Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@06:19:40 GMT

دو فلزی که از موج گرانی جا ماندند

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۳۵۶۲

دو فلزی که از موج گرانی جا ماندند

فلزات صنعتی تحت تاثیر چشم انداز احیای بخش تولید در دوران پساکرونا درخشش چشمگیری پیدا کرده اند.

به گزارش ایسنا، مس در بازار فلزات لندن به بالای مرز ۱۰ هزار دلار در هر تن صعود کرده و نرخ معاملات تحویل سه ماهه این فلز هفته گذشته آخرین بار ۱۰ هزار و ۳۵۰ دلار بود. قیمت قلع روز پنج شنبه به بالاترین رکورد در ۱۰ ساله اخیر صعود کرد و آلومینیوم به رکورد ۲۷۱۸ دلار سال ۲۰۱۸ نزدیک شد و آخرین بار ۲۵۳۰ دلار در هر تن معامله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما همه فلزات افزایش قیمت چشمگیر را تجربه نکردند. سرب و روی تحت تاثیر روند صعودی گسترده بازارهای کالا، افزایش قیمت داشته اند اما در حالی که قیمت مس از پایینترین رکوردش در مارس سال ۲۰۲۰ بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده، قیمت روی تنها ۵۸ درصد و سرب ۳۰ درصد رشد کرده است.

گروه بین المللی مطالعات سرب و روی (ILZSG) علت این امر را مازاد عرضه بزرگ در سال گذشته و ادامه روند مشابه در سال میلادی جاری برشمرده است. بازار روی پالایش شده مازاد عرضه ۴۸۶ هزار تن را در سال گذشته داشت و پیش بینی می شود مازاد عرضه امسال به ۳۵۳ هزار تن می رسد.

در این بین، تولید سرب در سال گذشته ۱۷۲ هزار تن بالاتر از میزان مصرف بود و امسال هم ۹۶ هزار تن مازاد عرضه این فلز وجود خواهد شد که سومین سال متوالی مازاد عرضه در بازار سرب به شمار می رود.

تولید معدنی روی سال گذشته در کشورهای تولیدکننده از قرنطینه لطمه دید و ۴.۹ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش یافت. اما کارخانه های ذوب جهان با وجود افت استفاده از ظرفیت تولید، موفق شدند تولید این فلز را ۱.۶ درصد افزایش دهند.

تولید سرب در هر دو شکل معدنی و پالایش شده در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد اما تقاضا کاهش بیشتری داشت که با توجه به مختل شدن فعالیت بخش خودروسازی که مصرف کننده این فلز است، تعجب آور نبود.

چین که در بازارهای دیگر مانند مس و آلومینیوم مازاد تقاضای سایر کشورهای جهان را به سرعت مصرف کرده است، به کمک این دو فلز نیامد. واردات روی پالایش شده به چین سال گذشته شش درصد کاهش یافت و به ۵۱۲ هزار تن رسید که دومین کاهش سالانه متوالی بود. واردات سرب پالایش شده هم طی دو سال گذشته ریزش کرده و از ۱۰۲ هزار تن در سال ۲۰۱۸ به ۱۷ هزار تن در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد.

مازاد فیزیکی بر قیمت سرب و روی که برخلاف فلزات دیگر، هیچ ارتباطی با برقی سازی و کربن زدایی ندارند تاثیر کاهشی گذاشته است. در واقع سرب در روند گذار از موتورهای احتراق داخلی به خودروهای برقی، یک بازنده بدیهی به شمار می رود. روی هم با وجود این که در باطری استفاده می شود اما سهم کوچکی در این بخش دارد که تحت سلطه فولاد گالوانیزه قرار دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، هر دو فلز از احیای بخش تولید جهانی بهره می برند اما بعید است جذابیت سرمایه گذاری مشابه فلزات مورد استفاده در ساخت باطری مانند لیتیوم و کبالت را داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرب و روی افزایش قیمت مس پالایش شده مازاد عرضه سال گذشته هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۳۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!

سیستم ارتباطی لیزری ناسا که به همراه کاوشگر سایکی به سمت سیارک فلزی در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری پرتاب شده بود، برای نخستین بار با موفقیت داده ارسال کرد. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، سیستم ارتباطی لیزری ناسا که به همراه کاوشگر سایکی به سمت سیارک فلزی در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری پرتاب شده بود، برای نخستین بار با موفقیت داده ارسال کرد. این سیستم به نام "ارتباطات نوری فضای عمیق" یا DSOC شناخته می‌شود و در 14 نوامبر از فاصله 226 میلیون کیلومتری (140 میلیون مایل) داده‌هایی را به رصدخانه پالومار موسسه فناوری کالیفرنیا در سن دیگو، کالیفرنیا ارسال کرد.

این انتقال "اولین نور" برای DSOC محسوب می‌شود و گامی مهم در جهت توسعه فناوری جدیدی است که می‌تواند روزی انقلابی در نحوه ارسال داده‌ها از فضا ایجاد کند. ارتباطات رادیویی که در حال حاضر روش معمول ارسال داده از فضاپیماها است، با افزایش فاصله، به طور قابل توجهی کندتر می‌شود. DSOC با استفاده از لیزر به جای امواج رادیویی، می‌تواند داده‌ها را با سرعت بسیار سریع‌تر و با پهنای باند بیشتر ارسال کند.

ماموریت آرتمیس 3 ناسا برای پرورش گیاه روی کره ماه

این فناوری نه تنها برای مأموریت‌های عمیق فضایی مانند سایکی، که در آن کاوشگر باید داده‌های زیادی را از راه دور ارسال کند، مفید خواهد بود، بلکه می‌تواند برای مأموریت‌های آینده به ماه و مریخ نیز استفاده شود.

DSOC در حال حاضر در حال ارسال داده‌های آزمایشی است اما در نهایت برای ارسال تصاویر و سایر داده‌های علمی از سیارک سایکی استفاده خواهد شد.

سایکی قرار است در سال 2026 به سیارک سایکی برسد. این سیارک تصور می‌شود که هسته فلزی یک سیاره اولیه باشد که میلیاردها سال پیش در اثر برخورد از بین رفته است. مطالعه سایکی می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر شکل‌گیری منظومه شمسی ما کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • انواع درب ساختمان
  • فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی (فیلم)
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود