Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@14:37:57 GMT

چرا عربستان به دنبال بهبود مناسبات با سوریه است؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۹۹۶۳

خبرگزاری آریا- روزنامه رای الیوم ماه جاری از سفر یک هیئت بلند دپایه عربستان به دمشق و دیدار با «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه برای آماده سازی بازگشت روابط بین دو کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا،این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک سوریه نوشت: هیئت عربستانی به ریاست «خالد الحمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان به دمشق رفته و با بشار اسد و «علی المملوک»، معاون ریاست جمهوری در امور امنیتی دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش این روزنامه، دو طرف بر سر سفر آتی پس از عید فطر توافق کردند. یعنی توافق شده هیئت سعودی بعد از عید فطر برای سفری طولانی به دمشق بازگردد.
به نقل از میدل ایست نیوز، منابع مذکور گفتند دو طرف همچنین بر سر بازگشایی سفارت عربستان در دمشق به عنوان گام نخست از سرگیری روابط توافق کردند.
این منابع اشاره کردند که هیئت عربستانی به مقامات سوریه گفته‌، عربستان از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور در کنفرانس سران کشورهای عربی در الجزائر استقبال می‌کند.
این گشایش در روابط سوریه و عربستان بعد از گمانه‌زنی‌ها درباره دیدارهای هیئت‌های عربستانی و ایرانی است. ولیعهد سعودی اخیرا در مصاحبه‌ای از تمایل کشورش به برقراری روابط قوی با ایران سخن گفت و برای ایران به عنوان کشور همسایه آرزوی شکوفایی کرد. 
اختلاف عربستان و سوریه پیرامون روابط قوی و استراتژیک دمشق با تهران است. اما اکنون به نظر می‌رسد با ورود ایران به مذاکرات ازسرگیری توافق برجام، عربستان کاملا در مواضع‌ خود بازنگری کرده و رهبران آن درصدد بهبود روابط با محور ایران و سوریه و عادی سازی روابط بین تهران و ریاض هستند تا به نوعی خروج عربستان از بحران جنگ یمن را در اسرع وقت تسهیل بخشد.
منابع سوریه به رای الیوم جزئیات زیادی از ملاقات هیئت سعودی در دمشق فاش نکردند. اما اشاره کردند، دیدار سازنده بود و یخ روابط بین دو کشور را شکسته است.
عربستان روابط خود را کلا با مخالفان سوریه و هیئت عالی مذاکره کننده که در ریاض مقری داشتند، قطع کرده و مقر رسمی آن را بسته است.
هنوز مشخص نیست شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان در راس هیئت سعودی که قرار است بعد از عید فطر به دمشق سفر و بر توافقنامه بازگشایی سفارت عربستان نظارت کند، خواهد بود یا الحمیدان؟ احتمالاتی مطرح هستند که بن فرحان ریاست هیئت را برعهده خواهد داشت.
شاهزاده محمد بن سلمان در مصاحبه اخیر خود با تلویزیون رسمی کشورش بر آشتی عربی، روحیه عربیت و مقابله افراط‌گرایی اسلامی تاکید کرد که این لحن آشتی‌جویانه توسط هزاران ناظر رصد شد.

ریاض: گزارشات منتشر شده درباره روابط با دمشق دقیق نیست
وزارت خارجه عربستان اعلام ‌کرد، گزارشات منتشر شده اخیر درباره روابط این کشور با سوریه دقیق نیست.
به گزارش خبرگزاری رویترز، رائد قرملی، مدیر اداره برنامه‌ریزی سیاست‌ها در وزارت خارجه عربستان اعلام کرد: گزارشات رسانه‌ای که اخیرا درباره مذاکرات رئیس اطلاعات عربستان در دمشق منتشر شد، دقیق نیست. سیاست عربستان در قبال سوریه همچنان ثابت و "بر حمایت از مردم این کشور و حل سیاسی با نظارت سازمان ملل و طبق قطعنامه‌های شورای امنیت و حفظ وحدت و هویت عربی سوریه" تأکید دارد.
روزنامه رأی الیوم اخیرا به نقل از منابع سوری عالیرتبه گزارش داد که هیئتی عربستانی با ریاست خالد الحمیدان، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان دوشنبه به دمشق سفر و با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار کرد.
این روزنامه نوشت که دو طرف با بازگشایی سفارت عربستان در دمشق به عنوان اولین گام برای ازسرگیری روابط موافقت کردند.
هیچ گونه واکنش رسمی از سوی عربستان یا سوریه به این خبر داده نشد اما علی عبدالکریم، سفیر سوریه در لبنان عربستان را "کشور برادر و عزیز" خواند و گفت که وی از طریق دیدار با تعدادی از دیپلمات‌ها و پیگیری‌ها و اظهارات پیش بینی می‌کند برادران عربستانی درحال بازنگری باشند که امیدوار است زیاد طول نکشد.
وی گفت که سوریه از هر طرحی که در آن بازنگری مسئولانه صورت بگیرد و از هر گامی که به نفع روابط عربی_عربی باشد، استقبال می‌کند.
قرملی به نوع اطلاعاتی که آن را "غیردقیق" خواند، اشاره نکرد. عبدالکریم علی نیز به مسائلی که در مذاکرات میان دو طرف مطرح شده بود و افرادی که در این سفر حضور داشتند، اشاره نکرد.

خلیج الجدید: ریاض با درک واقعیت‌ها در پی تجدید روابط با همسایگان است
چرخش ناگهانی عربستان در سیاست خارجی خود در قبال کشورهای منطقه همچون سوریه در میان تحولات خاورمیانه جای تامل و بررسی دارد.
به گزارش  پایگاه خبری خلیج الجدید، اقدامات اخیر عربستان سعودی در منطقه نشانگر تغییرات عمده در سیاست خارجی این کشور است. این کشور طی دوره اخیر تلاش کرده تا رویکرد منطقه‌ای خود و نیز روابط با همسایگانش را مجدداً تنظیم کرده و مورد ارزیابی قرار دهد. این رویکرد عربستان در نشست‌های اخیر مقامات سعودی با مسئولان دولت سوریه کاملا مشهود است.
همچنین اخیرا اخباری درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد با امید از بین رفتن تنش میان دو کشور منتشر شد. این در حالی است که عربستان همواره ایران را یک تهدید تلقی کرده و این کشور را مانع افزایش نفوذ منطقه‌ای خود می‌دانند.
همچنین کاملا واضح است که جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان نقش مهمی در نجات دولت سوریه از فروپاشی داشتند و این چرخش ریاض به سمت دمشق جای بررسی دارد.
طی روزهای گذشته دیداری میان مقامات اطلاعاتی سعودی و سوریه در دمشق برگزار شد و همه منتظر ازسرگیری روابط میان دو طرف هستند. این جلسه از زمان شروع بحران سوریه در سال 2011 در نوع خود اولین به شمار می رود
در این زمینه «جورجیو کافیرو» مدیر اجرایی مؤسسه «گلف استایت آنالیتیکس» که یک موسسه پژوهشی مستقر در واشنگتن درباره خطرات ژئوپلیتیکی است اعلام کرد که از پیشرفت روابط میان عربستان و سوریه تعجب نکرده است.
وی افزود، سعودی‌ها باید در معاملات خود با سوریه عملگرا باشد. کاملا روشن است که دولت سوریه در شرف سقوط نیست و من فکر می‌کنم عربستان این واقعیت را به خوبی درک کرده و می‌داند که گزینه‌ای جز برقراری روابط نزدیک با سوریه ندارد. با وجود امتناع کشورهای غربی از تعامل با دولت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه می‌بینیم که کشورهای عربی کم کم به سمت احیای روابط با سوریه پیش می‌روند.
کافیرو افزود، مهم است که بدانیم دولت بشار اسد پیروزی خود را روی زمین ثابت کرده است. عربستان سعودی در حالی که به دنبال نزدیکی با روسیه بوده و مواضع خود را در قبال سوریه اصلاح می‌کند اما همچنان به حمایت از مخالفان سوریه ادامه می‌دهد که این به معنای آن است که هنوز اقدام عملی از جانب عربستان در تعامل با دمشق دیده نشده است.
از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که غیاب دولت‌های عربی در بحران سوریه و عدم کمک برای نجات این کشور و در عین حال حمایت این کشورها از تروریسم تکفیری ضد سوریه ، این فرصت را برای سایر قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به وجود آورد تا نفوذ خود را در این کشور افزایش دهند. بنابراین شاید بتوان تغییر موضع ناگهانی عربستان مقابل سوریه را ضمن استراتژی ریاض برای توقف گسترش نفوذ تهران در سوریه دانست.
در حال حاضر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی فکر می‌کند که چگونه می‌تواند متحدان ایران را به سمت خود جلب کند و در همین راستا به دنبال پیدا کردن مخرج مشترک عربی با طرف‌هایی همچون جنبش انصارالله در یمن و دولت بشار اسد در سوریه است و قصد دارد روابط فرقه‌ای و عربی را دستاویزی برای کاهش نفوذ ایران در میان کشورهای عربی قرار دهد.
همچنین تحلیل‌گران سیاسی بر این باورند که دلخوری عربستان از دولت «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا را نمی‌توان بی‌تاثیر در تغییر سیاست خارجی عربستان دانست. بر این اساس محمد بن سلمان ممکن است با نزدیک شدن به سوریه در صدد تعمیق روابط با روسیه نیز باشد.
بشار اسد همچنین می‌تواند از طریق ابوظبی و ریاض به طور غیرمستقیم واشنگتن را برای لغو تحریم‌ها ضد سوریه تحت فشار قرار دهد و به این ترتیب می‌تواند به بودجه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بازسازی سوریه دسترسی پیدا کند.

اولین اظهار نظر رسمی سوریه درباره روابط با عربستان
سفیر سوریه در لبنان در اظهار نظری که اولین واکنش رسمی دمشق درباره روابط با عربستان محسوب می شود، از هر گونه بازنگری ریاض در مواضعش در قبال سوریه استقبال کرد.
به گزارش رای الیوم، در اولین واکنش و اظهار نظر رسمی سوریه درباره روابط با عربستان، سوریه اعلام کرد که از هر طرح و ابتکاری که در آن بازنگری مسئولانه باشد، استقبال می کند زیرا به براداران خود تمایل دارد و عربستان کشور برادر است.
علی عبدالکریم علی سفیر سوریه در لبنان، از عربستان به عنوان کشوری عزیز و برادر نام برد و اعلام کرد که سوریه از هر گامی در راستای تقویت روابط عربی-عربی استقبال می کند.
وی که پس از دیدار با شربل وهبه وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان سخن می گفت در جواب سئوالی درباره گشوده شدن مرحله جدیدی از روابط میان کشورش و عربستان، این موضع گیری را اتخاذ کرد.
سفیر سوریه در لبنان با اشاره به بحث مطرح شده در رسانه ها درباره بازنگری سعودی در مواضع خود در قبال برخی پرونده ها، افزود: سوریه از هر طرحی که بازنگری مسئولانه در آن باشد استقبال می کند زیرا به برادران خود تمایل دارد و عربستان کشور برادر و عزیز است و هر گامی به نفع روابط عربی-عربی، مورد استقبال سوریه است.
وی افزود: بسیاری در مواضع خود در قبال سوریه تجدید نظر می کنند و این درست بودن موضع آنها را نشان می دهد. سوریه از همه طرحهایی که به امنیت بیشتر در کشورهایشان منجر می شود، استقبال می کند.
سفیر سوریه در لبنان ضمن استقبال از هرگونه بازنگری سعودی در مواضع اشتباهی که داشته است، گفت: سوریه از این موضوع استقبال می کند و از این بابت خوشحال است، زیرا نشان از قدرت و چشم انداز و موضع درستش دارد.

روسای سازمان‌های اطلاعاتی عربستان و سوریه با یکدیگر دیدار کردند
 رئیس سازمان اطلاعات عربستان در اولین سفر خود به سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور به دمشق رفت تا برای اولین بار ظرف یک دهه گذشته با همتای سوری خود دیدار کند. «مارتین چولوف»، در گزارش 4می ‌برای گاردین نوشت، این دیدار روز دوشنبه 13 اردیبهشت در دمشق برگزار شد. ناظران این دیدار را مقدمه نوعی «دتانت» یا «تنش زدایی» میان این دو کشور عربی قلمداد می‌کنند که در تمام یک دهه گذشته با یکدیگر سر ستیز داشتند. به نوشته گزارشگر گاردین، روابط دو کشور پس از سرکوب تظاهرات مردمی در سال 2011 از سوی دولت اسد رو به وخامت رفت اما مقام‌های ریاض می‌گویند پس از تعطیلی سه روزه عید فطر که در هفته آینده خواهد بود، روابط دو طرف در مسیر عادی سازی قرار خواهد گرفت.
یک مقام سعودی که نخواست نامش فاش شود گفت: «این دیدار مدتی بود برنامه‌ریزی شده بود اما هیچ اتفاقی نیفتاده بود». این مقام افزود:«تحولات منطقه تغییر کرده و همین زمینه ساز نوعی بازگشایی در روابط شد». این حرکت به نفع اسد خواهد بود و در راستای تقویت او تمام خواهد شد. اسد از زمان آغاز بحران در کشورش با حمایت متحدان خارجی خود در قدرت مانده است. سفر رئیس سازمان اطلاعات عربستان به سوریه و دیدار با همتای سوری اش همچنین لحظه‌ای سرنوشت ساز برای دیپلماسی منطقه‌ای خواهد بود. 
چولوف معتقد است که این سفر در ظاهر ریاض- تهران را هم در یک مسیر قرار خواهد داد و احتمالا باعث می‌شود که یکی از معضلات مهم در روابط این دو کشور هم تا حدودی از میان برداشته شود. سوریه همواره یکی از نقاط افتراق میان تهران- ریاض بود و در صورت ثمر دادن این دیدار، بی‌تردید بر روابط تهران- ریاض هم تاثیرگذار خواهد بود.ریاست هیات اعزامی سعودی به دمشق هم به دست «خالد الحُمَیدان»، رئیس سازمان اطلاعاتی این کشور، بود. «علی المملوک» هم میزبان سوری هیات اعزامی از ریاض بود. به نوشته گاردین، المملوک معمار مشت آهنین سال‌های ابتدایی تظاهرات ضد اسد بود. او کسی است که در آغاز بحران در سوریه رهبری برخورد با معترضان را بر عهده داشت و رابط میان نیروهای سوری با بشار اسد بود. دو سال قبل، ریاض نقش محوری برای برکناری اسد از قدرت داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عربستان سوریه اسد بن سلمان سفیر سوریه در لبنان اطلاعات عربستان درباره روابط قبال سوریه بشار اسد منطقه ای منتشر شد دو کشور عید فطر دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۹۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز خرسندی ایران از پیشرفت در روند مناسبات با بورکینافاسو

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های صورت‌گرفته در روند روابط دو کشور از جمله تعیین نقشه راه روابط ابراز خرسندی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با "کیلم دو تامبلا"، نخست وزیر بورکینافاسو و هیئت همراه ایشان که برای شرکت در دومین اجلاس ایران و آفریقا و همچنین نمایشگاه دستاوردهای توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، دیدار کرد و در خصوص زمینه‌های توسعه و گسترش روابط در عرصه‌های مختلف بین دو کشور گفتگو و تبادل نظر نمود.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت‌گرفته در روند روابط دو کشور از جمله تعیین نقشه راه روابط، پیگیری مشترک توافقات صورت‌گرفته بین ایران و بورکینافاسو در عرصه‌های تجاری، صنعتی، علمی و فناوری، گردشگری و سایر موضوعات مورد علاقه را حائز اهمیت دانست.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با ابراز رضایت از نتایج مثبت سفر و مذاکرات خود با مقامات عالی‌رتبه کشورمان، انجام این سفر را ناشی از علاقه‌مندی برای آشنایی نزدیک با تمدن و فرهنگ غنی و پیشرفت‌های ایران و نشانگر عزم و اراده جدی دولت کشورش برای پیگیری جدی توسعه و تقویت روابط با ایران دانست.

نخست وزیر بورکینافاسو همچنین پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف زیربنایی، اقتصادی و تجاری، علمی و فناوری و خدمات فنی و مهندسی در عین حفظ استقلال سیاسی را تحسین‌برانگیز دانست.

آمادگی ایران برای توسعه مناسبات با آفریقای مرکزیامیرعبداللهیان: روابط با آفریقا مبتنی بر احترام متقابل است

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • ابراز خرسندی ایران از پیشرفت در روند مناسبات با بورکینافاسو
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور