Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@03:19:51 GMT

تظاهرات پوستی در ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا دیده می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۸۴۱۷

تظاهرات پوستی در ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا دیده می‌شود

دکتر امیر جوانبخت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کووید ۱۹ مانند بسیاری از بیماری های دیگر می تواند ارگان‌های داخلی بدن را درگیر کند، گرچه تظاهرات اولیه ممکن است ریوی باشد اما پوست، مخاط مو و ناخن ها را هم دچار آسیب خواهد کرد.

وی گفت: شاید به دلیل اینکه عوارض این ویروس ممکن است حیات فرد را دچار مشکل کند کمتر کسی به ناراحتی‌های پوستی توجه می‌کند اما گیرنده هایی که در ریه وجود دارد در برخی از گیرنده های پوستی نیز هست و ممکن است کرونا از طریق آنها، پوست و مو را مورد حمله قرار دهد و علاوه بر این به واسطه واکنش‌های ایمنی، ضایعات پوستی نمایان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نوع دیگر تظاهرات بر اثر لخته های خونی به وجود می‌آید که ویروس کرونا لایه های سطحی مویرگ ها را مورد حمله قرار می دهد و این لخته های خون می‌تواند عروق پوستی را درگیر کند و موجب کم‌خونی شود.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: تظاهرات پوستی کرونا تقریبا در ۲۰ درصد از بیماران کرونایی دیده می شود و حتی احتمال می‌رود که این تظاهرات به تنهایی بروز پیدا کند یا می‌تواند همزمان با درگیری ریوی و یا حتی پس از آن نمایان شود.

دکتر جوانبخت گفت: ضایعات پوستی کرونا انواع مختلفی دارد که مهمترین و شایعترین آن "ماکولوپاپولر" می باشد، ضایعاتی که به صورت نقاط قرمز رنگ و پراکنده در تمام سطوح بدن دیده می شود و برخی دیگر به صورت تظاهرات کهیری که خارش دار، قرمز رنگ و برآمده هستند.

وی اظهار کرد: ممکن است این ضایعات کهیری با ضایعات مخاطی همراه باشد و دستگاه مخاط تنفسی را درگیر می‌کند که این درگیری خطرناک بوده و حتی منجر به مرگ فرد می‌شود همچنین تظاهرات پوستی دیگری وجود دارد که مانند ضایعات پوستی آبله مرغان نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: در دیگر ضایعات، پوست حالت شبکه پیدا می کند و دست و پا به حالت سرمازدگی نمایان می شود که در اصطلاح به آن انگشتان "کوبیدی" می گویند یا ممکن است پس از چندین ماه خطوط عرضی در ناخن ها مشاهده شود که در رشد آن وقفه به وجود می‌آید.

وی ریزش مو را از دیگر عوارض ناشی از ویروس کرونا برشمرد و گفت: این ویروس به دلیل اینکه تب بالایی ایجاد می‌کند باعث وقفه در رشد موها و ریزش می شود که چهار ماه پس از ابتلای فرد، قابل مشاهده است.

این متخصص پوست و مو با اشاره به استفاده بیش از حد برخی از مواد ضدعفونی کننده اظهار کرد: استفاده از مواد ضدعفونی یا سفید کننده به منظور کاهش آلودگی ها پوست را حساس می کند چراکه چربی پوست در معرض این شوینده ها از بین می‌رود و پوست خشک آسیب‌پذیری بیشتری پیدا می‌کند.

دکتر جوانبخت گفت: اقشار مختلف باید از صابون‌های کرم‌دار یا گلیسیرین استفاده و فراورده های الکلی دارای مواد نرم کننده  استفاده کنند چراکه  حساسیت بیش از حد در شستن دست ها و استفاده از مواد شوینده، به مرور عوارض پوستی جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مهمترین مساله در پیشگیری از ابتلای به کرونا استفاده از ماسک و دستکش در مکان های عمومی است ادامه داد: پس از استفاده از ماسک باید صورت را برای اطمینان بیشتر با صابون گلیسیرین دار شست و شو داد.

برچسب‌ها ویروس کرونا لرستان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا لرستان بهداشت و سلامت ویروس کرونا لرستان بهداشت و سلامت اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۸۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، مهدی دوستی گفت: ۱۶ روستا و ۱۴ پاسگاه مرزی با جمعیت متاثر  هفت هزار و ۲۰۰ نفر درگیر پیامد‌های سیلاب شدند که در حال حاضر مشکل آب شرب این روستا‌ها بصورت موقت برطرف شده است.

به گفته وی اکیپ‌های عملیاتی از مرکز استان و شهر‌های همجوار در کنار اکیپ‌های مستقر در شهرستان زیرکوه در سه شبانه روز به صورت مستمر تلاش کرده و با توجه به خرابی جاده‌های مواصلاتی و خساراتی که برای شبکه برق شهرستان پیش آمد، آبدار شدن روستا‌ها با مشکلاتی همراه شد که با تلاش شبانه روزی همکاران قطع آب روستا‌ها مرتفع شد.

دوستی با بیان اینکه کارشناسان شرکت در حال برآورد خسارات ناشی از سیلاب بصورت دقیق هستند افزود: حدود ۵۰ کیلومتر از خطوط انتقال نیاز به اصلاح خط و تعمیق و تعویض لوله دارند و برآورد خسارت حدود ۵۰ میلیارد تومان است باید برخی از خطوط انتقال آسیب دیده به صورت ویژه اصلاح شود تا در تابستان مشکلی برای تامین آب شهروندان نداشته باشیم.

وی افزود: حساس‌ترین خط آسیب دیده، ۸ کیلومتر لوله ۳۰۰ جی آرپی بمرود_ حاجی آباد است که به صورت کامل از بین رفته است و همچنین خطوط انتقال مجتمع آهنگران هم بصورت جدی آسیب دیده است.

مدیرعامل آبفای استان خراسان جنوبی تاکید کرد: در حال حاضر آب موردنیاز شهروندان تنها از یک خط تامین می شود؛ لذا اصلاح این خطوط قبل از تابستان بسیار حیاتی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ببینید | مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی پس از رفتار خشن پلیس اوهایو
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • آماری از مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • خواص جکوزی برای پوست