Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@08:20:00 GMT

تحریف روزهای ابتدایی شیوع کرونا به سبک تدبیر و امید

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۹۵۸۹

تحریف روزهای ابتدایی شیوع کرونا به سبک تدبیر و امید

رئیس جمهور در حالی در جمع دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان به نقش مهم ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان ابتکار دولت برای مهار شیوع این ویروس اشاره کرده که همزمان با آغاز شیوع کرونا در کشور وی مسئولیت اداره این ستاد را به وزیر بهداشت محول کرد و به گفته برخی در قرنطینه به سر می‌بٌرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس جمهور دیروز در جمع مسئولان وزارت بهداشت و درمان و تعدادی از مدیران شرکتهای فعال در زمینه تولید واکسن سخنان تامل برانگیزی مطرح کرد و در این اظهارارت با تشریح عملکرد دولت تحت مسئولیتش به شرح آنچه در طول یک سال گذشته با همه گیری ویروس کرونا بر مردم و کشور گذشت، پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی در بخش نخست سخنانش به آغاز موج اول کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: در زمان آغاز پاندومی کرونا عده ای پیشنهاد تعطیلی کامل با استفاده از قوه قهریه را ارائه می کردند که می توانست کشور را با مخاطره جدی روبرو کند، نمونه برقراری محدودیت های گسترده را در کشورهای اروپایی و آمریکایی شاهد بودیم که حاصل آن هجوم مردم به فروشگاه ها بود اما در ایران هیچ گاه شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

شنبه‌ای که هیچ چیز عادی نشد و روزانه 400 نفر را به کام مرگ کشید

این اظهارات رئیس جمهور درحالی مطرح شد که در اسفند سال 98 همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از کارشناسان و مسئولان در بخش های مختلف از وزیر بهداشت تا نمایندگان مجلس خواستار تعطیلی 10 روزه کشور برای مهار کرونا بودند، اقدامی که دولت هیچ گاه نه تنها حاضر به انجام آن نشد، بلکه رئیس جمهور در سخنانی اعلام کرد که از روز شنبه همه چیز به حالت عادی برمی گیرد! همین جمله رئیس جمهور باعث شد که بعدها انتقادات بسیاری نسبت به عادی انگاری از سوی دولت در مقوله همه گیری کرونا مطرح شود تا جایی که وزیر بهداشت در اظهاراتی تند و انتقادی نسبت به بی توجهی به شیوع کرونا و عدم توجه به پروتکل های بهداشتی گفت: در مملکتی که رهبرش برای دیدار مجازی اجازه می‌گیرد چرا من ناگهان خبردار بشم گروهی آمد و گروهی رفت.

اگرچه دولت نسبت به تعطیلی 10 روزه و اعلام محدودیت های جدی در اسفند 98 با وجود توصیه های همه جانبه مقاومت کرد اما انتظار می رفت لااقل با آغاز تعطیلات نوروز و در شرایطی که آتشفشان کرونا به آستانه فوران نزدیک می شد، دولت به طور جدی مانع از سفرهای نوروزی مردم شود تا چرخه کرونا در کشور متوقف و ویروس شهر به شهر نچرخد اما دولت نسبت به این اقدام نیز اهتمام ویژه ای نشان نداد.

پافشاری دولت بر عدم قرنطینه جدی شهرها در ابتدای شیوع کرونا و عدم ممنوع سازی سفرها باعث انفجار کرونا در کشور شد اما رئیس جمهور با عدم پذیرش این اشتباه انگشت اتهام خود را به سمت منتقدان دراز کرده که برخی به دنبال تعطیلی کشور با استفاده از قوه قهریه بودند!

قحطی زدگی کلید واژه رئیس جمهور و اطرافیانش

رئیس جمهور در بخش دیگر سخنان شب گذشته خود در جمع دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان البته به مقوله فشارهای اقتصادی بر مردم آن هم در دوران کرونا اشاره کرده و گفته است: « با همت مسئولاین کشور و با وجود گرانی هایی که پیش آمد و مردم را تحت فشار گذاشت اما اجازه ندادیم که قحطی در کشور پیش بیاید!

این اظهارات رئیس جمهور در حالی مطرح شده است که کارشناسان اقتصادی علت نابسامانی های اقتصادی سال گذشته را بیش از فشارهای بین المللی و تحریم، ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت و سوء مدیریت بخش اجرایی کشور عنوان کردند.

 

 

روحانی البته در این بخش از سخنانش از کلید واژه «قحطی» چشم پوشیده نکرده و باز هم از ادبیات قحطی زدگی که در طول ماه های اخیر بارها از زبان مسئولان دولتی از جمله شخص رئیس جمهور و معاون اولش شنیده شده است؛ تاکید کرد.

 

اگرچه به تعبیر رئیس جمهور مردم در طول یک سال گذشته با بحران قحطی مواجه نشدند اما صف های طویل مرغ و قیمت های افسارگسیخته گوشت و تخم مرغ نشان داد که سوء مدیریت دولت در امور اقتصادی داشت.

سوءمدیریت دولت و یا شایدم سیاست ها قطعی دولت زمینه ای شد تا در دورانی که مردم با ویروس بی رحم کرونا دست به گریبان بودن عده ای در بازار سرمایه و بورس، عده ای دیگر در بازار خودرو، عده ای در بازار دلار و برخی هم در بازار تهیه معیشت روزانه خود متضرر شده و گرفتار بحران شوند.

خودقرنطینگی رئیس جمهور در آغاز شیوع کرونا

رئیس جمهور اما در جمع مسئولان وزارت بهداشت تشکیل ستاد ملی کرونا را از افتخارات دولت دانست و گفت: تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا از بزرگترین اقدامات در مدیریت روند مقابله با کرونا بود؛ اگر ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل نمی شد کارها پیش نمی رفت و اگر برخی تصمیمات که در این ستاد در فاصله کوتاه اتخاذ و اجرا شد قرار بود طی روند عادی قانونگذاری در کشور اتخاذ شود شاید ماه ها زمان نیاز بود.

روحانی در حالی به نقش مهم ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرده است که همزمان با آغاز شیوع کرونا در کشور وی مسئولیت اداره این ستاد را به وزیر بهداشت محول کرد و به قرنطینه خانگی رفت.

مسعود پزشکیان؛ نایب رئیس مجلس دهم در برنامه گفتگوی ویژه خبری به ماجرای نامه نگاری رئیس مجلس خطاب به رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: آنطور که شنیدم مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه رئیس مجلس نوشته‌اند که باید ریاست محترم جمهور خود مسئولیت ستاد ملی کرونا را به‌عهده بگیرند و عملیات مقابله با این بیماری را داشته باشند.

اینکه رئیس جمهور در جمع دست اندرکاران بهداشت و درمان که موضوع کرونا و واکسیناسیون کار ویژه اصلی این نشست است سخن از لغو تحریم ها به میان می آورد نیز خود یکی دیگر از بخش های تامل برانگیز و پر سوال اظهارات روحانی است.

رئیس جمهور در بخشی از سخنان شب گذشته خود گفته است با صبر و ایستادگی مثال زدنی مردم و تلاش های دولت امروز به جایی رسیده ایم که هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها با صراحت تمام اعلام می کنند که راهی جر رفع تحریم ها و بازگشت به برجام نداریم و تقریبا همه تحریم های اصلی و اصولی برطرف شده و مذاکرات برای برخی جزئیات ادامه دارد!

اینکه رئیس جمهور خبر از لغو تحریم ها بدهد برای ملت ایران چیز تازه ای نیست چرا که دولت یک بار هم بعد از امضا برجام سرمست از به نتیجه رسیدن مذاکرات، درِ باغ سبز به مردم نشان داد و گفت که تحریم ها برداشته شد اما حاصل آن تحریم های تازه در دولت اوباما امضا کننده برجام و بعد از آنهم در دوران ترامپ خروج از برجام و تحریم های جدید بود.

حال آنکه در جریان مذاکرات وین و در شرایطی که هنوز آمریکا با لغو تحریم های اصلی که شامل کاتسا و ویزا است موافقت نکرده اما روحانی مدام از لغو تحریم ها خبر می دهد موضوع قابل تاملی است که باید دید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با چه انگیزه ای مطرح می شود.

انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا بهداشت و درمان کرونا در کشور رئیس جمهور لغو تحریم ها وزیر بهداشت شیوع کرونا عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۹۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

معاون اول رئیس جمهور گفت: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند.

به گزارش مشرق، محمد مخبر بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) در ارتباط ویدیو کنفرانسی با همایش ملی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، با تاکید بر اینکه مسائل اقتصادی را باید با مشارکت و حضور مردم حل کنیم، تصریح کرد: نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم حاصل تجربه بیش از ۴۰ سال جمهوری اسلامی ایران است که بدون فعال کردن منابع، خلاقیت و مدیریت مردم مشکلات اقتصادی به صورت مطلوب حل نمی‌شود.
معاون اول رئیس جمهور افزود: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی از فرصت‌های خوب تحقق شعار سال هستند و این مناطق با فلسفه و هدف تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کنار گذاشتن دیوان سالاری، توسعه صادرات و آوردن مردم از سرزمین اصلی به این مناطق و فعالیت اقتصادی موثر شکل گرفته است.

دکتر مخبر با تاکید بر اینکه باید کاستی‌های چند دهه گذشته در توجه به اهداف و فلسفه تشکیل مناطق آزاد در دولت سیزدهم جبران شود، تصریح کرد:
توجه به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اولویت اساسی دولت است که ظرفیت‌های این مناطق و مقررات، امکان پیشرفت و توسعه را ایجاد کرده است و هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد و دولت آمادگی دارد تا مسائل و مشکلات بر سر راه فعالیت این مناطق را برداشته و مرتفع کند.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت مناطق آزاد است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنند، افزود: نزدیک به ۱۰ سال رشد اقتصادی کشور منفی بود اما در سال گذشته به نرخ رشد اقتصادی ۶ درصد رسیدیم اما با این میزان نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد که طبق هدف گذاری میانگین رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه باید کاستی‌های سال‌های گذشته نیز جبران شود که برای رسیدن به این هدف نیازمند جذب سرمایه‌گذاری سنگین داخلی و خارجی هستیم که این مناطق فرصتی بسیار مناسب برای تشویق سرمایه‌گذاری هستند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرصت بسیار خوب همسایگی ایران با ۱۵ کشور منطقه تاکید کرد: بخش زیادی از نیازهای کشورهای همجوار می‌تواند در داخل ایران تولید شود و باید از این راهبرد جدی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان در مناطق آزاد به خوبی استفاده شود.

دکتر مخبر خاطرنشان کرد: از گام‌های بلند آیت الله رئیسی در دیپلماسی دولت سیزدهم برقراری رابطه با کشورهای منطقه و همسو است که تفاهمنامه‌ها و قراردادهای بسیار خوبی امضا شده و تمامی این فرصت‌ها باید در مناطق آزاد پیاده سازی شوند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده، شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت‌های معدنی و اقتصاد دریا محور را از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت و برنامه‌ریزی مناطق آزاد توصیف و تصریح کرد: باید کمبودهای کشور به ویژه در زمینه تولید، در مناطق آزاد جبران شود.

معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: گام‌های بسیار بلندی توسط دولت، مردم و فعالین اقتصادی در طول دو سال گذشته برای حل مشکلات کشور برداشته شد.

وی افزود: زمانیکه در یک کشور با کوچک‌ترین مساله روبرو می‌شوند تمام بخش‌ها و دولت آنان بسیج می‌شوند اما جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده که زمانیکه رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان نماد سلطه توسط کشور ما مورد اصابت قرار می‌گیرد، رئیس جمهور و دولت و مردم به کارهای عادی خود می‌پردازند و کشور در شرایط آرام مسیر خود را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی مقام معظم رهبری اینگونه تاکید کردند که نباید اقتصاد کشور با تکانه‌های خارجی دچار آسیبی شود؛ لذا باید در این مسیر حرکت کنیم و در زمینه اقتصاد به نقطه‌ای برسیم که تناسب با نقش جمهوری اسلامی در سطح بین الملل داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی در منطقه تصمیمی گرفته می‌شود که تبعات خاصی دارد ناچار هستند ملاحظات جمهوری اسلامی را رعایت کنند و تکیه مظلومین جهان به ایران است تا جایی که تمام امکانات نظام سلطه برای شکست مردم غزه جمع آوری شد اما نتوانستند به هیچکدام از اهداف خود برسند.

حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تراز تجاری مناطق آزاد با تلاش‌های دولت سیزدهم مثبت شده است، گفت: یک و نیم درصد از ۶ درصد رشد اقتصادی حاصل تلاش‌های مناطق آزاد بوده و تاکنون ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بسته سرمایه‌گذاری در سال گذشته ارائه شد که به معنای چهار برابر شدن تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است و تاکنون ۱۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده است و این برنامه جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با جدیت پیگیری می‌شود و در سال پنجم برنامه هفتم سهم مناطق آزاد در رشد اقتصادی به ۴ درصد خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • رییسی مطرح کرد؛کاهش نرخ بیکاری در کشور/ بر عهد خود با شما مردم باقی هستم
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار