Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@22:49:43 GMT

منصور اوجی؛ صدایی متفاوت

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۳۴۳۱

منصور اوجی؛ صدایی متفاوت

کامیار عابدی می‌گوید: منصور اوجی را می‌توانیم مهم‌ترین شاعر نوگرای شهر شیراز پس از نیما بدانیم، هم یکی از شاعران شاخص در جریان نسل دوم شعر نیمایی و هم مهم‌ترین شاعر نیمایی در نوع شعر لحظه‌ای و کوتاه. منصور اوجی صدایی متفاوت و مانا در شعر نیمایی بود. 

این پژوهشگر و منتقد ادبی در یادداشتی که در پی در گذشت منصور اوجی، در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: «منصور اوجی (متولد ۱۳۱۶) که در شامگاه نوزدهم اردی‌بهشت ۱۴۰۰ ما را تنها گذاشت، شاعری نیمایی بود که گاه  به شعر سنتی، به ویژه رباعی‌سرایی هم پرداخت و  در مواردی از فضای ملتهب زیست اجتماعی ایران در عصر خود هم تاثیر پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به نظر می‌رسد شعرهای نو او در حد فاصل نگاه حافظانه و اندیشه خیامی به وضوح و تمایز بیش‌تری می‌رسید. البته او همشهری حافظ بود. اما قدری بیش‌تر از حافظ به خیام گرایش داشت. اوجی در جست‌وجوی راه شعری خود از شیراز به نیشابور رفت و از نیشابور به یوش.
او در دهه‌های ۱۳۷۰ و اوایل دهه ۱۳۸۰ گاه به شعر سپید هم نزدیک شد. اما کامیابی‌اش در شعر نیمایی بسیار گسترده تر بود. رومانتی‌سیسم در شعر اوجی با طبیعت‌ستایی، گذشت عمر، اندیشیدن به ابدیت و وصف شیراز در هم آمیخته است. او از جمله شاعرانی بود که توانست با پشتکار و پیگیری بسیار زیاد، ذوق و استعداد خود را تا نهایت درجه در ساختار شعرش به فعلیت برساند. او را هم می‌توانیم مهم‌ترین شاعر نوگرای شهر شیراز پس از نیما بدانیم، هم یکی از شاعران شاخص در جریان نسل دوم شعر نیمایی (متولد در دهۀ ۱۳۱۰) و هم مهم‌ترین شاعر نیمایی در نوع شعر لحظه‌ای و کوتاه. منصور اوجی صدایی متفاوت و مانا در شعر نیمایی بود. 

فقدان این شاعر لطیف‌طبع و ارجمند را به همه دوستداران شعر او، جامعه شعری ایران، اهل شعر و ادبِ شیراز، فرزند برومندش، خانم غزل اوجی و همسرشان، خواهرشان، خانم مرضیه اوجی و دیگر بازماندگان صمیمانه تسلیت می‌گویم.»

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منصور اوجی کامیار عابدی مهم ترین شاعر شعر نیمایی منصور اوجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تازه ترین کتاب اسماعیل امینی درباره مردم کوچه و بازار است

کتاب تازه «من یک پایین شهری‌ام» تازه‌ترین اثر  اسماعیل امینی، شاعر و طنزپرداز در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. 

این کتاب که توسط نشر جام جم منتشر شده است، مجموعه‌ای است از یادداشت‌های امینی درباره زندگی مردمی که در کوچه و خیابان و اداره و بازار زندگی می‌کنند. 

خندمین تر افسانه (جلوه های طنز در مثنوی معنوی)، لبخند سعدی (طنز آوری در غزل های سعدی)، لبخند غیرمجاز ( نوشته های طنز)، تبسم دوست (لطایف و مطایبات در کلام امام خمینی)، گزیدۀ شعر طنز، جلسۀ شعر (نوشته های آموزشی دربارۀ شعر)، اسب‌ها و خرها (مجموعه شعر طنز)، نشر اکاذیب (مجموعه شعر طنز)، دلقک و شاعر دربار (مجموعه شعر)، وزن شعر بیاموزیم و... از جمله آثار وی است. امینی در تألیف ده‌ها مقاله پژوهشی و ادبی با نشریات تخصصی چون؛ کتاب ماه ادبیات، فصلنامۀ شعر، فصلنامۀ فرهنگستان هنر، ماهنامۀ سوره، ماهنامۀ الفبا و.. همکاری کرده است. 

سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از 19 تا 29 اردیبهشت از ساعت 8 تا 20 میزبان علاقه‌مندان به کتاب است.

خدیجه زمانیان یزدی

دیگر خبرها

  • رشد ۲۰ درصدی گروه نفت و گاز در سال گذشته
  • تازه ترین کتاب حمیدرضا برقعی به نمایشگاه کتاب آمد
  • اوجی: تولید نفت را به بیش از ۵.۵ میلیون بشکه می‌رسانیم
  • اوجی: شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش‌ از ۶۷۶ شرکت افزایش یافت
  • اوجی: شرکت‌های دانش بنیان به بیش‌از ۶۷۶ شرکت افزایش یافته است
  • اوجی: افزایش ۴۶ درصدی استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین
  • تازه ترین کتاب اسماعیل امینی درباره مردم کوچه و بازار است
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • پسر روانی مادر پیرش را کشت و آتش زد / «صدایی از من می‌خواست از مادرم انتقام بگیرم»
  • ماجرای جالب شاعر شدن شهرام شکیبا + فیلم