتند.
کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت این تفکر که هر کسی هر کار می خواهد بکند اما ما نباید او را مجازات کنیم را برداشت نادرستی دانست و افزود: اگر این تفکر درست بود نباید هیچ عذابی نازل می شد و هیچ مجازاتی نباید در اسلام وجود می داشت.
وی با بیان اینکه بعضی داستان حر را شنیده اند و نمی دانند که کجا این را باید به کار ببرند، گفت: با این تفکر مبارزه با ظالم و نهی از منکر از بین میرود و با حسن و قبح عقلی و عدالت خدا جور در نمیآید.
رفیعی با بیان اینکه در قرآن به دو نوع عذاب دنیوی و اخروی اشاره شده است، ابراز کرد: فرشتگانی که بر حضرت لوط(ع) وارد شدند نوع عذاب که باریدن سنگ از آسمان بود را به ایشان گفتند و این عذاب را سبب عبرت آیندگان و صاحبان اندیشه دانستند.
وی بیان اینکه خداوند در قرآن سه نوع عذاب دنیوی را بیان کرده است، گفت: اولین نوع عذاب استیصال است که عذابی فراگیر مانند زلزله، سیل طوفان و از این قبیل است که مال اقوامی است که کافر و طغیانگرند و انبیاء خود را اذیت کردند که البته ما در اسلام عذاب استیصال نداریم و اتفاق نیافتاده ولی قبل از اسلام زیاد اتفاق افتاده است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند در آیات ۱۲ و ۱۳ سوره صاد ۶ گروه را می شمارد که دچار عذاب استیصال شدند، افزود: اول قوم نوح که با طوفان و آب از بین رفتند، دوم قوم هود که با باد عذاب شدند، سوم فرعون که در آب غرق شد، چهارم ثمود که قوم حضرت صالح بودند و بر اثر صاعقه از بین رفتند، پنجم قوم لوط که با باریدن سنگ و خاک از بین رفتند و ششم هم اصحاب أیکهکه قوم حضرت شعیب بودند و با صاعقه عذاب شدند.
وی دومین نوع عذاب را عذاب استدراج دانست که بر عکس عذاب استیصال است و گفت: عذاب استدراج با نعمت است یعنی انسان گناه میکند و خدا بیشتر به او نعمت می دهد که دو بار در قرآن به این نوع عذاب اشاره شده است و این نعمت دادن تاجایی ادامه داد که پیمانه پر شود و مقدمه عذاب استیصال است.
رفیعی با بیان اینکه سومین نوع عذاب، عذاب ادنی و عذاب های تربیتی است، گفت: اینکه انسان دروغ می گوید و یک ساعت بعد پایش به سنگ میخورد یا بیماری و اتفاقی می افتد از نوع عذاب تربیتی است و امام صادق علیه السلام فرمودند عذاب های تربیتی مصیبت در مال، اولاد و نفس است که انسان را متوجه گناه و خطای خودش میکند و سبب ترک گناه میشود.
وی با تأکید بر اینکه ما بدون تردید در دنیا عذاب داریم، گفت: در منابع روایی ابوابی با عنوان گناه و آثارش را داریم که گاهی آثار گناه دردنیا ظاهر می شود و گاهی هم در آخرت به انسان می رسد برای مثال قطع رحم عمر را کوتاه میکند و یا در روایت داریم جامعه ای که ترک امر به معروف و نهی از منکر می کنند سبب میشود اشرار قوم بر جامعه حکومت کنند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه روایت داریم اگر در جامعه ای خدا فراموش شد نتیجه اش بحران هویت و خود فراموشی است، افزود: بین گناه و عذاب در دنیا ارتباط است مثلا جامعه ای که در آن کم فروشی باشد برکت از آن می رود و اگر زکات ندهند طراوت و بارندگی کم میشود.
وی انکار عذاب دنیایی را انکار قرآن دانست و گفت: روایت داریم سه گناه است که عقوبتش به قیامت تأخیر نمی افتد، اول عاق والدین که برکت را از زندگی می برد، دوم ظلم بر مردم که در همین دنیا گردن انسان را میگیرد و سوم کفران نعمت که موجب گرفته شدن نعمت از انسان میشود.
انتهای پیام/۷۸۰۲۳
منبع: فارس
کلیدواژه: قرآن انسان گناه اسلام نوع عذاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۸۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
آیت الله سید محمد سعیدی در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، گفت: برنامههای دهه کرامت امسال با رشد کمی و کیفی بیشتری برگزار خواهد شد.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای دهه کرامت باید اصلاح خانوادهها باشد، افزود: در دهه کرامت اقدامات مبلغین، نیروهای انتظامی و رسانهها بسیار اثرگذار است.
آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه بازتاب این اتفاقات یک اقدام الهی است، بیان کرد: امروز در دانشگاههای خاص آمریکا شاهد اتفاقاتی هستیم که سابقه نداشته و این به برکت اخلاص در امور است.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان اینکه دهه کرامت امسال ویژه است، عنوان کرد: امروز جریان فداکاری و شهادتطلبی حماس و مردم فلسطین در دنیا صدا کرده است.
آیت الله سعیدی با بیان اینکه دشمن از راههای مختلف تلاش میکند به این نظام آسیب وارد کند، تصریح کرد: ما نیز باید از فرصتهایی مانند دهه کرامت استفاده کنیم تا این آسیبها کاهش پیدا کند.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه دشمن برای برهم ریختن انسجام جامعه به عرصه عفاف و حجاب ورود پیدا کرده است، گفت: در این جریان مهم باید همه از نیروی انتظامی پشتیبانی کنیم.
امام جمعه قم با اشاره به اینکه در دهه کرامت باید حق حریمداری اعتاب مقدسه رعایت شود، بیان کرد: باید مراقب انصاف، ساخت و سازها، عفاف و حجاب و ... در جوار کریمه اهل بیت (ع) باشیم.
آیت الله سعیدی با بیان اینکه در دهه کرامت باید معرفت مردم به اهل بیت (ع) افزایش پیدا کند، گفت: این موضوع رمز زیارت مطلوب و بهای رسیدن به بهشت است.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم