Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:02:34 GMT

سد عمارت گرمی امسال آبگیری می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۹۵۰۲

سد عمارت گرمی امسال آبگیری می‌شود

عباس جنگی مرنی روز یکشنبه با بیان اینکه سد عمارت شهرستان گرمی هم اکنون ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: با اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به تکمیل سد مخزنی عمارت، این سد تا پایان سال آبگیری و به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به تسریع در عملیات اجرایی این سد توسط پیمانکاران در جبهه های مختلف، بیان کرد: با مساعدت دادگستری استان روند تملک اراضی و املاک داخل مخزن سد عمارت شتاب بیشتری گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: برای تامین نیاز مالی طرح سد عمارت علاوه بر اعتبارات عمرانی، پیگیری ها برای تامین مالی از طریق ماده ۵۶ توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان به مبلغ هزار میلیارد ریال در حال انجام است و امیدواریم با تحقق آن این پروژه عظیم به بهره برداری رسیده و در اختیار مردم منطقه قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: علاوه بر اعتبارات عمرانی تلاش می شود ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر هم برای تامین اعتبار بخش های باقیمانده از جمله خرید اراضی و مستحدثات روستایی جذب شود.

جنگی مرنی ادامه داد: سد عمارت با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون مترمکعب از نظر حجم بزرگترین سد استان اردبیل است که با بهره‌برداری از آن امکان آبیاری اراضی منطقه و جلوگیری از خروج منابع آبی کشور میسر می‌گردد.

او گفت: با بهره‌برداری از این سد ۱۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب ، ۷۵ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۲۸ میلیون متر مکعب نیز برای امور زیست محیطی اختصاص خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، طرح مرزی سد عمارت بزرگترین سد استان اردبیل با هدف تامین شرب، کشاورزی و حفاظت محیط زیست با مجوز تخصیص ۱۱۸ میلیون متر مکعب آب در ۶۰ کیلومتری غرب شهرستان گرمی در دست اجراست.

با تکمیل و بهره‌برداری از این سد ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان گرمی مغان زیرپوشش آبیاری قرار می‌گیرد.

توسعه و بهبود اراضی منطقه ، تامین آب شرب  ، تامین نیاز زیست‌محیطی و پایداری جریان رودخانه ، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت، رونق کسب و کار با توسعه باغ و زمین‌های کشاورزی، ساماندهی و اسکان عشایر، افزایش تولیدات کشاورزی و دامی و ایجاد صنایع وابسته از جمله اهداف اجرای طرح  است.

سد عمارت در شمال  اردبیل و در فاصله ۸۰ کیلومتری شهرستان گرمی و بر روی رودخانه دره‌رود احداث می‌شود و عملیات اجرایی آن از زمان تخصیص منابع مالی از صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۴ سرعت گرفته است.

برچسب‌ها آبیاری شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی شهرستان گرمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آبیاری شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی آبیاری شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی شهرستان گرمی اخبار کنکور میلیون متر مکعب شهرستان گرمی بهره برداری سد عمارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۹۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: امسال برای نخستین‌بار ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع آبی و دیم شهرستان نهاوند برداشت می‌شود.

توکل آبشناس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای نخستین‌بار ۳۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی آبی و دیم شهرستان نهاوند، امسال به کشت هفت نوع گیاه دارویی اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۲۰ تن انواع گیاهان دارویی در مزارع آبی و دیم این شهرستان برداشت می‌شود که همه این محصولات ارزش صادرات دارند و پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون دلار ارزآوری به استان و شهرستان داشته باشد.

آبشناس اضافه کرد: به منظور جلوگیری از تعرض به عرصه‌های منابع طبیعی، مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی و ترویج کاشت محصولات کم‌آب‌بر، امسال برای نخستین بار برخی از کشاورزان نهاوندی گیاهان دارویی کاشته‌اند.

وی در ادامه به افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند اشاره کرد و گفت: کشت دانه‌های روغنی کلزا به عنوان گیاهی دارویی، کم‌آب‌بر و ضروری برای تولید روغن امسال در شهرستان نهاوند دو برابر شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند تأکید کرد: امسال ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی کم‌آب‌بر بودن، قرار گرفتن در تناوب با کشت گندم، داشتن قیمت تضمینی خرید از سوی دولت و مفید بودن برای تغذیه زنبورعسل را از جمله مزایای کشت کلزا عنوان کرد.

آبشناس با اشاره به اینکه محصول کلزا همه ساله در پاییز کشت و در خرداد برداشت می‌شود، یادآور شد: از سیاست‌های اصولی جهادکشاورزی ترویج کشت محصولات کم‌آب‌بر مانند کلزا است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۲۱۹۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • الگوی نظام‌ بهره‌برداری کشاورزی عامل افزایش بهره‌وری آب و خاک است
  • آزادسازی سه هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • افزایش ظرفیت منابع تامین آب شرب در شهرستان علی آباد کتول
  • موانع آبگیری سد قشلاق صحنه
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل